phloam skrev:...
Strmbrg! Nu drabbades jag av någon slags insikt här

Det kanske finns en koppling till hifi-hobbyn - nämligen den att prylbytarcirkus och ljudfixering som drabbar en del i själva verket är raka motsatsen till - eller någon slags motpol till - apparatälskandet och samlandet..!

Den som har svårt att älska en apparat blir ju på ett annat sätt beroende av dess ev. ljudliga kvalitéer och drabbas av en slags oro över ljudet och tänkbara (inbillade?) brister. Medan apparatälskaren tvärtom kan ha mycket lättare att känna sig trygg i en viss apparats prestanda och inte behöver motivera "prylens" vara eller icke vara på ljudet allena.
Jag är själv "apparatälskare", jag tenderar att samla istället för att hamna i nån byteskarusell (för mig främmande), jag får inte panik av att en apparat jag gillar kanske inte har perfekta prestanda ljudmässigt. Det finns ju annat att tycka om

Det har ju anförts att prylbytandet skulle ha att samband med just "apparatälskande" - men det sambandet är nog mer av ett motsatsförhållande.
Makes sense?

Vet inte riktigt om det makes sense.
Här har vi nog ett exempel på att jag inte förstår, därför att jag inte förstår hur du menar.
Alltså INTE därför att jag menar att det finns brister i ditt inlägg.
Det senare kan jag inte bedöma så länge jag inte säkerställt hur du menar.
Men, min grundfråga - som jag inte sett att vi rett ut i trå'n, är vad slags innebörd / olika personliga innebörder som ligger i begreppet 'Älska'.
Vi plöjer på, sida efter sida, utan att reda ut den frågan.
Eller ens FÖRSÖKA göra det.

Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.