Vårt stora apparatintresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-31 00:16

Hade jag haft en sån här apparat i köket
Bild
så hade jag fanimej fått ett kaffeintresse av guds nåde :D och dessutom putsat min älskingsbryggare varje dag :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-01-31 00:19

Den där måste du gömma.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-31 00:19

Hur mycket spelar bytesfrekvensen in?
Jag ser en skillnad på att nörda in sig på att skaffa den apparat som fungerar bäst för ens behov och sen nöja sig där, jämfört med någon som byter hela tiden eller har mångdubbel redundans när det gäller utrustning.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-31 00:26

tvett skrev:Hur mycket spelar bytesfrekvensen in?
Jag ser en skillnad på att nörda in sig på att skaffa den apparat som fungerar bäst för ens behov och sen nöja sig där, jämfört med någon som byter hela tiden eller har mångdubbel redundans när det gäller utrustning.

Nja, jag tror behovet av att byta (eller samla) är ett helt annat behov än det som apparaten i fråga i sig tillgodoser.

Ungeför som att maniska samlare kan få för sig att samla på i princip vad som helst för att få samla. Lätt att blanda ihop med sådana som älskar nåt på riktigt (t.ex. Star Trek eller nåt) och vill ha många sådana grejer pga genuin uppskattning av företeelsen.
Senast redigerad av phloam 2013-01-31 00:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-31 00:27

CODY skrev:Den där måste du gömma.

Ok..! Tror jag ska gå och kolla på fina reservoirpennor imorrn istället :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-31 00:34

Bongo skrev:Så, borde vi starta en kampanj för hifins berättigande som inredning?
JA! :D

:D

Det vore lite tragiskt om några av våra mest entusiastiska audiofiler gömde det som skulle kunna visa på hur mycket de gillar musik och hifi för besökande.

Dont hide it, provide it, som nån musiker uttryckte det :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-31 00:39

single_malt skrev:
ThePreTor1aN skrev:Ett fåtal har också anläggningar för att FE-testa och få teknikprestige. Det är också helt sunt! :)

Ja, men det är ABSOLUT inte av apparatintresse. Det är skärselden den musikintresserade måste genomgå för att kunna ägna sig åt sitt musikintresse obesudlat av apparatnojor :lol:

Är det så?

Att någon viker sitt liv på det viset.

Jag är rätt säker på att det här är inlägg som inte ger poäng på psykologikursen eller medlemsskap i MENSA men som säkert hade gått hem hos mibbningsgänget på lekis.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-31 00:42

IngOehman skrev:
Henrik62 skrev:Klart man gillar apparater - det är liksom ingen motsättning mellan musik och prylar.

Inte om man är oändligt rik och lever ett liv som innehåller en massa tristess
som med fördel kan fyllas utan att det går ut över något annat.

Så oerhört väl du beskriver din subjektiva syn IÖ, men du gör det på ett sätt som gör att det ser ut som ett objektivt inlägg.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-31 01:26

MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:
Henrik62 skrev:Klart man gillar apparater - det är liksom ingen motsättning mellan musik och prylar.

Så oerhört väl du beskriver din subjektiva syn IÖ, men du gör det på ett sätt som gör att det ser ut som ett objektivt inlägg.

Tendentiöst... :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-31 08:32

Jag trivs med att ha vackra, välformade och genomtänkta saker omkring mig. Det skänker ett lugn till själen.

Ingengörsmässiga fullträffar är en fröjd för både ögat och användandet.
Vackra högtalare är dock extremt sällsynta (ja, ja, enigt mig) så dessa kan med fördel gömmas undan så gott det går.

Har inget principiellt för eller emot altarstereon. Rent bekvämlighetsmässigt kan det vara bättre att ha den på en armlängsd avstånd.
Däremot gillar jag inte det optiska bullret apparaterna ger ifrån sig.
Jag har helt enkelt täckt för de jag stör mig mest på.
De med ett behagligt sken får däremot vara synliga, då dessa bidrar till feelgood känslan.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-01-31 09:06

Har länge funderat på vad gömma anläggningen tjänar till då jag har inga problem att koncentrera mig på mediat som uppspelas.
Jag förstod dock ganska kort därefter att jag hade nog också gömt min anläggning om jag haft en gammal B&O med träpaneler eller nån Denon med Mega bass blinkande julgranseffekt med mer rattar än funktion.

Inte riktigt samma harmoniska lugna effekt som om de vore en komplett Linn eller Meridian system som ett exempel.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-31 09:53

MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:

Man behöver ju inte vara oändligt rik för att gilla apparater. Man kan faktiskt gilla apparater utan att behöva äga dom.

Det går t o m att gilla saker och samtidigt inte vilja äga dom. Jag själv uppskattar exempelvis Citroën Xantia Activa men vill helst numera undvika att äga en dylik. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-31 09:56

ThePreTor1aN skrev:Inte riktigt samma harmoniska lugna effekt som om de vore en komplett Linn eller Meridian system som ett exempel.

Smaken är som baken... de hade jag definitivt funderat över att gömma. B&O med träsidor är väl något som förtjänar att stå framme även om den inte är inkopplad däremot.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-31 09:58

Finns det något annat i din själ som gör dig så orolig att du bara måste vara provokativ, eller är det bara din egen övertygelse om att "det där fick jag till bra!" ?

Det finns ju inget skäl till att nämna specifika märken om man vill få fram en poäng.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-31 10:07

MagnusÖstberg skrev:Finns det något annat i din själ som gör dig så orolig att du bara måste vara provokativ, eller är det bara din egen övertygelse om att "det där fick jag till bra!" ?

Handlar kanske mer om vem det är som säger sig gömma sin anläggning?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-31 11:57

Jag har faktiskt lite svårt att förstå dem som hårdnackat hävdar sitt i princip totala ointresse för apparaterna/objekten/utrustningen/kringutrustningen som ju de facto möjliggör det som dessa individer hävdar att de har ett passionerat intresse/förhållningssätt inför.

Jag är en passionerad utförsåkare. För mig ter det sig helt naturligt att jag då även hyser ett genuint intresse för den utrustning som möjliggör just utförsåkning. Således gillar jag mina skidor, pjäxor och övrig kringutrustning som priämärt gör mitt utövande möjligt men även gör åkandet till en positiv helhetsupplevelse. För närvarande äger jag två par Völkl RaceTiger Speedwall (samt ett otal gamla fullängdsmodeller som blivit liggande efter ca 35 års utövande...). Jag tycker att Völkl-lagsen är snygga, läckra och prestandamässigt helt fantastiska skidor som ger mig exakt den upplevelse av feelgood som jag eftersträvar, oavsett underlag och pistförhållanden.

Jag gillar även att köra snabba bilar. Lika naturligt som i skidanalogin ovan, är jag således jävligt intresserad av just mina bilar som objekt samt av fina bilar i största allmänhet.

Detsamma gäller mitt förhållningssätt till att köra båt och mitt förhållningssätt till fina båtar. Det primära att alltså själva båtkörandet men lika naturligt för mig är även att ha ett passionerat förhållningssätt till båtar som fenomen och objekt.

Jag pratar i exemplen ovan om PASSIONERADE intressen, alltså inte rena "bruksutövanden" som att stryka tvätt eller att sitta vid datorn och surfa eller skapa excel-ark, som t.ex. IngOehman använder som jämförbara analogier. Då håller jag med om att själva strykjärnet eller datorn endast kan ses som just bruksföremål för att möjliggöra utövandet men kanske inte nödvändigtvis behöver innebära något större intresse för objektet ifråga (även om jag iofs tycker att mina Appleprodukter är jävligt läckra...).

När det kommer till musiklyssning är mitt förhållande till detta passionerat, liksom till musik och musicerande i största allmänhet, då jag själv är gammal rockmusiker (nu är jag dock någorlunda klippt och har ett riktigt arbete...). För mig är det således självklart att känna ett passionerat förhållande även till min hifi-utrustning liksom till mina gitarrer, förstärkare, pedaler o.s.v.
Senast redigerad av bensnake 2013-01-31 12:09, redigerad totalt 2 gånger.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2013-01-31 12:00

Det fanns en tid när hifi fick ta den plats den förtjänade, då kunde det se ut såḧär:
Bild

Var någonstans tappade vi tråden och gick ifrån dessa fantastiska skapelser? Jag har lyssnat på ett liknande system, dock något mindre, bestående av Pioneer silver receiver, 1080 tror jag det var och HPM 100, riktigt stora högtalare med 15" bas. Det är en av de roligaste anläggningar jag lyssnat på och vacker som bara den. Jag vet inte hur hifi den var, men den inbjöd till att spela skiva efter skiva på vansinniga volymer. Man blir nästan så där nostalgiskt ledsen att det inte är så en anläggning ska se ut längre, trots att jag inte ens var med när det begav sig...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-31 12:00

Handlar det om ett intresse för apparaten i sig, eller för apparatens funktion?

Om det är det sistnämnda man söker, skulle jag inte säga att man har ett apparatintresse.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-31 14:07

Bongo skrev:Det fanns en tid när hifi fick ta den plats den förtjänade, då kunde det se ut såḧär:

Ahh... det där värmer ett gammalt hjärta.
Så där exklusiva saker fick jag nöja mig med att sukta efter i katalogen.
Jag fick hålla mig till deras mindre modeller.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-31 14:48

MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:

Att det inte finns någon motsättning mellan apparater och musik om man är
oändligt rik och har tid över som man bara har tråkigt på om man inte skaffar
något att göra, ÄR ett objektivt faktum.

Det säger inte att det är det enda fallet eller att alla andra fall renderar konflikt,
men att motsättning råder om tiden eller ekonomin sätter hinder som gör att
engagemang i det ena drabbar det andra. Det är väldigt enkel logik som jag
tror alla kan förstå.

Om du har några SAKinvänvningar så varför inte redovisa dessa istället för att
komma med sådana där kommentarer?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-01-31 15:11

tvett skrev:Handlar det om ett intresse för apparaten i sig, eller för apparatens funktion?

Om det är det sistnämnda man söker, skulle jag inte säga att man har ett apparatintresse.

Hur kan man skilja dem åt? Intresse för funktion leder ju till ett intresse för apparaten med denna funktion osv.

Just därför tror jag att bensnake och Bongo slår huvet på spiken - ett passionerat intresse LEDER till att utrustningen som krävs utformas på ett sätt som reflekterar denna passion - vare sig det är skidpjäxor eller Hifi-anläggningar. Inte bara formidabel funktion utan matchande formgivning som visar vad de är till för - extremt bra skidåkning eller musiklyssnande.

Och nånstans där gick det snett, när man gjorde tvärtom och tog död på passionen genom massproduktion av plastig transistorelektronik som bara fungerade och var praktisk och billig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-31 15:47

IngOehman skrev:
MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:

Det säger inte att det är det enda fallet eller att alla andra fall renderar konflikt,
tror alla kan förstå.

Vh, iö

Enkel logik? Men är den överhuvudtaget applicerbar i den här världen? Det existerar ingen som är oändligt rik om man med oändligt rik menar har oändligt med pengar, och detta är en objektiv sanning och ett faktum.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-01-31 15:56

petersteindl skrev:Det existerar ingen som är oändligt rik om man med oändligt rik menar har oändligt med pengar, och detta är en objektiv sanning och ett faktum.

+1 Kan det vara så att IngOehman har svårt att skilja mellan subjektiv och objektiv fakta?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-31 16:01

Hur är det med tankeförmågan egentligen?

Det har ingen betydelse sett ut ett logiskt perspektiv. Påståendet gäller
oavsett om ni anser att det är ett fall som existerar. (Ni har rätt i att det
är ett objektivt faktum att det inte existerar, men varför anser ni att det
är en kommentar av betydelse?)

Och det står var och en självklart fritt tänka vidare några steg, och man
kan t ex ersätta "oändligt rik" med "har mer pengar än man kan göra av
med". Alltså en situation där man slipper tänka på kostnader. Samma sak
gäller fortfarande.

Men framförallt måste jag uppenbart ge tvett rätt - det tycks behövas
venn-diagram för att vissa skall förstå även de enklaste av samband! :o

Sorgligt, men tydligen sant.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-01-31 16:24

IngOehman skrev:Hur är det med tankeförmågan egentligen?

"..."

... det tycks behövas

Vh, iö

Nu skriver du nedvärderande igen. Beskriver andra som trögtänkta och med sämre tankeförmåga. Varför gör du det?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-31 16:28

bensnake skrev:

"..."

... det tycks behövas

Vh, iö

Nu skriver du nedvärderande igen. Beskriver andra som mindre vetande och med sämre tankeförmåga. Varför gör du det?

För att han kan? :wink:

F ö håller jag inte med om att uttalandet stämmer och är objektivt sant.

Om man har (begränsad) tid över och en oändlig rikedom och börjar med att investera oändligt mycket i det ena eller det andra först så kommer det att finnas en konflikt eftersom man då inte har tid för det andra. D v s det kan vara sant men behöver inte vara det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-31 16:28

IngOehman skrev:
MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:

tror alla kan förstå.

Vh, iö
Jag glömmer hela tiden att du har problem med kontext.

Då kan vi istället placera ditt inlägg under rubriken snömos eftersom det inte tillförde någonting.
Jag saknar dig.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2013-01-31 16:58

Underbar tråd! den behöver inte gömmas!. Finns apparatdyrkare så der räcker :)
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-31 17:04

bensnake skrev:

"..."

... det tycks behövas

Vh, iö

Nu skriver du nedvärderande igen. Beskriver andra som trögtänkta och med sämre tankeförmåga. Varför gör du det?

Vill man skydda sin verbala eller intellektuella oförmåga så är denna företeelse förekommande. Det är som ett verbalt immunförsvar. Man går i försvarsställning genom angrepp och attack. Vanlig psykologisk företeelse. Inget konstigt alls.

Huruvida IngOehman ingår i den mängden av intellektuell eller verbal oförmåga är inte min sak att bedöma. IngOehman skriver ju själv att han vill att man håller sig till sakfrågan. Jag vet inte om IngOehman räknar in sig själv i detta eller om det bara gäller andra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-31 17:05

Jag kan stå ut med väldigt fula apparater om dom är väldigt bra på att göra det som dom är konstruerade för.

Men om jag kan välja mellan två likvärdiga (prestandamässigt) och den ena är mer estetiskt tilltalande för mig, tar jag den snyggare även om den är något dyrare.

Kalla mig ytlig, det gör inget.

Det finns hos mig periodvis ett stort apparatintresse. Det är när jag behöver köpa en eller annan sådan.
Däremot har jag ett stort musikanläggningsintresse.
Sånt som vi håller på med i ÖGÖK.
Skitkul att höra hur likasinnade fått ihop det hela.

Det är trevligt med bra saker som är snygga också.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi