Moderator: Redaktörer
JB skrev:Vore intressant att veta hur mycket ljudtrycket skulle sjunka om man plockade ut allt ur den där bilen som kan spela 180 dB och stoppade in grejerna i ett normalstort vardagsrum.
NiklasF skrev:En annan lirar ju nästan 130db med ett par 13,5" så att komma över det lär ju inte vara några problem med ett gäng roliga 15"
ftorsell skrev:Sunde skrev:Jag har läst någonstans att micken skall placeras längst ner till höger vid framrutan eller a-stolpen.
Nej det finns inga genvägar för dessa sjuka ljudtryck men det är möjligt
Även om det känns korkat![]()
Jag kommer sikta på en mer normal dB i rummet vill väll kunna uppnå
Runt låga 130db+ musik![]()
![]()
ftorsell skrev:Jag är inte mycket för spikes men med bilsteget flytta sig hela subblådan på golvet vilket också gör att man tappar dB och man förstår även då att det finns lite drag i grejorna när subb lådan väger in på ca 75kg och dansar i takt med musiken
JB skrev:http://www.royaldevice.com/custom.htm#THE%20REAL%20TOTAL%20HORN
Det här sub-bygget är ju rätt coolt, 120 dB känslighet, och vid maxeffekten räknar han med runt 160 dB =D
Nattlorden skrev:ftorsell skrev:Jag är inte mycket för spikes men med bilsteget flytta sig hela subblådan på golvet vilket också gör att man tappar dB och man förstår även då att det finns lite drag i grejorna när subb lådan väger in på ca 75kg och dansar i takt med musiken
Helst 1000 ggr den svängande massan skall låda väga. Basar är svårt att få till mer än 200ggr tycker jag fått fram ur mina räkneövningar.
Din(a) baskon(er?) inkl. spole och medsvängande luft väger kanske mer än 375g?
ftorsell skrev:Nattlorden skrev:ftorsell skrev:Jag är inte mycket för spikes men med bilsteget flytta sig hela subblådan på golvet vilket också gör att man tappar dB och man förstår även då att det finns lite drag i grejorna när subb lådan väger in på ca 75kg och dansar i takt med musiken
Helst 1000 ggr den svängande massan skall låda väga. Basar är svårt att få till mer än 200ggr tycker jag fått fram ur mina räkneövningar.
Din(a) baskon(er?) inkl. spole och medsvängande luft väger kanske mer än 375g?
Ingen aning kan kolla om Peter vägt kon och spole på min serie
MagnusÖstberg skrev:Edit: Medans jag skrev det här ringde han upp mig igen och undrade om jag ville låna en 10" bas och jämföra med mina egna.
LypsylateX skrev:MagnusÖstberg skrev:Edit: Medans jag skrev det här ringde han upp mig igen och undrade om jag ville låna en 10" bas och jämföra med mina egna.
Accepterade du? Vore trevligt med en second opinion, ju.
MagnusÖstberg skrev:LypsylateX skrev:MagnusÖstberg skrev:Edit: Medans jag skrev det här ringde han upp mig igen och undrade om jag ville låna en 10" bas och jämföra med mina egna.
Accepterade du? Vore trevligt med en second opinion, ju.
Självklart.
Kan iallafall berätta att den 15"-are som TS använder har +/- 20mm linjär slaglängd. Det är väl den siffran jag tycker att man skall använda, Xmech är strex över det dubbla.
MagnusÖstberg skrev:Nej, det är inte alls så man skall jämföra.
Vi pratar linjär slaglängd och inget annat. Då jämför man linjär slaglängd. Det är din egna tillverkare som anger det som den slaglängd där distrosionskomponenterna är lägst.
Jag tycker förövrigt att +/- 20mm är en förnuftig dimensionering, men det är förståss rent subjektivt. Då har man dessutom god maginal från då talspolen slår i topplattan och elementet riskerar att gå sönder.
Jag skiter fullständigt i era jämförelser med Ino, ni kan pinka revis bäst ni vill. Men du har fel i att Ino har sin utgångspunkt i XLS och du har fel om det elementets linjära slaglängd.
Ino hade förövrigt sitt Z-system baserat på en 15"-are förut med 2,5 gånger så stor linjär slaglängd som det KOVE-element du är så förtjust i. Det las ner och ersattes av två 12"-basar per låda. Så kan det gå när en tillverkare tänker till.
tvett skrev:Ett 747 på väg över atlanten flyttar massor med luft och skapar hög ljudvolym.![]()
Vi kanske ska börja med att reda ut vad linjärt innebär i detta fall.
Om luftmängden man flyttar är det jämförda måttet så torde mindre konarea, dvs längre slaglängd, innebära högre hastigheter för membranet.
ftorsell skrev:tvett skrev:Ett 747 på väg över atlanten flyttar massor med luft och skapar hög ljudvolym.![]()
Vi kanske ska börja med att reda ut vad linjärt innebär i detta fall.
Om luftmängden man flyttar är det jämförda måttet så torde mindre konarea, dvs längre slaglängd, innebära högre hastigheter för membranet.
Jag tror du har helt rätt här men eftersom jag tror du har rätt måste vi se hur fel vi har enligt Östberg
PappaBas skrev:Att en 15" flyttar en och en halv gång så mycket som en 12" vid ungefär samma slaglängd är väl liksom inte rocket science ftorsell?
jmfr gymnasiegeometri
Jag förstår inte vad du försöker säga med den jämförelsen? Det är nog fler parametrar än bara pumpvolym som avgör dimensioneringar av själva elementen?
Säkert så på både Kove,Ino, Bremen mfl
Alexi skrev:IngOehman skrev:Max användbar slaglängd för Y-basen [Ino W121] är väl ungefär 5 cm.
Vh, iö
Alexi skrev:IngOehman skrev:Max användbar slaglängd för Y-basen [Ino W121] är väl ungefär 5 cm.
Vh, iö
PappaBas skrev:@ftorsell.
Ja alltså en av Komoroks basar innehåller ju 2 element?
Så jag tror det är mest en fråga om missförstånd.
Ser inte någonstans att MÖ på något sätt försöker luras eller vara taskig. Tvärtom.
Var dock preliminära siffror om jag minns rätt innan W121 var klara.ftorsell skrev:Alexi skrev:IngOehman skrev:Max användbar slaglängd för Y-basen [Ino W121] är väl ungefär 5 cm.
Vh, iö
Märkligt jag får fram detta känns nästan som du skrivit det
Däremot framgår inte hur mycket av lindningen som är kvar i gapet
Vid x-Max om jag nu inte missat att det är +/- 33 mm
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag skulle räkna w121 som 32mm p-p för övrigt!
Det gör IÖ och det är säkert rimligt men det gäller även XLS-basen som har i princip samma geometrier i systemet. Det är inte så att w121 har 50% längre x-max än XLS utan att siffrorna anges på ett annat sätt. Jag skulle vilja hävda att om man anger det på samma sätt så är pumpkapaciteten för w121 och XLS-12 identisk.
ftorsell skrev:MagnusÖstberg skrev:Nej, det är inte alls så man skall jämföra.
Vi pratar linjär slaglängd och inget annat. Då jämför man linjär slaglängd. Det är din egna tillverkare som anger det som den slaglängd där distrosionskomponenterna är lägst.
Jag tycker förövrigt att +/- 20mm är en förnuftig dimensionering, men det är förståss rent subjektivt. Då har man dessutom god maginal från då talspolen slår i topplattan och elementet riskerar att gå sönder.
Jag skiter fullständigt i era jämförelser med Ino, ni kan pinka revis bäst ni vill. Men du har fel i att Ino har sin utgångspunkt i XLS och du har fel om det elementets linjära slaglängd.
Ino hade förövrigt sitt Z-system baserat på en 15"-are förut med 2,5 gånger så stor linjär slaglängd som det KOVE-element du är så förtjust i. Det las ner och ersattes av två 12"-basar per låda. Så kan det gå när en tillverkare tänker till.
Vad är linjär slag längd på ino elementet då du som kan allt![]()
Han uppger x-mech till 33mm vad är den linjära slaglängden då jämför du med Kove så lär det ju inte vara mer en16.5 mm total linjär slaglängd så hur man en vrider och vänder har väl jag rätt i att Kove elementet flyttar mer en dubbelt så mycket luft?
single_malt skrev:Klistrar in ett inlägg sen förra gången liknande diskussion var uppe:Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag skulle räkna w121 som 32mm p-p för övrigt!
Det gör IÖ och det är säkert rimligt men det gäller även XLS-basen som har i princip samma geometrier i systemet. Det är inte så att w121 har 50% längre x-max än XLS utan att siffrorna anges på ett annat sätt. Jag skulle vilja hävda att om man anger det på samma sätt så är pumpkapaciteten för w121 och XLS-12 identisk.
Användare som besöker denna kategori: Harryup och 37 gäster