SD-fötter låter iaf jäkligt mycket bättre

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-17 10:51

IngOehman skrev:Men gå inte fram och gunga på högtalaren då! ;)

Vh, iö

Har du testat lägre och och motsvarande styvare SD-fötter? Eller känner du nån som gjort det?
Jag undrar om skjuvningen är så lyckad och det kanske är det som är den del som spik/hårdfotsfolket har emot SD.
Är det en del av funktionen att SD kan gunga i sidled eller är det bara fjäderkraft vertikalt som teoretiskt "räcker"?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-17 10:55

Vilken frekvens och amplitud tror ni detta gungande kan anta? Om man jämför med vad högtalaren egentligen håller på med när skapar ljud.

Att kuddarna skjuvar är ju grundfunktionen, men om ytorna vandrar iväg så känns det mindre praktiskt.
Senast redigerad av tvett 2013-01-17 10:56, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-17 10:56

Harryup skrev:

Vh, iö

Har du testat lägre och och motsvarande styvare SD-fötter? Eller känner du nån som gjort det?
Jag undrar om skjuvningen är så lyckad och det kanske är det som är den del som spik/hårdfotsfolket har emot SD.
Är det en del av funktionen att SD kan gunga i sidled eller är det bara fjäderkraft vertikalt som teoretiskt "räcker"?

mvh/Harryup

Konstig magkänsla.

Men det kanske är så enkelt att för dig passar inte en SD-fot alls.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-17 10:58

Magkänsla skall man nog hålla ifrån SD-fötter, tror att den fysikaliska funktionen motsäger de flestas intuition. Det är ju just rörligheten i horisontalplanet man vill komma åt. Att man kan enkelt knuffa på dem är sin sak, men vad är det för frekvens på det? I princip DC. Att försöka knuffa/dra dem tio ggr per sekund eller mer fixar vi ju inte per hand, så hur de beter sig vid 10Hz kan vi inte dra någon slutsats om av att man kan svaja dem med en knuff.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-17 10:59

tvett skrev:Vilken frekvens och amplitud tror ni detta gungande kan anta? Om man jämför med vad högtalaren egentligen håller på med när skapar ljud.

Att kuddarna skjuvar är ju grundfunktionen, men om ytorna vandrar iväg så känns det mindre praktiskt.

:)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-17 11:01

Fick höra senast på fikat idag att spikfötter är stabila och isolerar från golvet.
Och det är ju magkänslan när man puttar med dc och ser en oändligt liten spets.

Fick förklara att SD inte dämpar, men det blir ju lite konstigt med begreppen. De dämpar ju vibrationerna på så sätt att inget går neråt, pga friflytet, men de saknar dämpning i materialet. Så ska man undvika att använda ordet dämpning, bara säga mjuk?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2013-01-17 11:07

Du kan ju säga att de isolerar, eftersom det är vad de gör. Isolerar två system från varandra.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-17 11:09

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:

Vh, iö

mvh/Harryup

Konstig magkänsla.

Men det kanske är så enkelt att för dig passar inte en SD-fot alls.

Ja det kan man ju tycka men just skjuvningen minskade ganska mycket mellan olika hårdheter på foten.
Men är det verkligen skjuvningen som är grundfunktionen, är det inte en vertikal fjäder?
Om skjuvningen är grundfunktionen så skulle alltså en hälften så tjock och lagom mycket styvare fot låta sämre.
Är det så? Är det så? (sagt på umemål)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-17 11:12

Harryup skrev:Om skjuvningen är grundfunktionen så skulle alltså en hälften så tjock och lagom mycket styvare fot låta sämre.

Ja.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-17 11:12

tvett skrev:Vilken frekvens och amplitud tror ni detta gungande kan anta? Om man jämför med vad högtalaren egentligen håller på med när skapar ljud.

Om jag skulle gissa eftersom det är ett tag sedan 2-3Hz och fel vikt 4-6Hz men högst osäkert. Rätt vikt hade kortare "slaglängd" också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-17 11:35

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Om skjuvningen är grundfunktionen så skulle alltså en hälften så tjock och lagom mycket styvare fot låta sämre.

Ja.

Låter en dubbelt så tjock fot ännu bättre med "degigare" gung?

Det måste finnas något spann där foten är optimerad och kanske att spannet skulle vara tätare då vikterna ökar på högtalarna. Om man nu inte köper en specialblandning då ju det går att åstadkomma.
Har någon testat att sätta en liten ring som midja på en fot för att stabilisera foten något?
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-17 11:40

För ett solit material som silikon skulle en midja om cylindern skapa en styvare fot i vertikalled. Osäker om det fungerar likadant med öppna porer.
Men det skulle garanterat styva upp en sd-fot i skjuvled.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-17 12:00

Jag tror inte harryup minns särskillt väl
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-17 12:42

MagnusÖstberg skrev:Jag tror inte harryup minns särskillt väl

Spelar det någon roll vad du tror när du inte var med?

Kanske KXII kommer ihåg ungefär vad som hände?
Även om frekvenserna är något fel så var förhållandet i gungning ungefär hälften med den mer anpassade fossingarna. Och inte gungade det särskilt mycket snabbare som jag minns det. Seg gungning skulle jag kalla det

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-18 18:42

därav mitt obskyrda intresse att gunga ht ibland och då förståss med något EXTRA underlag (plexiglas eller filt) som kan 'rätta till' den optimala funktionen. inte klistrig som kuddarna/fötterna nu tenderar att bli.
säg att parketten (trä) rör sig med temperaturen. en 'tillräckligt' tung högtalare kan sannolikt inte komma ur balans av ens de djupaste orgeltoner... men golvet dock, av diverse orsaker
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2013-01-19 12:00

kul med förbättringen och coolt att du har the clue! :) saknar mina. Vad hade du för högtalare innan?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-23 09:59

Klipper in detta från den trevliga kabeltest-tråden i ett försök att styra patrikfs korståg till en bättre tråd:

single_malt skrev:
tvett skrev:
single_malt skrev:
Svante skrev:
Almen skrev:Ungefär som att forskarna på Karolinska mest skulle sitta och testa homeopatiska läkemedel och kristallhealing.

Samtidigt är det ju viktigt att någon som orkar då och då gör det med vetenskapliga metoder. Så att det inte får stå oemotsagt, menar jag.

Det skulle behövas med sd-fötterna :wink: Fast kristaller har väl lite större grupp potentiella "offer" än hifitweaks.

Nödvändigt att dra in SD i det här? Och det du just skrev är rätt komiskt med tanke på din syn på och förståelse av objektiva mätningar.

Jag tycker att det Svante skrev var mycket bra. Jag är medveten om att SD-fötter och test med vetenskapliga metoder är ett känsligt ämne. Det hade det inte varit om det inte fanns något att dölja.

Vilka vetenskapliga metoder är det du efterfrågar? Kanske några som används när man bevisar spikfötters objektiva fördelar?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-23 10:20

För att lägga diskussionen på en vetenskaplig nivå så borde man nog öppna ögonen för att det finns en otrolig massa alternativ till rena spikar om man inte vill ha mjuka fötter av någon anledning. Eftersom dessa alternativ inte har undersökts så hänvisas det alltid till en gammal test mellan spik och SD och så blir det motstridigt.
Om man vill på något sätt utröna om fötter spelar någon roll eller om det finns i något avseende bättre fötter än SD i olika situationer så borde man inte vara så fokuserad på att fördöma spikfötter hela tiden. Bättre att försöka utröna mera moderna alternativ också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-23 10:30

Det gamla testet är ju rätt orättvist mot spikar då de uppvisar stora problem med dem. :wink:

Men du har rätt HarryUp, en viss nyansering i debatten vore bra.
Att jämföra med gummifötter vore väl det normalaste?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-23 10:34

Jag håller helt med i att det finns en poäng i att testa varianter och inte bara jämföra de två extremaste.

En sak som kan vara bra att ha i minnet är att om man föredrar SD-fötter(ljudmässigt och/eller principiellt) så vill man ha en fot som isolerar högtalaren så mycket som möjligt från underlaget. Alla former av fötter som överför mer vibrationer kommer således vara "sämre" ur den synvinkeln.

Så visst kan du testa olika typer av hårda(tex spikes) och halvhårda(tex gummi) fötter, men att hitta någon som överför mindre vibrationer än SD-fötter är nog inte det lättaste.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-23 10:43

Harryup skrev:För att lägga diskussionen på en vetenskaplig nivå så borde man nog öppna ögonen för att det finns en otrolig massa alternativ till rena spikar om man inte vill ha mjuka fötter av någon anledning.

Näppeligen "i branschen" - där är spikfoten Sanningen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-23 10:47

tvett skrev:Det gamla testet är ju rätt orättvist mot spikar då de uppvisar stora problem med dem. :wink:

Men du har rätt HarryUp, en viss nyansering i debatten vore bra.
Att jämföra med gummifötter vore väl det normalaste?

Jag har ju ifs aldrig påstått att det är något fel på den gamla testen. Spikar kanske beter sig just så oavsett underlag. Vilket ju inte direkt går att utläsa ifs ur testen förstås. Jag är ointresserad av spikar själv.
Jag ser på målet lite annorlunda, jag ser det inte som att man "behöver" en mjukfot för att inte överföra något till golvet. Varför inte göra det omvända och konstatera vad kan man använda i de olika fallen utan att få golvet att svänga med. Att golvet alltid kan röra sig tycker jag är ett dumt antagande till att börja med. Har man ett absolut stumt golv av någon sort så bör just den delen av problemet inte ens finnas och då skulle i så fall fötter vara helt oväsentliga. Men frågan är, är det verkligen så att det inte går att höra skillnad på fötter om underlaget är absolut stumt?
Obs, gissningar är trevligt men för att utröna något mer borde ju det vara en test som kanske kan ge ett svar för i vart fall den uppställningen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-23 10:49

Almen skrev:
Harryup skrev:För att lägga diskussionen på en vetenskaplig nivå så borde man nog öppna ögonen för att det finns en otrolig massa alternativ till rena spikar om man inte vill ha mjuka fötter av någon anledning.

Inte alls, det finns massor med alternativ till rena spikar. Och det finns upphängda spikfötter osv. Att "tro" att alla som inte använder SD använder spikar är alldeles galet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-23 11:14

Harryup skrev:
Almen skrev:

Inte alls, det finns massor med alternativ till rena spikar. Och det finns upphängda spikfötter osv. Att "tro" att alla som inte använder SD använder spikar är alldeles galet.

Absolut. De allra flesta som äger ett par högtalare har inte ens funderat över vilka fötter som "behövs". De vet inte ens om "problemet".

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-23 13:12

Nu var ju Almens kommentar om branchen, inte gemene man eller Siba.

Jag tror det han säger stämmer väl.

Att det finns en massa obskyra lösningar är i det hela relativt marginellt, precis som SD-foten är.

Spikes är det som gäller.

Åtminstonde har jag inte fått olika typer av spikes förklarat för mig, inte heller olika typer av egenskaper av olika produkter. Det butiken har förespråkar man. Och kallar det spikes.

Argumentet är att man kan justera in dem vertikalt och att de står stabilt på liten yta. Varför det är positivt har de däremot olika förklaringsmodeller till :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-23 13:30

Harryup skrev:Men frågan är, är det verkligen så att det inte går att höra skillnad på fötter om underlaget är absolut stumt?
Obs, gissningar är trevligt men för att utröna något mer borde ju det vara en test som kanske kan ge ett svar för i vart fall den uppställningen.

mvh/Harryup

När man gör experiment är det klokt att kontrollera variablerna man tror påverkar. Om man har ett helt stumt golv är ju "golvljudet" bort ur ekvationen. Kvar finns bara högtalarlådans beteende. Jag skulle vilja säga att ett helt stumt golv är maximalt utslagsgivande vad gäller lådans beteende eftersom spikar får maximalt mothåll mot det oeftergivliga golvet. Det gäller även andra hårda fötter. Genom att prova på ett helt stumt golv kan man så att säga renodla skillnaderna vad gäller lådans rörelser.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-23 13:40

DQ-20 skrev:
Harryup skrev:Men frågan är, är det verkligen så att det inte går att höra skillnad på fötter om underlaget är absolut stumt?

mvh/Harryup

När man gör experiment är det klokt att kontrollera variablerna man tror påverkar. Om man har ett helt stumt golv är ju "golvljudet" bort ur ekvationen. Kvar finns bara högtalarlådans beteende. Jag skulle vilja säga att ett helt stumt golv är maximalt utslagsgivande vad gäller lådans beteende eftersom spikar får maximalt mothåll mot det oeftergivliga golvet. Det gäller även andra hårda fötter. Genom att prova på ett helt stumt golv kan man så att säga renodla skillnaderna vad gäller lådans rörelser.

/DQ-20

Ja, precis. Tycker det borde vara det första ställningtagandet man gör egentligen. Om jag har ett problem, vilket är det? Och inte per automatik vilja ha att rörelser inte skall överföras till ett hörbart missfärgande golv när det kanske inte ens är ett problem.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-23 18:56

Kan inte några skickliga forummedlemmar träffas och blindtesta lite, ungefär som datahallarna hos lennartj och högtalarkablarna i Umeå. Det tycker jag vore en god gärning. Fast ett sådant test är kanske krångligare att få till...
Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-23 18:59

Känns liksom helt meningslöst, alla har olika preferenser :)

Man kommer inte undan att testa själv om man känner det nödvändigt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-23 19:07

Frågan är alltså inte om man hör skillnad utan om skillnaden alla hör är till det bättre?
Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi