HiFi & Musik Testar Ino

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-28 12:46

Fjonkalicious skrev:Hur ofta brukar hifipressen testa hobbyhögtalare?

Det vore ju mer naturligt om det var en artikel om företaget, med bifogad lyssning.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-28 13:28

Fjonkalicious skrev:Efterföljare till rogers ls3/5a går väl att köpa?

Hur ofta brukar hifipressen testa hobbyhögtalare?

För sällan kanske?
Sitter nöjd :)

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-01-28 13:49

Fostex skrev:Hoppas bara att de tar testet på allvar m.a.p placering enligt rekommendation.
Vore ju kul ifall det blev ett gott omdöme, men publiciteten för Ino behövs ju inte av vad jag förstått, snarare tvärt om.

Hur många tester som utförs av dessa tidningar anpassar testet efter
tillverkarens anvisningar? Dvs ino produkterna kommer att få samma
rättvisa/orättvisa test som vilken annan produkt som helst.
Så varför oroa dig över det?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-28 15:04

hifikg skrev:
Fjonkalicious skrev:Efterföljare till rogers ls3/5a går väl att köpa?

Hur ofta brukar hifipressen testa hobbyhögtalare?

För sällan kanske?

Ja. Det tycker jag nog.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-28 15:16

Vadå hobbyhögtalare?
Ino är ett företag som säljer högtalare.
Man kan köpa färdiga såväl som icke monterade högtalare där.
För pengar. Och få kvitto.

Vari ligger hobby- ? Att ägaren har som hobby att driva det?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-01-28 15:16

rotel2 skrev:
Fostex skrev:Hoppas bara att de tar testet på allvar m.a.p placering enligt rekommendation.
Vore ju kul ifall det blev ett gott omdöme, men publiciteten för Ino behövs ju inte av vad jag förstått, snarare tvärt om.

Låter konstigt, tänker mig inte att de skulle testa t.ex. dipoler dikt an mot vägg, men vad vet jag. :roll:
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-28 17:08

Fostex skrev:
rotel2 skrev:

Låter konstigt, tänker mig inte att de skulle testa t.ex. dipoler dikt an mot vägg, men vad vet jag. :roll:

De gör nog så gott de kan.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-28 17:23

KarlXII skrev:Vadå hobbyhögtalare?

Vi utläser det Ingvar själv skriver lite olika kanske:

Hobbyhögtalartillv. (Ino)

Det är iaf det som deklareras. :?:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-01-28 17:40

Testet kanske blir intressant som ren kuriosa men jag har inga förväntningar på resultatet. Det kan lika gärna bli total sågning som hyllning. Kanske beroende av vilka högtalarkablar de använder sig av...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-28 17:43

steveo1234 skrev:Testet kanske blir intressant som ren kuriosa men jag har inga förväntningar på resultatet. Det kan lika gärna bli total sågning som hyllning. Kanske beroende av vilka högtalarkablar de använder sig av...

Är de så känsliga, de där Ino? :lol:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-28 17:45

hifikg skrev:
steveo1234 skrev:Testet kanske blir intressant som ren kuriosa men jag har inga förväntningar på resultatet. Det kan lika gärna bli total sågning som hyllning. Kanske beroende av vilka högtalarkablar de använder sig av...

Såklart används de bästa som går att uppbringa! Dvs det dyraste som trillat in...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-01-28 17:49

tvett skrev:
hifikg skrev:

Såklart används de bästa som går att uppbringa! Dvs det dyraste som trillat in...

Jag tror att risken att de skulle sätta högtalaren i ett av tillverkaren rekommenderat rum är rätt låg. Min personliga uppfattning är att ino låter mer eller mindre som vilka bättre högtalare som helst i "dålig" miljö och det är först i ett bra rum som de kommer till sin rätt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-28 17:52

Det vore iofs kul om de följde placeringsanvisningarna och dessutom driftade sig till att använda EKK. Med risk för att blotta vetskapen om kablarna ger sämre ljud.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-01-28 17:56

steveo1234 skrev:Jag tror att risken att de skulle sätta högtalaren i ett av tillverkaren rekommenderat rum är rätt låg. Min personliga uppfattning är att ino låter mer eller mindre som vilka bättre högtalare som helst i "dålig" miljö och det är först i ett bra rum som de kommer till sin rätt.

Som vilka bättre högtalare som helst också kommer till sin rätt i "rätt" miljö?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-01-28 17:58

xeizo skrev:
steveo1234 skrev:Jag tror att risken att de skulle sätta högtalaren i ett av tillverkaren rekommenderat rum är rätt låg. Min personliga uppfattning är att ino låter mer eller mindre som vilka bättre högtalare som helst i "dålig" miljö och det är först i ett bra rum som de kommer till sin rätt.

Som vilka bättre högtalare som helst också kommer till sin rätt i "rätt" miljö?

Vet inte :oops:
Det är kanske så.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Ino All In

Inläggav vattuvarg » 2013-01-28 23:27

Det vore roligt om artikeln var en roadtrip till en bunt ino-system. Tidningen skulle lyfta sig rätt många snäpp på skalan då. Hur många skulle ställa upp på att få besök av en vilsen artikelförfattare? (OBS! det blir inte jag eftersom mina kunskaper om hifi inte är så goda. Tänker bara högt här...)

Annars vore det väl vettigt om en bunt inoiter satt ihop ett system (pi60s skulle jag rekommendera) med vettig dämpning och ringde dit tidningen. Eller skulle det vara roligare om man gjorde tvärs om? Om artikelförfattaren bestämde rummet och inoiterna såg till att det lät bra (och samtidigt utövade lite hjärntv... lite... öh... lite utbildning (med tillhörande alkoholer och suggestiva skivval)?

- - -

Personligen skulle jag vilja se minen på en musikälskare som för första gången begriper att piPs inte behöver extrabasar för att dansa vacker limbo...

- - -

Crowdsourcing?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-01-29 00:42

Tycker hela den här debatten runt att det är så viktigt med ett bra rum och rätt placering med dämp bakom är fruktansvärt fånig.
Är det något speciellt med just Ino som gör att dom presterar bättre i ett bra rum med en bra placering än andra högtalare ?
Det som jag anser är speciellt med Ino (förutom att jag tycker att dom låter bra) är att man får tips och råd från konstruktören om hur dom bör placeras och hur rummet ska se ut. På ett forum som detta blir det dessutom allmän kunskap.

Bygg ett IÖ-ritat rum så lär vilka högtalare som helst låta bättre där än i ett svenskt minimalistiskt rum med öppen planlösning som många högtalare står i.

Det tråkiga i det här om nu denna testen blir av är att, om det kommer att komma någon negativ kommentar om högtalarna, så kommer det att komma så mycket fåniga kommentarer om vad testarna gjorde fel när dom testade dom...
Men det är ingen som reagerar på när det handlar om andra tillverkare..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-29 08:12

bakerman22 skrev:Är det något speciellt med just Ino som gör att dom presterar bättre i ett bra rum med en bra placering än andra högtalare ?

...

Det tråkiga i det här om nu denna testen blir av är att, om det kommer att komma någon negativ kommentar om högtalarna, så kommer det att komma så mycket fåniga kommentarer om vad testarna gjorde fel när dom testade dom...
Men det är ingen som reagerar på när det handlar om andra tillverkare..

Det är tudelat. Framför allt är det piP(s) som har orsakat det ryktet och det är ju för att en så liten högtalare som man skall dra den prestandan ur behöver man nyttja tricket med väggnära placering, vilket drar med sig att väggen behöver dämpas för att det inte skall orsaka andra problem. piP kan man alltså få att spela mycket mycket sämre om man inte följer anvisningarna.

För övriga modeller, ex pi60(s) är det inte alls lika kritiskt, där är det mer råd än anvisningar.

Punkt två är väl för att andra tillverkare inte lika handgripligen berättar hur de anser högtalarna skall stå? Hade de gjort det så hade säkert deras fans varit lika petiga.

Men du kan väl i vilket fall som helst inte mena att vi som kör Ino skall sätta oss in i vad som gäller för alla andra märken också och hojta när de blir fel?
Jag har t.ex. ingen aning vad som gäller för ett par Thiel, så hur skall jag kunna hojta om någon testar dem från en tokig plats?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-29 09:28

Tycker det är bra att det finns åtminstonde nån tillverkare som verkligen tagit reda på i vilken omgivning högtalarna presterar optimalt..

Att man sen får ta del av det som köpare är ju bara positivt,tycker fler borde anamma detta :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-29 09:45

zapanasta skrev:Att man sen får ta del av det som köpare är ju bara positivt,tycker fler borde anamma detta :)

Eller om de redan gör det i sina medföljande dokument - att folk börjar ta uppställningsbeskrivningen på allvar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-29 09:48

Nattlorden skrev:
zapanasta skrev:Att man sen får ta del av det som köpare är ju bara positivt,tycker fler borde anamma detta :)

Eller om de redan gör det i sina medföljande dokument - att folk börjar ta uppställningsbeskrivningen på allvar.

Ja så kan det ju va också :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-29 10:00

zapanasta skrev:Tycker det är bra att det finns åtminstonde nån tillverkare som verkligen tagit reda på i vilken omgivning högtalarna presterar optimalt..

Det finns många fler, men - som Nattis påpekar - det är rätt få som läser vad det står i bruksanvisningen.

I min egen bruksanvisning (Quad ESL63) står det rätt tydligt hur högtalaren bör placeras för att få fungera bra. Problemet här är nog att tillverkaren mest tänkte på brittiska hem då den skrevs, som ju ofta är fulla av dämpning...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-01-29 10:09

Nattlorden skrev:
Men du kan väl i vilket fall som helst inte mena att vi som kör Ino skall sätta oss in i vad som gäller för alla andra märken också och hojta när de blir fel?
Jag har t.ex. ingen aning vad som gäller för ett par Thiel, så hur skall jag kunna hojta om någon testar dem från en tokig plats?

Nä, visst. Inte om dom testar högtalarna två meter ut från vägg, men kommentarer om att rummet är för kalt eller dylikt lär ju komma.
Vilket inga högtalare låter bra i..

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-01-29 10:34

bakerman22 skrev:Nä, visst. Inte om dom testar högtalarna två meter ut från vägg, men kommentarer om att rummet är för kalt eller dylikt lär ju komma.

Vilket ändå kanske är det som är "representativt" hemma hos de flesta utav tidningens läsare. Här på faktiskt.se är man kanske lite nördigare 8)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-29 14:19

Fostex skrev:
bakerman22 skrev:Nä, visst. Inte om dom testar högtalarna två meter ut från vägg, men kommentarer om att rummet är för kalt eller dylikt lär ju komma.

Vilket ändå kanske är det som är "representativt" hemma hos de flesta utav tidningens läsare. Här på faktiskt.se är man kanske lite nördigare 8)
8O Har de flesta sina högtalare 2 meter från bakväggen?
Jag skulle snarare tro att de flesta har sina högtlare dikt an mot bakväggen helt utan invinkling.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-01-29 14:32

Alexi skrev:
Fostex skrev:

8O Har de flesta sina högtalare 2 meter från bakväggen?
Jag skulle snarare tro att de flesta har sina högtlare dikt an mot bakväggen helt utan invinkling.

Förlåt, jag var lite otydlig. Syftar just på kala / odämpade rum, inte högtalare 2 meter från bakvägg :roll:
Senast redigerad av Fostex 2013-01-29 18:28, redigerad totalt 1 gång.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-29 16:57

zapanasta skrev:Tycker det är bra att det finns åtminstonde nån tillverkare som verkligen tagit reda på i vilken omgivning högtalarna presterar optimalt..

Att man sen får ta del av det som köpare är ju bara positivt,tycker fler borde anamma detta :)

Har iofs bara ägt ett fåtal högtalare i mitt liv, men de har samtliga kommit med noggranna instruktioner. OD-11 kom med bilder och allt om hur man skulle vända dem beroende på golvplacering eller bokhylleplacering. Zachry TM200 levererades med egna "stativ" och utförlig beskrivning om placering i rummet, med hänsyn till det psykoakustiska elementet på baksidan bl a. Carlsson OA52 fick jag utan bruksanvisning om jag minns rätt, men jag har hittat hyllmetrar om dem i efterhand och säljaren (HiFi-Art) gav goda råd om placeringen redan vid köpet och till sist Quad ESL 63 som levereras med en hel del tips och ett allmänt råd om att prova, prova och prova olika placeringar. Ingen av de uppräknade högtalarna har emellertid haft någon medföljande instruktion om hur rummet ska hanteras. Eller ens några tips om kuddar vs spikes så vitt jag kan minnas. Och de har alla låtit riktigt bra. I alla rum jag placerat dem i. Jag saknar de två par som jag inte har kvar och trivs mycket bra med de två som jag har.

Även subborna från Audiopro hade en medföljande, tydlig, instruktion med råd om placering och andra inställningar, så det är, gissar jag, mycket ovanligt att högtalartillverkare lämnar kunden i sticket rakt av. Hade aldrig anledning att kontakta Stig, men jag gissar att han svarat på frågor om jag haft problem med 52-orna (John har gjort det flera gånger när det var försent att kontakta Stig) och från Audiopro får jag än idag, snart tre decennier efter upphörd tillverkning, goda råd om mina subbor. Det tyska företag som idag nytillverkar (!) ESL 63 snålar inte på råd och tips om dem. Högtalartillverkare verkar vara ena hyvens snubbar. Tycker jag.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-29 18:02

Dom högtalare jag köpt nya i mitt liv är ju inte så många.luxor/cerwin vega ock nåt mer märke..

Men det är ju en massa år sen ock jag minns inte att man fick med nån information om uppställning osv..

Men tror som nattlorden skrev att folk för det mesta ställer högtalarna där dom passar in bäst möbleringsmässigt...

klart det blir skillnad med en högtalare som ino,köper man ett par såna så har man ju ett geuint intresse för hifi inbillar då jag mig ock då ställer man dom inte hur som helst :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-01-29 19:16

KarlXII skrev:Vadå hobbyhögtalare?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hobby

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-29 20:25

Det där med Ino och hobbyverksamhet. Rätt många högtalare har det väl ändå blivit genom åren? Hämtade piP hösten 2003 och då nämnde IÖ något om tusen eller fler. Om det var styck eller par vet jag inte. Speciellt långt ifrån de volymer som Carlsson-högtalarna har haft tror jag inte Ino är.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino