Skulle du vilja köpa nygamla Carlssonhögtalare?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Skulle du vara intresserad av att köpa nya Carlssonhögtalare om en eller flera av de modeller Stig själv konstruerade såldes i moderna versioner uppdaterade med dagens komponenter och tillgängliggjorda genom Stiftelsen Stig Carlsson?

Nej, utvecklingen har gått framåt varför modernare konstruktioner intresserar mig mer.
17
20%
Nej, jag är i första hand intresserade av äldre Carlssonhögtalare i originalskick eller för uppdatering.
5
6%
Vet ej, men jag skulle verkligen bli glad om Stigs gamla modeller tillverkades och såldes igen.
30
34%
Ja, om det var en modell jag uppskattar och har möjlighet att placera i mitt hem på lämpligt sätt.
35
40%

Antal röster : 87

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2012-10-20 12:31

Naqref skrev:2kg ister? 8O :D

Hahaha!
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-29 19:19

petersteindl skrev:
paa skrev:Jag har sett bilder där trevägaren har ett uppåtbakåt-/riktat diskanthorn. Var det sista iterationen som Stig gjorde, eller hade han bytt till de två motfasade ambiensdiskanterna på slutet?

Japp, det var Stigs sista iteration, men han sa att han även skulle prova med ytterligare en diskant för det reflekterade ljudet, inalles 3 st diskanter.

2 sinsemellan motfasade ambiensdiskanter var Naqrefs prov som vi lekte med hos AVR 7000 och har alltså inget med Stig Carlsson att göra.

Mvh
Peter

petersteindl skrev:Jajjemen. Jag labbade med extra diskanthorn då jag körde tractrixhorn och Lowther PM4. Dessa extradiskanthorn satte jag i samma vinklar som Stig Carlsson ansåg väsentliga. De tillförde reflexer och frekvenskurvan uppåt i registret blev rakare på totalljudskurvan.

Klangkaraktären hos de inspelade instrumenten ändrades inte mycket, men helt plötsligt öppnades det upp en ny värld d v s till inspelningslokalen och karakteristiska trattljud försvann i stort sett. Det var ett mycket spännande experiment. jag hade inte råd att köpa dessa diskanter, utan jag lånade dessa under en tid.

MvH
Peter

Kan du beskriva placering och vinklar för dessa extra diskanthorn?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-11-01 16:31

Mandatet kommer från Allmännna Arvsfonden som avstod Arvet till förmån för stiftelsen. Först ses God Man ut som ser till dödsboet och denne God Man blev min dåvarande advokat Raoul Smitt. Han var även Lilliehööks advokat. Jag gav information till Raoul som snabbt utsågs till God Man.

Efter det att Stiftelsen bildats fick stiftelsen dödsboet som God Man Advokat Raoul Smitt förde över till SSC efter att samtliga kostnader tagits ur dödsboet.

Därefter tillhör ärendet Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet. Allt kommer stå i Steindl-tråden så småningom :) och det blir i kronologisk ordnig hade jag tänkt.

Mvh
Peter[/quote]

Här tror jag det har blivit lite förväxling mellan "god man" och "boutredningsman". En god mans uppdrag upphör alltid i samma ögonblick som huvudmannen avlider. Här kanske det var så att den person som var god man blev utsedd till boutredningsman? Det är inte helt ovanligt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-01 17:12

landa skrev:
petersteindl skrev:Mandatet kommer från Allmännna Arvsfonden som avstod Arvet till förmån för stiftelsen. Först ses God Man ut som ser till dödsboet och denne God Man blev min dåvarande advokat Raoul Smitt. Han var även Lilliehööks advokat. Jag gav information till Raoul som snabbt utsågs till God Man.

Efter det att Stiftelsen bildats fick stiftelsen dödsboet som God Man Advokat Raoul Smitt förde över till SSC efter att samtliga kostnader tagits ur dödsboet.

Därefter tillhör ärendet Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet. Allt kommer stå i Steindl-tråden så småningom :) och det blir i kronologisk ordnig hade jag tänkt.

Mvh
Peter

Här tror jag det har blivit lite förväxling mellan "god man" och "boutredningsman". En god mans uppdrag upphör alltid i samma ögonblick som huvudmannen avlider. Här kanske det var så att den person som var god man blev utsedd till boutredningsman? Det är inte helt ovanligt.

Det står i alla fall att Advokaten Raoul Smitt är God man för Allmänna Arvsfonden i mina papper från från Advokatfirman Smitt, undertecknad God man och bouppgivare.

Jag var ju själv förrättningsman och som förrättningsman ansvarade jag för och skrev under bouppteckningen.

Dödsbodelägare var Allmänna Arvsfonden, Kammarkollegiet Arvsfondsektionen.

Det kanske är så att i det läget var Allmänna Arvsfonden huvudman och Allmänna Arvsfonden har ännu inte dött.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2012-11-08 22:31

Om en ny OA52a hade presenterats och om den hade låtit snäppet bättre än .2 och .3 hade jag beställt direkt.

Tillägg: Tyvärr är det svårt att hitta OA52or i fint skick på beg-marknaden. Om de inte har skavanker så är de moddade.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-11-09 08:18

Ranefjord skrev:Om en ny OA52a hade presenterats och om den hade låtit snäppet bättre än .2 och .3 hade jag beställt direkt.

Tillägg: Tyvärr är det svårt att hitta OA52or i fint skick på beg-marknaden. Om de inte har skavanker så är de moddade.

Mycket vill ha mer. Duger inte dessa? ;)

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-09 10:59

Ranefjord skrev:Om en ny OA52a hade presenterats och om den hade låtit snäppet bättre än .2 och .3 hade jag beställt direkt.

Skulle OA52LE2 kunna vara denna goda cigarr, eller skulle du räkna dem till de moddade, som du inte är intresserad av?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-09 13:46

paa skrev:

Skulle OA52LE2 kunna vara denna goda cigarr, eller skulle du räkna dem till de moddade, som du inte är intresserad av?

*harkel* OA-52LE. Någon två där har inte behövts ännu. Men jag betvivlar att den passar herr Ranefjord. Mannnen som inte backar för att nergradera från .3 till .2 för en extrakostnad. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2012-11-09 14:08

Fick aldrig OA52.3 riktigt att fungera. Jag vet inte om det var just det paret jag köpte eller inte. De ville aldrig riktigt släppa. Lyckades heller aldrig få kontroll på basen i det paret. OA52.2 lät kanon, men... jag vill ha ett par i mycket fint skick. Paret jag köpte av Larsen var knappast det när man synade dem. De var ....ok. För mig är OA52or mer än enbart goda högtalare. De är en inredningsdetalj. Självklart vill man ha superfina ex med den inställningen :).
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-18 12:07

Oki då vet vi varför den här tråden skapades. Det var en marknadsundersökning för Cloudhögtalaren OD-11. Då vet vi också varför Claes "glömde" vissa saker.

Claes gjorde detta som ombud för SSC och i egenskap som Ordf för LTS. Detta säger mig att LTS är rökta som oberoende förening. Frågan är om detta agerande är förenligt med medlemmarnas uppdrag.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-18 13:14

Det finns ett par IP-adresser ni skulle kolla upp kanske på samma gång..

Kan du, utom tvivel, framlägga detta som ett faktum (det är så du skriver) så är det ju tråkiga uppgifter.

Claes kan ju faktiskt, på eget initiativ, skapat tråden när han fick höra talas om det tänkta projektet. Jag menar tråden skapades i mitten på oktober och då torde det projektet redan varit i rullning.

Dessutom ser jag inte den här högtalaren som "något som är tillgängligt via SSC". Den har ju bara blivit accepterad av dem och de får förmodligen royalties i sedvanlig ordning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-18 13:24

Naqref skrev:Oki då vet vi varför den här tråden skapades. Det var en marknadsundersökning för Cloudhögtalaren OD-11. Då vet vi också varför Claes "glömde" vissa saker.

Claes gjorde detta som ombud för SSC och i egenskap som Ordf för LTS. Detta säger mig att LTS är rökta som oberoende förening. Frågan är om detta agerande är förenligt med medlemmarnas uppdrag.

Hur vet "vi" det?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2013-01-18 15:24

Oki då vet vi varför den här tråden skapades. Det var en marknadsundersökning för Cloudhögtalaren OD-11. Då vet vi också varför Claes "glömde" vissa saker.

Eller också dök tankarna kring detta upp, EFTER att de fick förfrågan av TE, om att använda OD11. Vilket i mitt tycke faller sig mer naturligt. Säger jag som inte tror på konspirationsteorier.

MÖ, ånyo, min IP kan ni glömma. Det finns ingen koppling mellan mig och TE, eller SSC whatsoever. Känner mig träffad. :wink:
Faktiskt.se är faktiskt INTE SÅ fantastiskt, trots allt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-18 15:30

Detaljeratljud skrev:

Eller också dök tankarna kring detta upp, EFTER att de fick förfrågan av TE, om att använda OD11. Vilket i mitt tycke faller sig mer naturligt. Säger jag som inte tror på konspirationsteorier.

MÖ, ånyo, min IP kan ni glömma. Det finns ingen koppling mellan mig och TE, eller SSC whatsoever. Känner mig träffad. :wink:

Oavsett, förutsatt att det stämmer, så har man inte kört med öppna kort. Det luktar gratisreklam. Med viss tvekan kan jag ge LTS utrymme att informera, men springer de företagares ärenden för att skapa snackisar på forum så blir jag rätt så sur.

En omröstning av en person med viss koppling till SSC om hur man skulle ställa sig att nytillverka en gammal carlsson-modell, för att sedan efter ett par månader presenteras en gammal carlssonhögtalare, nytillverkad... Man behöver inte ha konspiratorisk tendens för att tycka att det smakar lite illa. Därför vore det intressant att vea om det finns en koppling.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-18 15:48

Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:Oki då vet vi varför den här tråden skapades. Det var en marknadsundersökning för Cloudhögtalaren OD-11. Då vet vi också varför Claes "glömde" vissa saker.

Hur vet "vi" det?

Därför vi kan räkna ihop ett och annat. 8)

Jag satt för någon timme sedan och läste en inlaga i en konflikt mellan två aktörer i branschen där Claes bl a i egenskap av LTS-ordförande klart tar ställning till ena aktörens synsätt. Hade Claes velat att LTS är en oberoende aktör hade han naturligtvis inte nämt LTS i sammanhanget eller ens kommit med någon inlaga.

Den aktör han agerar för är SSC.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-18 15:48

Vee-Eight skrev: nytillverka en gammal carlsson-modell

Tycker du tryckte på ovanstående lite väl tungt. Vilka carlsson-modeller som man skulle vilja ta i nyproduktion är inte "gammal carlsson-modell" menar du?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2013-01-18 15:49

Förvisso...

Men igen, kanske tankarna sent omsider väcktes att kanske starta upp nytillverkning av någon/några modeller. Vore onekligen kul.

Själv ser jag inga problem med info om en specifik produkt riktad till ett tillägnat forum (del) för produkten ifråga. Är väl bara bra i mitt tycke. Jag skulle kanske annars inte heller ha fått formulera mig som jag gjorde med info, utan skulle uteslutande diskuterat tekniken eller dyl?
Faktiskt.se är faktiskt INTE SÅ fantastiskt, trots allt.

joseph

Inläggav joseph » 2013-01-18 15:53

Jag tycker det är rätt trist när en admin ständigt riktar misstroende mot en rivaliserande högtalartillverkare (SSC - han jobbar åt bl a Larsen och Bremen) och riktar grava anklagelser mot en ordförande för en organisation vars medlemstidning inte direkt förhärligat en av hans konstruktioner.

Jag tycker det luktar riktigt ruttet, skämmes!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-18 15:54

joseph skrev:Jag tycker det är rätt trist när en admin ständigt riktar misstroende mot en rivaliserande högtalartillverkare (SSC - han jobbar åt bl a Larsen och Bremen) och riktar grava anklagelser mot en ordförande för en organisation vars medlemstidning inte direkt förhärligat en av hans konstruktioner.

Jag jobbar inte åt Bremen och här uttalar jag mig inte i egenskap av admin.

joseph

Inläggav joseph » 2013-01-18 15:59

Du skulle inte "ens kommit med någon inlaga".

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-18 16:03

Nattlorden skrev:

Tycker du tryckte på ovanstående lite väl tungt. Vilka carlsson-modeller som man skulle vilja ta i nyproduktion är inte "gammal carlsson-modell" menar du?

Alla gamla Carlsson-modeller är väl gamla carlsson-modeller. Eller hur tänkte du nu? Finns ju inte några nya, som bekant.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-18 16:03

Att jag har en bias är nog väl etablerat men jag hävdar å andra sidan inget annat.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-18 16:07

joseph skrev:Jag tycker det är rätt trist när en admin ständigt riktar misstroende mot en rivaliserande högtalartillverkare (SSC - han jobbar åt bl a Larsen och Bremen) och riktar grava anklagelser mot en ordförande för en organisation vars medlemstidning inte direkt förhärligat en av hans konstruktioner.

Om man är vän av läxor så kan man läsa att det inte är ickeförhärligandet av Naqrefs konstruktion han haft invändningar mot. Det är hur testresultatet av de ickeförhärligade konstruktioner har hanterats.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-18 16:48

Vee-Eight skrev:
Nattlorden skrev:

Alla gamla Carlsson-modeller är väl gamla carlsson-modeller. Eller hur tänkte du nu? Finns ju inte några nya, som bekant.

Precis min poäng, ju....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
anoden

Inläggav anoden » 2013-01-18 16:58

Ska förtalet av SCC och LTS börja igen? Finns det inte annat att ägna kraft åt? Att kalla Claes W:s förfrågan för en marknadsundersökning, (med kommersiella ambitioner?), är väl att ta i. Något annat än
84 svar på detta forum skulle jag nog vilja ha som underlag om jag har kommersiella ambitioner att lansera något.
Administratörens roll, här som på andra fora, är väl att se till att det hålls en god ton och inte själv vara aktiv del i förtalet av SCC och LTS.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-18 17:04

Vad har LTS för koppling till SSC menar du?

Att LTS ordförande dessutom ger sig in i en process mellan två marknadsaktörer är inget annat än ... Jävligt osunt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-18 17:15

anoden skrev:Ska förtalet av SCC och LTS börja igen? Finns det inte annat att ägna kraft åt? Att kalla Claes W:s förfrågan för en marknadsundersökning, (med kommersiella ambitioner?), är väl att ta i. Något annat än
84 svar på detta forum skulle jag nog vilja ha som underlag om jag har kommersiella ambitioner att lansera något.
Administratörens roll, här som på andra fora, är väl att se till att det hålls en god ton och inte själv vara aktiv del i förtalet av SCC och LTS.

Vi är inte i USA nu. I Sverige kan man bara förtala personer och inte företag eller organisationer.

Jag tror du har förväxlat administratörens roll med moderatorns. Men jag uttalar inte mig som varken eller. Hade jag gjort det så hade det varit i röd text.

joseph

Inläggav joseph » 2013-01-18 17:52

Gav inte LTS stöd åt Stig i en konflikt med någon om det var Audio Pro eller hur det var? Ang. "carlssonhögtalare".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-18 18:06

Hej joseph. Jag har läst ditt inlägg och jag undrar över några saker.

Varför nämner du namnet Bremen? Naqref jobbar inte för Bremen. Därmed är din hypotes felaktig. Och i så fall är din anklagelse mot Naqref gjord på felaktiga grunder, eller?

Du skriver "grava anklagelser". Exakt vilka anklagelser av Naqref anser du vara grava anklagelser?

Skall ditt inlägg tolkas som att du anser att SSC är rivaliserande högtalartillverkare gentemot Larsen och Bremen?

Eller menar du att Bremen är rivaliserande högtalartillverkare gentemot Larsen?

Eller menar du att SSC jobbar åt Larsen och Bremen?

Eller, vad menar du?

Och varför drar du in Ordföranden i LTS Claes Wettebrandt i SSC?

Eller menar du att Ordföranden i LTS Claes Wettebrandt har anknytning till SSC?

Jag bara undrar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-18 18:13

joseph skrev:Gav inte LTS stöd åt Stig i en konflikt med någon om det var Audio Pro eller hur det var? Ang. "carlssonhögtalare".

Baserar du dina resonemang på att du tror att LTS gav sitt stöd till Stig Carlsson angående en konflikt med Audio Pro?

I så fall kan jag tala om att jag gav mitt fulla stöd till Stig Carlsson i den konflikt Stig Carlsson hade med Stefan Pantzar.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati