En hypotetisk fråga

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

En hypotetisk fråga

Inläggav Harryup » 2005-09-16 12:40

Om man tänker sig en anläggning som låter hyggligt och man vill inte/kan inte byta ut högtalarna men däremot DVD'n och förstärkaren.
Om man då väljer något typ 668 och en rekommenderad förstärkare och får en återgivning som trots att rummet är så bra akustiskt som möjligt en skivsamling som är spelbar reducerad till ett par stycken och resten låter illa. Har man gjort ett bra val då?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-16 12:50

Är man intresserad av återgivning och huvuddelen av skivorna är fruktansvärt uselt inspelade, så har man gjort ett bra val.

Är det inte fel på plattorna borde man nog fundera på att göra något åt högtalarna eller rummet.

Är man intresserad av något annat så borde man nog göra ett annat fall och välja något förlåtande och klangskapande som passar ens personliga ideal och kan maskera plattornas brister.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Re: En hypotetisk fråga

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-16 13:15

Harryup skrev:Om man tänker sig en anläggning som låter hyggligt och man vill inte/kan inte byta ut högtalarna men däremot DVD'n och förstärkaren.
Om man då väljer något typ 668 och en rekommenderad förstärkare och får en återgivning som trots att rummet är så bra akustiskt som möjligt en skivsamling som är spelbar reducerad till ett par stycken och resten låter illa. Har man gjort ett bra val då?

nope.. 8) då har man klart gått fel enligt mig... Förutsatt att skivsamlingen inte består enbart av kanondåliga inspelningar typ det main stream gjort för radio mer än hifi anläggningar..

Det är MIN åsikt. Med den noteringen angående skivor osv jag gjort...

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-16 13:24

Ja, man har gjort rätt. Så långt. Men man är inte klar. Skaffa en programerbar EQ eller en Noolom så att dom värsta avarterna på dom olika skivorna blir uthärdliga, ja rent trevliga att lyssna på.

Att skaffa utrustning med låsta lägen som kraftigt påverkar ljudet (t.ex. vissa rörförstärkare, vissa CD-spelare (vissa Wadia och pioneer) rekomenderas inte, då olika illaljudande skivor har olika fel och olika mycket fel. Alltså måste kompensationen vara justerbar utan att man behöver byta apprater när man byter skiva. Det är det som är det fiffiga med en programerbar EQ. Med 5-6 olika förinställningar kan man "ratta till" merparten av dom värtsa klavertrampen. Bra blir det förståss aldrig, är inspelningen skit så är den. Men man kan få den betydligt mer njutbar! Synd bara att EQ ses som pesten inom HiFi. Det kan faktiskt vara jättebra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-16 14:40

Max_Headroom skrev:Ja, man har gjort rätt. Så långt. Men man är inte klar. Skaffa en programerbar EQ eller en Noolom så att dom värsta avarterna på dom olika skivorna blir uthärdliga, ja rent trevliga att lyssna på.

Så du menar att skillnaden mellan uruselt ljud och riktigt trevligt sådant bara är en skillnad i frekvensgång? Eller kan Noolom något mer?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-16 14:45

Jag skulle vilja påstå att ytterst få av de skivor jag har som låter sunkigt, kan räddas med EQ. 8) Gissningsvis mindre än 1%.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-16 15:02

Morello skrev:Jag skulle vilja påstå att ytterst få av de skivor jag har som låter sunkigt, kan räddas med EQ. 8) Gissningsvis mindre än 1%.

Lustigt, nästan alla skivor som jag har som låter illa får det värsta avhjälpt med EQ. Bra blir det förståss inte, men mycket bättre.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-16 15:04

Om man sitter med ett antal länkar i kedjan som allihopa färgar kraftigt (högtalare och rum nämndes), men som man (av okända skäl) inte vill/tänker byta/åtgärda så är det naturligtvis inget egenvärde i att välja EN enskild relativt ofärgande komponent.

Då är det bättre att välja nya komponeter som färgar de med - helst i motsatt riktning om man bryr sig om att få så god ursprungstrohet som möjligt (även om det inte är troligt att en CD-spelare skall kunna kompensera felen från hötalare och rum i väsentlig grad).

Om man inte bryr sig om ursprungstrohet alls är det förstås bara att välja hur som helst efter tycke och smak!

Jag skulle vilja likna det med en matsituation: :P
Säg att man skulle vilja lära känna kocken Alfonze's kök, men av olika skäl har man inte tid/lust/möjlighet att ta sig till Frankrike där han har sin lilla restaurang.

Ett recept på en av de rätter han tillreder och serverar finns dock på internet.

1. Om man bryr sig om ursprungstrohet på riktigt så försöker ma naturligtvis åka till Frankrike. Så man får äter den mat han tillagat, på exakt de råvaror som finns i hans region av Frankrike (=byter högtalare och fixar sitt rum så man får höra de inspelningar som gjort, så som de verkligen låter).

2. Om man av olika skäl inte vill/kan se till så att man får veta hur den mat Alfonze lagat smakar, från hans hand, så kan man ändå försöka laga mat efter hans recept, och kompensera det man tror man får till fel, på grund av exempelvis skillnader i råvaror (=välja apparater som i möjligaste mån kompenserar de dåliga högtalare och rum man sitter med).

3. Om man bara vill att maten skall smaka gott och innerst inne struntar helt i hur maten på Alfonze's restaurang smakade kan man svänga ihop något själv, kanske ungefär efter hans recept, men avsluta med att hälla på grillkrydda, ketchup och vad det vara må, efter tycke och smak!

Ja, ni förstår vad det motsvarar. :wink:

Alla tre möjligheterna står till buds, och var och en väljer som de vill. Inget är mera rätt eller fel än det andra!

Den som är intresserad av "själva maten" åker nog till Alfonze i Frankrike. Jag skulle göra det. 8)

Den som är intresserad av sjäva maten, men som kanske inte har ekonomisk möjlighet att åka (byta högtalare/fixa rummet) kanske provar hans recept, och efter bästa förmåga anpassar dem och kompenser för de skillnader man tror uppstår på grund av att våra råvaror nog skiljer sig från de han använder.

Den som bara är intresserad av matlagning och att bli mätt, men struntar helt i att förkovra sig i just hur det smakar på Alfonze's restaurang - lagar maten helt efter eget godtycke, och ändrar och kryddar som han/hon vill.

I hifi-världen är det dock klokt att ha i minnet, att de "hårdvarukryddor" man valt kommer att vara samma oavsett vilket rätt man lagar, förlåt, oavsett vilken fonogram man spelar skall det vara. :wink:

Skall man krydda bort dåliga smaker gör man det därför bäst med en urkopplingsbar krydda (eq t ex). Det är i varje fall min uppfattning.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-09-16 15:28, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-16 15:04

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Ja, man har gjort rätt. Så långt. Men man är inte klar. Skaffa en programerbar EQ eller en Noolom så att dom värsta avarterna på dom olika skivorna blir uthärdliga, ja rent trevliga att lyssna på.

Så du menar att skillnaden mellan uruselt ljud och riktigt trevligt sådant bara är en skillnad i frekvensgång? Eller kan Noolom något mer?

/ B

Nä, men dom mest besvärande problemen som skrikigt mellanregister och kraftigt dämpad bas kan få hjälp på traven. I en del extremfall måste man mastra om skivan själv.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-16 15:13

Visst kan det vara lättare att äta skämd eller på annat sätt osmaklig mat, efter att den kryddats, men helt bra blir det aldrig.

Icke desto mindre är det så, att ibland finns bara den skämda maten att tillgå. Då är man förstås ibland glad om det finns kryddor.

Vh, iö

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-16 16:10

Harryup skrev:Om man tänker sig en anläggning som låter hyggligt och man vill inte/kan inte byta ut högtalarna men däremot DVD'n och förstärkaren.

Svaret är ju väldigt beroende av vad man menar med "låter illa" och vad som är orsaken till det.

Man kan ha gjort rätt val men råkat få trasiga apparater. Eller ställt in apparaterna fel.

Man kan ha gjort fel val på det sättet att man borde t ex ha bytt ut högtalarna i stället.

Osv.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-16 17:24

Vad ni är krångliga :-)
Förutsättningen är att högtalarna är hela och byts inte av någon anledning spelar ingen roll varför. Arvegods, inbyggda passar precis in etc. Rummet är så bra det går akustiskt.

Och är man då inne på rätt spår om man köper "LTS-bättre" apparater och det då låter sämre? För det skall låta dåligt eftersom högtalare-rum låter illa ihop. Och man kan sitta och riktigt njuta av hur dåligt det låter.

Eller skall man som IÖ säger fortsätta med färgade apparater för att det ändå skall kunna bli minst dåligt totalt sett?

Jag tycker fortsätta med färgat är givet om man är det minsta musikintresserad.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-16 17:28

Morello skrev:Jag skulle vilja påstå att ytterst få av de skivor jag har som låter sunkigt, kan räddas med EQ. 8) Gissningsvis mindre än 1%.

Håller med helt. Tappad information kan man inte återskapa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-16 21:20

IngOehman skrev:1. Om man bryr sig om ursprungstrohet på riktigt så försöker ma naturligtvis åka till Frankrike. Så man får äter den mat han tillagat, på exakt de råvaror som finns i hans region av Frankrike (=byter högtalare och fixar sitt rum så man får höra de inspelningar som gjort, så som de verkligen låter).

Nu är det ju som det är med analogier, men jag kan inte låta bli att tycka att detta alternativ motsvarar att gå på konsert. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-16 21:30

Harryup skrev:Vad ni är krångliga :-)
Förutsättningen är att högtalarna är hela och byts inte av någon anledning spelar ingen roll varför. Arvegods, inbyggda passar precis in etc. Rummet är så bra det går akustiskt.

Och är man då inne på rätt spår om man köper "LTS-bättre" apparater och det då låter sämre? För det skall låta dåligt eftersom högtalare-rum låter illa ihop. Och man kan sitta och riktigt njuta av hur dåligt det låter.

Eller skall man som IÖ säger fortsätta med färgade apparater för att det ändå skall kunna bli minst dåligt totalt sett?

Jag tycker fortsätta med färgat är givet om man är det minsta musikintresserad.

Livet ÄR krångligt ! :wink:

Jag måste säga att jag har svårt att föreställa mig en situation där en färgande anläggning kan - för de flesta skivor - låta bättre än en "ofärgande" anläggning av typ 668 och, låt oss säga, Rotel 1090. :?

(Iofs, om man har en har en miljö som det är i bilen och ljudkälla som P5 o likn så kan jag tänka mig det, jag har själv m h a rattning av den inbyggda EQ:n i min bilstereo fått ett irriterande ljud höjt till klart lyssningsbart.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-16 23:57

Nej, man har valt helt fel skivor. :) Jag tror ärligt talat att den där hypotetiska situationen är praktiskt taget omöjlig att uppnå i praktiken. Om anläggningen som helhet låter "hyggligt" kan den ju knappast förändras så mycket att nästan alla skivor blir ospelbara bara av att man byter källa och förstäkare.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-16 23:59

Harryup skrev:

Håller med helt. Tappad information kan man inte återskapa.

Förvisso sant, men allt handlar inte om tappad (eller bibehållen) information, utan också t.ex. om informationens inbördes förhållanden, d.v.s. om t.ex. diskantinformationen är våldsamt överdriven kan det vara trevligt att kunna sänka den på något sätt.

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-17 01:35

IngÖhman...varför sjunkaså lågt ner att jamföra med saker du inte har en aning om...du kan ju detta med återgivning...jag som novis gillar att läsa dina inlägg men detta liknar ju inget som du gjort tidigare...

Och jag tror du gillar mat...men du kan inte mat...men jag kan ju ha fel...du kanske har koll även på detta...

/Micke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-17 19:28

Svante skrev:
IngOehman skrev:1. Om man bryr sig om ursprungstrohet på riktigt så försöker ma naturligtvis åka till Frankrike. Så man får äter den mat han tillagat, på exakt de råvaror som finns i hans region av Frankrike (=byter högtalare och fixar sitt rum så man får höra de inspelningar som gjort, så som de verkligen låter).

Nu är det ju som det är med analogier, men jag kan inte låta bli att tycka att detta alternativ motsvarar att gå på konsert. :wink:

Nä, nä för bövelen - att gå på konsert är som att äta morötterna direkt i grönsakslandet - utan att använda händerna! 8O 8)

Allvarligt talat: Du får försöka tänka mera i termer av producerad musik, Svante. Att skapa ett fonogram är som att skapa en maträtt. :o

Att sedan målet med fonogramskapandet kan vara att fånga en händelse, är inte märkligare än att målet för Alfonze med en måltid på Alfonze's är att återkapa hans ursprungliga experiment i köket. Även en kock kopierar ju, sitt ursprungliga mål mat som gav upphov till att anrättningen hamnade i matsedeln.

På samma sätt tycker jag det är eftersträvansvärt att försöka återskapa fonogrammet med alla nyanser, och alla intrikata detaljer, med sin hifi-apparatur.

Men det är jag det. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-19 00:28

Om man vet att anläggningen färgar mycket eller kanske tom låter ganska dåligt redan innan man köper nya saker till den så anser jag att man skall man ta sig en ordentligt funderare på vad som är fel.

Om man kommer fram till att högtalarna är usla men att man inte kan byta ut dem (som i detta exempel) så får man ta till någon form av kompensation för dem. Lämpligt i detta fallet är nog en bra eq. Försök att kompensera med färgande source/förstärkare/kablar i systemet har nog mycket små utsikter att lyckas.
Man skall dock vara medveten om att man just försöker kompensera fel istället för att rätta det som är fel.
Målet är alltså att delen eq-slutsteg-högtalare-rum skall bli så "bra" som möjligt. Där "bra" kan vara låta bra eller ofärgad beroende på personligt mål.

Steg 2 är att göra så lite som möjligt i varje ändring så att man förstår vad ändringen gjorde. Möjligen blev man tvungen att skaffa en ny förstärkare om man inte kunde koppla in eq på den gamla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-19 00:46

Fanns fråga efter Eq kablar etc med i topicen?
Jag är bara intresserad av principen.
Är det alltid bättre att köpa "LTS-rätt" grejor få det att låta illa/sämre och gilla läget. Enligt Nattlorden.
Eller som jag tycker och som jag uppfattar IÖ tycker.
Att man kan visst spela på färgande grejor om det av någon anledning ger ett totalt sett acceptabelt ljud.
Skit nu i lösningar med koner, Shatki, byta hobby, fylla rummet med lump etc. Principipen är det som är intressant.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-09-19 17:21

Harryup, jag har har läst dina inlägg flera gånger, men jag förstår inte riktigt vad du frågar efter. (Kanske är jag dum i huvudet, eller bara enkelspårig...)

Om du köper grejer som får det att låta sämre (=du blir mer missnöjd med hur det låter) hemma hos dig, så borde du köpt något annat tycker jag. Sedan spelar det väl ingen roll om det så är Gud fader själv som rekommenderat prylarna!?

För du menar väl inte att det är rätt att köpa något du blir missnöjd med bara för att LTS (eller någon annan) sagt att det är bra? 8O

Och eftersom jag inte tror att du menar det, så förstår jag inte vad du frågar efter...

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-09-19 17:23

Ps. Har du sett hur lika vi är. Man kan tro att vi är bröder (eller systrar!). 8)

//Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-19 18:21

MichaelG,
nja så lika är vi väl inte. Tycker jag har smalare fingrar.

Men annars, eftersom jag råkar tillhöra dom som inte gillar att man utnämner folk till indirekt lite mindre avancerade dvs bara med LTS rekommenderade apparater så når man Nirvana eftersom dom inte färgar ljudet. Så alla andra söker ett färgat ljud. Bara det att väldigt få människor söker nog medvetet ett ljud som är färgat eller förvanskat. Man söker ett ljud som bäst motsvarar det man själv upplever som viktigast då man besöker en konsert.
Så därför frågade jag. Vilka kan tänka sig att få ett "sämre" ljud för att det är det rätta? Även om man hade ett totalt sett "bättre" ljud innan bytet.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-19 18:28

MichaelG's svar sammanfattar väldigt väl vad jag tycker.
Köp det du trivs med och strunta i om LTS eller Gud själv eller ngn annan rekommenderar ngt annat eller har åsikter om ditt köp. Vilket de inte har om du inte frågar.
Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-19 18:37

Ja, Dimitri. Det är ju det svar som borde gälla om det var vad jag skulle köpa. Men nu var det ju "man" som skulle köpa nytt. Jag köper det jag vill och har ju faktiskt 2 st 208 för att priset var så bra och jag tror säkert att dom är bra. Men inte otroliga. Men en 668 skulle inte komma över min tröskel igen.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-19 18:50

Hypotetiskt. Nej!
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-09-19 21:20

Harryup skrev:Men annars, eftersom jag råkar tillhöra dom som inte gillar att man utnämner folk till indirekt lite mindre avancerade dvs bara med LTS rekommenderade apparater så når man Nirvana eftersom dom inte färgar ljudet. Så alla andra söker ett färgat ljud.

Upplever du verkligen att "man" gör detta här? :? :?:

I så fall tolkar du och jag olika personers inlägg på Faktiskt mycket olika! Trots att jag inte har några av LTS rekommenderade apparater, så har jag aldrig uppfattat att "man" har synpunkter på detta. Eller att "man" tycker att jag söker ett färgat ljud. Och inte skulle jag bry mig heller om någon tyckte så. Det vore ju i så fall knappast jag som hade problemet! :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-19 22:05

dimitri skrev:MichaelG's svar sammanfattar väldigt väl vad jag tycker.
Köp det du trivs med och strunta i om LTS eller Gud själv eller ngn annan rekommenderar ngt annat eller har åsikter om ditt köp. Vilket de inte har om du inte frågar.
Dimitri

Jepp håller fullständigt med. men Dimitri, jag Gud brukar inte säga vad andra skall köpa. Tycker man det låter bra så är det bra.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-20 10:07

Originalfrågan är så vinklad att den blir absurd.
Om den totala anläggningen ger ett dåligt resultat så är det förståss dåligt. Vad som är bra råder delade meningar om.
Så om man inte får tolka frågan i någon verklig kontext där man t.ex. kan stoppa in en eq så finns svaret redan i frågan.

Om man tittar lite på verkligheten så ligger merparten av problemen i rummet och högtalarna i nästan alla fall. Om dessa inte är bra så bör man lägga energin på att fixa det eller försöka kompensera felen med något som är gjort för att kompensera felen (t.ex. eq).

Om du inte har målet att få god trohet mot fonogrammet (high fidelity) , vilket är målet för LTS tester, så är det inte rimligt att titta på apparaterna som de rekommenderar.
I praktiken har de apparater som LTS rekommenderat visat sig prestera mycket bra i diverse anläggningar, iallafall jämfört med apparater i liknande prisklass, så de är ett av de säkrare valen man kan göra. Detta betyder givetvis inte att de är det bästa valet du kan göra till just din anläggning.
Hittills har jag inte sett någon annan metod eller organisation som har gett bätter eller mer trovärdiga rekommendationer i för mig rimlig prisklass.
Alternativet som kvarstår är extensivt testande i den egna anläggningen, en metod som visat sig vara praktiskt icke-genomförbar pga tids och resurs begränsningar.

För sakens skull bör jag poängtera att jag inte är medlem i LTS, även om jag sympatiserar med deras syfte.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi