Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-01 17:25

Det beror kanske på hur märkeseffekten är specifierad? Med tanke på att det ska köras 5 sekunder med sinusvåg, knappast något som liknar musikeffekt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-02-01 17:53

Men vad fan? Håller ni på än?
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2013-02-01 18:01

DQ-20 skrev:Men vad fan? Håller ni på än?

Vi håller på lär oss hur man skall mäta effekt osv. 5 sekunder, att jag aldrig kommit på det tidigare.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-01 18:39

DasBooten skrev:

Vi håller på lär oss hur man skall mäta effekt osv. 5 sekunder, att jag aldrig kommit på det tidigare.
5 sek, 60Hz sinus. För den nya gren dB-race i bostad. Eller vem kan bli döv snabbast.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-01 19:24

Stör dem inte! Det handlar om viktiga saker!
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-01 19:36

Johan_Lindroos skrev:
MagnusÖstberg skrev:Han kommer ha 4 basmoduler med 2 15" basar i varje, varje basmodul rullandes 1 ohms last.

Klart grabben behöver kräm!

Men han skulle kunna koppla alla talspolarna i serie och då få (1+1) + (1+1) = 4 ohm

Med ett steg med hög utpänning tror jag det skulle fungera mycket bättre än som han tänkt nu med 1+1 parallellt med 1+1 ohm (=1 ohm).
Javisst, det är så han kör med RB1090, men det duger inte för honom.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-01 19:40

ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är inga som helst problem att plocka ut 4KW ur ett 16A 240V uttag med en kondensatorbank.

Magnus dom flesta hus idag har väl 3st 16" amperes säkringar att leka med
Men hur tänker du grabben du har väl sjukt sällan 3st 16 amperes grupper
Utan övrig belastning eller? Jag ska driva kyl frys värme med mer summan
Blir att jag inte ens orkar räkna hur lågt jag kommer kunna spela utan
Att det kommer låta som tre snabba pistol skott i säkrings skåpet
Hoppas du nu förstår mitt tänk och ekonomi :D
På det har jag bara runt 220 volt i uttagen så för min del blir det ännu mindre att försörja stereon med :D

Jag har inga synpunkter alls på hur du dimensionerar ditt system eller strömförsörjningen till ditt hus.

Jag har 3x20A och tycker det är värt det.

Mitt effektbehov skiljer sig radikalt mot det du anser dig behöva. Vi bygger våra system mot helt olika målsättningar. Mitt bassystem har en verkningsgrad på i runda slängar 115dB och jag har inga planer på att trycka ut rutorna. Effekten i mitt system behövs från 300Hz och uppåt där verkningsgraden är avsevärt lägre.

Tro mig, jag tänker inte övertala dig överhuvudtaget, jag bara konstaterar att du kanske borde vara den som tänker efter om du inte tror att 220/240V enfas kan leverera 4KW. Det kan det nämligen.

Ja visst man kan säkert peaka ur 30 ampere med ur säkringen
Hur som hellst är inte dyra hifi steg ett alternativ för mig eftersom
Jag gillar karaktären kraften hos det steg jag hittat ända nackdelen
Är batterierna men man får ordna någon typ av ventilation från en låda batterierna står i direkt ut ur huset om det skulle uppstå någon typ av gaser från batterierna så allt går att lösa med lite skicklighet :D
Be gärna Peter koppla in ett bil steg på basen du skulle låna så får du en hint om vad jag gillar :wink:

Ja, det är inga små nackdelar du får. Men det är redan tragglat. Frågan är väl om inte driftskostnaden för batterierna blir galet stor i praktiken. Såpass höga att uppsäkring till 3x25A skulle kunna anses billigt i jämförelse 8O

Tyvärr, kommer inte testa basen med ett bilsteg, men det är lugnt. Mina steg fixar lägre än 2 ohm stabilt. Tänker be Peter bestämma lådan för den eftersom han konstruerar utifrån andra värden än jag och jag vill höra och känna på det han gillar.

Ska bli kul att höra vad du tycker om peters basar
Angående uppsäkring så är det väl en liten post det jag tittat på
Är total kostnad 9st Kove steg är gratis i jämförelse med lika många rs 2000
Så även fast det ska batteri laddare till mitt projekt samt bygga någon låda med ventilation så kommer det
Ligga på låt oss säga Max 230.000kr tar vi rs 2000 som jag ej har pris på utan bollar med att dom kostar typ 60.000kr st blir det ju 540.000 samt
Gradera upp inkommande matning byta kabel till hus och lite sådant
Vad det nu skulle kosta men det är väl säkert yttligare 50.000-70.000kr
Så då är väl den summan runt 600.000kr mot strax över 200.000kr så hur jag en gör känns min teori billigast och för mig mest passande

:wink: :)

Jag har ju sagt att jag inte skall ifrågasätta dig. Du har redan fått mina argument för att det är feltänk på effektbehovet så det skriker om det.

Jag tror iallafall att du är klok nog att bygga högtalarna först och se vad du behöver sen.

Som jämförelse kan mitt system hantera 8-9KW i basområdet lågt räknat, men jag kommer driva det med 600W och det räcker och blir över.

Det skall bli kul att lägga händerna på både specar och element, helt klart.
Jag saknar dig.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-02-01 19:50

Man ( JAG ? ) ska inte hoppa in i tråden egentligen 8) Men strömförsörjningen ser jag inte som ett problem :wink:

Använd en batteri bank från en hybrid bil som går lååångt på den samma. Blir billigare och säkrare i alla avseenden. Effekten kommer att räcka och bli över. Think out of the box. :roll:

Lech
Senast redigerad av lech 2013-02-02 10:49, redigerad totalt 1 gång.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-01 19:57

IngOehman skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är inga som helst problem att plocka ut 4KW ur ett 16A 240V uttag med en kondensatorbank.

På det har jag bara runt 220 volt i uttagen så för min del blir det ännu mindre att försörja stereon med :D

Jag har inga synpunkter alls på hur du dimensionerar ditt system eller strömförsörjningen till ditt hus.

Mitt effektbehov skiljer sig radikalt mot det du anser dig behöva. Vi bygger våra system mot helt olika målsättningar. Mitt bassystem har en verkningsgrad på i runda slängar 115dB och jag har inga planer på att trycka ut rutorna. Effekten i mitt system behövs från 300Hz och uppåt där verkningsgraden är avsevärt lägre.

Tro mig, jag tänker inte övertala dig överhuvudtaget, jag bara konstaterar att du kanske borde vara den som tänker efter om du inte tror att 220/240V enfas kan leverera 4KW. Det kan det nämligen.

Det finns många parametrar som ser ut att bortses ifrån här.

Men låt mig börja någonstans:

1. En säkring på 16 A går i det halvlånga perspektivet vid ungefär den dubbla
strömmen, alltså 32 A, vilket multiplicerat med 230 V blir 7,36 kW.

2. vi såg ftorsell skriva om tre säkringar som låter som pistolskott när de går.
Men för att alla tre skall gå krävs det dels att alla tre belastas (tror han att
RS2000 går på trefas 8O) och dessutom så skulle det bli en effekt på i runda
slängar 22 000 W för att få säkringarna att gå. Och vi talade faktiskt bara om
4000 W ut i last, och då har vi bara punkt 3 kvar - hur mycket som kommer
att dras från nätet.

3. Verkningsgraden på en KlassAB-förstärkare är inte 100 % så den verkliga
nätförbrukningen blir förstås en bra bit mer än 4000 W. Till och med mer än
6000 W faktiskt, men någon 16 A-säkring (en fas då, om ni minns) kommer
troligen inte att gå inom 5 sekunder om övriga förbrukare är måttliga.

Kan dock säga att effektförstärkare med sådana här uteffekter ÄR på gränsen
för vad som kan anses vara rimligt att drivas med bara en fas, enligt min be-
dömning. En större förstärkare än RS2000 skulle jag helst se trefasmatad.

Vh, iö

Du är rolig du enlig og engenering finns det två 1,25 kVA transformatorer
I rs 2000 vilket kan Max dra 2500w ur väggutaget :wink:
Sedan skriver du att det presterar 4000watt bryggat
Sätter vi in verkligheten och slutar fantisera kommer rs 2000 Max leverera
1600w rms? Kove steget levererar 2500 dygnet runt i 40-60hz
Rms för mig är för att inte reta upp dig i min värld minst 5 sekunder fast last
Och under dom sekunderna levererar inte rs det alls om man räknar med
En värknings grad på 65%
På det uppger dom själva 96 volt peak Kove levererar det rms
Så summan är helt enkelt att hur man en räknar finns det betydligt mer kraft i Kove steget?
Och som jag skrivit tidigare är vi med på en bänkning så vi ser sanningen
Och inget annat :-)
Kan även säga att det sitter samma size i rotel stegen och dom är väl mest till för att användas till toalett radion eller liknande :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-01 20:00

Om du inte förstår hur nätdelar i slutsteg fungerar, lägg ned kaxigheten. De som berättar det för dig förstår däremot...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-01 20:03

Nej, det är bara att konstatera att han inte kan eller vill förstå. Ingen idé att ägna tid åt det.
Jag saknar dig.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-01 20:04

MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:
ftorsell skrev:

Ja visst man kan säkert peaka ur 30 ampere med ur säkringen
Hur som hellst är inte dyra hifi steg ett alternativ för mig eftersom
Jag gillar karaktären kraften hos det steg jag hittat ända nackdelen
Är batterierna men man får ordna någon typ av ventilation från en låda batterierna står i direkt ut ur huset om det skulle uppstå någon typ av gaser från batterierna så allt går att lösa med lite skicklighet :D
Be gärna Peter koppla in ett bil steg på basen du skulle låna så får du en hint om vad jag gillar :wink:

Ja, det är inga små nackdelar du får. Men det är redan tragglat. Frågan är väl om inte driftskostnaden för batterierna blir galet stor i praktiken. Såpass höga att uppsäkring till 3x25A skulle kunna anses billigt i jämförelse 8O

Tyvärr, kommer inte testa basen med ett bilsteg, men det är lugnt. Mina steg fixar lägre än 2 ohm stabilt. Tänker be Peter bestämma lådan för den eftersom han konstruerar utifrån andra värden än jag och jag vill höra och känna på det han gillar.

Ska bli kul att höra vad du tycker om peters basar
Angående uppsäkring så är det väl en liten post det jag tittat på
Är total kostnad 9st Kove steg är gratis i jämförelse med lika många rs 2000
Så även fast det ska batteri laddare till mitt projekt samt bygga någon låda med ventilation så kommer det
Ligga på låt oss säga Max 230.000kr tar vi rs 2000 som jag ej har pris på utan bollar med att dom kostar typ 60.000kr st blir det ju 540.000 samt
Gradera upp inkommande matning byta kabel till hus och lite sådant
Vad det nu skulle kosta men det är väl säkert yttligare 50.000-70.000kr
Så då är väl den summan runt 600.000kr mot strax över 200.000kr så hur jag en gör känns min teori billigast och för mig mest passande

:wink: :)

Jag har ju sagt att jag inte skall ifrågasätta dig. Du har redan fått mina argument för att det är feltänk på effektbehovet så det skriker om det.

Jag tror iallafall att du är klok nog att bygga högtalarna först och se vad du behöver sen.

Som jämförelse kan mitt system hantera 8-9KW i basområdet lågt räknat, men jag kommer driva det med 600W och det räcker och blir över.

Det skall bli kul att lägga händerna på både specar och element, helt klart.

Har du hifi-pa steg är det fantasi siffror vill du mata ditt bassytemet med 8-9 kW kan jag erbjuda mig att vi gör ett test hos dig när jag köpt 4st Kove steg
Samt 8 batterier till dom så ska du se hur dina element klarar riktiga watt
I basområdet :D
Ja vi behöver inte mata fullt mos på dina basar kove stegen levererar 10kw från fyra steg rms :D

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-01 20:06

Nattlorden skrev:Om du inte förstår hur nätdelar i slutsteg fungerar, lägg ned kaxigheten. De som berättar det för dig förstår däremot...

Well, well, the proof of the pudding is in the eating 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-01 20:07

ftorsell skrev:Har du hifi-pa steg är det fantasi siffror vill du mata ditt bassytemet med 8-9 kW kan jag erbjuda mig att vi gör ett test hos dig när jag köpt 4st Kove steg
Samt 8 batterier till dom så ska du se hur dina element klarar riktiga watt
I basområdet :D
Ja vi behöver inte mata fullt mos på dina basar kove stegen levererar 10kw från fyra steg rms :D

Jag vill inte ge mina basar mer än 600W. Så enkelt är det.

Kommer inte komma i närheten av att använda ens det med tanke på systemkänsligheten.

Mina steg kostar tillsammans (begagnade) 14000:-
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-02-01 20:08, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-01 20:07

Nattlorden skrev:Om du inte förstår hur nätdelar i slutsteg fungerar, lägg ned kaxigheten. De som berättar det för dig förstår däremot...

Det är nog du som återigen tror dig kunna något sätt fart och fixa ett rs
Steg för mätning bänkar det högre en Kove steget ska jag personligen be dig om ursäkt för min okunskap i annat fall kan du hålla dig ifrån att skriva
Att du kan eller att jag inte kan?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-01 20:09

Jamen sluta tjabbla nu, se till att få upp dom där stegen i bänk istället.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-01 20:10

ftorsell skrev:kan du hålla dig ifrån att skriva

Så länge du skriver nonsens, nej. Fysikens lagar gäller även i ditt hem, tro't eller ej. Slutsteg har byggts länge, folk vet vad som går att dra ur en uppladdad nätdel. Att du inte förstår att det kan under en kortare tidsrymd vara MER än vad den drar ur väggen, det är ditt problem.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-01 20:13

Det roliga är med nätdelar att bladelius använder sig av eller gjorde
8 kW transformatorer och där kan jag tro på specen då den är logisk
Inte fantasi siffror som många andra till värkare kör med.
På det ringde jag en duktig återförsäljare som jag fråga om det gick att få ut effekten dom uppgav vid lägsta impedans det gick nog men frågan var hur man skulle fixa spänningen i väggen till det för när han lastat ner steget
Flög säkringarna ganska fort :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-01 20:14

Nattlorden skrev:
ftorsell skrev:kan du hålla dig ifrån att skriva

Så länge du skriver nonsens, nej. Fysikens lagar gäller även i ditt hem, tro't eller ej. Slutsteg har byggts länge, folk vet vad som går att dra ur en uppladdad nätdel. Att du inte förstår att det kan under en kortare tidsrymd vara MER än vad den drar ur väggen, det är ditt problem.

Jo men jag pratar rms inte peak men det värkar du inte få in eller?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-01 20:19

ftorsell skrev:Jo men jag pratar rms inte peak men det värkar du inte få in eller?

Värkar? Verkar menar du. Jo, det har jag försått länge. Nej, syftar inte på peak, jag syftar på en vettig duty-cycle avsedd för musik och sådan har inte 5 sekunder full-output 60Hz, varpå nätdelen vid riktigt musikspelande hinner återhämta sig mellan behoven.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-01 20:19

ftorsell skrev:Det roliga är med nätdelar att bladelius använder sig av eller gjorde
På det ringde jag en duktig återförsäljare som jag fråga om det gick att få ut effekten dom uppgav vid lägsta impedans det gick nog men frågan var hur man skulle fixa spänningen i väggen till det för när han lastat ner steget
Jag tror det är lite dumt att kalla tillverkare för lögnare när man inte riktigt förstår sig på elektronik det minsta ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-01 20:25

ftorsell, du sitter på ett forum med några av de mest kompetenta hifi-människorna i Sverige/världen. Det finns en oerhörd kunskapsreserv här, som jag gång efter gång är tacksam efter att få ta del av. Jag menar inte att du ska ha auktoritetstro, men du kanske ska fundera över om det kanske är du som har fel när det gäller förstärkartekniken?

Bättre vara tyst och låta folk tro att man är en "människa som inte kan något om förstärkare" än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-01 20:28

Bild
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-01 20:31

tvett skrev:ftorsell, du sitter på ett forum med några av de mest kompetenta hifi-människorna i Sverige/världen. Det finns en oerhörd kunskapsreserv här, som jag gång efter gång är tacksam efter att få ta del av. Jag menar inte att du ska ha auktoritetstro, men du kanske ska fundera över om det kanske är du som har fel när det gäller förstärkartekniken?

Bättre vara tyst och låta folk tro att man är en "människa som inte kan något om förstärkare" än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.

Vad spelar det för roll när Fredrik har konstaterat i VERKLIGHETEN att tex Rotel 1090 är för klent för hans behov men att det finns andra, som vissa kompetenta hifimänniskor inte vet nåt om (men sågar ändå) , som klarar uppgiften bättre?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-01 20:34

single_malt skrev:Vad spelar det för roll när Fredrik har konstaterat i VERKLIGHETEN att tex Rotel 1090 är för klent för hans behov men att det finns andra, som vissa kompetenta hifimänniskor inte vet nåt om (men sågar ändå) , som klarar uppgiften bättre?

Rollen det spelar är att hans förklaring av varför är fel. Alltså får han återkomma med en förklaring som håller. Vad han upplever är det ingen som betvivlar, men hans tekniska påståenden håller inte.

Att han själv förstår vad som händer är ju en fördel för honom själv om han en dag vill maxa just den delen ytterligare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-01 20:35

single_malt skrev:
tvett skrev:ftorsell, du sitter på ett forum med några av de mest kompetenta hifi-människorna i Sverige/världen. Det finns en oerhörd kunskapsreserv här, som jag gång efter gång är tacksam efter att få ta del av. Jag menar inte att du ska ha auktoritetstro, men du kanske ska fundera över om det kanske är du som har fel när det gäller förstärkartekniken?

Vad spelar det för roll när Fredrik har konstaterat i VERKLIGHETEN att tex Rotel 1090 är för klent för hans behov men att det finns andra, som vissa kompetenta hifimänniskor inte vet nåt om (men sågar ändå) , som klarar uppgiften bättre?
Att steget är för klent för hans behov har ju väldigt lite med att göra om steget kan eller inte kan leverera den effekt det är specificerat till ;)

Jag tror förlvrigt att när han har alla sina basmoduler igång så kommer han inte behöva 4ggr så mycket effekt som han anser sig behöva nu, och han kommer nog aldrig att behöva lika mycket effekt som elementens märkeeffekt är. Hela det sista stycket är kvalificerad gissning, och har inget med det första stycket att göra.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-02-01 20:36

ftorsell skrev:Det roliga är med nätdelar att bladelius använder sig av eller gjorde

Tja 8kw ger väl inte så mycket :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-01 20:37

Har han riktig otur så är det han gillar något som händer vid större slaglängder i elementet och om han inte kommer att kunna att spela så mycket på alla, så kanske han inte får vad han vill ha. *hypotes, inte ens spekulation*

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-01 20:37

single_malt skrev:

Snälla, skilj på Fredriks behov och den direkta jämförelsen mellan förstärkarna.
Det är ingen som tvivlar på att han behöver ett steg som klarar dra låga impedanser.
Men att han inte förstår sitt effektbehov är lite värre det.

(Att inte kunna plöja åkern med Ferrarin betyder inte att Ferrarin är en dålig bil, precis som traktorn är kanske är dålig på kurvtagning).
/J

Cygnus resurectum

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-01 20:42

Folk här värkar tro det ialla fall jag tror många här är intresserad liksom jag men få här är riktigt duktiga och kompetenta men som tror sig kunna mer en dom kan? Jag är inte duktigt men jag har väldigt stor erfarenhet av hur sjukt dålig kraft hifi och pa steg har i basområdet då jag provat en jävla massa steg och det kan jag säga dig att ingen hittills av dom steg jag provat har levererat kraft som Kove steget i basområdet.
Vill även på peka att jag inte provat mer en några få bilsteg heller mot
Alla hifi/pa steg jag provat. Så om du säger att alla här har kompetens
Är dom så sjukt oförstående på området det är väldigt pinsamt.
Och detta är jag som amatör som kan bedöma kan inte världens bästa
Människor på detta forum skäms jag för okunskapen här :(

Sedan om man ska klaga på något så lyssna på produkten innan man kastar ur sig en massa skit jag har ju mer erfarenhet av detta en någon här för det
Är bara jag som hört Kove steget till exempel?
Och jag har inte lyssnat på rs 2000 det ska jag erkänna men jag har inte sagt att det låter skit heller men jag tror inte det lämnar dom siffrorna det nämns i rms dessa mäter som jag tycker man borde mäta rms kika på testet och tänk lite om vår klago mur här kan så mycket som dom säger?

http://www.abeltronics.co.uk/amptesting ... et-two.php
Senast redigerad av ftorsell 2013-02-01 21:02, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi