Gälkalkylator

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-29 21:04

rotel2 skrev:"Öppningen" som du syftar på, är det spalten mellan gälarna som avses?

Tack

Nej spalten mellan gälen och sidoväggen. Den horisontella biten av gälen i programmet.

Kolla på bilden ovan så ser du akustikskummet.

Avståndet mellan gälarna lämnas odämpat vilket du också ser på bilden.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-01-29 21:26

aha, ingen skiva där i gälen... endast dämpskummet som täcker stenullen inne i gälen.

15cm djupa gälar vore fint... :D

Cheers

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-29 21:41

Exakt.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-01-30 02:05

Här är bilden på Jensens design på rum med gälar:
http://forum.studiotips.com/download/file.php?id=5360

Finns mer bilder på gälar på sidan 1 i tråden: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=1&t=3450

En sak som inte nämnts tror jag är att träsidorna på gälarna borde sätta P för möjligheter för "flutter echo" mellan sidoväggarna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-30 09:24

Adhoc skrev:En sak som inte nämnts tror jag är att träsidorna på gälarna borde sätta P för möjligheter för "flutter echo" mellan sidoväggarna.

Dock bara på den delen gälarna sitter, på resterande sidoväggar kvarstår det.

Har den situationen i min bioiteration 1.0. Diffusionen i framhalvan av rummet knäckte klappekot, men där bakom kvarstod det minst lika tydligt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-30 11:43

Svante skrev:Min egen högst begränsade erfarenhet av gälar är att den akustiska miljön som man som lyssnare sitter i känns mycket trevligare än med döddämpning. Det är ju inte bara högtalarna som gör ljud, och hjärnan är ju sådan att den känner in och minns de akustiska förutsättningarna från alla ljud i rummet.

Sitter man i ett rum med gälar blir det lite som att både äta kakan och ha den kvar. Rummet blir liksom trevligt, men ändå akustikbehandlat.

Jo, men frågan kvarstår: vill man verkligen dämpa alla förstareflektioner i sidoväggarna oavsett riktning, intensitet och gångvägsskillnad? Jag tror inte det. Jag är ju amatör men jag undrar hur går det med mildring av kamfiltereffekter? Breddning ("förbättring") av stereobilden? Jag saknar lite av "logetänkandet" och en mer genomtänkt bild av vilka reflexer som bör dämpas och vilka som endast bör "mildras" eller diffuseras. Det finns ganska lite praktiska exempel på gälabsorbenter "in situ" och de flesta verkar komma från Ino-konstruerade hemmabios. Gemensamt tycks vara att det handlar om långsmala rum med lyssning på längden där gångvägsskillnaden mellan direktljud och förstareflex blir liten liksom vinkeln mot absorbenten (strykande våg). Exemplen i Adhocs länkar är lite svåra att förstå hur de är tänkta. Vad har man optimerat för?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-30 13:15

Nattlorden skrev:
Adhoc skrev:En sak som inte nämnts tror jag är att träsidorna på gälarna borde sätta P för möjligheter för "flutter echo" mellan sidoväggarna.

Dock bara på den delen gälarna sitter, på resterande sidoväggar kvarstår det.

Har den situationen i min bioiteration 1.0. Diffusionen i framhalvan av rummet knäckte klappekot, men där bakom kvarstod det minst lika tydligt.

Ja vill man helt slippa fladderekon så får man även diffusera lyssningsrummets bakre del.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-30 13:34

DQ-20 skrev:Jo, men frågan kvarstår: vill man verkligen dämpa alla förstareflektioner i sidoväggarna oavsett riktning, intensitet och gångvägsskillnad? Jag tror inte det.

Det har med gångvägsskillnad att göra, gälar är som viktigast på smala rum, i bredare rum kan man övergå till mer diffusion istället.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-01 19:29

Så har uppdaterat programmet. Nu kan man se reflektionen på gälarna också.

Känns som att jag är ganska färdig vid detta lag :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-01 19:32

Då skall jag byta dator och ta ned en ny... För på paddan lär det ju inte gå så bra... :lol:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-01 19:34

Nä tvivlar på att paddan har stöd för .NET :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-01 19:55

Blev snyggt! Det studsade in bättre än man trodde.

Testade du vart studsen går om man kikar precis i ytterkanten på gälarna? *nyfis*

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-02 12:40

Nattlorden skrev:Blev snyggt! Det studsade in bättre än man trodde.

Testade du vart studsen går om man kikar precis i ytterkanten på gälarna? *nyfis*

Ja men om du räknar på det så ser du att om gälen har halva vinkel mot väggen jämfört med den inkommande ljudvågen så kommer ljudet studsa exakt parallellt med väggen. Det är ju det som är hela principen.

Nu är det ju dock så att beroende på om ljudet träffar längst ut eller längst in så ändras vinkeln lite. Visualiseringen är ju således bara ett exempel på hur gälarna fungerar. I verkligheten kanske det slår sig någon grad, men så noga orkar jag verkligen inte vara. Det påverkar ju inte resultatet.

Det är precis i ytterkant jag har räknat. Träffar den längre in på gälen så kommer reflektionen att vara riktad mer mot sidoväggarna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-02 12:53

Kanon. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-02 13:09

Absolut. Blev ganska bra detta om jag får säga det själv :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-02 13:27

adzer skrev:Absolut. Blev ganska bra detta om jag får säga det själv :)

Verkligen trevligt initiativ. Får jag föreslå att du lägger upp programmet på GitHub och skriver några korta ord om det? Kanske finns det en och annan utanför Faktiskt-sfären som skulle ha intresse av det?

Jag är övertygad om att Kurt (AdHoc) kommer länka till det på diverse engelskspråkiga akustiksajter, och du kommer uppnå ära och berömmelse i den grad du är förtjänt av för din altruism :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-02 13:39

Kanske kan vara något. Får se.

Hehe altruism skulle jag inte kalla det. Jag behövde ju programmet själv. :D

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-02 15:04

Nåja - du har ju laddat upp det åt oss och fixat till nya features som efterfrågades, så ett visst mått av oegennytta tycker jag mig skymta :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-02 15:06

Hehe ja lite kanske. Alltid skoj att hjälpa till.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-02 15:12

adzer skrev:Hehe ja lite kanske. Alltid skoj att hjälpa till.

Håller med.

Sen är det inte alldeles omöjligt att jag någon vacker dag petar in denna funktionen i mitt "Reflector" också men det är långt ifrån den första förändringen jag planerar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-02 15:26

Gör så :)

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-02-02 19:32

Jag har lite problem med att köra version 1.4, den startar och stängs direkt. Version 1.1 fungerar fint.

De ligger i olika mappar så inga cfg filer blandas.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-02 20:40

Hmm ja du. Den fungerar för mig. Det enda jag gjort är att lägga till lite nya funktioner så den bör fungera.

Men som sagt den gamla cfg filen måste tas bort.

Fungerar den för er andra?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-02-02 20:42

Hmm nu fungerar den såklart. Jag bytte namn på mappen :?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-02 20:45

Haha namn på mappen? Den var ny :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-03 03:23

DQ-20 skrev:
Svante skrev:Min egen högst begränsade erfarenhet av gälar är att den akustiska miljön som man som lyssnare sitter i känns mycket trevligare än med döddämpning. Det är ju inte bara högtalarna som gör ljud, och hjärnan är ju sådan att den känner in och minns de akustiska förutsättningarna från alla ljud i rummet.

Sitter man i ett rum med gälar blir det lite som att både äta kakan och ha den kvar. Rummet blir liksom trevligt, men ändå akustikbehandlat.

Jo, men frågan kvarstår: vill man verkligen dämpa alla förstareflektioner i sidoväggarna oavsett riktning, intensitet och gångvägsskillnad? Jag tror inte det. Jag är ju amatör men jag undrar hur går det med mildring av kamfiltereffekter? Breddning ("förbättring") av stereobilden? Jag saknar lite av "logetänkandet" och en mer genomtänkt bild av vilka reflexer som bör dämpas och vilka som endast bör "mildras" eller diffuseras. Det finns ganska lite praktiska exempel på gälabsorbenter "in situ" och de flesta verkar komma från Ino-konstruerade hemmabios. Gemensamt tycks vara att det handlar om långsmala rum med lyssning på längden där gångvägsskillnaden mellan direktljud och förstareflex blir liten liksom vinkeln mot absorbenten (strykande våg). Exemplen i Adhocs länkar är lite svåra att förstå hur de är tänkta. Vad har man optimerat för?

/DQ-20

Ja, jag håller med om att det nog funkar bäst i rum som möblerats "på längden". Jag börjar också tro att man (=jag) som regel vill sitta i ett stort rum och lyssna. Förstareflexerna från sidoväggarna skvallrar om att man sitter i ett smalt rum, och möjligen luras man att tro att rummet är större med gälar. Jag menar, i ett helt döddämpat rum så kryper liksom väggarna inpå en, det ger inte direkt en känsla av en stor sal.

Själv har jag möblerat på bredden, inte för att det låter bäst så, utan för att det passar bäst så i vardagsrummet. Då blir det ganska brett och jag slipper sidoreflexerna, men hamnar i stället för nära bakväggen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-02-03 13:53

DQ-20 skrev:

Jo, men frågan kvarstår: vill man verkligen dämpa alla förstareflektioner i sidoväggarna oavsett riktning, intensitet och gångvägsskillnad? Snip ... Gemensamt tycks vara att det handlar om långsmala rum med lyssning på längden där gångvägsskillnaden mellan direktljud och förstareflex blir liten liksom vinkeln mot absorbenten (strykande våg). Exemplen i Adhocs länkar är lite svåra att förstå hur de är tänkta. Vad har man optimerat för?

/DQ-20

Kärnan ligger nog här:
"The rooms of Jensen were interesting because they made a clear distinction between the acoustic conditions required for the monitoring (relatively dead) and the perceived acoustic needs for a sensation of comfort within the room(relatively live)."

Iom att det för Jensen handlade om att få direktljudet = inspelningen så opåverkad som möjligt från rummet det spelas upp och lyssnas i, var det viktigt att minimera reflexer från närliggande ytor. Samtidigt skulle inte arbetsmiljön vara otrivsam pga av för mycket dämpning från en ren absorbtion. Gälarna absorberar reflektionerna inuti, på utsidan reflekteras dom mot väggen bakom lyssningsplats (utan att passera lyssningsplats). Dom reflektioner som senare kommer finnas i rummet mellan dom hårda ytorna är godartade, -senare i tid och lägre i amplitud men dom finns där och bevarar "liv" i rummet, trevlig miljö alltså.

Jag tror gälarna passar lika bra i "bred" uppställning hemmavid. Normala rumsstorlekar i hus eller lägenhet är fortfarande "smala" om man ser på den lilla gångskillnad i tid det blir för reflexer från hårda ytor jämfört med direktljudet.

Adzer, om du skulle förfina programmet, skulle det vara att slänga in en beräkning för gångväg (tid) för direktljud kontra reflektionen mot bakvägg + studs tillbaks mot lyssningsplats. Finner man då att det inte blir ca 15-20 ms är det kanske läge för ett annat koncept, skyline-diffusorer eller något sådant på sidoväggarna.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-03 13:57

Adhoc skrev:Adzer, om du skulle förfina programmet, skulle det vara att slänga in en beräkning för gångväg (tid) för direktljud kontra reflektionen mot bakvägg + studs tillbaks mot lyssningsplats. Finner man då att det inte blir ca 15-20 ms är det kanske läge för ett annat koncept, skyline-diffusorer eller något sådant på sidoväggarna.

Jag har inga planer för några sådana funktioner av en väldigt enkel anledning.
Detta program skall INTE tala om för dig att du behöver gälar. Att avgöra vilka akustiska ingrepp man skall göra i rummet är alldeles för komplicerat för att iaf jag skall kunna göra en pålitlig modell för det.

Detta program är endast till för de som redan dragit slutsatsen att de behöver gälar och vill veta hur de skall byggas utan att behöva räkna på det själva.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-02-03 14:42

Äh, du är bara en lat lätting! :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-02-04 15:21

Adhoc skrev:Jag tror gälarna passar lika bra i "bred" uppställning hemmavid. Normala rumsstorlekar i hus eller lägenhet är fortfarande "smala" om man ser på den lilla gångskillnad i tid det blir för reflexer från hårda ytor jämfört med direktljudet.

Tror inte jag... 8) Det är inte bara gångtidsskillnader utan också riktning som spelar in. En ljud som kommer bakifrån låter inte som ett ljud som kommer från sidan.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum