En kompis håller på att bygga bas-system till sitt lyssningsrum.
Har ni konkreta tips på bra element på 12" som fungerar in en basreflexkonstruktion?

Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Hej
Har ni konkreta tips på bra element på 12" som fungerar in en basreflexkonstruktion?
Morello skrev:Hej
KarlXII skrev:Jag vet inte jag.
Även en urmakare kan ibland behöva hålla en stadig hand i hifidjungeln.
DQ-20 skrev:Lycka till med basbyggandet. Det finns många här som har licenser på på simuleringsprogram. Vill du ha hjälp med dimensioneringen så är det bara att du hör av dig.
rickardp skrev:Är slag längden 13mm enkel eller p-p på lab12 ?
DQ-20 skrev:KarlXII skrev:Jag vet inte jag.
Med då så. Då får jag rekommendera Eminence LAB12 (original). Det är det överlägset bästa alternativet. Single_malt här på forumet använder tydligen det elementet.
Lycka till med basbyggandet. Det finns många här som har licenser på på simuleringsprogram. Vill du ha hjälp med dimensioneringen så är det bara att du hör av dig.
Max_Headroom skrev:DQ-20 skrev:KarlXII skrev:Jag vet inte jag.
Med då så. Då får jag rekommendera Eminence LAB12 (original). Det är det överlägset bästa alternativet. Single_malt här på forumet använder tydligen det elementet.
Lycka till med basbyggandet. Det finns många här som har licenser på på simuleringsprogram. Vill du ha hjälp med dimensioneringen så är det bara att du hör av dig.
Inte så tokigt. Lite högt Qts i min smak och lite hög massa, men resonansfrekvensen ligger ju på trevliga 22Hz.
8 stycken sådana här i typ 100 liters basreflex borde ju kunna sparka en del röv i alla fall.
Alexi skrev:Jo men detta är ju ett mycket mer intressant element:Elfsberg skrev:http://byggdinbas.jetshopfree.se/scan-speak-discovery-12-p-167-c-157.aspx
Om man bara tittar på T/S så tycker jag Discovery ser mycket bättre ut, lägre Fs och Q, samt högre Vas.Lennart skrev:Discovery-basen som nämns i tråden, är den i stort samma som Perless XXLS 12" eller? Och hur stor blir en rimligt avstämd basreflexlåda?
Mer, är det så att IÖ:ans 12":a bygger på samma element?
/Lennart
Raukman skrev:Tycker både lab 12 och discovery-basen verkar intressanta! Lab 12 är lite av ett wildcard här på faktiskt så det gör det hela lite kul! Discovery verkar ha ett helt ok pris, och presterar nog rätt imponerande.
Max_Headroom skrev:Kollade just discoverybasen. Ser bättre ut än den första, LAB12 eller vad den hette.
Fs på 17Hz; Qts på ca 0,3, Vas på ca 200 liter.
70-75 liter basreflex och man kommer utan att problem få plats med slitsen/röret i lådan. Kom ihåg "Svante-hål" på slitsen/röret för att minska pip-resonanser i basreflexporten. Boom-schack-lack!
Max_Headroom skrev:Kollade just discoverybasen. Ser bättre ut än den första, LAB12 eller vad den hette.
Fs på 17Hz; Qts på ca 0,3, Vas på ca 200 liter.
70-75 liter basreflex och man kommer utan att problem få plats med slitsen/röret i lådan. Kom ihåg "Svante-hål" på slitsen/röret för att minska pip-resonanser i basreflexporten. Boom-schack-lack!
Max_Headroom skrev: Kom ihåg "Svante-hål" på slitsen/röret för att minska pip-resonanser i basreflexporten. Boom-schack-lack!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster