Moderator: Redaktörer
Tack Naqref för ett utförligt svar. Jag ger mig själv en eloge för att inte ha nappat på några andras tolkningar av din text.Naqref™ skrev:EngelholmAudio skrev:Nu förvånar du mig, Naqref.Naqref™ skrev:Varför är det av allmänintresse? LTS finns inte till för allmänheten. LTS finns till för sina medlemmar. Och när varje ny medlem väljs in i styrelsen så får de som är intresserade (d v s de som kan närvara på årsmötet) veta vad det är för person. Dessutom så brukar styrelsemedlemmar presenteras i Molten. Medlemmarna får på dessa och andra sätt reda på vad det är för filurer som sitter i styrelsen. Och det är bara till medlemmarna styrelsen har moralisk skyldighet att berätta vilka anknytningar som finns till branschen.![]()
Skall LTS få sitta i en skyddad verkstad, utan moralisk skyldighet mot den branch i vilken ni härjar, samtidigt som LTS har tongivande styrelsepersoner med minst ena foten i branchen?
Varför jag reagerar är att på allas våra tre svenska hififorum är det krav att alla skall deklarera ev branchkoppling.
Men inte LTS.
Förklara gärna för mig hur det hänger ihop?
Hej EA!
Jag menar inte alls att LTS ska sitta i en skyddad verkstad. (Nu är jag ju inte med i föreningen mer än som passiv medlem så jag kan inte prata för föreningen öht). Det jag skrev har mer med allmänna mekanismer för hur föreningar existerar och agerar (men där LTS av naturliga skäl togs upp). Då är det rätt naturligt att dessa föreningar finns till enbart för sina medlemmars intressen. Samhällets krav på föreningarna har enbart med juridiska saker att göra (att man betalar rätt skatt, inte bedriver subversiv verksamhet o s v). Dessa är de i grunden de enda krav föreningen har att hålla sig till. Om man inte vill redovisa något utåt så slipper man det. (Nu säger jag inte att LTS inte gör det (för frågar man Pekka, IÖ, Johan eller vem som helst i styrelsen så brukar de svara på detta även till ickemedlemmar) utan bara att de behöver inte göra det.)
Utöver dessa krav så finns det ju dock andra tillfällen man kan förväntas vara lite öppnare. Det kan handla om redovisning om sakförhållanden inför bidragsgivare (om man har sådana), inför huvudorganisationer (om man är del i en sådan eller andra ställen där föreningen har någon form av representation) eller inför potentiella nya medlemmar (om man nu tycker det kan vara intressant att släppa in sådana). Fortfarande pratar jag om föreningar generellt och inte specifikt någon.
I övrigt så kan man ju som utomstående kanske ha önskemål om något hos föreningen men det är näppeligen föreningens uppgift att tillgodose alla önskemål som finns hos utomstående. Och tycker man att en förening håller på med något 'skumt' så är det rimligt att man granskar den och påpekar vad man anser vara missförhållanden (om man nu hittar några sådana) i ett öppet demokratiskt samhälle. Men fortfarande gäller att bara medlemmar (eller staten om det är något brottsligt) som bestämmer om det är något att bry sig om och om det måste åtgärdas.
[uttalande i form av admin]
När det gäller redovisning av branschkopplingen här på faktiskt.se så finns det kravet med enbart för att våra medlemmar (d v s de som tycker det varit intressant att registrera sig här på faktiskt.se) ska sjäva kunna bedöma om någon branschaktiv som gör uttalanden här talar i egen sak eller inte. Vissa individer är rätt kända så de borde kunna slippa att ange branschanknytning tycker man men de är inte nödvändigtvis kända för de som är nya som hifi-intresserade. Därför är det rimligt att även Jorma och Morello (för att nämna några) beskriver sin branschanknytning i sin signatur.
[/uttalande i form av admin]
Känner du dig träffad? Jag lägger det åt dig själv att bedömma om det jag skrev även stämmer in på dig.EngelholmAudio skrev:Rydberg: Du skrev inga namn i din kommentar ang häxjakt på LTS, men ditt inlägg kom direkt under mitt. Så jag undrar - åsyftas jag? Jag hoppas inte.
Jag vet så väl vad jag själv står och att jag inte bedriver häxjakt på LTS. Men jag var intresserad i om du syftade på mig eller nån/några andra med din kommentar.Rydberg skrev:Känner du dig träffad? Jag lägger det åt dig själv att bedömma om det jag skrev även stämmer in på dig.EngelholmAudio skrev:Rydberg: Du skrev inga namn i din kommentar ang häxjakt på LTS, men ditt inlägg kom direkt under mitt. Så jag undrar - åsyftas jag? Jag hoppas inte.
Nattlorden skrev:Harryup - skall det vara så svårt för "andra" att våga inse att det är helt ok att de gör som de vill... men att de kan ta och sluta bli irriterade över att det inte är återgivning som är deras mål?
Harryup skrev:Nattlorden:
ganska exakt vad jag skrev. Det är din åsikt att andra inte är intresserade av återgivningen. Dom kan mycket väl vara intresserade av det fast att dom använder andra metoder, det vet dom bäst själva.
Hetsporren skrev:Nattlorden skrev:Harryup - skall det vara så svårt för "andra" att våga inse att det är helt ok att de gör som de vill... men att de kan ta och sluta bli irriterade över att det inte är återgivning som är deras mål?
Jag är i alla fall inte det minsta irriterad över att det är
musikglädje, snarare än återgivning, som är mitt mål!
PekkaJohansson skrev:Jag försäkrar dig, käre Hetsporre, att musikglädje och god återgivning går hand i hand!
PekkaJohansson skrev:Jag försäkrar dig, käre Hetsporre, att musikglädje och god återgivning går hand i hand!
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Nattlorden:
ganska exakt vad jag skrev. Det är din åsikt att andra inte är intresserade av återgivningen. Dom kan mycket väl vara intresserade av det fast att dom använder andra metoder, det vet dom bäst själva.
Inte åsikt; logisk slutledning.
Det dagen någon presenterar ett annat sätt som har med det att göra skall jag beakta det, så har ännu inte skett.
gromit skrev:PekkaJohansson skrev:Jag försäkrar dig, käre Hetsporre, att musikglädje och god återgivning går hand i hand!
Visst kan det vara så man man kan ju inte bestämma att det är fallet för alla människor.
PekkaJohansson skrev:Jag har å andra sidan hittills inte träffat någon
människa som föredrar dålig återgivning framför god
PekkaJohansson skrev:Jo, smaken är givetvis som Korea - delad. Jag har å andra sidan hittills inte träffat någon människa som föredrar dålig återgivning framför god när de väl fått uppleva den senare. Även om de flesta inspelningarna är usla är inte det något skäl att lägga till ytterligare fel, eftersom fel ju adderas. Ju bättre standard på inspelningar, pressningar, apparater och lyssningsmiljö, desto större blir chansen att fler får höra sin favoritmusik oförvanskad. Det borde inte inte vara endast några få förunnat. Det är i alla fall drivkraften bakom mitt engagemang.
Glada fredagseftermiddagshälsningar
Pekka, som redan ser fram emot nästa fikapaus - det är visst utlovat paj här på jobbet...
Jag har å andra sidan hittills inte träffat någon människa som föredrar dålig återgivning framför god när de väl fått uppleva den senare.
Johan_Lindroos skrev:Jag fick alldeles nyss en nybakad fredagskanelbulle. Sen när jag skulle ta en till så var de slut. Jag undviker espresson på jobbet (Illy via en stor dyr WMF-apparat. Smakar blä, dock ej bönornas fel) och inmundigade ett glas hederligt kranvatten istället.
Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:Jag fick alldeles nyss en nybakad fredagskanelbulle. Sen när jag skulle ta en till så var de slut. Jag undviker espresson på jobbet (Illy via en stor dyr WMF-apparat. Smakar blä, dock ej bönornas fel) och inmundigade ett glas hederligt kranvatten istället.
Till nybakad kanelbulle rekommenderas Ardbeg TEN.
gromit skrev:PekkaJohansson skrev:Jag försäkrar dig, käre Hetsporre, att musikglädje och god återgivning går hand i hand!
Visst kan det vara så man man kan ju inte bestämma att det är fallet för alla människor.
IngOehman skrev:De flesta som är för talar av erfarenhet och de flesta som är emot spekulerar... Vad kan vi dra för slutsatser av detta?
Ytligt betraktat kan verka som två åsikter bara, men det verkas finnas, i varje fall ett svagt, samband mellan vad man tror när man undersökt och vad man tror när man inte gjort det...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 17 gäster