Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Stänger ni ner förstärkarna mellan omkopplingarna? Små skillnader kan väl vara svåra att urskilja med tanke på att det blir viss dötid mellan omkopplingarna? Det finns/fanns för ändamålet speciella omkopplare, dyra....
Svante skrev:Kul!
Mitt tips är att bestämma sig för i förväg hur data ska analyseras.
Jag skulle bestämma mig för försöksdesignen 9-13-16 dvs lyssna tills man har fått
-9 rätt (eller fel) av 9,
-12 av 13,
-14 av 16 eller
-minst tre fel och minst tre rätt.
Lyckas ni med någon av de tre första har ni med 99% konfidens lyckats visa att ni kan detektera en skillnad. Med sista alternativet har ni misslyckats med att visa det.
zartok skrev:Jag kommer göra en statisisk analys med normalfördelning på resultaten tänkte jag. då tror jag man ser lättast hur det blir, ungefär som.med slantsingling. man måste upp i rätt höga nivåer på alpha 5%, runt 16-17/20 för att det ej ska vara slump. Dock så kommer vi vara flera som gör testet så siffrorna blir större snabbt och då sjunker kravet på exakthet.
aisopos skrev:Svante skrev:Kul!
Mitt tips är att bestämma sig för i förväg hur data ska analyseras.
Jag skulle bestämma mig för försöksdesignen 9-13-16 dvs lyssna tills man har fått
-9 rätt (eller fel) av 9,
-12 av 13,
-14 av 16 eller
-minst tre fel och minst tre rätt.
Lyckas ni med någon av de tre första har ni med 99% konfidens lyckats visa att ni kan detektera en skillnad. Med sista alternativet har ni misslyckats med att visa det.
Någon speciell anledning att välja 99% konfidensgrad?
Jag kan tycka att allt över 90% är rätt OK.
Men jag håller helt med dig att det är en enorm fördel att bestämma hela metoden
allt från datainsamling, till när försöket avbryts till hur den statistiska bearbetningen
och tolkningen ska ske, innan försöket startar.
zartok skrev:Vi ska flrst göra en öppen lyssning för att höra om det finns en speciell karaktär i kablarna. från det går vi vidare till blint.
Vi tänkte köra alla blint på en gång för att på så vis få in data snabbare. vi lyssnar ett tag och sen sammanställer vi antal rätt mot antal fel. vid säg 100 observationer bör det svänga med max två standardavvikelser beräknat efter frihetsgrader... om jag minns statestiken rätt. men men, jag har papprena hemma
Ragnwald skrev:Kablarna ska naturligtvis också mätas.
Även om mätskillnaderna är små, får ni vägledning om vad som påverkade lyssningsresultatet.
zartok skrev:Jag pratar ännu om ca-siffror då vi ej känner till hur många som kommer närvara. vi vet heller inte hur många lyssningar vi kommer att göra.
Har du formeln till dina siffror så jag kan se så att jag använder mig av samma formel?
Tanken med tråden är att gå igenom metoden, inte statestiken. det är inte troligt att vi kommer få ett resultat som kommer peka åt skillnad iaf, men för säkerhetsskull så har vi.endel statistiskt kunnande för att räkna på det hela.
zartok skrev:Jag pratar ännu om ca-siffror då vi ej känner till hur många som kommer närvara. vi vet heller inte hur många lyssningar vi kommer att göra.
Har du formeln till dina siffror så jag kan se så att jag använder mig av samma formel?
Tanken med tråden är att gå igenom metoden, inte statestiken. det är inte troligt att vi kommer få ett resultat som kommer peka åt skillnad iaf, men för säkerhetsskull så har vi.endel statistiskt kunnande för att räkna på det hela.
zartok skrev:Då har vi heeeelt olik formler![]()
Ja, i vilket fall som helst, ingen ser några större problem med själva metoden?
zartok skrev:Då har vi heeeelt olik formler![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster