Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-26 19:50

En annan lirar ju nästan 130db med ett par 13,5" så att komma över det lär ju inte vara några problem med ett gäng roliga 15"
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-26 19:55

JB skrev:Vore intressant att veta hur mycket ljudtrycket skulle sjunka om man plockade ut allt ur den där bilen som kan spela 180 dB och stoppade in grejerna i ett normalstort vardagsrum.

Ja det skulle vara kul att se vad som hände faktiskt :wink:
Nu har inte jag några spl basar men med den subblådan jag har nu med två
Femton så spelar det runt 130db i mitt rum på ca 40 kvm med sviktande väggar golv & tak
Så det ska bli kul och se hur mycket extra det ger i bio rummet jag bygger med rejält till tagna väggar tak och golv :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-26 20:00

NiklasF skrev:En annan lirar ju nästan 130db med ett par 13,5" så att komma över det lär ju inte vara några problem med ett gäng roliga 15"

Nej som sagt jag når lätt 130db med två 15" och på det kommer jag fyrdubbla konarean samt effekten så teoretiskt skulle det kunna ge
Yttligare 12 dB i rummet och 142db bas är helt ok för i den volymen vill man inte lyssna på många låtar :wink:

Jag är inte mycket för spikes men med bilsteget flytta sig hela subblådan på golvet vilket också gör att man tappar dB och man förstår även då att det finns lite drag i grejorna när subb lådan väger in på ca 75kg och dansar i takt med musiken :P

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2013-01-26 20:07

ftorsell skrev:
Sunde skrev:Jag har läst någonstans att micken skall placeras längst ner till höger vid framrutan eller a-stolpen.

Nej det finns inga genvägar för dessa sjuka ljudtryck men det är möjligt
Även om det känns korkat :wink:

Jag kommer sikta på en mer normal dB i rummet vill väll kunna uppnå
Runt låga 130db+ musik :D :D :D

Hmm, fast när jag googlade lite snabbt så hittade jag följande:

Install the microphone/sensor box in the dB Drag position. This is on the passenger’s side, 13" across and 4" up the windscreen.

Detta fanns på denna sida: http://www.decibelcar.com/menutheory/58-primer.html?showall=1

Så regler vars man sätter micken finns iaf. Sen om man anser detta som genvägar eller inte är ju upp till var och en. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-26 20:29

ftorsell skrev:Jag är inte mycket för spikes men med bilsteget flytta sig hela subblådan på golvet vilket också gör att man tappar dB och man förstår även då att det finns lite drag i grejorna när subb lådan väger in på ca 75kg och dansar i takt med musiken :P

Helst 1000 ggr den svängande massan skall låda väga. Basar är svårt att få till mer än 200ggr tycker jag fått fram ur mina räkneövningar.
Din(a) baskon(er?) inkl. spole och medsvängande luft väger kanske mer än 375g?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-01-26 21:52

http://www.royaldevice.com/custom.htm#THE%20REAL%20TOTAL%20HORN

Det här sub-bygget är ju rätt coolt, 120 dB känslighet, och vid maxeffekten räknar han med runt 160 dB =D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-27 01:47

JB skrev:http://www.royaldevice.com/custom.htm#THE%20REAL%20TOTAL%20HORN

Det här sub-bygget är ju rätt coolt, 120 dB känslighet, och vid maxeffekten räknar han med runt 160 dB =D

Läste om det där bygget för länge sedan om jag inte minns fel men den personen som bygger det biorummet eller vad det nu är verkar bo i ett slott eller något liknande :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-27 01:48

Nattlorden skrev:
ftorsell skrev:Jag är inte mycket för spikes men med bilsteget flytta sig hela subblådan på golvet vilket också gör att man tappar dB och man förstår även då att det finns lite drag i grejorna när subb lådan väger in på ca 75kg och dansar i takt med musiken :P

Helst 1000 ggr den svängande massan skall låda väga. Basar är svårt att få till mer än 200ggr tycker jag fått fram ur mina räkneövningar.

Ingen aning kan kolla om Peter vägt kon och spole på min serie :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-01-27 13:05

ftorsell skrev:
Nattlorden skrev:

Ingen aning kan kolla om Peter vägt kon och spole på min serie :)

Du skrev på ett annat forum fs 32Hz så det tyder på en ganska lätt konstruktion
Eller har du basar som bara finns i några ex.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-27 13:31

Verkar som det är två basar i samma låda spelande på samma håll, att de inte skulle ha mer vikt är 180g per styck när det är. 15" tror jag inte på.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-01-27 17:33

MagnusÖstberg skrev:Edit: Medans jag skrev det här ringde han upp mig igen och undrade om jag ville låna en 10" bas och jämföra med mina egna.

Accepterade du? Vore trevligt med en second opinion, ju.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-27 17:46

LypsylateX skrev:
MagnusÖstberg skrev:Edit: Medans jag skrev det här ringde han upp mig igen och undrade om jag ville låna en 10" bas och jämföra med mina egna.

Självklart.

Kan iallafall berätta att den 15"-are som TS använder har +/- 20mm linjär slaglängd. Det är väl den siffran jag tycker att man skall använda, Xmech är strex över det dubbla.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-27 19:03

MagnusÖstberg skrev:
LypsylateX skrev:

Självklart.

Kan iallafall berätta att den 15"-are som TS använder har +/- 20mm linjär slaglängd. Det är väl den siffran jag tycker att man skall använda, Xmech är strex över det dubbla.

+/- 20 var med hundra procent lindning i magnet gapet dom har 10mm av talspolen i magnet gapet vid +/-30 mm så det är väl det man ska jämföra mot andra element :wink:
Ino elementet är väl i grunden en perless xls bas och dom uppgav väl +/- 12.5 mm och då blir ju summa att Kove basen flyttarmer en dubbelt så mycket luft en ino basen visst den kanske är lite moddad men lär ju inte vara nära Kove elementet med 60mm slaglängd totalt med 10mm kvar av spolen igapet :wink:
Och det motsvarar vid 60mm konrörelse 50% lindning kvar i magnet gapet
:wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-27 19:14

Nej, det är inte alls så man skall jämföra.

Vi pratar linjär slaglängd och inget annat. Då jämför man linjär slaglängd. Det är din egna tillverkare som anger det som den slaglängd där distrosionskomponenterna är lägst.

Jag tycker förövrigt att +/- 20mm är en förnuftig dimensionering, men det är förståss rent subjektivt. Då har man dessutom god maginal från då talspolen slår i topplattan och elementet riskerar att gå sönder.

Jag skiter fullständigt i era jämförelser med Ino, ni kan pinka revis bäst ni vill. Men du har fel i att Ino har sin utgångspunkt i XLS och du har fel om det elementets linjära slaglängd.

Ino hade förövrigt sitt Z-system baserat på en 15"-are förut med 2,5 gånger så stor linjär slaglängd som det KOVE-element du är så förtjust i. Det las ner och ersattes av två 12"-basar per låda. Så kan det gå när en tillverkare tänker till.
Jag saknar dig.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-27 19:38

MagnusÖstberg skrev:Nej, det är inte alls så man skall jämföra.

Vi pratar linjär slaglängd och inget annat. Då jämför man linjär slaglängd. Det är din egna tillverkare som anger det som den slaglängd där distrosionskomponenterna är lägst.

Jag tycker förövrigt att +/- 20mm är en förnuftig dimensionering, men det är förståss rent subjektivt. Då har man dessutom god maginal från då talspolen slår i topplattan och elementet riskerar att gå sönder.

Jag skiter fullständigt i era jämförelser med Ino, ni kan pinka revis bäst ni vill. Men du har fel i att Ino har sin utgångspunkt i XLS och du har fel om det elementets linjära slaglängd.

Ino hade förövrigt sitt Z-system baserat på en 15"-are förut med 2,5 gånger så stor linjär slaglängd som det KOVE-element du är så förtjust i. Det las ner och ersattes av två 12"-basar per låda. Så kan det gå när en tillverkare tänker till.

Vad är linjär slag längd på ino elementet då du som kan allt :lol:
Han uppger x-mech till 33mm vad är den linjära slaglängden då jämför du med Kove så lär det ju inte vara mer en16.5 mm total linjär slaglängd så hur man en vrider och vänder har väl jag rätt i att Kove elementet flyttar mer en dubbelt så mycket luft?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-27 19:42

Ett 747 på väg över atlanten flyttar massor med luft och skapar hög ljudvolym. 8)

Vi kanske ska börja med att reda ut vad linjärt innebär i detta fall.

Om luftmängden man flyttar är det jämförda måttet så torde mindre konarea, dvs längre slaglängd, innebära högre hastigheter för membranet.
/J

Cygnus resurectum

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-27 19:45

tvett skrev:Ett 747 på väg över atlanten flyttar massor med luft och skapar hög ljudvolym. 8)

Om luftmängden man flyttar är det jämförda måttet så torde mindre konarea, dvs längre slaglängd, innebära högre hastigheter för membranet.

Jag tror du har helt rätt här men eftersom jag tror du har rätt måste vi se hur fel vi har enligt Östberg :P

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-27 19:45

ftorsell skrev:
tvett skrev:Ett 747 på väg över atlanten flyttar massor med luft och skapar hög ljudvolym. 8)

Jag tror du har helt rätt här men eftersom jag tror du har rätt måste vi se hur fel vi har enligt Östberg :P

Vad trevligt, min poäng var ju att du har fel. :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-27 19:51

Att en 15" flyttar en och en halv gång så mycket som en 12" vid ungefär samma slaglängd är väl liksom inte rocket science ftorsell?
jmfr gymnasiegeometri

Jag förstår inte vad du försöker säga med den jämförelsen? Det är nog fler parametrar än bara pumpvolym som avgör dimensioneringar av själva elementen?
Säkert så på både Kove,Ino, Bremen mfl

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-27 19:53

IngOehman skrev:Max användbar slaglängd för Y-basen [Ino W121] är väl ungefär 5 cm.

Vh, iö
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-27 19:58

PappaBas skrev:Att en 15" flyttar en och en halv gång så mycket som en 12" vid ungefär samma slaglängd är väl liksom inte rocket science ftorsell?
jmfr gymnasiegeometri

Jag förstår inte vad du försöker säga med den jämförelsen? Det är nog fler parametrar än bara pumpvolym som avgör dimensioneringar av själva elementen?
Säkert så på både Kove,Ino, Bremen mfl

Nej håller med dig fullt ut där men Magnus tjatar ju om att det är fel
Därav säger jag emot honom åt det kan du förklara det för honom så vi kan bli klar med den diskutionen det började med ett inlägg om att någon vän komorok basar flytta mer luft en Kove basen men jag får liksom inte ihop den ekvationen :D

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-01-27 19:59

Alexi skrev:
IngOehman skrev:Max användbar slaglängd för Y-basen [Ino W121] är väl ungefär 5 cm.

Vh, iö

Ja, angivet på det sättet har kove 8 cm... Inobasens x-max som kan jämföras med Koves är +-12,5 mm

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-27 20:00

Alexi skrev:

Vh, iö

Märkligt jag får fram detta känns nästan som du skrivit det
Däremot framgår inte hur mycket av lindningen som är kvar i gapet
Vid x-Max om jag nu inte missat att det är +/- 33 mm x-max

Här kommer T/S på 10" och 12" Ino basar:

Data på X-basen Ino-W104 är följande:

Sd=336 cm2
Vas=82,7 l
Qe=0,436
Qm=5,295
Mm=54,2 gr (inkl luft)
Fo=29,7 Hz (inkörd)
Bl=11,5 Tm
Re=5,7
Xmax=24 mm (AES)

Data på Y-basen Ino-W121 är följande:

Sd=465 cm2
Vas=122,5 l
Qe=0,436
Qm=10,07
Mm=99,6 gr (inkl luft)
Fo=25,1 Hz (inkörd)
Bl=13 Tm
Re=4,7
Xmax=33 mm (AES)
Driver forumet faktiskt.se
:wink: :wink:
Senast redigerad av ftorsell 2013-01-27 20:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-01-27 20:04

@ftorsell.
Ja alltså en av Komoroks basar innehåller ju 2 element?
Så jag tror det är mest en fråga om missförstånd.

Ser inte någonstans att MÖ på något sätt försöker luras eller vara taskig. Tvärtom.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-27 20:06

PappaBas skrev:@ftorsell.
Ja alltså en av Komoroks basar innehåller ju 2 element?
Så jag tror det är mest en fråga om missförstånd.

Ser inte någonstans att MÖ på något sätt försöker luras eller vara taskig. Tvärtom.

Sånt kan hända hur menar du med att det innehåller två element?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-27 20:11

ftorsell skrev:
Alexi skrev:

Vh, iö

Märkligt jag får fram detta känns nästan som du skrivit det
Däremot framgår inte hur mycket av lindningen som är kvar i gapet
Vid x-Max om jag nu inte missat att det är +/- 33 mm
Var dock preliminära siffror om jag minns rätt innan W121 var klara.
Men 33mm Xmax och 50mm Xmech, stämmer nog rätt bra. Ska jämföras mot Kove 20mm och 40mm.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-01-27 20:12

Klistrar in ett inlägg sen förra gången liknande diskussion var uppe:
Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle räkna w121 som 32mm p-p för övrigt!

Det gör IÖ och det är säkert rimligt men det gäller även XLS-basen som har i princip samma geometrier i systemet. Det är inte så att w121 har 50% längre x-max än XLS utan att siffrorna anges på ett annat sätt. Jag skulle vilja hävda att om man anger det på samma sätt så är pumpkapaciteten för w121 och XLS-12 identisk.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-27 20:15

ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:Nej, det är inte alls så man skall jämföra.

Vad är linjär slag längd på ino elementet då du som kan allt :lol:
Han uppger x-mech till 33mm vad är den linjära slaglängden då jämför du med Kove så lär det ju inte vara mer en16.5 mm total linjär slaglängd så hur man en vrider och vänder har väl jag rätt i att Kove elementet flyttar mer en dubbelt så mycket luft?

32mm p-p

Rätt ovässentligt i en tråd som handlar om ditt element. Jag är helt övertygad om att Ino inte skulle göra dig lycklig, det hade nog min kompis Nicholas McKinneys element däremot gjort. Men de kommer du aldrig kunna köpa.

Din tillverkare är faktiskt själv rätt ointresserad av T/S och bygger som han tycker låter bra i sina konstruktioner. De mäts i efterhand och inte ens då är fokusen på T/S och av den anledningen och för att inte skapa snedvriden debatt kommer jag inte redovisa dem. Din tillverkare anser att behöver man mer slaglängd så köper man fler istället. Klokt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-27 20:19

single_malt skrev:Klistrar in ett inlägg sen förra gången liknande diskussion var uppe:
Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle räkna w121 som 32mm p-p för övrigt!

Det gör IÖ och det är säkert rimligt men det gäller även XLS-basen som har i princip samma geometrier i systemet. Det är inte så att w121 har 50% längre x-max än XLS utan att siffrorna anges på ett annat sätt. Jag skulle vilja hävda att om man anger det på samma sätt så är pumpkapaciteten för w121 och XLS-12 identisk.

Ja, det inlägget gjorde jag nog när någon angivit fantasisiffror för det elementets slaglängd. Det är ett bra dimensionerat 12" element, men en del tror att det är världens frälsare :D

Använder man däremot 24 stycken så får man ett jävulusiskt kapabelt system, men det får man med mycket om man bygger upp systemet på det viset. 4 stycken Exodus 15" basar kan också flytta luft och det för 75000:- mindre..
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-01-27 20:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-01-27 20:21

Den här tråden är faktiskt helt makalös skulle jag skriva att Kove basen
Hade 1m linjär slag längd skulle flera skriva att ino gulli gull basen hade 1 km lång slag längd kom igen nu grabbar ino basen är inte den bästa basen som finns det är inte Kove basen heller men men känns som jag måste sluta
Skriva om detta då det tar på min energi för hårt jag börjar bli gammal :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi