Kronkan skrev:hifikg skrev:Kronkan skrev:...Det kommer alldrig att gå att få det digitala formaten att låta bra. Undantag kommer att finnas gällande smal musik inriktad på klassisk musik m m. MEn mainstream är nu dömt till komprimerat.
Enligt min nära relaterade så går det inte att få okomprimerat att låta bra i de vanligaste uppspelningsapparaterna såsom i-phone. Nu spelar jag ju aldrig själv på sådana apparater. Men jag litar på vad han säger till mig. ...
Nog kan digitalt låta bra, bara man inte är klåfingrig. Välgjorda inspelningar låter alltid bättre än komprimerat elände i en iPhone, det är en utsökt musikförmedlare, varför skulle man vara tvungen att komprimera för att spela upp musiken i en sån? Enda nackdelen är att det inte ryms lika mycket musik sedan jag mp3 sanerade min iPhone, men det kan jag leva med, det är lätt att skifta musik i luren beroende på humör. Hellre en enda låt som låter bra än 100 som låter skräp.
JAg bara citerar en musiker. Han fick inte till det enligt egen uppfattning så att det lätt bra i det begränsade formatet.
Man kan lyssna på musik i alla tänkbara foramt och det är fortfarande musik. Tror inte att du har rätt vad gäller komprimerat. MAn kan nu säga som du gör att kunden - den faktiska konsumenen har fel.
Så ser jag själv inte på det. De viktigaste sätten att förmedla musik idag har sina begränsningar på olika sätt. Därför kan viss musik faktiskt låta bättre i det begränsade foramtet med små högtalare eller vad det nu är.
iPhone i sig är ingen begränsning. Den kan härbärgera okomprimerade lossless filer och med ett par bra hörlurar, eventuellt via en extern DAC eller hörlursförstärkare, kan den skicka dig till musikrikets vackraste örtagård. Jag tvivlar på att jag hör någon skillnad om jag kopplar min iPhone via min DAC o vidare till högtalarna jämfört med att koppla datorn eller CD-spelaren samma väg. Förutsatt att jag matat iPhonen med schysta fonogram förstås.