Pre-out i Pioneer VSX-515 reciever

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-01 21:45

Det har ju dock blivit 7kOhm på opens ingång nu. 2kOhm skillnad är max i databladet. Kanske får sätta en kompensering på feedback-loopen sen?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-01 22:14

det låter som en bra ide.

Läs även här:

http://www.eetimes.com/design/audio-des ... dio-design

Det handlar om TL072, men principen är densamma för OPA2134 även om detta fallet inte har lika extrema spänningar.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-01 23:50

Intressant läsning där rikki. Nivåerna av dist blev ju rätt höga där (i jämförelse), uppåt 0.05%. Kan man ana att det är liknande nivåer för OPA2134 kanske.

' It goes on to recommend that the input impedances should be matched if they are above 2 kΩ.

Jag har inte riktigt blivit på det klara med om hur jag ska tolka impedansmatchingen, är det att skillnaden inte ska vara större än 2kohm eller är det att det måste vara vara matchat om någon av ingångarna har mer än 2kohm? Och om det sistnämnda, hur väl matchat?

Another point is that stages of this kind are often driven from pot wipers, so the source impedance is variable, ranging between zero and one-quarter of the pot track resistance. Setting a balancing impedance in the other op-amp input to a mid-value, i.e. one-eighth of the track resistance, should reduce the average amount of input distortion, but it is inevitably a compromise.

Det blir att skruva på nivåerna ett tag, sen ett "lagomt stort" motstånd på feedbacken, så nära det satta värdet som möjligt. Och sen sitta nöjd! Måste ju få möjlighet att lyssna på lite musik och film med...

Ett alternativ hade varit att plocka signalen innan buffertstegen på försteget. De är märkta 14/24dB, misstänkt likt skillnaden jag upplever. Men tror inte det är värt att leta efter dem punkterna på kortet. Får leva med att dämpa med linjedrivarna.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-02 10:46

Kan konstatera att ljudspåret på Moulin rouge-dvdn fortfarande är hemskt. :cry: Alltid hoppats att det skulle bero på dålig effekt i nätdelen, kanalerna upplevs trampa på varann. Byter till Kill Bill I istället, mycket trevligare mixning i den filmen.

Är nu nere på 1kOhm över 10kOhm-banan. 1/10 av signalen blir -10dB om jag tänker rätt?

Med tanke på signalnivån ut från försteget är kanske 10kOhm lite litet till jord?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-02 14:25

tvett skrev:Kan konstatera att ljudspåret på Moulin rouge-dvdn fortfarande är hemskt. :cry: Alltid hoppats att det skulle bero på dålig effekt i nätdelen, kanalerna upplevs trampa på varann. Byter till Kill Bill I istället, mycket trevligare mixning i den filmen.

Är nu nere på 1kOhm över 10kOhm-banan. 1/10 av signalen blir -10dB om jag tänker rätt?

Med tanke på signalnivån ut från försteget är kanske 10kOhm lite litet till jord?

1/10 är -20dB om du avser spänningen. -10dB om det gäller effekt.

Hur menar du med sista meningen?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-02 14:34

Spänningen ut från försteget var 14dB högre än förväntat, tarvar det inte ett större motstånd till jord än de 10kOhm? Ingen risk att bottna den op-ampen men ändå.

Skiljer det på spänning och effekt i detta fall? Hur kan 10ggr på spänningen inte bli 10dB?
Aja, jag får plugga på lite.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-02 14:59

http://forumbilder.se/CDAUJ/linjedrivdel.png

Om det är den övre kopplingen i bilden och det sitter ett 2k2 motstånd som driver denna ser jag inte något problem, du kan dämpa hur långt du vill. det är ju en tiovarvig pot, säg att den har en justerbarhet på 0,1% av full skala, dvs du kan justera ner till 10 -20 ohm , då får du ju 20/10000 =
-53dB dämpning.
(siffrorna är bara exempel på principen)

http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

Läs speciellt Power quantities och Field Quantities (amplitudvärden, tex volt, ampere mfl)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-02 15:04

2k2 sitter efter inkopplingspunkten, på slutstegskortet, dvs inte i denna signalväg.
Aha, nu fattar jag hur du menade med dB, läste syftningen fel. Och blandade ihop effekt och ström. :roll:

Men menar du att ingen impedansanpassning behövs på open?
Senast redigerad av tvett 2013-02-02 15:11, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-02-02 15:09

aha, ja då spelar det ännu mindre roll :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-02 15:53

På mellankortet sitter något som verkar vara en summation av alla kanalers nivåer för att driva fläkten, högre volym=fläkt. Rätt smart, men kanske inte så nödvändigt nu, vill dock ha kvar den.
Problemet är att den slår till för tidigt, dvs hörbart. Skruvar därför tillbaka dämpningen lite för att matcha när den ska slå till, testar med 1k5.
/J

Cygnus resurectum

Föregående

Återgå till DIY-forum