Centerhögtalare direkt på bänk?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Centerhögtalare direkt på bänk?

Inläggav BPM » 2013-01-29 12:46

Har funderat lite på placering av centerhögtalare.. Den kommer att behöva placeras på en drygt 60cm hög bänk och med TV:n placerad ovanpå sig. Centern kommer att hamna med sin framkant 15-20cm innanför kanten på bänkskivan.
Kommer detta att påverka ljudet enormt i negativ riktning jämfört med att ha centern placerad kant i kant med bänkskivan?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-29 12:48

Känns som en vinglig lösning, kan du inte sätta tvn på väggen?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-29 12:55

Tyvärr inte, men centern är större än bottenplattan på tv:n så tv:n blir inte vingligare där än direkt på bänken.
Bänken är en skiva som placerats på ett antal basar och som tar hela rumsbredden, så alternativ placering för centern finns egentligen inte. Det skulle se lite lustigt ut med en 50" plattis nästan 60cm (djupet på skivan) ut i rummet vilket det skulle bli med centern kant i kant och därför vill jag placera centern mitt på skivan istället (vilket också skulle ge ett mindre "vingligt" synintryck) men kommer det att paja ljudet ifrån centern så får det bli kant i kant ändå..

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-29 13:04

Warning för okunnigt inlägg:
Det är ju bara en centerhögtalare, den ska väl bara återge lite tal i filmer, är det så himla känsligt om det inte låter perfekt från en sån?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-29 13:06

kodapa skrev:Warning för okunnigt inlägg:
Det är ju bara en centerhögtalare, den ska väl bara återge lite tal i filmer, är det så himla känsligt om det inte låter perfekt från en sån?

Jag skulle gissa att den snarare är den viktigaste högtalaren till film, och att merparten av ljudet kommer ifrån just den..

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-29 13:41

Hej, Jag har defenetivt upplevt negativa effekter i form av "burkig" effekt, det blir någon form av reflektioner från bänkskivan framför centern.
Jag har kunnat lösa det till "90%"genom att vinkla upp centern som har förbättrat situationen.

I mitt fall gäller det d'appolito konfigurerade liggande centrar.

I ditt fall blir ju den lösningen svettigare om du skall ha en TV stående ovanpå.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-29 13:53

Triggerhappy skrev:Hej, Jag har defenetivt upplevt negativa effekter i form av "burkig" effekt, det blir någon form av reflektioner från bänkskivan framför centern.
Jag har kunnat lösa det till "90%"genom att vinkla upp centern som har förbättrat situationen.

I mitt fall gäller det d'appolito konfigurerade liggande centrar.

I ditt fall blir ju den lösningen svettigare om du skall ha en TV stående ovanpå.

Aj då.. Jo, det känns ju logiskt att det kan bli så.
Då har jag ett bekymmer, minst sagt.. Jag kan inte komma på någon alternativ placering. Det ska i så fall vara att lägga centern kant i kant och sedan hitta något med samma höjd som centern jag kan lägga bakom och ställa tv:n på.

Får spåna lite..

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-01-29 14:25

Sätt upp den ovanför TV:n:

Bild
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-29 14:54

BPM skrev:
kodapa skrev:Warning för okunnigt inlägg:

Jag skulle gissa att den snarare är den viktigaste högtalaren till film, och att merparten av ljudet kommer ifrån just den..

Håller med. Enligt mig är inte centern den viktigaste högtalaren att ha(fantomcenter fungerar oftast bra), men när du väl har en center så är denna den viktigaste att den låter bra.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-29 15:03

Hur djup är centern? Om den är så djup så att tv kan placeras så att den kommer ungefär mitt på bänken tror jag inte inte det kommer se konstigt ut. Om centern inte är tillräckligt djup kan du ju bygga en "bro" med samma höjd som centern, ev. högre om det passar bättre, som placeras bakom centern som du sen placerar tv på. Du gör den som ett upp och nedvänt U. En platta lagom stor att ställa tv på och två sidostycken.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-29 15:59

CODY skrev:Sätt upp den ovanför TV:n:

Bild

Tv:n är stor och centern skulle hamna alldeles för högt på väggen ovanför. Det är iofs ett alternativ om jag inte lyckas lösa det på annat vis. Som det verkar nu så kommer jag att dra fram centern kant i kant och sedan bygga upp något bakom den som var samma höjd så att teven kan stå ovanpå men längre inte på bänkskivan. Jag tänker iofs ändå testa hur det låter att ha centern inne på skivan men det borde, som den skjutglada skriver, innebära märkligheter.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-29 16:08

Eri skrev:Hur djup är centern? Om den är så djup så att tv kan placeras så att den kommer ungefär mitt på bänken tror jag inte inte det kommer se konstigt ut. Om centern inte är tillräckligt djup kan du ju bygga en "bro" med samma höjd som centern, ev. högre om det passar bättre, som placeras bakom centern som du sen placerar tv på. Du gör den som ett upp och nedvänt U. En platta lagom stor att ställa tv på och två sidostycken.

Centern är 30cm djup (Psb C40.. Har fyndat ett par Psb Image B25 och C40-centern idag som jag hämtar ikväll..) så det finns plats bakom om jag lägger den kant i kant. Får jag höjden att stämma perfekt så kan halva teven stå på centern och halva på det som byggs upp bakom.

Surt.. Jag lämnade 52cm i bredd under skivan för elektronik och centern..och så köper man en centern som är 58cm bred..

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-29 17:14

BPM skrev:
Eri skrev:Hur djup är centern? Om den är så djup så att tv kan placeras så att den kommer ungefär mitt på bänken tror jag inte inte det kommer se konstigt ut. Om centern inte är tillräckligt djup kan du ju bygga en "bro" med samma höjd som centern, ev. högre om det passar bättre, som placeras bakom centern som du sen placerar tv på. Du gör den som ett upp och nedvänt U. En platta lagom stor att ställa tv på och två sidostycken.

Centern är 30cm djup (Psb C40.. Har fyndat ett par Psb Image B25 och C40-centern idag som jag hämtar ikväll..) så det finns plats bakom om jag lägger den kant i kant. Får jag höjden att stämma perfekt så kan halva teven stå på centern och halva på det som byggs upp bakom.

Surt.. Jag lämnade 52cm i bredd under skivan för elektronik och centern..och så köper man en centern som är 58cm bred..

Ja det var ju maximal otur, futtiga 5 cm. Men jag tror du kan lösa det på ett bra sätt med ett litet "tillbygge". Kanske snyggast om du låter det få samma bredd och höjd som centern. Då har du ju möjlighet att placera tv:n i djupled som du vill.
Medlem i MEK

Återgå till Generellt om hifi