Tchaikovsky 60CD-box, kan de va' nå't? Japp!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Tchaikovsky 60CD-box, kan de va' nå't? Japp!

Inläggav PerStromgren » 2013-01-16 12:54

Bild

Jag fick just reklam från Naxos som just nu tar 399:- för en 60CD-box med Tjackans samlade. Jag har en motsvarande box med Beethoven, som jag tycker är rätt bra, men inte jättebra. Är det någon av er som har någon av Naxos motsvarande boxar?

Nu är det ju ingen förmögenhet, men ändau...

Naxos skrev:60 CD BOX. A high voltage set capturing the inner passion of the Russian soul, from the light-footed ballets to the tormented Pathetique, a delicate song, to the explosions of Overture 1812.

A comprehensive survey of Tchaikovsky's output, spanning 60CDs with a CD-ROM containing comprehensive booklet notes, and sung texts.

This set also contains historical recordings from great interpreters including Ernest Ansermet in performances of the 6th Symphony and the three great ballets. Byron Janis plays the 1st Piano Concerto, Shura Cherkassky in the 2nd, and Michael Ponti in the Taneyev reconstruction of the 3rd concerto. The Oistrakh Trio perform the Piano Trio, the 1st concerto again in performances by Lev Oborin and Emil Gilels, Sviatoslav Richter and Evgeny Kissin. Leonid Kogan and David Oistrakh can be heard in the Violin Concerto.

In addition to these fascinating documents, the 6 symphonies, all the chamber music, songs and piano works can be heard in modern recordings.The operas are presented in historical Russian recordings from the Bolshoi with some great Russian voices of the 20th century.

Ref: http://naxosdirect.se/items/tchaikovsky-edition-33050 (men serverns varar inte just nu)

PS. Jag blir alltid osäker på hur man ska stava de här ryssarna på svenska, så det fick bli hans engelska namn i rubriken.
Senast redigerad av PerStromgren 2013-01-18 13:30, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-16 12:57

Äntligen!

Nä, skojar bara. En 60-box!? vojne. Det skulle vara om jag var specialintresserad av den gode Pjotr. Skrev iofs en uppsats om honom en gång i tiden (minns att han försökte dränka sig), men nä.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-16 13:48

hifikg skrev:Äntligen!

Nä, skojar bara. En 60-box!? vojne. Det skulle vara om jag var specialintresserad av den gode Pjotr.

Men det är rätt billigt. Jag gillar tanken att ha musiken "on tap", bara att slå upp, liksom. Visserligen har jag Spotify, men det är ingen bra ordning där, tycker jag. Kompositörernas namn är stavade litet hipp som happ.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-16 15:40

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Äntligen!

Nä, skojar bara. En 60-box!? vojne. Det skulle vara om jag var specialintresserad av den gode Pjotr.

Men det är rätt billigt. Jag gillar tanken att ha musiken "on tap", bara att slå upp, liksom. Visserligen har jag Spotify, men det är ingen bra ordning där, tycker jag. Kompositörernas namn är stavade litet hipp som happ.

Ja, priset säger jag inget om. Jag betalade nästan lika mycket för en LP med E.S.T i höstas. Visserligen dubbel, men ändå... Jag tänker mer på om jag kommer att ta mig den tid som 60 skivor ändå innebär. Är varenda stråk-trudelutt av Tjajkovskij intressant för mig? Jag är skeptisk. Å andra sidan sitter jag med en fet Beethovenbox, som jag nog inte lyssnat mig igenom till 100% än. Får jag syn på 60-boxen är det stor risk att den åker med av bara farten.

Och jag e så old school att jag vill äga all min musik, Spotify använder jag ytterst sällan ens för att kolla upp en artist. Jag chansar hellre på att köpa en CD ohört. Lite spänning vill jag ha.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2013-01-16 15:51

Man behöver inte lyssna på allt. Men om man läser böcker om T så är det kul att kunna lyssna på det de skrivs om och då kansk man blir nyfiken om mer. Musikhistoria är kul. :D
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-16 15:58

hassez skrev:Man behöver inte lyssna på allt. Men om man läser böcker om T så är det kul att kunna lyssna på det de skrivs om och då kansk man blir nyfiken om mer. Musikhistoria är kul. :D

Precis så tänkte jag att använda boxen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2013-01-16 17:38

Du kan lugnt köpa lådan. Brilliant Classics hämtar sina inspelningar från etablerade skivmärken, Decca, DG, Philips med flera.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-16 21:42

Thomaz skrev:Du kan lugnt köpa lådan. Brilliant Classics hämtar sina inspelningar från etablerade skivmärken, Decca, DG, Philips med flera.

Smack, där satt den! :D Order lagd.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2013-01-16 22:55

Låter som ett spännande köp tycker jag! Ska också ta mig en funderare!

Hmm, hittar inte den boxen på naxos? Har du en länk eller nå't?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-16 23:45

Länk finns i första inlägget. Nu blir jag stressad. Bäst jag beställer jag med, så jag inte blir den enda på Faktiskt som inte har 60-CD-boxen *s*

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-17 07:32

hifikg skrev:Länk finns i första inlägget. Nu blir jag stressad. Bäst jag beställer jag med, så jag inte blir den enda på Faktiskt som inte har 60-CD-boxen *s*

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2013-01-17 23:40

hifikg skrev:Länk finns i första inlägget. Nu blir jag stressad. Bäst jag beställer jag med, så jag inte blir den enda på Faktiskt som inte har 60-CD-boxen *s*

Länken ger mig bara en vit sida?

:oops: nuuuu funkar det visst...
- - -

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2013-01-17 23:46

Sådärja, jag tänker inte röra mig förrän de ringer på dörren!
Undrar vem som spelar Serenade Melancolique, tänk om det är Borodinq som spelar stråkkvartetter? OjOjOj...
- - -

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-18 13:29

jockewe skrev:Sådärja, jag tänker inte röra mig förrän de ringer på dörren!
Undrar vem som spelar Serenade Melancolique, tänk om det är Borodinq som spelar stråkkvartetter? OjOjOj...

Viktor Tretiakov river av SM och tyvärr, ingen Borodin i kvartetterna, de framförs av för mig okända Endellionkvartetten.

Lådan har kommit, med andra ord!

En helt OK låda till det priset. Den utgörs av en vanlig kartonglåda med uppfällbart lock. CD:arna ligger i platta kartongfodral, ungefär som en LP-skiva.

Det finns inget häfte med, däremot en CDROM med två PDF:er. En fil med 186 sidor (!) text om verken samt en fil med alla sångtexter. Det hade varit trevligt med några ord om exekutörerna, men Wickan finns ju.

Japp, det är bara att börja med Symfoni 1 och plöja tills man kommer till en historisk inspelning av Nötknäpparen med Leningradsymfonikerna live från 11 mars 1948. Det lär ta en stund, de flesta skivor verkar fyllda till brädden.

7 av 10 solar från Kallsta!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-18 14:16

PerStromgren skrev:
jockewe skrev:Sådärja, jag tänker inte röra mig förrän de ringer på dörren!

Viktor Tretiakov river av SM och tyvärr, ingen Borodin i kvartetterna, de framförs av för mig okända Endellionkvartetten.

Lådan har kommit, med andra ord!

En helt OK låda till det priset. Den utgörs av en vanlig kartonglåda med uppfällbart lock. CD:arna ligger i platta kartongfodral, ungefär som en LP-skiva.

Det finns inget häfte med, däremot en CDROM med två PDF:er. En fil med 186 sidor (!) text om verken samt en fil med alla sångtexter. Det hade varit trevligt med några ord om exekutörerna, men Wickan finns ju.

Japp, det är bara att börja med Symfoni 1 och plöja tills man kommer till en historisk inspelning av Nötknäpparen med Leningradsymfonikerna live från 11 mars 1948. Det lär ta en stund, de flesta skivor verkar fyllda till brädden.

7 av 10 solar från Kallsta!

Härligt, ser fram mot recensioner av alla verk... jag slog inte till så nu är det väl försent kan jag tänka *s*
Har redan för mycket olyssnat efter räder i diverse skivbutiker runt om i landet + en hel del inköp från HD Tracks.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-18 18:48

Sådär, nu har jag lyssnat igenom en femtondels låda! :D

Man måste säga att han öser på med den romantiska koloriten, karl'n! Han fullkomligt älskar ihopslagna cymbaler som riktas ut mot publiken, gärna kombinerat med bastrumma och/eller pukor.

Som ni förtsår så började jag från början i lådan, dvs med symfonierna. Nu har jag drämt i mig 1-4 plus 1812, Marche Slave och andra stycken av den typen. Jag är inte man att bedöma hur dom lirar, eller så, men jag tycker att det låter trevligt! Ingen av symfonierna har varit släpiga heller, vilket jag tycker är rätt vanligt om i mina öron trist.

Orkestrarna är i samma "B-lag" som Naxos brukar använda. Säkert duktiga, men inte så namnkunniga.

Det har hittills låtit bättre rent ljudteknisk än den Beethovenlåda jag också har.

Just nu kör de kvartetter i vardagsrummet där nere. Jag tänker inte returnera lådan!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 01:41

Uj, 60 skivor! 8O
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-20 03:40

Thomaz skrev:Du kan lugnt köpa lådan. Brilliant Classics hämtar sina inspelningar från etablerade skivmärken, Decca, DG, Philips med flera.

+100

d e ba t å köp.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-20 03:56

Komplettera med Pathetice med Fricsay. Skivan är med Radio-Symphonique de Berlin. Inspelad 1959/60. CDn är på DG 459195-2.

Här är en annan samtida inspelning med Ferenc Fricsay och Bayreuth, men det är kanske denna som finns i boxen.

http://www.youtube.com/watch?v=hOIwvl-Wb2E

Den med Berlins radiosymfoniker är sagolik. Jag vet inte om den fortfarande finns att köpa. Utgåvan är fransk.

Vad gäller stavning så gillar jag denna: Piotr Ilyitch TCHAÏKOVSKI.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 10:45

När det är så där många skivor skulle det väl underlätta om de fanns i datorn,
så man enkelt kan söka upp skivor m.m. Att leta upp enskilda låtar bland 60
stycken kan ta ett tag. Och tänk om man vill lyssna på en låt som är på en
annan skiva helt plötsligt.

CD-skivor är otyg! :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-20 16:29

mx skrev:När det är så där många skivor skulle det väl underlätta om de fanns i datorn,
så man enkelt kan söka upp skivor m.m. Att leta upp enskilda låtar bland 60
stycken kan ta ett tag. Och tänk om man vill lyssna på en låt som är på en
annan skiva helt plötsligt.

CD-skivor är otyg! :o

Inte alls! Långsamheten är faktiskt en välsignelse. Om det är för lätt att byta stycket ("låt" i din vokabulär) kanske man gör det. Och det ska man försöka undvika, tycker jag. Lyssna på ett helt verk i taget är vad kompositören avsåg, och så gör jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 16:40

Mm, lyssna på dina "låtar" på vilket sätt du vill.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-20 16:48

Just nu lyssnar PerStromgren på der Ring des Niebelungen 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-20 17:12

mx skrev:Mm, lyssna på dina "låtar" på vilket sätt du vill.

Och du på ditt, givetvis! Något annat har jag aldrig tänkt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2013-01-20 17:47

"Orkestrarna är i samma "B-lag" som Naxos brukar använda. Säkert duktiga, men inte så namnkunniga."

Så skriver Per Strömgren om London Symphony Orchestra och Philharmonia Orchestra, samt en utmärkt orkester från Moskva. Snälla nån.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-20 18:15

Thomaz skrev:"Orkestrarna är i samma "B-lag" som Naxos brukar använda. Säkert duktiga, men inte så namnkunniga."

Så skriver Per Strömgren om London Symphony Orchestra och Philharmonia Orchestra, samt en utmärkt orkester från Moskva. Snälla nån.

Det ska genast sluta med. Vad jag menade var bara att jag inte känner igen namnen, förstås, inget annat! Å, jo, visst har jag hört talas om LSO och PO, men det var en hel del andra jag inte talas om.
... tycker jag!

Per

Återgå till Skivrekommendationer