Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-20 00:44

Jansson skrev:
Laila skrev:Själv är jag ganska så övertygad om att någon ingång klippte . . . typ.
Att Bill inte hör någon större skillnad i nivå mellan CD å vinyl(med samma läge på potentiometern) tyder på en hög förstärkning hos RIIA:t.

Laila.

Men ändå.

Hos mig har vinylen högre utnivå än CDn.

Fasen vet om jag tror på klippning hos elektroniken.

Fast vad vet jag?

Jo just det där med inställning av riaat.
Kör på 100ohm. Skiter i matten. Det låter så underbart att det måste vara rätt.
:)

Fram på nattkröken lät det nästan som om att LP-12an kördes in i RIIA-ingången på förförstärkaren* . . . typ(men vad vet jag ? :D ), enda alternativa förklaringen jag, i min enfald, kan komma på är att Bill "slarvat" med nåltrycksinställningen. Jag har ju en LP-12a själv(85:a) å den har inte någonsin "klippt/misspårat så grovt" som Bills.

*Från Bills RIAA-steg

Jansson . . . typ 226 Ohm tror jag skulle passa perfekter . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-20 01:03

Laila

Tror utan vidare helt rätt om tvåhundratjugosex.

lennartj kör som sagt med tvåhundra.

Jag får kika på det.

Hundra låter inte kattpiss det heller.

:D
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-20 01:13

Jo, men varför äta oxfile när man kan äta oxfilé . . .typ.? 8)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-20 01:21

Laila skrev:Jo, men varför äta oxfile när man kan äta oxfilé . . .typ.? 8)

Skillnaderna kanske ligger i garnityret?

Men.

Vad vet jag?
:wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-20 01:43

Sa tandläkar´n . . . typ* :wink:

*Vi kan nog fixatillet vid tillfälle :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-20 02:06

Laila skrev:Sa tandläkar´n . . . typ* :wink:

*Vi kan nog fixatillet vid tillfälle :)

Ser fram emot fixet.

Tills dess.
:)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-20 18:02

Någon som minns i vilken låt på Dark Side of the Moon som det lågfrekventa bullret fanns på?

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Speak to me?

Inläggav lennartj » 2013-01-20 18:54

Menar du "hjärtslagen" som följs av ljud liknande spelautometer och något helikopterliknande är det låten "Speak to me" först på sid 1 på min USA-pressade Harvest-utgåva åtminstone.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-20 19:09

Linn Linto: Solid-state, direct-coupled MC phono preamplifier with switch-mode power supply. Recommended audio input level: 150uV (high gain), 500uV (low gain). Input impedance: 150 ohms (in parallel with 4.7nF). Voltage gain: 64dB at 1kHz (high gain), 54dB at 1kHz (low gain). Maximum input: 6.7mV at 1kHz (high gain), 19mV at 1kHz (low gain). Maximum output: 10.1V p-p at 1kHz. Power consumption: ca 6W/12VA.

Rätt hög förstärkning, 1600 gånger. Vilken utnivå har Bill's pickup?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-20 22:29

RogerGustavsson skrev:
Linn Linto: Solid-state, direct-coupled MC phono preamplifier with switch-mode power supply. Recommended audio input level: 150uV (high gain), 500uV (low gain). Input impedance: 150 ohms (in parallel with 4.7nF). Voltage gain: 64dB at 1kHz (high gain), 54dB at 1kHz (low gain). Maximum input: 6.7mV at 1kHz (high gain), 19mV at 1kHz (low gain). Maximum output: 10.1V p-p at 1kHz. Power consumption: ca 6W/12VA.
Jag blandar alltid ihop vad min pickup heter. Det finns ju Linn Akiva, och det finns Arkiv B. Jag tror min är en Arkiv B och i så fall ser spec ut så här "Output at 1kHz (3.45cm/s): 400µV". Iofs specas Akiva'n likvärdigt så ur just denna synvinkel är det ingen skillnad.

Men tittar man på spec'en för Linto verkar det snarare som om man skulle/borde köra på "low gain". Jag har dock aldrig hemma känt några problem med den högre förstärkningen.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2013-01-20 22:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Speak to me?

Inläggav Bill50x » 2013-01-20 22:31

lennartj skrev:Menar du "hjärtslagen" som följs av ljud liknande spelautometer och något helikopterliknande är det låten "Speak to me" först på sid 1 på min USA-pressade Harvest-utgåva åtminstone.

Nä, de dära ljuden har jag koll på :-)

Det var något helt annat som jag inte hört förut, troligen beroende på baskapaciteten hos Jansson. Men vi var flera som reagerade på brummandet, jag minns dock inte vilken låt det var.

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-01-21 00:31

Bill50x skrev:
lennartj skrev:Menar du "hjärtslagen" som följs av ljud liknande spelautometer och något helikopterliknande är det låten "Speak to me" först på sid 1 på min USA-pressade Harvest-utgåva åtminstone.

Nä, de dära ljuden har jag koll på :-)

Det var något helt annat som jag inte hört förut, troligen beroende på baskapaciteten hos Jansson. Men vi var flera som reagerade på brummandet, jag minns dock inte vilken låt det var.

/ B

Kan du beskriva lite tydligare hurdant "brummande" du uppfattade i låten eller något annat karaktäristiskt i låten som kan sätta oss på rätt spår?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-21 09:48

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag blandar alltid ihop vad min pickup heter. Det finns ju Linn Akiva, och det finns Arkiv B. Jag tror min är en Arkiv B och i så fall ser spec ut så här "Output at 1kHz (3.45cm/s): 400µV". Iofs specas Akiva'n likvärdigt så ur just denna synvinkel är det ingen skillnad.

Men tittar man på spec'en för Linto verkar det snarare som om man skulle/borde köra på "low gain". Jag har dock aldrig hemma känt några problem med den högre förstärkningen.

/ B

Det är ju rätt hög nivå på den pickupen. Bara 17 dB under t.ex. Ortofon OM40 Super.

Med vinylen utstyrd till på 10cm/s och förstärkningen 1600 gånger skulle det bli 1855 mV eller så i topparna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-21 10:10

lennartj skrev:Kan du beskriva lite tydligare hurdant "brummande" du uppfattade i låten eller något annat karaktäristiskt i låten som kan sätta oss på rätt spår?

Svårt... men som jag skrev tidigare, flera av oss uppfattade det som att det stod en buss med motorn på tomgång utanför på gatan (eller som startade med för tung last).

Jag har aldrig hört detta förut men så har jag inte haft något direkt baskapabelt system. Men det har ju du, så du får väl köra igenom Dark Side... på hög volym någon gång när grannarna är borta :-)

Är det verkligen ingen annan av er som var där som minns vilken låt det var?

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-21 12:52

Bill50x skrev:
lennartj skrev:Kan du beskriva lite tydligare hurdant "brummande" du uppfattade i låten eller något annat karaktäristiskt i låten som kan sätta oss på rätt spår?

Svårt... men som jag skrev tidigare, flera av oss uppfattade det som att det stod en buss med motorn på tomgång utanför på gatan (eller som startade med för tung last).

Jag har aldrig hört detta förut men så har jag inte haft något direkt baskapabelt system. Men det har ju du, så du får väl köra igenom Dark Side... på hög volym någon gång när grannarna är borta :-)

/ B

Var det LP eller CD ni lyssnade på? Det är ju en analog produktion där den undre frekvensgränsen blir lite högre än vad som är möjligt i den digitala kedjan. Det borde handla om frekvenser över ca 25 Hz om man "hör" dem. Lägre frekvenser uppfattar man mera med kroppen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-21 12:58

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:

Var det LP eller CD ni lyssnade på? Det är ju en analog produktion där den undre frekvensgränsen blir lite högre än vad som är möjligt i den digitala kedjan. Det borde handla om frekvenser över ca 25 Hz om man "hör" dem. Lägre frekvenser uppfattar man mera med kroppen.

Både och. Bullret hördes lite kraftigare i cd'n än i vinylen. Men det hördes bara i den ena av vinylspelarna så vill man vara säker ska man nog lyssna på cd'n.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-21 17:41

Den ena?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-01-21 19:13

Bill50x skrev:

/ B

Var det någon som kikade ut på gatan? Själv har jag ibland blandat ihop ljud, när jag trott det vart något, så har det varit på gatan :D
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-01-21 19:15

Om inte kan man

1) kolla avrullning på RIAA-steget. "rak" eller "IEC"?
2) anta att ev. tonarmarna, som skiljer sig åt ganska fundamentalt i konstruktion, spelar en roll i detta.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-21 21:35

Harryup skrev:Den ena?

Den som läst tråden vet att det var två vinylspelare närvarande på vinylkvällen :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-21 21:36

Thomas_A skrev:
Bill50x skrev:

Var det någon som kikade ut på gatan? Själv har jag ibland blandat ihop ljud, när jag trott det vart något, så har det varit på gatan :D

Det behövdes inte eftersom det hela gick att upprepa när så önskades ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-21 21:39

Thomas_A skrev:Om inte kan man

1) kolla avrullning på RIAA-steget. "rak" eller "IEC"?
2) anta att ev. tonarmarna, som skiljer sig åt ganska fundamentalt i konstruktion, spelar en roll i detta.

Tror att det kan vara en kombination av p1 och p2.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-21 22:07

Bill50x skrev:

Den som läst tråden vet att det var två vinylspelare närvarande på vinylkvällen :-)

/ B

Ja, har det stått vilken lockar fram sopbilen?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-22 06:23

Harryup skrev:
Bill50x skrev:

Linn.

/ B

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2013-01-22 20:55

Harryup skrev:
Bill50x skrev:
Harryup skrev:
Den ena?

Den som läst tråden vet att det var två vinylspelare närvarande på vinylkvällen

Linn.

Jag är jättegärna sopgubbe! :wink: Ring när ni hivar skräpet.... 8)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-22 21:01

Ursäkta sent svar. Har bara varit så mycket att göra att jag inte hunnit med världens bästa hifi forum.

Det här med sopbilen är lite av ett mysterium.

Idag hade jag lite tid över och la på "Dark Side of the Moon parallellt Vinyl/CD som vi gjorde då på vinylkvällen.

Ingen skillnad i lågfrekvensåtergivning mellan vinyl och CD dvs CDS2 och Notts/dp-8-Delos.

Gitarrerna som hänger på väggen i angränsande rum börjar skallra mot väggen som vanligt när hjärtslagen börjar i "Speak to me".

Det finns lite lågfrekventa svep i "On the Run" vidare på sidan 2 med från "Us and them och skivan ut.

Men ingen sopbil.

Den enda skillnaden upplever jag är att Notts/dp-8-Delos kanske ger mer artikulerad lågfrekvent återgivning.
Annars ingen skillnad gentemot Cd.

Den skillnad som finns är CDns påtagligt livlösa, dynamiskt och klangligt vingklippta återgivning. Men det är inget nytt, bara något som allt för ofta finns på CD-återutgivning av musik från den tiden.

Bill, jag kan inte förklara detta med sopbilen.

Värt att notera är att jag bor på 4e våningen och tyngre fordon hörs väldigt sällan som stomburna ljud, men det kanske var det vi hörde??
Tveksamt, det var rätt högt.

Vi som satt längst bak i raden var väl de som reagerade på detta?
Rumsakustisk påverkan?

Bästa hälsningar

@oa51
Här ska inget hivas!
Se nu till att få ordning på din pärla.

8)
:wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-22 22:15

Jansson:
Nä, det var ingen sopbil. Som jag skrev, snarare en buss på tomgång :D

Skämt åsido, vi var flera som hörde detta brummande. Det hördes mest på din CD-spelare (Naim), något lägre i nivå på min Linn och knappast alls på din Nottingham. Hade det bara hörts på vinylspelarna hade jag trott det varit någon form av återkoppling via dina subbar.

Nåja, jag ska försöka återskapa det här hemma, utan basstöd....

/ B

PS. Nu har jag lyssnat på några varianter av DSOTM och jag blir allt mer säker att brummet hördes i låten "Money". Jag har dock inte lyckats återskapa brummet i mina HD650-lurar (som borde gå tillräckligt djupt) i någon av de versioner jag har. Men jag har lyssnat via dator och det kan mycket väl vara så att ljudkort etc inte går tillräckligt djupt. DS.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-29 19:37

Bill50x skrev:Jansson:
Nä, det var ingen sopbil. Som jag skrev, snarare en buss på tomgång :D

Skämt åsido, vi var flera som hörde detta brummande. Det hördes mest på din CD-spelare (Naim), något lägre i nivå på min Linn och knappast alls på din Nottingham. Hade det bara hörts på vinylspelarna hade jag trott det varit någon form av återkoppling via dina subbar.

Nåja, jag ska försöka återskapa det här hemma, utan basstöd....

/ B

PS. Nu har jag lyssnat på några varianter av DSOTM och jag blir allt mer säker att brummet hördes i låten "Money". Jag har dock inte lyckats återskapa brummet i mina HD650-lurar (som borde gå tillräckligt djupt) i någon av de versioner jag har. Men jag har lyssnat via dator och det kan mycket väl vara så att ljudkort etc inte går tillräckligt djupt. DS.

Käre Bill.

Ursäkta för ett väldigt sent svar.
Det här kom bara bort liksom. Ledsen för det.

Du har helt rätt!
Det är på "Money" som sopbilen parkerar utanför på gatan.

2,20 in i låten och fram till 2,40 hörs ett mycket lågfrekvent muller i inspelningen.
(Troligtvis inget som man hört när man mixade låten).

Det hörs mycket tydligare på CDn än på Mörchen.

Bra!
Då har jag ett nytt framtida projekt i pipen vad det lider.

:D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-01-29 23:23

Om det hörs olika mycket mellan två spelare så kan det som sagt vara en hel del olika orsaker, allt från RIAA-stegets avrullning, pickupens frekvensomfång i basområdet, och arm/pickup-kombinationen resonans som skulle kunna interferera med det lågfrekventa ljudet och påverka hörbarheten. Vilka frekvenser handlar det om? Och är signalen i eller ur fas?

Info från CDn borde kunna avslöja detta om man analyserar frekvensinnehållet i den snutten musik.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-29 23:30

Kollade på min disk och inser att jag har inte mindre än 9 olika varianter på Dark Side of The Moon. 8O

Nån dag ska jag lyssna om bussen finns på någon av dem - eller saknas.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd