Audio Pro`s cd.7

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matte

Audio Pro`s cd.7

Inläggav matte » 2005-09-16 11:07

Fått fatt på en gammal AP cd...!
CD.7 heter den och undrar hur man på ett enkelt sätt kan tweaka till den hemma,för den låter som ett lakritssnöre som håller på att friteras :?
Den kan inte läsa cdn korrekt asså.ytterst få brända kan den spela normalt,det e nog de som bränts långsammast...
men hur i Hästveda löser jag detta?Vill helst undvika dyrare ingrepp mm,men allt som är relevant info välkommnas med en bugning 8)

"Här hjälper Faktiskt.se folk....
(nåt som bara kom ut ur huvet.)
And if the band you`re in,
start playing different tunes.
I see you on the Dark side of the moon!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-16 12:31

Svårighet att läsa skivor brukar kunna bero på att mekaniken för fokusering eller möjligen på att laserdioden har blivit svagare med tiden.
Något direkt tweak för att fixa det tror jag inte finns, om du inte räknar med att byta ut den del som är "sliten". Problemet är att kostnaden för att skaffa denna reservdel för att byta blir ganska dyr. Räkna med minst storleksordingen 500-1000:-.
Oftast är det inte lönt att göra sådant på billigare spelare.

Innan du ger upp så kan du prova att bara plocka isär så mycket att du kommer åt linsen till laserdioden och rengör noggrannt med någon form av sprit eller liknande som dunstar helt. Jag brukar använda en bommulstops indränkt i kemiskt ren aceton för rengöring, men det är säkert inte det bästa, rengöringsmedlet, men det fungerar ganska hyfsat i praktiken.

Jag vet inget specifikt om Audio Pro CD7, så allt ovanstående är generellt för alla optiska läsare.
Är spelaren från början gjord för att läsa brända skivor?
Har du provat olika fabrikat av skivor och märkt någon skillnad?

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-16 12:59

Aceton skall man passa sig för, det smälter nämligen plast :!:
På en cdspelare som läser dåligt kan man ganska fritt vrida på de pottar man hittar i närheten av det ställe där flatkabeln från driven sitter på det stora kretskortet. Spela en skiva som hackar och vrid på pottarna, var noga med att markera med en penna hur pottarna stod från början. En laserdiod kan inte bli svagare, förresten.

Användarvisningsbild
matte

skivor

Inläggav matte » 2005-09-16 14:34

har nu provat olika cd med ganska blandat resultat...
Razoredge`s svarta cd bränd i 8x,tror jag,går fint.
Fujifilms cd-r 700Mb bränd i 12x.Negative!(nein)
Tdk cd-r80 blåa 80minuters,okänd brännhastighet...funkar fint.
imation cd-r,oxå 80minuters låter inte alls!
Fujifilms samma som ovan ,har oxå det där knastret som hörs mest när den inte läser som den ska,fast mest i bakgrunden...
Kan det vara så att den klarar cd-r...fast bara långsamt brända,
då den nog inte e många år äldre än cd-skivans födelse 1982
(eller 83?har glömt det)...?
Finns ingen med ett schema över kortet så jag vet att allt kommer rätt igen?
Ska ägna par timmar åt det sen ska jag dra fram skivorna o föra statistiken med assistans...
Tack för hjälpen,den kom snabbt.
:D

Matte

Användarvisningsbild
matte

linsen

Inläggav matte » 2005-09-16 14:35

linsen ger jag mig inte på!
det e sista momentet isåfall... :lol:

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-09-16 14:48

Mike oldfields Ommadawn först på bränd Razoredge,
(skrev fel innan,det e inte razorsound utan razoredge fr Kjell&co)
Lät som linsen skrapade cdn lite lätt....
Drämde på originalskivan och helt plötsligt stod jag i hans studio...
Om ni förstår :wink:
Det e precis som linsen skulle vara kraftigt skitig,men bara på brända...ALLA mina sorter...
Cd har jag aldrig pillat i,men nu lär jag ta tag i det...
Finns det nån liten detalj som ni glömt säag,säg det nu innan cdn postas med airmail direkt från sjätte våningen :lol:

Trevlig fredag på er alla,förresten!
Var ett tag sen jag var här ju...

Användarvisningsbild
matte

Inläggav matte » 2005-09-16 14:51

postpunk skrev:Aceton skall man passa sig för, det smälter nämligen plast :!:
På en cdspelare som läser dåligt kan man ganska fritt vrida på de pottar man hittar i närheten av det ställe där flatkabeln från driven sitter på det stora kretskortet. Spela en skiva som hackar och vrid på pottarna, var noga med att markera med en penna hur pottarna stod från början. En laserdiod kan inte bli svagare, förresten.

Hur pass riskabelt är det att sitta o skruva i en cd medans den spelar...?Jag tror på dig men kan inte hjälpa att jag e försiktig av mig...

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-16 14:54

Funkar orginalskivor tycker jag absolut att du gör bäst i att lämna den som den är. Skruva på pottarna ska man definitivt inte göra i onödan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-16 15:58

silvervarg skrev:Jag brukar använda en bommulstops indränkt i kemiskt ren aceton för rengöring, men det är säkert inte det bästa, rengöringsmedlet, men det fungerar ganska hyfsat i praktiken.

Som sagt tidigare, använd INTE aceton! Men kemiskt ren bensin är kanske det som åsyftas? Är inte aggresivt och dunstar utan någon kvarvarande film, oftast.

Nu blir jag lite petig, den som inte står ut får hålla för ögonen :-)
Men när man omväxlande skriver om cd och cd, försök vara lite tydligare med vad som avses. Skriv gärna cd-spelare när sådan avses alternativt (ehuru felaktigt) cd-skiva när denna avses. Jag tycker det är småjobbigt att behöva sitta och fundera på vad som avses :-D

De svarta cd´na som finns är lite annorlunda än silver-/guldvarianterna. Några menar att de svarta låter bäst (dvs troligen slipper korrigeringskretsarna jobba lika mycket), själv tycker jag att dom är snygga :-) Och låter väl som allt annat. Men vissa cd-spelare klarar inte av skivorna. Jag vet inte om de har en lägre reflektionsgrad eller vad det är som kan påverka.

Tidigare köpte jag Kodak Gold på spindel men dom tillverkas inte längre. Tur är väl det, för många av skivorna är dåliga redan efter ett drygt år eller två. Oftast startar cd´n men de två tre sista låtarna fungerar inte (de som ligger längst ut på skivan alltså).

Detta är ju ytterligare en anledning till lägga kopierad musik på hårddisk istället för otillförlitliga cd-r!

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-16 21:08

postpunk skrev:Aceton skall man passa sig för, det smälter nämligen plast :!:

....

En laserdiod kan inte bli svagare, förresten.

Om man inte har gjort ren den med aceton... :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-18 22:57

Ja, Aceton löser upp många plaster, men ganska långsamt.
Om man rengör och torkar av så blir det minimala mängder kvär och de bör dunsta mycket snabbt. Så någon större upplösning av plast borde det inte bli.

Vilka rengöringsmedel brukar ni använda?
Helst sådant som man oftast har hemma, men även specialmedel till rimlig kostnad är av intresse.
Kemsikt ren bensin har nämnts, men fler förslag borde finnas.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-18 23:05

silvervarg skrev:Ja, Aceton löser upp många plaster, men ganska långsamt.
Om man rengör och torkar av så blir det minimala mängder kvär och de bör dunsta mycket snabbt. Så någon större upplösning av plast borde det inte bli.

Vilka rengöringsmedel brukar ni använda?
Helst sådant som man oftast har hemma, men även specialmedel till rimlig kostnad är av intresse.
Kemsikt ren bensin har nämnts, men fler förslag borde finnas.

Det behövs nog inte särskilt mycket upplösning för att fokuseringen ska bli dålig, heller. Jag skulle vara tveksam till bensin också. Jag tycker detta verkar utmärkt att använda finsprit till detta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2005-09-24 11:28

När jag gjort ren mina laserlinser har jag använt linsputsvätska som man har för att göra rent kameralinser med. Dessa tordes vara hyfsat säkra då de är gjorda så att man inte ska förstöra antireflexbehandlingen som finns på linserna. Brukar även använda linsputspapper istället för tops, om det går att komma åt linsen utan problem.

Har haft en Audio Pro CD.70 (tror jag), den fick problem med tiden att spela brända skivor. 1x hastighet funkade bra, 2x sådär, 4x mycket dåligt och över det var det inte ens lönt att försöka. Vissa skivmärken hade den också problem med.

Vet att jag någon gång hört att man kan justera "S-läget", kan det måhända vara det man gör genom att skruva på de där "pottarna"?

Återgå till DIY-forum