har tänkt att som ett litet projekt bygga ett par högtalare.
elementen jag har köpt är inga värstingar på något vis.
men det kommer inte låta skit.
visst finns det en uppsjö med dyrare element, även bättre element jag kan få bättre priser på, men jag har helt enkelt valt dom som faller mig i smaken bäst.
återigen är snickarglädje ledordet. tänker även form>funktion.
på elementen har jag valt en en klassisk pappkon istället för någon hexacone/kolfiber/kevlarlösning för att dom inte ska bli så mycket "pojkrum" eller vad som bäst beskrivs som något man hittar i random garagetmedlems vardagsrum. jag tänker då främst på dd (digitaldesigns) som är skitfräsiga utseendemässigt, men som i min mening hör hemma i en glesbygdsvolvo. gärna i 12" utförande med en spånskivefärgad, felberäknad och hemmasågad baslåda. den får mer än gärna vara limmad med pl400.
det jag vill komma fram till är egentligen att fräsiga högtalare hör hemma i bilstereovärlden. jag vill ha svarta element.
ursäkta fördomarna.
jaja nu blir det hemma hifi istället!
shoppat har jag gjort på hifikit. baselementet är ett 7" 4 ohms wavecor element.
verkar har fått bra resultat på diverse tester..
diskanten är av välkända scan-speak, och är en helt vanlig driver med 1" dome i coatad textil och dubbelmagnet.
även den i 4 ohm.
den kommer dock förbättras lite genom att byta ut de orginalmonterade magnetiska skruvarna till rostfria.
för mindre distorsion ( säkert inte någon hörbar skillnad, men en skoj feelgood upgrade)

frontbafflen kommer att cncfräsas i 20mm tjock aluminium. bör flika in att sketchup funkar som en dröm, när man gjort sin ritning är det bara att spotta ut i valfritt .cad format och stoppa in i cnc maskinen.

lådan kommer jag bygga i 19mm mdf, och dämpas akustiskt med bitumenfolie och lite täckjacksfoder.

den inre stagningen har jag dragit hela vägen fram
eftersom skruvarna i de mittersta hålen i alubaffeln skall ha något att dra i.
allt är skalenligt utom basporten, vilken kan variera i längd och diameter.
i övrigt kommer jag bygga den på 13 liter. då har jag räknat av bitumenfolien och höftat lite vad det gäller elementens volym och stag invändigt.
lådan i sin tomhet ligger på 14 liter.

har använt mig av appen speaker designer till android, har knappat in elementets värden post inspelning.
om den räknar rätt vete fåglarna men återigen är snickarglädje ledordet.
i terminalväg har jag valt jantzen audios terminaler i satin/ nickel, för att designmässigt knyta ihop fram och baksida på lådan.

Kommer att löda ihop en egen passiv delning.
dessa skall lödas ihop på en 5mm plexiskiva och skruvas med gummidistanser bak i lådan.
exakt vilka spolar, motstånd och kondingar, och vart den skall dela etc kommer jag ta in hjälp på.
som internkablage har jag valt en suprakabel.
lådan skall lackas högblank vit och finishen på aluminiumet låter jag vara osagt, troligen lämnar jag in för trumling - ALUPART AB Anodisering Eloxering Aluminium Pltbearbetning
alternativt en borstad frontbaffel likt denna finish

slutresultatet bör bli något såhär:

projektet startar med att jag får högtalarleverans till helgen ! woho!