Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Jag ser främst samtal om tekniska egenskaper och samband där det frapperande ofta blandas ihop tekniska spörsmål med subjektiva upplevelser.
Kräver någon det av dig?Harryup skrev:Jag skulle aldrig plåga mig igenom sämre återgivning för att det är teoretiskt riktigt.
mvh/Harryup
Andersh74 skrev:Får jag bryta in i den spännande polemiken med en fråga?
Nu har jag börjat klippa lite liggunderlag här. Jag tänker alltså prova på mina Luxor 8071 som har en rejäl sockel nedtill. Ska jag klippa till en stor bit som täcker hela basen på högtalarna eller småbitar att placera i sockelns hörn?
Mvh, Anders
Andersh74 skrev:
Jag såg en gång en dokumentär som handlade om våra sinnen och hur de spelar roliga spratt för oss. Vi är väl alla medvetna om hur våra ögon driver med oss på olika sätt. Med hörseln är det precis likadant. Ett exempel var en gubbe som sa "Bao, bao, bao osv" samtidigt som tvbilden visade samma gubbe när han mimade "Vao, vao, vao osv." Om man tittade på gubben hörde man klart och tydligt att han sa "Vao, vao, vao osv". Blundade man hörde man klart och tydligt att han sa "Bao, bao, bao osv". Det hjälpte inte att man fick tricket förklarat för sig och alltså visste att han uttryckligen sa Bao, för tittade man på gubben så hörde man likförbannat att han sa Vao. Gubben som ställde upp tricket sa även att han själv gick på det varje gång och att det inte gick att göra något åt. Vi hör alltså det vi förväntar oss att höra varken vi vill det eller inte.
MagnusÖstberg skrev:Nej.Harryup skrev:Men personligen så skulle jag testa alternativen för att veta vad som gäller i just min egen uppställning.
Mvh/Harryup
Inte gäller. Gäller framstår som "vilken fysikalisk verklighet som gäller i min uppställning".
Det finns ingen sådan. Det är samma fysik som gäller i alla lägen.
Du kan testa alternativen för att ta reda på vad du föredrar i din egna uppställning, vad du subjektivt tycker är trevligast när du lyssnar.
Smartast är nog oavsett att fundera över hur man placerat sin utrustning och kanske försöka förstå lite grann om akustik i rum innan man ger sig på att optimera med fossingar. Det är ju bra lätt att man börjar få konstiga ideer om olika sakers betydelse när alla fel blir uppförstorade maximalt annars.
tvett skrev:Harryup skrev:tvett skrev:Om funktionen är isolation med låg fjäderkonstant så spelar underlaget ingen roll.
Man kan vara inne och peta på optimering av vikt etc, men man är fortfarande långt ifrån stela/styva upphängningar och dess påverkan.
Det blir mer en semantisk fråga, vad man menar med "bäst". Och det är ju just det. Objektivt vad gäller fysik och funktion så är en mjuk fot bäst vad gäller påverkan på högtalarens uppgift och funktion. Men man kan inte säga att det låter bäst, det är ju något subjektivt det.
Om du testade i en given uppställning och av någon anledning föredrar en hård typ av fot, skulle du ändå välja det ljud som du anser sämre för att det råkar vara med rätt mjuka fot?
Mvh/Harryup
Att du säger att du kan skilja på objektivt och subjektivt räcker inte. Du måste visa det med.
Andersh74 skrev:Men jag har en fråga oxå. Skulle man kunna tänka sig ett idealtillstånd där högtalarna leviterade? Skulle det vara en våt dröm för de som vill ha en så liten påverkan som möjligt mellan golv och högtalare?
adzer skrev:Absolut är det så. Livet är komplicerat och andra människor gör det inte lättare så gå du din egen väg
adzer skrev:Fast alla håller ju som sagt inte med om detta. Annars hade inte mjuk vs spiksfotsdiskussionen existerat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster