Det blir ju lite lödning senare ikväll och då skulle det ju vara trevligt att kunna pillra dit något så morgontrumpeterna kan ljuda ordentligt imorgon bitti!
/A
Ps. Fan vad bra ni är som alltid har så bra tips och råd som jag ibland följer. ds.
Moderator: Redaktörer
Vill dock fråga "zapanasta" vilken benämning de Audax diskantelement har, som du ersatte originalen med i 8071:orna?
I vilka burkar kan man hitta dessa?
Jag har ett par "Luxor 6031" som har lika diskanter som 8071:ornas original, men med alu.plattor. Är där någon skillnad i ljudet?
Tycker de som sitter i 8071:orna "läspar" i en del låtar?
Jag måste skicka en hyllning till den vars skuld det är att jag blivit smittad av detta sabla "åttiskjuttiettande"!
"Zapanasta", vad gör du med oss lättledda!?
Har följt på avstånd ditt kämpande med att renovera Luxors högtalare en längre tid. Redan innan jag blev medlem här.
Mycket gott har du fått, men även en massa mindre gott!
Men att du enträget fortsatt att visa upp dina resultat med dessa Luxor grejer, som betraktats av många som, ja, skit, har bara ökat mitt intresse.
Nä nu får det baske mig vara slut med fjäsket!
Andersh74 skrev:Jo, det är ett trevligt allrum med fin utsikt över åkrarna. Men jag tror inte det är speciellt väl lämpad för musikunderhållning.
Så här ligger det till: Sorry gubbar. De där 8071 tycker inte jag når i närheten av den lugna trygga ljudbild som jag har en våning ner där mina S-system står och spelar.
Skälen/skälet till vad detta kan bero på radar jag upp nedan:
1) Rumsakustiken är bedrövlig
2) Marantzstärkaren borde få återvända till elektronikbingen
3) Filtren i 8071orna är i ett bedrövligt skick
4) Elementen är på något sätt kassa/min omkantning misslyckades helt
5) Jag föredrar helt enkelt det ljud som S-System ger
Jag blir liksom orolig när jag lyssnar på dom, som när man lyssnar på en halvrisig operasångare och är orolig att han/hon inte ska pricka helt rätt i sin sånginsats. 8071 känns inte stabila i sin prestation på något sätt.
Någon insatt person borde komma och lyssna, titta och känna.
Givetvis ska jag bära upp Pioneerförstärkaren någon dag och jämföra med den. Mycket mer kan jag inte göra själv.
edit/tillägg: För att ingen ska tro att jag skriver det jag gör bara för att jag är förälskad i mina S-system så tror jag inte att det är punkt 5 ovan som är svaret på gåtan. Mitt förnuft och erfarenheten säger mig att 8071 ska vara den självklara testvinnaren så jag tror att det är något som inte är som det ska och jag är inte säker på att jag reder ut vad på egen hand.
Mvh, Anders
zapanasta skrev:Vänd plastramen bak ock fram![]()
Går även att slipa ner dom till bra passform,vete fn vilken tråd vi skrev om det (Grosevoraudios tror jag)
Andersh74 skrev:Jag har inte mätt höjden men jag uppskattar höjden till ungefär samma som du har, ca 3500 mm.
Om jag får ordning på ljudet så slipar kanske jag oxå ner plastramen. Ser fram emot att få vara ensam hemma några timmar imorgon, då ska jag skruva lite på volymratten och lyssna på allvar.
Mvh, Anders
Edit: Nu har jag mätt takhöjden. Jag hade gissat 100 mm fel, det var 3600 mm. I alla fall där jag mätte, här är väldigt skevt överallt på alla sätt.
Användare som besöker denna kategori: margunlun och 13 gäster