ska göra bra kabeltest

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-01-24 19:36

Står inte hur hur långa kablar de använt i den där testen men ≤0,5 dB skillnad med ~3 ggr större yta var inte mycket. :)

Edit: Hittade att det är mätt på 8 m kabel.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-24 20:53

aisopos skrev:Den här hade vi som kurslitteratur:
http://www.bokus.com/bok/9789144016900/ ... statistik/
Bild
Och fördelen, för mig och min utbildning, var att den är riktat ganska hårt mot tekniska tillämpningar. Hur man kan ta reda på toleransintervall och en massa sånt.

Vännman ja, den hade jag när jag undervisade i statistik sist... Rolig ordvits på omslaget också.

...men den boken tar inte upp avbrutna serier, vad jag vet. Det är inte många böcker som gör det faktiskt, utan de flesta antar att man bestämmer i förväg hur många lyssningar man ska göra och så kör man så många alldeles oavsett hur det går. Statistiker ser gärna det där med trötthet som något okontrollerbart, så då struntar man i den helt :D .

Och det är ju synd, för är det hyfsat lätt så kan man ju ta ett tiotal på raken och då är ju saken biff. Eller så behöver man köra 40 lyssningar och få kanske 30 rätt. Båda ger hög konfidens, men kräver olika många lyssningar.

Och det där låter sig göras, tex som jag beskrev med 9 13 16, men konfidensen är hyfsat svårberäknad för längre serier och jag har inte sett hur man skulle kunna göra en tillförlitlig beräkning av konfidensen i efterhand. Jag tycker mig tom ha bevisat att man inte kan det, med ett givet utfall. Alltså vad tex utfallet 12 rätt av 13 egentligen ger för konfidens om det är helt okänt vad vi hade accepterat för andra utfall.

...vilket inte är något problem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-25 17:25

Svante skrev:
Bild
Och fördelen, för mig och min utbildning, var att den är riktat ganska hårt mot tekniska tillämpningar. Hur man kan ta reda på toleransintervall och en massa sånt.

Vännman ja, den hade jag när jag undervisade i statistik sist... Rolig ordvits på omslaget också.

...men den boken tar inte upp avbrutna serier, vad jag vet. Det är inte många böcker som gör det faktiskt, utan de flesta antar att man bestämmer i förväg hur många lyssningar man ska göra och så kör man så många alldeles oavsett hur det går. Statistiker ser gärna det där med trötthet som något okontrollerbart, så då struntar man i den helt :D .

Tyst, nu blir PerStromgren nervös.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-25 21:00

Men vafan!? Pratar ni statistik grabbar?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-25 21:07

single_malt skrev:Att saker som inte har bevisad effekt inte ska påstås ha någon effekt. Effekten hos SD är inte bevisad, punkt slut. Det spelar ingen roll hur många spaltkilometer du, IÖ eller någon annan förklarar om hur dom fungerar fysiskt eller att till och med svärmor kan höra skillnaden tre kvarter bort.

Jag tror mest de handlar om att vara på den säkra sidan. Det är som med grädde. Det går att laga god mat utan grädde, men det är dumt att chansa.

Alla experiment är dock partikulära. För att generalisera ett resultat från ett experiment behövs ett "leap of faith" som ingen kan tvinga en att göra på logisk grund.

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-25 21:09

Harryup skrev:Hur många 9 av 9 rader behövs för att man säkerthet skall kunna säga att personen inte hade tur?

Oändligt många. Man kan ALDRIG med hjälp av statistik uttala sig på det sätt som du beskriver, hur gärna man än skulle vilja. Tyvärr.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-25 22:17

Om jag skulle få för mig att hoppa från tex västerbron, å klarar maj utan en skråma, har jag tur eller otur då . . . typ :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-25 22:32

Var in på Hifiklubben idag, de skulle visst ha ett kabeltest ikväll, blint.
Jag undrar om detta är samma?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-25 22:57

Och jag undrar när det ska slutas snacka statistik och börjas jämföra lampsladdar?
Vänligt men otåligt, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-25 23:57

Almen skrev:
Svante skrev:
Bild

Tyst, nu blir PerStromgren nervös.

Vem, jag? Nervös?

Cool som en filibunke efter en bra middag, serru! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-26 00:38

DQ-20 skrev:Men vafan!? Pratar ni statistik grabbar?

/DQ-20

Nej, inte alls. Vi pratar KONFIDENS. ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-26 00:44

Andersh74 skrev:Och jag undrar när det ska slutas snacka statistik och börjas jämföra lampsladdar?
Vänligt men otåligt, Anders

Hur jämför man saker?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-01-26 02:20

Laila skrev:Om jag skulle få för mig att hoppa från tex västerbron, å klarar maj utan en skråma, har jag tur eller otur då . . . typ :P

Är man skicklig hoppare och simkunnig är det inga problem.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-26 11:23

Svante skrev:
DQ-20 skrev:Men vafan!? Pratar ni statistik grabbar?

/DQ-20

Nej, inte alls. Vi pratar KONFIDENS. ;)

Det finns en särskild krets i helvetet för de som menar att 1-p är en populationsegenskap.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-26 14:55

tvett skrev:
Almen skrev:
aisopos skrev:Men kräver man att alla 9-serier ska vara 9 rätt av 9 så ökar säkerheten.

(säkerheten = konfidensen.)

Den där sista parentesen vet jag inte om jag håller med om. :?:

säkerhet, confidense. självsäkerhet, self confidence.

Konfidensen är ett mått på det som inte är säkert, 1-(chansen till utfallet)

Men nog var det då som själva fan. (Så här går det, Svante...)

Dessa resonemang har inget med statistisk inferens att göra. Det bygger på en otillåten tolkning av signifikansnivå och har verkligen inget med säkerhet eller osäkerhet om parametrarna (populationsegenskaperna) att göra. Inte ett jävla dugg.

Vad man räknar på är hur sannolikt ett visst resultat är GIVET att sannolikheten för ett "rätt" eller ett "fel" är 0,5 i den teoretiska oändliga POPULATIONEN av försök från vilka de aktuella försöken kan anses dragna. Man räknar alltså fram hur (o)sannolikt ett resultat är GIVET ett visst antagande om värdet hos PARAMETERN. Men det GÅR INTE ATT VÄNDA PÅ RESONEMANGET och säga att en relativ frekvens i POPULATIONEN har ett visst (o)sannolikhetsvärde GIVET ett visst empiriskt resultat. Detta är ELEMENTÄRT inom statistisk inferens och den främst anledningen till att jag vänder mig KRAFTFULLT mot användandet av ordet "konfidens". Det finns nämligen inte någon matematisk eller filosofisk grund för att vara säker eller osäker på parametrarnas värden såvida man inte använder sig av bayesiansk inferens. So what's your prior, man?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-01-26 15:55

DQ-20 skrev:Men nog var det då som själva fan. (Så här går det, Svante...)

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-01-29 10:38

och därefter kom vi tillbaka till jorden med våra tankar i det ämnet =D

så, nu vet jag inte om det är tänkt att vi ska gå ut med våra planer ännu, men preliminärt så ska vi hålla i kabeltestet den 9/2 på LYD i Umeå. troligtvis så är vi två anmälda som ska komma, jag misstänker att vi kan ha plats för två stycken till.

om det finns intresse så kan ni höra av er till mig här eller via pm så har jag det i åtanke när vi vet vilka som ska dyka upp.

när jag säger att vi är två st som är anmälda så vet jag inte om min kompanjon i planerna har bokat in ytterligare personer :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-29 14:02

LYD, en butik jag inte visste att den fanns äntill jag såg ditt inlägg.
Detta måste besökas.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-01-29 17:48

Ja, det är inte lika känt som ex klubben men i gengälld så mycket bättre imo. Nu ska jag inte göra reklam, så jag skriver bara att det är väl värt ett besök. Pratar du med en kille med långt skägg så hälsa från hans bloggare :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-29 18:28

Nu säger jag att stället var mysigt när jag kollade in idag, för jag vill säga att det är mysigt. Det är mitt budskap.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-01-29 21:33

håller absolut med dig. Mysigt och avslappnande där inne. Rummet bakom kassan fungerar rätt ok som ett demorum och det finns allt man behöver för att testa högtalare i form av ex musik. Vi kommer även köra en stativarshootout där vi kör stativare en hel dag och uppvisar hur bra ljud man kan få med små stativare och en sub istället för stora golvare :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-29 21:36

Låter lite som du är insyltad nog att ha en signatur här?
Var två människor där, en med skägg och en som sorterade Jazz-plattor.
Förutom en kund då.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-01-30 07:55

Inte då. Jag skriver gratis på en blogg som lyd gör, för skojsskull. Däremot så rekommenderar jag lyd då det imo är det mest felfria stället i stan, rc vill bara sälja kablar. Klubben har värdelös diskant genom hela sortimentet (hlrt 803d som finns inne?) och mm har inte direkt ett stort utbud. Finns det ler ställen här btw? :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-01-30 09:32

zartok skrev:Jag kan skriva hela förefarandet noggrant så man ser hela metodiken.
vi kommer ha kartonger framför elektroniken och nedre delen av högtalarna så man inte kan se hur kablarna ligger. bara kopplaren kan se elektronik och kablar.

Kopplaren singlar slant medans vi lyssnare sitter och gör annat bara för skojsskull. läser något, bara så vi inte söker kontakt med kopplaren. kopplaren meddelar när kopplingen är klar, ställer ev in volym och sen trycker på play. vi lyssnar till alla har satt en kabelsiffra.

efter det så kopplas kablarna ut och i detta skede stängs elektroniken av, för att man inte ska råka få några otrevliga överraskningar.

Sen singlas slant igen och ny cykel börjar.

Jag skulle nog sätta mig innan och singla slant för att få fram ett antal slumpserier. Annars finns risken att det tar fokus (slanten hamnar hos lyssnarna, slanten försvinner, testledaren uttrycker ofrivillig förvåning när det blir krona för fjärde gången i rad, etc.). Det man möjligtvis skulle kunna göra inför varje serie är att singla om vilken kabel man börjar med.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-01-30 12:28

BRA IDÉ Almen! Det ska vi göra, serien ska vara slumpad i förväg! Att man inte tänkt på det. Det snor jag rakt av!:)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-30 12:53

zartok skrev:BRA IDÉ Almen! Det ska vi göra, serien ska vara slumpad i förväg! Att man inte tänkt på det. Det snor jag rakt av!:)

http://www.random.org/integers/

Så slipper du sitta och singla.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-30 13:19

DQ-20 skrev:
zartok skrev:BRA IDÉ Almen! Det ska vi göra, serien ska vara slumpad i förväg! Att man inte tänkt på det. Det snor jag rakt av!:)

/DQ-20

Hehe, ja den första jag provade att göra, 16 nummer, 1 eller 2:
Kod: Markera allt
Here are your random numbers:

1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
2
1
1
2
2
2

Efter 10 lyssningar har det bara varit 1 gång på nummer två.
Kan säkert förvilla vilken lyssnare som helst. :)

LYD

Inläggav LYD » 2013-01-30 14:20

tvett skrev:Låter lite som du är insyltad nog att ha en signatur här?
Var två människor där, en med skägg och en som sorterade Jazz-plattor.
Förutom en kund då.

Det var mig du pratade med igår. Kul att du hittade till mitt lilla krypin.

Killen som sorterade jazzplattor är en praktikant som hänger här ibland.
Zartok är inte speciellt insyltad i min verksamhet, förutom att vi planerar lite tester, däribland det kabeltest ni diskuterar. Sen är han förstås en trevlig tornedaling precis som jag, men det är en annan diskussion.

m.v.h

Mats Persson - LYD HiFi
HiFi-handlare i Umeå - LYD HiFi & Hembio
www.hifi-lyd.se

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-01-30 15:46

Ja, se där, du fanns också med på ett hörn här mats :) kollar du igenom tråden så står allt vi ska tänka på och vi har fått bra respons! Hoppa bara över s. 3-7 ungefär.

Ja, jag har verkligen en liten insyltning. Möjligen ett litet hörn iom bloggandet, men med tanke på hur sporadiskt det är så är det nog inget att tala om. Annars så är vi nog mest bekanta som högst tror jag. Mats har varit och lyssnat mina volentar.

På tal om dom, ot nu, jag har börjat köra dom fullrange. Fick sjuuuuk bas ur dom. Killen som var där sålde sina pi60 nyss, och han frågade om min bas ine var igång :D fan så kapabla dom är! Kör självklart fullrange nu, dom gör under 30 i ärliga siffror i rätt bra output. Behöver jag berätta om min egen förvåning? :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-30 15:52

aisopos skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Hehe, ja den första jag provade att göra, 16 nummer, 1 eller 2:
Kod: Markera allt
Here are your random numbers:

1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
2
1
1
2
2
2

Efter 10 lyssningar har det bara varit 1 gång på nummer två.
Kan säkert förvilla vilken lyssnare som helst. :)

Är det slumptal så är det... "Äkta" slumptalsgeneratorer har ju inte någon explicit kontroll av entropin på korta serier. Jag vet dock inte vad det har för betydelse i testsammanhang.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum