Vårt stora apparatintresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Vårt stora apparatintresse

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-27 21:00

Hej allihop!
I den här tråden skall vi prata om appartintresse och varför vi gillar HiFi-apparter.
För egen del så är apparater intressanta av främst 2 skäl:
- Tekniskt
- Estetiskt

Det är alltid kul med apprater som presterar bra på pappret. Låg dist, stor bandbredd och annat skoj. Och en multibit DAC slår alltid en enbitare. Inte för att den kanske låter bättre, vilket inte alls är säkert, utan för att tekniken som sådan är mer "klassisk". Som det var förr, på farfars tid.

Sedan har vi ju det här med estetiken. 19" racklådor, technics 1200-serie. En fröjd för ögat. Det finns mycket fina rörförsträkare också, även om jag inte har någon själv. Kanske borde skaffa en till elbasen? Förförsteg med inbyggd kompressor. Kanske det går att bygga en phaser med rör? Snyggt vore det i alla fall.

Själv har jag en technics 1210 och en gamal technics-tuner från 1970-talet (mycket elegant, dock under reparation). 2 stycken NAD 218 pryder nederdelen av racket.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-27 22:28

Utseendet är inte oviktigt. Synd att så många nya prylar är designmässiga katastrofer.
Några rör har inte passerat min ägo ännu. Men det där mysiga ljuset dom har lockar och efter att lyssnat på drömmen är jag lite omvänd.

Tekniska prestanda är ju också kul.
Det är en omfattande sport det här :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-27 22:31

Mitt senaste inköp balanserar mellan brutal design och väldigt fina siffror på pappret.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-27 23:29

Jag kan sukta efter apparater när jag ser dem, precis som fina bilar. Men i slutänden är det alltid förnuftet som segrar (utom den gången jag köpte en ny Alfa Romeo). Så länge apparaten uppfyller sitt syfte är jag nöjd, det är roligare med högtalare.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-27 23:30

Intressant tråd! :)

Jag skulle vilja utöka med att en apparat även är en symbol, en förmedlande artefakt, ett konstföremål i sig som kommer att representera (den vikt man lägger vid) musiklyssnandet.... etc :)

Jag tror det är därför vi kan komma att älska olika apparater, eller bli nostalgiska över dem - de kan komma att betyda mycket för lyssnaren utöver det rent utseendemässiga/estetiska och de tekniska kvalitéerna, samtidigt som estetik/teknik är viktigt för att skapa det vi känner inför dem.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-27 23:42

Jag är väldigt ointresserad av hifi-apparater. Bryr mig nästan bara om vad
de gör och vad de därför möjliggör i termer av musiklyssning.

Men samtidigt som jag egentligen bara är designintresserad med avseende
på ergonimiska kvaliteter så finns det fall då jag verkligen reagerar på design
och känner mig VÄLDIGT känslig för design - och det är när den är usel, när
den gör apparaten svår att stå ut med.

Jag tycker de apparater som saknar annan design än funktionalistisk nästan
alltid är lätta att trivas med - men när en formgivning är onödig, fånig, ser
ut att följa en trend eller avser säga något om sin ägare till andra som ser
apparaten, så känner jag mig plötsligt väldigt designintresserad och undrar
hur någon kan vilja ha hemskheten.

Ingen estetik kan få mig att vilja ha en apparat, men många kan få mig att
känna att DEN apparaten inte kommer över min tröskel.

- - -

När det gäller rörförstärkare och liknande har jag dock svårt att inte se på
apparaterna som en sorts konstverk, och sådana kan jag gilla även om de
kanske egentligen inte fyller ett apparatbehov som jag råkar ha just då.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-27 23:47

Det här kan bli en väldigt intressant tråd, om vi bara kan låta bli att köra ner oss i diskussioner om specifika apparater.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-27 23:53

IngOehman skrev:Men samtidigt som jag egentligen bara är designintresserad med avseende
på ergonimiska kvaliteter så finns det fall då jag verkligen reagerar på design
och känner mig VÄLDIGT känslig för design - och det är när den är usel, när
den gör apparaten svår att stå ut med.

Jag tror att du har ett undertryckt apparat/designintresse, om du nu är så känslig för när den är usel :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-27 23:57

Jag älskar och hatar apparater. Jag tycker det är jätteskoj att köpa, bygga, skruva, tweaka alla former av elektronik, men jag uppskattar verkligen inte att se HiFI eller några typer av apparater i rummet.

Elektroniska apparater är intressanta ur allt från elektronisk till verktygsområde, men jag vill slippa se och höra dem.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-01-28 00:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-28 00:04

phloam skrev:Intressant tråd! :)

Jag skulle vilja utöka med att en apparat även är en symbol, en förmedlande artefakt, ett konstföremål i sig som kommer att representera (den vikt man lägger vid) musiklyssnandet.... etc :)

Jag tror det är därför vi kan komma att älska olika apparater, eller bli nostalgiska över dem - de kan komma att betyda mycket för lyssnaren utöver det rent utseendemässiga/estetiska och de tekniska kvalitéerna, samtidigt som estetik/teknik är viktigt för att skapa det vi känner inför dem.

Denna aspekt blir nog viktigare och viktigare. Några kanske inte vill se dem alls. I heminredningstidningar och mäklarannonser finns det inga apparater inte ens en TV får synas. Musiken är osynliggjord. Hemma hos oss är det tvärom. Musiken skall synas. 1000-tals vinyler och exponerade omslag samt en Gyro med en komplett röranläggning syns. Men det får inte vara falskt. Då blir det ingen äkta berättelse.
Senast redigerad av Kronkan 2013-01-28 00:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-28 00:08

Jag älskar fina apparater!

Sen sitter jag här med en jätteful champagnefärgad Bild receiver, ett ännu fulare slutsteg.
En DAC/Försteg som ser ut som en polisradio från 1982 och två andra monosteg vilka tydligen är av samma årgång och liknar ett par bilsteg som skroten sorterat ur bakluckan på en Ascona.

Vafan hände? 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-28 00:11

adzer skrev:Jag älskar och hatar apparater. Jag tycker det är jätteskoj att köpa, bygga, skruva, tweaka alla former av elektronik, men jag uppskattar verkligen inte att se HiFI eller några typer av apparater i rummet.

Elektroniska apparater är intressanta ur allt från elektronisk till verktygsområde, men jag vill slippa se och höra dem.

Gäller detta datorer också? :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-28 00:22

phloam skrev:Gäller detta datorer också? :)

Jupp. Har ställt datorn så den inte syns alls.
Nu räknar jag inte med tillbehör som tex skärmen. Den behöver jag se :D

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-28 01:01

Jag tycker det är intressant med vinylspelare eftersom det är mycket som man kan göra för att justera. Lite frustrerande är dom också.

Övriga apparater tycker jag nog endast skall göra det dom skall göra!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 01:54

Jag gillar apparater. Och prylar. Och fordon. Generellt. Gärna snygga. Och dyra. När det kommer till apparater för musiklyssning, bryr jag mig dock numera bara om vad de bidrar med i välljudsaspekter. Även mina tjocka dyrkablar är faktiskt valda utifrån dessa premisser, tro't eller ej... Jag tycker emellertid att apparaterna/högtalarna jag nu har i min ägo är helt ok även rent estetiskt. Lika snygga som min tidigare McIntosh-kombo, som jag sålde till förmån för fulare men mer välljudande rörhäckar, är de dock inte.

Sedan måste jag erkänna att jag har en faiblesse för att packa upp nya apparater ur kartong. Det är nåt med lukten, tror jag. :lol:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-01-28 07:42

Jag är, och har så länge jag kan minnas varit, fascinerad av ambitiösa försök att göra saker "perfekta" eller "så bra det bara är möjligt givet vissa förutsättningar". Jag har lätt att ryckas med i den där entusiasmen som konstruktörer känner för sina projekt, vare sig det är att göra en fantastiskt bra stjärnkikare, ett GPS-system med milimeterprecision, en kaffebryggare som gör fantastisk cappuccino automatiskt, eller för den delen förstärkare utan detekterbar förvrängning vid 2x2000W toppeffekt.

Det är inte själva apparaterna i sig som får betydelse för mig, utan det de representerar; ambitionsnivån, perfektionismen, kärleken till något (I nämnd ordning: kunskap om universum, precis geolokalisering, gott kaffe, hög ljudkvalitet).

Det är därför jag älskar Ingvars högtalare. Det är därför jag gillar LTS F/E-lyssningar. Det är därför jag vill läsa om Komoroks stenhögtalare och MegaBörje 6. Det är därför jag myser hemma hos AdHoc i hans akustikreglerade mansgrotta. Det är till stor del därför jag hänger på Faktiskt.

Jag blir MYCKET mer intresserad av en ny bil, som genom innovativa lösningar har pressat bensinförbrukningen under 0.2 liter/mil för en normal familjekombi, än av ännu ett motormonster med italiensk eller tysk märkesdesign.

Jag tror ni förstår hur jag menar?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-28 09:27

Tror vi behöver ställa oss frågan, vad är bra design?

När funktion och form går hand i hand kan tyckas.
Men man kan också välja funktion före form. Är det bättre?

När fler och fler saker ska få plats i en och samma apparat så att alla knappar kräver multifunktion ger jag upp.
Det ska gå att manövrera eländet utan manual också.
Men man kan se det som en fördel med färre knappar, renare yta... hmm.

Jag skulle vilja att Fjonken tog till orda och beskrev lite om grunden.
Han är en som verkligen bryr sig om industridesign.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-28 09:45

Ja, jag gjorde ju en tråd för något år sedan om att hembiogrunkor är otroligt komplexa och ointuitiva där GUI inte alls hängt med teknikutvecklingen. Det är knappt vanligt folk klarar av att starta dem längre.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 09:53

2-ch skrev:Tror vi behöver ställa oss frågan, vad är bra design?

När funktion och form går hand i hand kan tyckas.
Men man kan också välja funktion före form. Är det bättre?

När fler och fler saker ska få plats i en och samma apparat så att alla knappar kräver multifunktion ger jag upp.
Det ska gå att manövrera eländet utan manual också.
Men man kan se det som en fördel med färre knappar, renare yta... hmm.

Jag skulle vilja att Fjonken tog till orda och beskrev lite om grunden.
Han är en som verkligen bryr sig om industridesign.

Bra design är funktionell. Att designa en högtalare eller förstärkare utifrån något annat är enligt mitt förmenande ett mycket märkligt förfarande. Finish, färg och övrigt detaljarbete kan däremot vara viktigt för en produkts helhetsintryck. För mycket bling-bling går dock bort i min värld. Funktionellt, stilrent och elegant är melodin. Tycker jag.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-28 10:19

Morgan skrev:Jag blir MYCKET mer intresserad av en ny bil, som genom innovativa lösningar har pressat bensinförbrukningen under 0.2 liter/mil för en normal familjekombi, än av ännu ett motormonster med italiensk eller tysk märkesdesign.

Jag tror ni förstår hur jag menar?

Jo, samtidigt som jag undrar lite om det du beskriver egentligen är "apparatälskande" eller nåt annat..? :)

Som jag ser det så behöver inte en apparat (hifi, bil, brödrost...) vara perfekt eller speciellt ambitiös för att jag ska älska den - det handlar snarare om en samling av egenskaper vars helhet skapar en unik "Känsla" - där design, prestanda, användbarhet, funktion ingår för att skapa den där svårdefinierade magin eller känslan.

Ta t.ex. skivspelaren SL-1210 - den är väl kanske egentligen inte världens vackraste, eller världens bästa - men helheten av dess samlade egenskaper gör den till nåt alldeles speciellt - en "inspirerad" design och därför en apparat som är lätt att älska.

Samma med bilar - man kan älska en Mustang för vad den är, inte för att den egentligen är så bra jämfört med Audi eller Porsche.

Om du förstår hur jag menar :)
Senast redigerad av phloam 2013-01-28 10:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-28 10:26

För att dra en paralell till möbler så skapade Carl Malmsten 1942 köksstolen Lilla Åland.
Den säljs än idag och det är för mig är ett gott tecken på en lyckad design.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 12:00

phloam skrev:
Samma med bilar - man kan älska en Mustang för vad den är, inte för att den egentligen är så bra jämfört med Audi eller Porsche.

Precis. Känsla och tradition ska icke förringas. Eftersom du ändå nämner Porsche; rent konstruktionsmässigt (om man bortser från ren motorprestanda) är 911 en "sämre" bil än såväl Boxster som Cayman. Ändå är 911 ett monster, ett monument som för många symboliserar den ultimata sportbilen och som de flesta Porscheentusiaster ändå föredrar. Att sedan vägegenskaperna är betydligt bättre hos Boxstern spelar liksom mindre roll. Lite som med rör kontra trissor; mätmässiga parametrar talar till trissornas fördel, ändå väljer många rör för de subjektivt upplevda ljudmässiga fördelarna. En del kanske rent av väljer rör BARA för känslan av det mysiga glödandet, vad vet jag...

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 12:16

Morgan skrev:Jag blir MYCKET mer intresserad av en ny bil, som genom innovativa lösningar har pressat bensinförbrukningen under 0.2 liter/mil för en normal familjekombi, än av ännu ett motormonster med italiensk eller tysk märkesdesign.

Det handlar som jag ser det om två olika infallsvinklar; man kan vara intresserad av, och gå igång på, innovationer. Frågan är sedan vad man väljer att inhandla för eget vidkommande... En Porsche Turbo eller en VW Lupo? Vad väljer du? Ur ren hobbyaspekt, alltså.
Senast redigerad av bensnake 2013-01-28 12:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-28 12:17

Kör inte ned i diket nu.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 12:19

tvett skrev:Kör inte ned i diket nu.

Herr Ordförande, jag ber om tillåtelse att provocera vittnet för att utröna hur hans apparatintresse tar sig uttryck i ett skarpt läge.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-28 12:27

bensnake skrev:

Det handlar som jag ser det om två olika infallsvinklar; man kan vara intresserad av, och gå igång på, innovationer. Frågan är sedan vad man väljer att inhandla för eget vidkommande... En Porsche Turbo eller en VW Lupo? Vad väljer du? Ur ren hobbyaspekt, alltså.

Hobby...? Vad helv....? Hifi är ingen hobby, det är en livsstil! Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-28 12:34

KarlXII skrev:
bensnake skrev:

Hobby...? Vad helv....? Hifi är ingen hobby, det är en livsstil! Bild

:lol: Ok, jag köper det...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-28 12:36

bensnake skrev:... Ändå är 911 ett monster, ett monument som för många symboliserar den ultimata sportbilen och som de flesta Porscheentusiaster ändå föredrar. Att sedan vägegenskaperna är betydligt bättre hos Boxstern spelar liksom mindre roll. Lite som med rör kontra trissor; mätmässiga parametrar talar till trissornas fördel, ändå väljer många rör för de subjektivt upplevda ljudmässiga fördelarna. En del kanske rent av väljer rör BARA för känslan av det mysiga glödandet, vad vet jag...

Absolut, kanske är det (som jag snuddade vid i annan tråd) långt viktigare för kör/musikupplevelsen att man älskar föremålet som förmedlar den - än att man rent objektivt kan få 8% bättre väghållnng med en trist Audi / 2% mindre dist med transistor istf rör.

Som i Top Gear när de testade en Corvette tror jag det var, egentligen sämre på flera sätt - men så mycket roligare! :) Eller när de konstaterade att nån Porsche var fantastiskt bra - men "för klinisk" :D

Sen kan ju någon älska den för att den är just klinisk, men hursomhelst är känslan betydelsefull :)

Användarvisningsbild
sebatlh

Re: Vårt stora apparatintresse

Inläggav sebatlh » 2013-01-28 12:48

Max_Headroom skrev:19" racklådor

yup

Metallic, som var populärt en tid, är också rätt fett tycker jag.
Alltså inte borstad aluminium. Det är rätt tacky med en såndär tjock frontplatta som verkar vara populärt nuförtiden. *duckar*

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-28 12:51

Jag är väldigt svag för Nagra. Form och funktion som en gång i tiden gick hand i hand.
/J

Cygnus resurectum

Nästa

Återgå till Generellt om hifi