Caveman 8, en fantastisk högtalare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-01-19 20:11

IngOehman skrev:Jag menar det jag skriver, i det här fallet att det som DA-20 nämnde är
en sekundär effekt som beror på att vår hörsel delvis använder liknande
mekanismer för att "förstå riktningar". Den primära effekten är att man
genom att alstra ljud från en punkljudkälla inte med lätthet kan skapa
en holografisk projektion där ljudbildens tyngdpunktsaxel är dislokerad
från högtalaren.
Som följd av det så blir inte positioneringen entydig i en dimension när
man inte kan fastlägga den entydigt i den andra.

Ju bättre hörseln kan bestämma riktningen till ljudkällorna, desto mindre färgad(bättre) blir fantomljudkällan i stereolyssningssituationen. Jag uppfattar det du skriver som att du är av en annan åsikt. Vad menas med "ljudbildens tyngdpunktsaxel är dislokerad från högtalaren" förresten?

IngOehman skrev:Är du t ex på det klara med varför man kan höra skillnad på en rundstrål-
ande ljudkälla som står 90 cm från golvet och en likadan som står 110 cm
från golvet, även i ett rum utan reflekterade ytor? Inte bara skillnad utan
man kan höra respektive ljudkällas höjd med skaplig noggrannhet.

I ett rum med reflekterande ytor lyckas man ännu bättre med lokalisationen
av en sådan ljudkälla. Vet du vad det beror på?

Jag förstår inte vad du vill ha sagt med detta? Är det argument för att man med koaxialhögtalare "inte med lätthet kan skapa
en holografisk projektion där ljudbildens tyngdpunktsaxel är dislokerad från högtalaren"?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-01-19 20:30

Martin skrev:
single_malt skrev:
Martin skrev:
Koaxialer tappar möjligheten att ensam projicera ut ljudet utanför högtalaren. Med två högtalare projiceras ljudet mellan dem. En konventionell högtalare med elementen placerade vertikalt har möjlighet att projicera ljudet i höjdled i det frekvensområde som de överlappar och vars våglängd understiger 1/4 av avståndet mellan elementen. Hur det projiceras beror på utstrålningsmönster hos elementen och filterfunktion.

Hmmm, en ensam koaxial tappar inte projicera ljudet utanför högtalaren skriver du. Eftersom du skriver ordet tappar så låter det som du påstår att det är en förmåga som en vanlig högtalare har?
Och fortsättningen tycker jag också är underlig. Menar du att ljud av olika frekvenser skulle låta som om dom kom från olika höjd i en högtalare med vertikalt placerade element?
En vanlig högtalare kan ha den egenskapen givet förutsättningarna i forsättningen. Sedan är det inte säkert projiceringen är anpassad så att den har en bestämd fix ljudbild i rummet när du lyfter rumpan från soffan, det är ganska avancerat. Ofta flyter ljudet mera runt okontrollerat kring högtalaren istället.

Då kan det vara bättre att ha en koaxial som iaf mer eller mindre fixerar ljudet i höjd med högtalaren.

Med projicera, menar du transferfunktion på en viss plats?
Jag kanske missförstår vad som menas med att "ljudet flyter runt okontrollerat kring högtalaren" men för konventionella högtalare låter det som om ljudet kommer från diskantelementet om man bara har hörseln att gå på.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-19 20:46

Fan vad ni förstör tråden..... :(
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-19 20:49

DVD-ai skrev:Fan vad ni förstör tråden..... :(

Nyfinhet?
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-19 20:53

DQ-20 skrev:

Nyfinhet?

meningslöst malande är så sjukt trötsamt...
Och trådägaren verkar ha gett upp... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-01-19 20:54

Vi snackar om koaxialelement som sitter i högtalarna som tråden handlar om..

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-19 20:54

DVD-ai skrev:
DQ-20 skrev:

Nyfinhet?

meningslöst malande är så sjukt trötsamt...
Och trådägaren verkar ha gett upp... :)

Han verkar inte ha någon input på sweetspot?
/J

Cygnus resurectum

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2013-01-19 21:46

DQ-20 skrev:Eftersom jag utlöste allt tjafs i tråden måste jag bara tillägga att jag tycker att Caveman 8 är ett UTSÖKT initiativ. Inte för att den har koaxialelement utan för att den fyller ett behov som inte finns representera särskilt väl på marknaden, nämligen högtalare med hög känslighet. På faktiskt.se är det mycket prat om infrabas och element med låg verkningsgrad men jag tycker att en tradeoff mellan bandbredd och känslighet är värd att göra. Det är inte alltid man behöver djupbas. Fick jag bestämma skulle man vara tvungen att göra minst en högkänslig DIY-högtalare för varje fyra DIY bassystem... Högkänsliga högtalare är kul. Mer sproooing i ljudet.

DQ-20

Håller med! Om de är hyfsat neutrala (frekvensgång, spridning), samt lågdistande och därtill känsliga och dynamiska tror jag att de kan vara mycket roliga att lyssna till.

För övrigt: Basnarkomani är rätt kul, häftigt ibland men något pubertalt kanske:-.

Det som dock är bra med basnarkomani är att det passar bra för DIY där det är enklare att få till välljud än för de övre registren. Lite som att jämföra trimning med kubiktum mot högvarviga och små F1 motorer.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-19 22:14

Ja, kanske...

Men jag menar nog att det finns en övertro på att basregistret skulle vara
"enkelt" på så vis att verkligheten där skulle kunna reduceras så till den milda
grad att den kan förenklas till "det kan man utläsa ur småsignalparametrarna".

Jag får verkligen intrycket att många tänker sig att man kan räkna ut hur ett
system kommer att prestera i basregistret. Men det enda man kan räkna ut
är ju basaliteter, som t ex tonkurvan. I vad resten anbelangar menar jag att
få register är mera mystiska och svårberäkade/bedömda, och jag förstår inte
på vad iden vilar att basregistret skulle vara okritiskt och enkelt.

Min erfarenhet av basregistret säger nästan motsatsen. Att det är bland de
mest svårberäknade och förutsägbara registren, och att få register behöver
så mycket experimenterande och avancerade lyssningsutvärderingar under
framförallt elementframtagning som just de låga frekvensernas register. Jag
har verkligen försökt att gå genvägar, men har nästan givit upp tanken att
kunna förutsäga upplevelserna i basregistret. Så många baselement som på
pappret verkar prima men som bara inte duger när man testar dem på riktigt
och ställer höga krav på de, har jag stött på.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-19 22:33

Konventionella högtalares, med flera element, förmåga att skapa illusionen av en stor ljudbild i höjdled anser jag snarare är en svaghet. Den är ju skapad, alltså INTE som det lät på inspelningen!

På den punkten är jag av åsikten att koaxialhögtalare snarare har en fördel eftersom de återger mer exakt vad som finns på fonogrammet från början i form av ljudinformation. Mer likt hörlurar, med ett element för varje öra, fast i fria luften. Om ni förstår vad jag menar. Stereo är ju inspelat på så sätt att ljudet avlyssnas från en punkt dvs mikrofonen och sen fastnar på fonogrammet. Det mest logiska sättet att återskapa vad som gick in i micken är såklart att åter stråla ut det från EN punkt. I detta fallet en koaxialhögtalare. Inget snack om att det är mer "HiFi" imho.

Sen har ju koaxialhögtalarna andra problem som är mer relaterade till förvrängning av ljudet, som att diskanten sitter inuti en kavitet som rör sig fram och tillbaka. Inte helt idealiskt ifall våra öron är så känsliga att de kan uppfatta detta.

Hursomhelst anser jag att koaxialhögtalare är hyperintressanta, sen är frågan om element, filter och lådor är tillräckligt bra för att leva upp till det som ser bra ut på pappret.

Vill man bara ha stor ljudbild borde stora elektrostatpaneler med nödvändiga subbor vara oslagbara i ett hem, men jag tror inte att de återger precis som fonogrammet i sig egentligen låter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-20 11:39

xeizo skrev:Konventionella högtalares, med flera element, förmåga att skapa illusionen av en stor ljudbild i höjdled anser jag snarare är en svaghet. Den är ju skapad, alltså INTE som det lät på inspelningen!

Fast då tror jag du missförstått vad som har diskuterats. Det har inte
talats om att skapa en illusion av en stor ljudbild så vitt jag sett (jag
kan ha missat något).

Och det handlar heller inte om att det per automatik skulle vara bättre
med flera element placerade på olika ställen.

Vad det handlar om är att sättet som elementen interfererar med var-
andra kan ge effekter och om man känner dessa kan man utnyttja
dem konstruktivt, och med det menas inte att skapa något sound utan
att ta bort sådana.

Jag tror jag själv har skrivit om att gå ifrån en 3D-presentation av
ljudbilden till en holografisk dito. Det är inget som sker per automatik
genom att avstå ifrån en koincident ljudkälla. Snarare är det troligt att
en sådan förändring kommer att ställa till med problem (liknande de
du talar om) om den inte görs med genomtänkt avsikt.

xeizo skrev:På den punkten är jag av åsikten att koaxialhögtalare snarare har en fördel eftersom de återger mer exakt vad som finns på fonogrammet från början i form av ljudinformation.

Jasså? Ja, sådant kan man förstås stipulera, men på vad bygger det
påståendet? Och skulle du kanske säga samma sak om en (oändligt
lång) linjekälla?

Och igen - det som diskuterats är lite förenklat vad man vill ha den
upplevda dynamiska horisonetella fokallinjen. Skall den gå genom hög-
talarna? Skall den vara oändligt långt bort, skall den vara diffus och/
eller frekvensberoende...?

Vad jag säger är att varje sorts högtalare inte bara återger det som
finns på fonogrammet - utan de säger något om sig själva också, till
lyssnaren. Hörlurar säger att de sitter på huvudet, men önskvärd tyd-
lighet. Och att musiken sitter fast i huvudet och följer dess rörelser är
något man KAN anmärka på som icke-ursprungstroget. Eller hur?

Jag säger inte att det stör alla, men så var det inte ursprungligen.

xeizo skrev:Mer likt hörlurar, med ett element för varje öra, fast i fria luften. Om ni förstår vad jag menar. Stereo är ju inspelat på så sätt att ljudet avlyssnas från en punkt dvs mikrofonen och sen fastnar på fonogrammet.

Jasså?

xeizo skrev:Det mest logiska sättet att återskapa vad som gick in i micken är såklart att åter stråla ut det från EN punkt. I detta fallet en koaxialhögtalare. Inget snack om att det är mer "HiFi" imho.

Mono alltså. Okej.

xeizo skrev:Sen har ju koaxialhögtalarna andra problem som är mer relaterade till förvrängning av ljudet, som att diskanten sitter inuti en kavitet som rör sig fram och tillbaka. Inte helt idealiskt ifall våra öron är så känsliga att de kan uppfatta detta.

Hursomhelst anser jag att koaxialhögtalare är hyperintressanta, sen är frågan om element, filter och lådor är tillräckligt bra för att leva upp till det som ser bra ut på pappret.

Vill man bara ha stor ljudbild borde stora elektrostatpaneler med nödvändiga subbor vara oslagbara i ett hem, men jag tror inte att de återger precis som fonogrammet i sig egentligen låter.

Menar du alltså att du tror att ett stort elektrostathögtalarmembran
också bör ge en stor ljudbild?

Jag tror du dragit förhastade slutsatser om den saken. Det finns vissa
stormembranshögtalare som är konstruerade på så vis att man liksom
"hör hela ytan", men det beror inte på att de är stora utan på att de
av olika skäl inte ger ifrån sig homogena ljudvågor.

Och igen - jag tror du har missförstått hela resonamanget om du är
av uppfattningen att diskussionerna kring olika sätt att orientera de
olika elementen har handlat om att koaxialer är dåliga för att de ger
en punkformig upplevelsen av monoljud. Det gör ALLA goda högtalare.

Det som diskuterats är något helt annat - nämligen de dynamiska
effekterna på ljudbilden, inte att den skall vara stor.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
nuffe

Re: Caveman 8, en fantastisk högtalare!

Inläggav nuffe » 2013-01-20 12:26

RogerGustavsson skrev:
Kalejdokom skrev:
RogerGustavsson skrev:Som flera amdra CD på ACT med Nils Landgren är denna dynamiskt stympad. Synd för musiken tycker jag om men det blir påträngande efter ett tag.

Möjligen off topic, men inte motiverat att starta en särskild tråd om detta, så jag tar mig friheten.

Jag har nästan alla Nisses skivor inkl Rigmor Gustavssons, Jessica Pilnäs, EST mfl ACT-producerade alster. Jag upplever dessa som extremt välmastrade och klassar flera av dem som rena referenser för test av högtalare. Vad grundar du din kritik på - intressant att höra eftersom jag upplevt raka motsatsen :) .

Jag tycker den låter dynamiskt stympad. Kör man det spåret i MasVis syns det också. Med en crest på 14 dB är den rätt långt ifrån de 20-21 som jazzinspelningar från sent 50-tal brukar bjuda på. Speciellt tycker jag basen känns "jämntjock". Nisses stämma är också för stark i förhållande till kompet. Vettig nivå på kompet ger mycket "Voice of America" på sången.

På CD:n med Bohus Big Band är det snäppet sämre. När det ska dra iväg på sedvanligt storbandsvis blir det nästan platt fall, själva stegringen uteblir på något vis. Jo, det låter starkt men det är det inte. Tycker inte musiken "andas" som den gör i verkligheten (har hört Landgren+Bohus live och Landgren med annat komp flera gånger).

Har 5-6 CD med Landgren och de jag lyssnar helst på är nog de tillsammans med Esbjörn Svensson och en av julskivorna. Har även ett par inspelningar från tyska jazzfestivaler som är roliga att lyssna på.

Hej

Kan tyvärr bara bekräfta Rogers sågning. Var och lyssnade på Nisse
och BBB här i Lerum, fantastiskt bra. Köpte giventvis CDn efter
föreställningen, väl hemma direkt in i spelaren. Vilken besvikelse
stympat platt mm, den står nu i skivhyllan och lär inte komma längre.

Nej har ej Masvisat den, är inte värd det jobbet.

Henrik

Edit. Ursäkta OT. fölåt :oops:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-20 12:59

CD:n med Bohus Bigband är sämre än den som nämndes tidigare. En jämntjock smet utan dynamiska stegringar. Nej, det är inte njutbart i någon av mina anläggningar.

kodapa skrev:
RogerGustavsson skrev:
kodapa skrev:Är det inte ganska trevligt med riktade högtalare i ett vardagsrum? Det är ju inte alla som vill/får täcka halva rummet med absorbenter...

Fast även riktade (smalstrålande) högtalare mår bra av att rummet har en inte alltför lång efterklang.

Javisst, men jag föreställer mig att man kan ta mindre hänsyn till förstareflexen?

Förstareflexen är för mig den som kommer från väggen bakom högtalaren. Reflektionerna från sidoväggarna är väl ofta ett mindre problem? Jag har inget problem med dem i mitt lyssningsrum.

niclas

Inläggav niclas » 2013-01-20 16:01

Tycker det är otroligt tilltalande rent filosofiskt med ett högkänsligt högtalarelement
tillsammans med en lagom klen rörförstärkare.
Om jag tilltalas av resultatet är jag inte helt övertygad dock, har lyssnat för lite
på sådana kombinationer. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-20 19:14

niclas skrev:Tycker det är otroligt tilltalande rent filosofiskt med ett högkänsligt högtalarelement
Om jag tilltalas av resultatet är jag inte helt övertygad dock, har lyssnat för lite

Jag tycker det är otroligt tilltalande rent filosofiskt med ett högkänsligt högtalarelement tillsammans med en rejält kraftig förstärkare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

niclas

Inläggav niclas » 2013-01-20 19:21

Max_Headroom skrev:
niclas skrev:Tycker det är otroligt tilltalande rent filosofiskt med ett högkänsligt högtalarelement

Jag tycker det är otroligt tilltalande rent filosofiskt med ett högkänsligt högtalarelement tillsammans med en rejält kraftig förstärkare.

Förvisso.. :D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-20 19:22

Max_Headroom skrev:

jag tycker det är otroligt tilltalande rent filosofiskt med högtalare över huvud taget, i högtalare blir man kär och försälskad, det blir man inte i musik och i hifiapparater, inte på samma sätt iallafall! högtalarna står där å tar plats i rummet, och någon har tänkt till att det ska låta och se så där rätt ut som bara vissa tillverkare förmår, det är fan kärlek på hög nivå, även lite religion om du frågar mig
Bikinitider

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-21 09:46

Vissa inlägg är en pinna
:wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-21 10:21

PappaBas skrev:Vissa inlägg är en pinna

Du tar medicinarhumorn till nya höjder. Det är så öronen trillar av: pinna på/ pinna av.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-21 10:34

PappaBas skrev:Vissa inlägg är en pinna

Mm. Det är rent traguskt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-21 12:46

xeizo skrev:Vill man bara ha stor ljudbild borde stora elektrostatpaneler med nödvändiga subbor vara oslagbara i ett hem, men jag tror inte att de återger precis som fonogrammet i sig egentligen låter.

Nja, stora paneler ger snarare det omvända eftersom de blir väldigt riktade, blir lite hörlurskänsla.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-21 13:22

RogerGustavsson skrev:Nja, stora paneler ger snarare det omvända eftersom de blir väldigt riktade, blir lite hörlurskänsla.

Nåväl, det var ett "borde" men redan det var kanske överdrivet starkt. Jag inser att mitt tidigare inlägg var alldeles för kort(som i att förklara vad jag egentligen menar) och för generaliserande. Som IÖ redan har påpekat var det mesta i sak fel ;-)

Oavsett, så har jag en _känsla_ av att högtalaren tråden handlar om faktiskt skulle kunna ha en del att ge, beroende på vad man gillar för typ av ljudbild förstås. Att prata ljudbild förmedlat av stereohögtalare är nästan på förhand dömt att bli en oändlig diskussion på ett forum genomsyrat av ortoakustik :-D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-21 14:25

Jag tror att dessa högtalare som tråden handlade om i början, att dom kan vara riktigt bra :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-21 16:05

DVD-ai skrev:Jag tror att dessa högtalare som tråden handlade om i början, att dom kan vara riktigt bra :)

+1

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-01-21 16:35

Tycker också att det verkar vara en riktigt spännande högtalare :)

Såg även en jättebasmodul på hemsidan som såg rolig ut :D
Någon här som upplevt den IRL?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
mva

Inläggav mva » 2013-01-21 21:00

kodapa skrev:
DVD-ai skrev:Jag tror att dessa högtalare som tråden handlade om i början, att dom kan vara riktigt bra :)

+1

Dom är bättre än så! 8O
"Världen har musik för dom som lyssnar!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-21 21:16

Chitt ! 8O

Så bra kan dom väll ändå inte va, vah.. ?! :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-27 04:52

Hur djupt lyckas ni pressa ner de här 1800-kronorselementen med en fs på 64Hz egentligen?

Slaglängden är ju rätt modest också med sina +/- 5,8 mm.

Däremot verkar ju känsligheten god nog minst sagt, kanske en kandidat för en kul högkänslig 3-vägare med dubbla 10" och 300+3Khz delning.

Kommer de finnas på mässan?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-01-28 09:33

Magnus!

De tekniska bitarna kan Petter svara bättre på men Caveman 8 är inte klen i basen. Elementet är kraftigt modifierat.

Du tycker känsligheten är hög, men detta är vår minst känsliga högtalare. :wink:

Och på Sweetspot i Stockholm kommer vi så vitt jag vet spela på Caveman 8,
Caveman 15 Bauta och basmodulen Barabbas. (Dubbla 21", den Wolfie nämnde.)
Det blir skoj, välkomna!
Jobbar på Jorma Design
Medskyldig till No Frills Audio

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-28 09:42

Kul!

Skall också bli kul att ses, det förutsätter jag att vi gör ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi