Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Men samtidigt som jag egentligen bara är designintresserad med avseende
på ergonimiska kvaliteter så finns det fall då jag verkligen reagerar på design
och känner mig VÄLDIGT känslig för design - och det är när den är usel, när
den gör apparaten svår att stå ut med.
phloam skrev:Intressant tråd!
Jag skulle vilja utöka med att en apparat även är en symbol, en förmedlande artefakt, ett konstföremål i sig som kommer att representera (den vikt man lägger vid) musiklyssnandet.... etc
Jag tror det är därför vi kan komma att älska olika apparater, eller bli nostalgiska över dem - de kan komma att betyda mycket för lyssnaren utöver det rent utseendemässiga/estetiska och de tekniska kvalitéerna, samtidigt som estetik/teknik är viktigt för att skapa det vi känner inför dem.
receiver, ett ännu fulare slutsteg.
adzer skrev:Jag älskar och hatar apparater. Jag tycker det är jätteskoj att köpa, bygga, skruva, tweaka alla former av elektronik, men jag uppskattar verkligen inte att se HiFI eller några typer av apparater i rummet.
Elektroniska apparater är intressanta ur allt från elektronisk till verktygsområde, men jag vill slippa se och höra dem.
phloam skrev:Gäller detta datorer också?
2-ch skrev:Tror vi behöver ställa oss frågan, vad är bra design?
När funktion och form går hand i hand kan tyckas.
Men man kan också välja funktion före form. Är det bättre?
När fler och fler saker ska få plats i en och samma apparat så att alla knappar kräver multifunktion ger jag upp.
Det ska gå att manövrera eländet utan manual också.
Men man kan se det som en fördel med färre knappar, renare yta... hmm.
Jag skulle vilja att Fjonken tog till orda och beskrev lite om grunden.
Han är en som verkligen bryr sig om industridesign.
Morgan skrev:Jag blir MYCKET mer intresserad av en ny bil, som genom innovativa lösningar har pressat bensinförbrukningen under 0.2 liter/mil för en normal familjekombi, än av ännu ett motormonster med italiensk eller tysk märkesdesign.
Jag tror ni förstår hur jag menar?
phloam skrev:
Samma med bilar - man kan älska en Mustang för vad den är, inte för att den egentligen är så bra jämfört med Audi eller Porsche.
Morgan skrev:Jag blir MYCKET mer intresserad av en ny bil, som genom innovativa lösningar har pressat bensinförbrukningen under 0.2 liter/mil för en normal familjekombi, än av ännu ett motormonster med italiensk eller tysk märkesdesign.
tvett skrev:Kör inte ned i diket nu.
bensnake skrev:Morgan skrev:Jag blir MYCKET mer intresserad av en ny bil, som genom innovativa lösningar har pressat bensinförbrukningen under 0.2 liter/mil för en normal familjekombi, än av ännu ett motormonster med italiensk eller tysk märkesdesign.
Det handlar som jag ser det om två olika infallsvinklar; man kan vara intresserad av, och gå igång på, innovationer. Frågan är sedan vad man väljer att inhandla för eget vidkommande... En Porsche Turbo eller en VW Lupo? Vad väljer du? Ur ren hobbyaspekt, alltså.

KarlXII skrev:bensnake skrev:Morgan skrev:Jag blir MYCKET mer intresserad av en ny bil, som genom innovativa lösningar har pressat bensinförbrukningen under 0.2 liter/mil för en normal familjekombi, än av ännu ett motormonster med italiensk eller tysk märkesdesign.
Det handlar som jag ser det om två olika infallsvinklar; man kan vara intresserad av, och gå igång på, innovationer. Frågan är sedan vad man väljer att inhandla för eget vidkommande... En Porsche Turbo eller en VW Lupo? Vad väljer du? Ur ren hobbyaspekt, alltså.
Hobby...? Vad helv....? Hifi är ingen hobby, det är en livsstil!
bensnake skrev:... Ändå är 911 ett monster, ett monument som för många symboliserar den ultimata sportbilen och som de flesta Porscheentusiaster ändå föredrar. Att sedan vägegenskaperna är betydligt bättre hos Boxstern spelar liksom mindre roll. Lite som med rör kontra trissor; mätmässiga parametrar talar till trissornas fördel, ändå väljer många rör för de subjektivt upplevda ljudmässiga fördelarna. En del kanske rent av väljer rör BARA för känslan av det mysiga glödandet, vad vet jag...
Max_Headroom skrev:19" racklådor
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster