tvett skrev:Ett eluttag levererar 4kW 50Hz kontinuerligt. Vem behöver en förstärkare?
+1
Jänkarna brukar syssla med sånt.
Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Ett eluttag levererar 4kW 50Hz kontinuerligt. Vem behöver en förstärkare?
tvett skrev:Jag har skrivit det innan i tråden, at mäta vid 60Hz måste ju va nå amerikanskt påfund.
-Palle- skrev:Kommer gärna över och lyssnar på underverket när det är färdigt!
Vem vet, jag kanske åker därifrån och kastar ut mina steg och fyller vardagsrummet med bilbatterier och kovesteg istället?
Även om det är mer troligt att jag åker därifrån med ett av dina Rotelsteg...
petersteindl skrev:tvett skrev:Ett eluttag levererar 4kW 50Hz kontinuerligt. Vem behöver en förstärkare?
Japp det var i princip så Cerwin Vega demade sina 18" strokersi Amerika d v s med 110 volt och 60 Hz.
mvh
Peter
hevi skrev:tvett skrev:Jag har skrivit det innan i tråden, at mäta vid 60Hz måste ju va nå amerikanskt påfund.
Från dBDRA "extreme division rules":
At multi-point events, competitors are limited to playing frequencies between 20 and 60 Hz in the Street Max and Street Divisions. In the Super Street and Extreme divisions, competitors are limited to playing frequencies between 20 and 80 Hz.
Ligger man på max konrörelse så kan man mosa ur mer dB vid högsta tillåtna frekvens, skulle jag gissa.
Nattlorden skrev:Hur många väldimensionerade baslådor med riktigt bra hifi-basar har du provat då? Eller du har bara hållit dig till konstigt dimensionerade bilbasar hela tiden?
KorkSniff skrev:Kom att tänka på häromdan...
...att när du är klar med din anläggning har du troligen den enda anläggnigen på detta forum som är såpass intressant att till och med
internationell press möjligen skulle visa intresse!
Bara en sån sak!
...väntar fortfarande på bilder! :)
Att du eftersträvar en anläggning med en viss karaktär stör inte mig i alla fall. Det är det många som gjort före dig. Ta bara mononissarna. Men det är ju kreddit iofs..
KorkSniff skrev:...att när du är klar med din anläggning har du troligen den enda anläggnigen på detta forum som är såpass intressant att till och med
ftorsell skrev:hevi skrev:tvett skrev:Jag har skrivit det innan i tråden, at mäta vid 60Hz måste ju va nå amerikanskt påfund.
Från dBDRA "extreme division rules":
At multi-point events, competitors are limited to playing frequencies between 20 and 60 Hz in the Street Max and Street Divisions. In the Super Street and Extreme divisions, competitors are limited to playing frequencies between 20 and 80 Hz.
Ligger man på max konrörelse så kan man mosa ur mer dB vid högsta tillåtna frekvens, skulle jag gissa.
Ja jag tror du har helt rätt
MagnusÖstberg skrev:KorkSniff skrev:...att när du är klar med din anläggning har du troligen den enda anläggnigen på detta forum som är såpass intressant att till och med
Det där stämmer inte
ftorsell skrev:IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:ftorsell skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inga som helst problem att plocka ut 4KW ur ett 16A 240V uttag med en kondensatorbank.
Magnus dom flesta hus idag har väl 3st 16" amperes säkringar att leka med
Men hur tänker du grabben du har väl sjukt sällan 3st 16 amperes grupper
Utan övrig belastning eller? Jag ska driva kyl frys värme med mer summan
Blir att jag inte ens orkar räkna hur lågt jag kommer kunna spela utan
Att det kommer låta som tre snabba pistol skott i säkrings skåpet
Hoppas du nu förstår mitt tänk och ekonomi
På det har jag bara runt 220 volt i uttagen så för min del blir det ännu mindre att försörja stereon med
Jag har inga synpunkter alls på hur du dimensionerar ditt system eller strömförsörjningen till ditt hus.
Jag har 3x20A och tycker det är värt det.
Mitt effektbehov skiljer sig radikalt mot det du anser dig behöva. Vi bygger våra system mot helt olika målsättningar. Mitt bassystem har en verkningsgrad på i runda slängar 115dB och jag har inga planer på att trycka ut rutorna. Effekten i mitt system behövs från 300Hz och uppåt där verkningsgraden är avsevärt lägre.
Tro mig, jag tänker inte övertala dig överhuvudtaget, jag bara konstaterar att du kanske borde vara den som tänker efter om du inte tror att 220/240V enfas kan leverera 4KW. Det kan det nämligen.
Det finns många parametrar som ser ut att bortses ifrån här.
Men låt mig börja någonstans:
1. En säkring på 16 A går i det halvlånga perspektivet vid ungefär den dubbla
strömmen, alltså 32 A, vilket multiplicerat med 230 V blir 7,36 kW.
2. vi såg ftorsell skriva om tre säkringar som låter som pistolskott när de går.
Men för att alla tre skall gå krävs det dels att alla tre belastas (tror han att
RS2000 går på trefas) och dessutom så skulle det bli en effekt på i runda
slängar 22 000 W för att få säkringarna att gå. Och vi talade faktiskt bara om
4000 W ut i last, och då har vi bara punkt 3 kvar - hur mycket som kommer
att dras från nätet.
3. Verkningsgraden på en KlassAB-förstärkare är inte 100 % så den verkliga
nätförbrukningen blir förstås en bra bit mer än 4000 W. Till och med mer än
6000 W faktiskt, men någon 16 A-säkring (en fas då, om ni minns) kommer
troligen inte att gå inom 5 sekunder om övriga förbrukare är måttliga.
Kan dock säga att effektförstärkare med sådana här uteffekter ÄR på gränsen
för vad som kan anses vara rimligt att drivas med bara en fas, enligt min be-
dömning. En större förstärkare än RS2000 skulle jag helst se trefasmatad.
Vh, iö
Du är rolig du enlig og engenering finns det två 1,25 kVA transformatorer
I rs 2000 vilket kan Max dra 2500w ur väggutaget![]()
Sedan skriver du att det presterar 4000watt bryggat
Sätter vi in verkligheten och slutar fantisera kommer rs 2000 Max leverera
1600w rms? Kove steget levererar 2500 dygnet runt i 40-60hz
Rms för mig är för att inte reta upp dig i min värld minst 5 sekunder fast last
Och under dom sekunderna levererar inte rs det alls om man räknar med
En värknings grad på 65%
På det uppger dom själva 96 volt peak Kove levererar det rms
Så summan är helt enkelt att hur man en räknar finns det betydligt mer kraft i Kove steget?
Och som jag skrivit tidigare är vi med på en bänkning så vi ser sanningen
Och inget annat
Kan även säga att det sitter samma size i rotel stegen och dom är väl mest till för att användas till toalett radion eller liknande
ftorsell skrev:Jag har själv kört 2st Ferrari och dom är snygga men prestandan ser infantligt mycket bättre ut på pappret en det presterar för dom pengarna en sådan bil betingar
IngOehman skrev:
Om det senare: Vad anser du att ordet infantil betyder?
Vh, iö
IngOehman skrev:ftorsell skrev:Jag har själv kört 2st Ferrari och dom är snygga men prestandan ser infantligt mycket bättre ut på pappret en det presterar för dom pengarna en sådan bil betingar
Infantligt?
Menar du ofantligt eller infantilt?
Vh, iö
NiklasF skrev:IngOehman skrev:ftorsell skrev:Jag har själv kört 2st Ferrari och dom är snygga men prestandan ser infantligt mycket bättre ut på pappret en det presterar för dom pengarna en sådan bil betingar
Infantligt?
Vh, iö
Kika på tagentbordet, vad ligger brevid bokstaven "i"
single_malt skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Hur hör den frågan till ämnet?
Du om någon borde ej leka psykoterapeut..
IngOehman skrev:ftorsell skrev:Jag har själv kört 2st Ferrari och dom är snygga men prestandan ser infantligt mycket bättre ut på pappret en det presterar för dom pengarna en sådan bil betingar
Infantligt?
Vh, iö
Rydberg skrev:RMS betyder bara root mean square, dvs toppvärdet genom roten ur två, det betyder ju inte att man mäter en lång tid. Precis som Nattlorden säger kan slutsteget momentant lämna mer än vad det drar ur nätuttaget.
Vh, iö
Vh, iö
Rydberg skrev:RMS betyder bara root mean square, dvs toppvärdet genom roten ur två, det betyder ju inte att man mäter en lång tid. Precis som Nattlorden säger kan slutsteget momentant lämna mer än vad det drar ur nätuttaget.
ftorsell skrev:IngOehman skrev:ftorsell skrev:Jag har själv kört 2st Ferrari och dom är snygga men prestandan ser infantligt mycket bättre ut på pappret en det presterar för dom pengarna en sådan bil betingar
Infantligt?
Vh, iö
Med din egna uppskattade iq...
ftorsell skrev:...borde du inte ens behöva fråga det![]()
Men men
ftorsell skrev:single_malt skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Nej om iö Inte kan förstå gör det mig inget för han kan ändå inget om ljud
Han har konstruerat högtalare med ljud karaktär som bomull
Slött slapp tråkigt inget man vill ha om man gillar musik
tvett skrev:single_malt skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Dåligt drag av Ingvar att skriva det sista då det ger dig chansen att förskjuta fokus från det andra.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 38 gäster