Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Almen skrev:Om jag förstått saken rätt, så är ett problem med återgivning av piano dess rika övertoner. Eftersom ett piano inte är stämt helt rent kan då distorsion i anläggningen vara hörbart degraderande för återgivningen.
Det där var nytt för mig! Kan du utveckla?
Man får helt enkelt fel klanguppfattning vid en lägre ljudnivå. De flesta har inte heller anläggningar som klarar av ett ljudtryck på ca.120dB som blir nödvändigt för att ha en marginal till de maximala ca.110dB (C-kurvan) som en konsertflygel kan ge (mätt i Amorinasalen i Sollentuna av Ingvar Öhman).
lech skrev:Intressant iaktagelse.
Torrowitz skrevMan får helt enkelt fel klanguppfattning vid en lägre ljudnivå. De flesta har inte heller anläggningar som klarar av ett ljudtryck på ca.120dB som blir nödvändigt för att ha en marginal till de maximala ca.110dB (C-kurvan) som en konsertflygel kan ge (mätt i Amorinasalen i Sollentuna av Ingvar Öhman).
mvh
lech
RogerGustavsson skrev:lech skrev:Intressant iaktagelse.
Torrowitz skrevMan får helt enkelt fel klanguppfattning vid en lägre ljudnivå. De flesta har inte heller anläggningar som klarar av ett ljudtryck på ca.120dB som blir nödvändigt för att ha en marginal till de maximala ca.110dB (C-kurvan) som en konsertflygel kan ge (mätt i Amorinasalen i Sollentuna av Ingvar Öhman).
mvh
lech
Fast den skulle behöva relateras till ett avstånd. Det var knappast på 10 meters håll....
Skrivet: mån nov 01, 2010 1:11 pm Ämne:
--------------------------------------------------------------------------------
En kort episod strax efter jag kom in i rummet.
Jag stog längre bort i rummet vänd åt andra hållet och beundrade ett par rörsteg då jag hörde klink på ett piano. "vad tusan....var stod det, det missade jag" hann jag instingtivt tänka innan jag vände mig om för att kolla.
Fanns ju inget.
Fruktansvärt ÄKTA lät det mao, lurade min hjärna 100%.
Btw
Och som inte slutsteg låter olika...trioder har fördelar, pentoder likaså.
Tack för en trevlig söndageftermiddag!
RogerGustavsson skrev:Fast den skulle behöva relateras till ett avstånd. Det var knappast på 10 meters håll....
Almen skrev:PerStromgren skrev:Almen skrev:Om jag förstått saken rätt, så är ett problem med återgivning av piano dess rika övertoner. Eftersom ett piano inte är stämt helt rent kan då distorsion i anläggningen vara hörbart degraderande för återgivningen.
Det där var nytt för mig! Kan du utveckla?
Kanske bättre att Torrowitz tar det i stället. Välkommen!
Objektivisten skrev:Ställer man pianot på spikes så är det inte så noga med stämningen.
KorkSniff skrev:Martin skrev:Piano är känsligt för både mikuppställning och komprimering.
När man lyssnar på ett piano, gör man det helst på lite längre avstånd eftersom det har ett så kraftfullt ljud. Men hörseln är väldigt duktig på att skilja på vad som är pianot och vad som är rummets akustik. Därför låter pianot annorlunda i verkligheten än på inspelning, särskillt när rummet är väldigt livligt.
Ofta mikas piano på nära håll för att inte få med för mycket av rummet, problemet blir då istället att det blir för starkt och "resonant", man hör resonanserna inuti pianot mycket kraftigare och entonigare. Det blir mindre avslappnat och fylligt där hela pianoljudet kommer med. Samtidigt överstyrs lätt mikrofoner och ingångssteg på mikförstärkare så att det låter mer gällt och jobbigt. Det problemet är betydligt vanligare än man kanske tror.
Mikar man istället på ett större avstånd så blir det för överdriven rumsklang om man inte har tillgång till ett väldigt dämpat rum. Då låter det skramligt och burkigt istället med mycket lång efterklang. Det är svårare att urskilja och sortera bort rummet från pianots ljud när det passerat genom två kanaler än att verkligen vara där. Därför hör man det på ett helt annat sätt.
Verkar som de flesta pekar mera på svårigheten att spela in piano än att återge det!
Fast läser jag din beskrivning "rätt" så är du också inne på att ett piano är ett "ortoakustiskt" instrument!Därmed både problematiskt att spela in OCH att återge.
petersteindl skrev:@ KorkSniff.
Jag har en fråga.
Hur kommer det sig att du använder uttrycket ortoakustisk om akustiska musikinstrument?
KorkSniff skrev:petersteindl skrev:@ KorkSniff.
Jag har en fråga.
Hur kommer det sig att du använder uttrycket ortoakustisk om akustiska musikinstrument?
Tja, eftersom jag inte läst på tillräckligt om de Ortoakustiska principerna, och inte alls är bevandrad inom akustik överhuvudtaget, så är jag egentligen inte lämpad att ställa det påståendet.
Min ortoakustiska tanke angående piano är att det som instrument "jobbar" mycket med reflekterat ljud, och därmed lämpar sig för en sådan återgivning också(?) Men ortoakustiska begreppet innefattar vad jag förstår mer än bara kontroll av rumsreflexer.
...Fast mest valde jag nog rubriken för sin "flame-bait" karaktär på detta forum!
Piotr skrev:Hej Torgny och tack för mycket intressant inlägg om pianot och tack för en trevlig titt på din informationsrika hemsida.
Tänkte dock lite kort gå OT och nämna att till skillnad från informationen på din hemsida där du nämner diskanter "partly treated with diamond dust" så är diamantdiskanter från tex. Thiel&Partner, B&W samt Jantzen tillverkade med en process som kalla CVD och ut ur denna process kommer domer i ett stycke solid diamant.
Aluminiumdiskanterna B&W använder har redan uppbrytning ovan 20kHz men man anser att solid diamant trots det är bättre och uppbrytningen flyttas från ca 22-28kHz till 45-70kHz när man går från Alu till diamant.
/Peter
petersteindl skrev:Det här är ett stycke pianolektion med Arthur Rubinstein. Här är del 2 Lyssna på båda.Essensen ligger i uttryckssättet. På vilket sätt uttrycks musiken. När slår musiken an strängar? När finns nobless?
Mvh
Peter
E skrev:Välkommen Torrowitz!
När jag kikade på din webbplats undrade jag
just vad du har haft emot Faktiskt i alla år eller
om du mot förmodan inte har känt till forumet.
Mvh E*
Objektivisten skrev:Inget med Richard Clayderman?
Torrowitz skrev:petersteindl skrev:Det här är ett stycke pianolektion med Arthur Rubinstein. Här är del 2 Lyssna på båda.Essensen ligger i uttryckssättet. På vilket sätt uttrycks musiken. När slår musiken an strängar? När finns nobless?
Mvh
Peter
Hej Peter!
Vi har ju träffats några gånger. Jag var på Audio Concept idag och lyssnade på Concerto Köln och tänkte då bl.a. på när du visade dina ägg där.
De pianister som du hänvisar till som spelar Chopins g-moll Ballad är räknade till de stora uttolkningarna av verket. När jag turnerade med detta verk i början på 80-talet så samlade jag ett femtiotal inspelningar med olika pianister. Rubinstein har spelat in de fyra Balladerna på RCA Living stereo som räknas till de klassiska interpretationerna av dessa verk och dessutom i bättre än normalt ljud. RCA Living stereo var föregångar till hög ljudkvalitet liksom Mercury Living Presence.
Horowitz spelade verket mycket olika genom åren. Det finns många olika versioner med honom och den mest berömda versionen är från hans återkomst till scenen efter en över 10 år lång frånvaro. Jag tänker på konserten i Carnegie Hall 1965. Denna konsert finns i många ljudupptagningar. Originalet var fixat med inklipp från repetitioner trots man skrev på omslaget att det var live, men man har senare givit ut hela konserten i original med alla fel som han verkligen gjorde och en man i publiken som efter ett extra-nummer skriker om Moszkowski att det är dålig musik ... (Jag har samlat nästan all Horowitz på skiva och många pirat-inspelningar. Det är bara några få konserter som jag saknar).
Lektionen av Rubinstein har jag tidigare sett. Han är en bit över 90 år här och den unga pianisten slaktar slutet. Många fel är det och jag förstår Rubinstein som spelade verket mer poetiskt, ville lägga band på den unga pianisten som bara rusade genom tonerna. Han var väl också extremt nervös. Inte så lätt att spela upp för en levande legend.
Det är dock ett undomsverk av Chopin och räknas till det som man betecknar som diplomnivå av pianospel. Verket är dock så mycket spelat att det i många fall inte borde spelas ... Men för en publik som inte känner till pianorepertoaren så väl, så fungerar det fortfarande.
När jag arragerade konserter i Amorina Recitals hade vi med alla fyra Balladerna vid ett Chopin-år, men senare så brukade jag alltid försöka få pianisterna att hitta mer okända verk som sällan spelas. Jag bjöd in medvetet pianister med helt annan repertoar än standard sådan och det var många verk som spelades för första gången i Sverige.
Så för de som inte känner till Chopin och hans verk, är g-moll Balladen ett måste och då gärna i Rubinsteins eller Horowitz 1965 version, men för andra så finns det hur mycket som helst. Pianorepertoaren är i princip oöverskådlig. Andra bra och underskattade verioner är Tamas Vasary som spelade in hela Chopin repertoaren och finns till lågpris på DG, eller Perahia, Arrau, äldre pianster som t.ex. Hofmann. I princip alla har spelat in detta verk.
_________
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster