Moderator: Redaktörer
Andersh74 skrev:Något säger mig i alla fall att mjuka fötter i mitt fall är bättre om ett av syftena är att få vinglasen att sluta dansa i sitt skåp.
Utan att ställning i ställningskriget för eller emot hårda eller mjuka fötter och vilket som skänker individen störst njutning av sin skivsamling så har jag instinktivt större förståelse för tankarna om att i största mån hindra vibrationer från högtalarna att fortplanta sig i golvet. Jag tänker då på ljuddämpningen av maskiner och motorer där det skulle vara helt hål i huvudet att inte göra sitt bästa för att motverka vibrationerna. Men i fallet högtalare är det ju inte fråga om ljuddämpning utan om ljudspridning.
Någon som provat att ställa sina högtalare på saccosäckar?En i alla fall estetiskt intressant och nyskapande idé.
/Anders
Harryup skrev:tvett skrev:På samma hårda sätt?
Har lite svårt att se poängen med att hävda tumregler i vissa sammanhang men inte i andra. Och poängen med att skriva otrevliga personliga inlägg är inte heller något som jag ser som att det behövs. Det är så enkelt som att testa själva, ibland är det mjuka fötter som gäller ibland hårda. Jag kommer aldrig ge någon rådet vad dom skall välja men man kan ju däremot testa båda alternativen.
Mvh/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Sicket jävla tjat det är på dig harryup, är du på någon sorts missionsturné eller?![]()
tvett skrev:Harryup skrev:tvett skrev:På samma hårda sätt?
Har lite svårt att se poängen med att hävda tumregler i vissa sammanhang men inte i andra. Och poängen med att skriva otrevliga personliga inlägg är inte heller något som jag ser som att det behövs. Det är så enkelt som att testa själva, ibland är det mjuka fötter som gäller ibland hårda. Jag kommer aldrig ge någon rådet vad dom skall välja men man kan ju däremot testa båda alternativen.
Mvh/Harryup
Det här visar att du inte förstår skillnaden på objektiv och subjektiv.
Jag kommer inte på något mjukare sätt att säga det på.
Jag förstår inte ett dugg vad det har med ditt missionerande att göra, och motsäger absolut inget av det jag skrivit heller.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Sicket jävla tjat det är på dig harryup, är du på någon sorts missionsturné eller?![]()
Nej, har du själv mod att tillstå att du har hört skillnader hemma hos mig där du suttit och svurit över att resultatet talade emot vad du visste.
Även du föredrog hårda fötter vid det tillfället, eller hur?
Mvh/Harryup
tvett skrev:För mig som bor med betonggolv och plastmatta spelar den aspekten inte så stor roll. Men jag uppskattar att mjukfötter inte gör någon skillnad på golv, precis som jag inte uppskattar att spikes gör det, dessutom oberäkneligt.
Men det är inte där jag ser mest problem med spikes, utan i vad de gör med själva högtalaren och den uppgift den har att uträtta, även där oberäkneligt beroende på underlag.
Men det är väl just de egenskaperna man kan uppskatta dem gångerna som spikfötter faller väl ut och skapar ett ljud man föredrar. Men att hävda att spikfötter alltid förbättrar, stabiliserar eller vad för dumheter man får höra av hifikrängare och deras stackars kunder... .ja du.
MagnusÖstberg skrev:Jag förstår inte ett dugg vad det har med ditt missionerande att göra, och motsäger absolut inget av det jag skrivit heller.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Sicket jävla tjat det är på dig harryup, är du på någon sorts missionsturné eller?![]()
Nej, har du själv mod att tillstå att du har hört skillnader hemma hos mig där du suttit och svurit över att resultatet talade emot vad du visste.
Mvh/Harryup
Utan att gå in på trista detaljer så skulle jag inte välja mjuka fötter hemma hos dig. Och det har jag skrivit också.
Men jag skulle aldrig ha prylarna som du har heller, du har ju så stora möjligheter att göra det bra hemma.
Men lugna ner det med ditt missionärståg, sakerna förändras inte för att du skriver samma sak sjuhundragånger i fyrahundraelva trådar och dessutom med samma frågeställningar som du fått svar på 18 miljarder gånger.
Räcker det inte med att du säger: "Jag tycker det är värt att prova själv"? Vad ger det dig att tvångsmata svar till läsarna igen och igen och igen?
tvett skrev:Om det är företaget och produkten SD som är problemet så ska väl inte de gå ut över diskusionen om mjukfötter vs spikes?
Nu innehar dock SD de egenskaper som diskuteras, dvs låg dämpning och låg fjäderkonstant.
Alltså, det räcker fan bra att skriva det jag skrev.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag förstår inte ett dugg vad det har med ditt missionerande att göra, och motsäger absolut inget av det jag skrivit heller.Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Sicket jävla tjat det är på dig harryup, är du på någon sorts missionsturné eller?![]()
Mvh/Harryup
Utan att gå in på trista detaljer så skulle jag inte välja mjuka fötter hemma hos dig. Och det har jag skrivit också.
Men jag skulle aldrig ha prylarna som du har heller, du har ju så stora möjligheter att göra det bra hemma.
Men lugna ner det med ditt missionärståg, sakerna förändras inte för att du skriver samma sak sjuhundragånger i fyrahundraelva trådar och dessutom med samma frågeställningar som du fått svar på 18 miljarder gånger.
Räcker det inte med att du säger: "Jag tycker det är värt att prova själv"? Vad ger det dig att tvångsmata svar till läsarna igen och igen och igen?
Det räcker utmärkt som svar att du ser att oavsett anledning så fungerar inte SD alltid bäst. Eftersom jag inte ens har börjat på slutet på uppställningen så håller jag det öppet att kanske jag väljer SD då jag blir mera färdig. Vilket jag även sagt tidigare.
Mitt missionståg gäller endast att testa själva för det finns en möjlighet ett mjukfötter inte är bäst.
Jag ser faktiskt missionståget att SD alltid är bäst som ett mycket större problem.
Eftersom det inte ens går att bevisa, juh.
Mvh/Harryup
tvett skrev:Harryup skrev:Det räcker utmärkt som svar att du ser att oavsett anledning så fungerar inte SD alltid bäst.
Nu blandar du ihop det objektiva och subjektiva igen...
MagnusÖstberg skrev:
Men nu förstår jag. Det är ditt livskall. Du skall vara motpolen.
Den enda som missionerar är du kompis.
Alla andra pratar fysikaliska egenskaper ur ett objektivt perspektiv, medans du inte kan hålla isär dem eftersom det inte går ihop för dig. Du ser det bara ur ditt subjektiva synsätt - och det gäller ju vare sig du förespråkar mjuka fötter eller olika typer av spikes - du pratar erfarenheter av en massa komplexa samband.
tvett skrev:Om funktionen är isolation med låg fjäderkonstant så spelar underlaget ingen roll.
Man kan vara inne och peta på optimering av vikt etc, men man är fortfarande långt ifrån stela/styva upphängningar och dess påverkan.
Det blir mer en semantisk fråga, vad man menar med "bäst". Och det är ju just det. Objektivt vad gäller fysik och funktion så är en mjuk fot bäst vad gäller påverkan på högtalarens uppgift och funktion. Men man kan inte säga att det låter bäst, det är ju något subjektivt det.
Nej.Harryup skrev:Men personligen så skulle jag testa alternativen för att veta vad som gäller i just min egen uppställning.
Mvh/Harryup
Harryup skrev:tvett skrev:Om funktionen är isolation med låg fjäderkonstant så spelar underlaget ingen roll.
Man kan vara inne och peta på optimering av vikt etc, men man är fortfarande långt ifrån stela/styva upphängningar och dess påverkan.
Det blir mer en semantisk fråga, vad man menar med "bäst". Och det är ju just det. Objektivt vad gäller fysik och funktion så är en mjuk fot bäst vad gäller påverkan på högtalarens uppgift och funktion. Men man kan inte säga att det låter bäst, det är ju något subjektivt det.
Om du testade i en given uppställning och av någon anledning föredrar en hård typ av fot, skulle du ändå välja det ljud som du anser sämre för att det råkar vara med rätt mjuka fot?
Mvh/Harryup
tvett skrev:Harryup skrev:tvett skrev:Om funktionen är isolation med låg fjäderkonstant så spelar underlaget ingen roll.
Om du testade i en given uppställning och av någon anledning föredrar en hård typ av fot, skulle du ändå välja det ljud som du anser sämre för att det råkar vara med rätt mjuka fot?
Mvh/Harryup
Att du säger att du kan skilja på objektivt och subjektivt räcker inte. Du måste visa det med.
Jag hittade 8 st lock som var i kork ( ca samma storlek som sd kuddar) jag har nu dom som "sd kuddar" och jag måste säga att jag hör absolut ingen skillnad med eller utan,men det känns lite tuffare att ha korkfötter på mina högtalare.
Det ser liksom lite mer hifi ut..
MagnusÖstberg skrev:Nej.Harryup skrev:Men personligen så skulle jag testa alternativen för att veta vad som gäller i just min egen uppställning.
Mvh/Harryup
1.Inte gäller. Gäller framstår som "vilken fysikalisk verklighet som gäller i min uppställning".
Det finns ingen sådan. Det är samma fysik som gäller i alla lägen.
Du kan testa alternativen för att ta reda på vad du föredrar i din egna uppställning, vad du subjektivt tycker är trevligast när du lyssnar.
2.Smartast är nog oavsett att fundera över hur man placerat sin utrustning och kanske försöka förstå lite grann om akustik i rum innan man ger sig på att optimera med fossingar. Det är ju bra lätt att man börjar få konstiga ideer om olika sakers betydelse när alla fel blir uppförstorade maximalt annars.
Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom och 15 gäster