Den barmhärtige hemsamariten, finns hen?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Den barmhärtige hemsamariten, finns hen?

Inläggav Andersh74 » 2013-01-26 12:18

Mitt tämligen nyåteruppstådda intresse för hifi i allmänhet och vintage i synnerhet har dundrat in i tillvaron och tar plats. Det är kul med en hobby som lämpar sig för vintern då jag tycker genuint illa om snö och kyla, rutskrapning och vinterfiske.

Men jag har närmat mig en gräns där läsande på forum och annan litteratur inte ger mig ordentliga svar på en hög med frågeställningar som för var dag tycks växa, alltifrån antenner till om mina öron är redigt funktionsdugliga.

Jag undrar alltså om det kan finnas någon barmhärtig hemsamarit i närområdet som skulle kunna tänka sig ett besök för att på plats undersöka mina örons färdigheter, min utrustnings brister och annat. Detta för att jag på rätt sätt ska gå vidare med renoveringar och byta ut de delar som underkänns vid besiktningen. Mina öron däremot får jag nog fortsätta leva med, men de går att kanske att trimma in på ett adekvat sätt så jag själv i framtiden bättre kan höra vad som galet är.

Fridens
/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-26 12:20

Om öronen duger för att njuta musik från liveframträdanden så duger dom för att lyssna via hifi-anläggning, och inget mer behöver kompenseras för dem!
Men att hålla ner efterklangen i rummet gör ju att allt blir lättare att uppfatta och sortera för öronen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-26 12:23

Jag tycker ofta att ljudkvaliteten på liveframträdande är fullkomligt usel. Mer volym än finess på något sätt. På Operan däremot där orkestern i ett väl utformat rum och utan förstärkning låter det ofta förträffligt tycker jag.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-27 15:01

I konceptet "Hemsamarit till gården" ingår givetvis förplägnad av valfri kvalisort och eget sovrum med spöken om förplägnaden omöjliggör (eller i varje fall försvårar) hemfärd medelst motorfordon. Jag kan även erbjuda trevliga samtal om både ditt och datt, besök i "högtalarverkstaden" och bistick om våren hunnit komma.

Och på inget vis förutsätter hembesöket att det blott är en person som kommer. Ju fler kockar desto mer mat får man laga som den gamla ordstäven säger.

/A

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-27 17:33

Ja hade det inte varit så förb långt så hade jag kommit dit :)

Vi som har 8071 verkar va spridda över hela norden,ock ingen verkar bo speciellt nära nån :)

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-27 17:38

Jag liftade till Mora en gång i min ungdom. Det tog några dagar. 8) Så jättelångt är det inte! Det finns ju dom som på 60-talet åkte jorden runt på moped. Mitt rekord är 180 km på en dag med min Rex Clubmaster -62. Ryggont blev det. Det är lagom med 120 km/dag i 30 km/h har jag kommit fram till efter några års mopedsemestrande. Det är bara att börja räkna hur många dagar det tar från Mora.

/A

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-27 17:41

Har en suzuki k50 i förrådet,få väl ta en tur på den då till våren :)

Skämt åsido,synd man inte känner nån pendlare för då hade han/hon kunnat ta hit dina högtalare så hade jag gjort iordning dom åt dig över en helg...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-01-27 19:04

zapanasta skrev:Ja hade det inte varit så förb långt så hade jag kommit dit :)

Vi som har 8071 verkar va spridda över hela norden,ock ingen verkar bo speciellt nära nån :)

Jag hade också gärna träffat er båda... vore kul med en 8071 o Luxor i allmänhet träff :)

Förresten Anders det där med spöken i sovrummet låter spännande vill du berätta mera :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-27 19:10

Det spökar alltid i urgamla hus om man har den läggningen att tro på dom. Min sambo har det och menar att det spökar här. Själv upplever jag dock mest fenomen som går att förklara på andra sätt. Mer sannolika sätt tycker jag.

Och visst hade det varit roligt med lite vintageträffar hemma hos folk. Speciellt om man får dricka ordentligt med alkohol... 8) Som småbarnsförälder är tillvaron väldigt vit har jag märkt och det sätter sig gärna på humöret, i alla fall mitt.

/A

Återgå till Vintage-hifi