Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Är Richard aktiv krängare eller har varit?
Bill50x skrev:tvett skrev:Jag börjar med: En skivspelare följer fysikens lagar.
Självklart, det gäller väl alla stereoapparater?
Det betyder dock inte att det räcker med att mäta tex svaj och frekvensgång.
/ B
Ragnwald skrev:Jag har alltid förundrats över uttalanden om att en skivspelare lät bättre än en annan vid jämförelse.
Tas ingen hänsyn till pickupval, armval etc?
Den som lät sämre, kanske hade låtit bättre med annan pickup.
Harryup skrev:Ragnwald skrev:Jag har alltid förundrats över uttalanden om att en skivspelare lät bättre än en annan vid jämförelse.
Tas ingen hänsyn till pickupval, armval etc?
Den som lät sämre, kanske hade låtit bättre med annan pickup.
Precis som med allt annat så spelar det mesta roll. Men med skivspelare så går det ju att spela med identiska armar och pickuper. Och tyvärr så är det mesta individuellt när det gäller spelare så alla armar eller pickuper eller verk behöver inte låta lika. Dessutom kan setupen skilja också.
Men varför skulle det inte kunna skilja mellan olika verk?
Jag är mera förvånad att på faktiskt finns en övertro att pickuperna ger skillnaden mellan olika spelare.
mvh/Harryup
petern skrev:Hade en Linn Basik och bytte pickup på den, från K5 till en Goldring för ca 1500 kr. Blev mycket klarare ljud! Undra om inte "Rickard" har blandat ihop Linn Basik med Linn Axis? (När han säger att folk tyckt att den varit bättre än en Linn LP 12)
Bra köpt!
/Peter
mx skrev:Nu längtar jag jättemycket efter min skivspelare.
mx skrev:Fast det är inte skotskt hela vägen. Rega som pickup!
mx skrev:Tokigt!
Men har du lyssnat på en Basik någon gång?
petersteindl skrev:mx skrev:Tokigt!
Men har du lyssnat på en Basik någon gång?
Ja, jag och Harryup har haft Linn Basik i början på 80-talet i Ljudbutiken och vi har sålt flera, fast med Goldringpickup.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster