Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Frågor på det?
Martin skrev:Vad är egentligen problemet? Om man kan hitta det ena på vägen mot det andra är väl det jättebra! Finns väl ingen naturlig begränsning som säger att olika visioner måste betyda flera olika anläggningar? Man kan väl sträva mot flera mål i samma samtidigt?
bensnake skrev:Svante skrev:Frågor på det?
Ja. Är målet med din anläggning "trohet mot fonogrammet"? Varför/varför inte? Eller enklare; vad önskar du uppnå med din anläggning?
Svante skrev:Jag är mer intresserad av hela kedjans trohet mot en akustisk ursprungshändelse (alltså 3:an), om vi pratar om återgivning.
Svante skrev:Trohet mot fonogrammet är iofs rätt ointressant för mig, även om det är en förutsättning för god återgvning.
bensnake skrev:Svante skrev:Jag är mer intresserad av hela kedjans trohet mot en akustisk ursprungshändelse (alltså 3:an), om vi pratar om återgivning.
Intressant. Hur bedömer du troheten mot en akustisk ursprungshändelse?
bensnake skrev:Svante skrev:Eller duger det att gilla Ingmar Nordströms? På riktigt, alltså.
Nej.
bensnake skrev:Svante skrev:Trohet mot fonogrammet är iofs rätt ointressant för mig, även om det är en förutsättning för god återgvning.
Ska jag tolka det som att du är ointresserad av god återgivning?
Svante skrev:bensnake skrev:Svante skrev:Jag är mer intresserad av hela kedjans trohet mot en akustisk ursprungshändelse (alltså 3:an), om vi pratar om återgivning.
Intressant. Hur bedömer du troheten mot en akustisk ursprungshändelse?
Subjektivt. Jag hör musikerna och rummet som inspelningen gjordes i mellan högtalarna. Den "bilden" är rätt olika grumlad på olika fonetogram, framför allt.bensnake skrev:Svante skrev:Eller duger det att gilla Ingmar Nordströms? På riktigt, alltså.
Nej.
Så, vad behövs för att man ska räknas som genuin musikälskare?
nikeb skrev:Jag bryr mig nog inte så mycket om trohet mot fonogramet. Det viktiga är att jag uppfattar det så mycket som möjligt som att det är en människa av blod svett och tårar som sjunger och inte en maskin.
Därför är röster väldigt viktigt, därför tål jag inte s-ljud för det har ingen människa och därför är stereobild och separation viktig. Om instrumenten låter exakt som de ska eller inte stör mig inte så mycket eftersom min egen referense är ganska svag där.
Det räcker med att jag tror för att vara nöjd. Mer detaljer men ändå mjukare brukar vara min ledstjärna till förbättringar.
Martin skrev:Jag har nog bara uppfattat bättre återgivning när den bjuds på som flyttande av fokus från brister i ljud till hur musiken låter. Kan det låta för bra? I praktiken verkar det inte så. Men visst finns det en sanning i att en TILLRÄCKLIGT bra nivå för att inte störa upplevelsen infinner sig någonstans. Och att överdrivet letande efter fel hindrar upplevelsen.
bensnake skrev:Kan man vara (eller göra anspråk på att kalla sig) genuin musikälskare om man som sitt primära mål har att musiken som strömmar ut ur anläggningen ska vara "ursprungstrogen fonogrammet", ja rent av att det är en FÖRUTSÄTTNING för att kunna njuta av och uppskatta musiken. Observera orden primära, mål samt FÖRUTSÄTTNING.
I min värld är det ett konstigt fokus, ens som medel för att nå ett mål (vad nu det skulle vara. Att njuta av skivan i stället för av musiken?).
Svante skrev:Eller duger det att gilla Ingmar Nordströms? På riktigt, alltså.
Conan skrev:Men är det nån som faktiskt har sagt detta; att man inte alls klarar av att njuta av musik som inte är ursprungstroget återgiven? Är det inte så att vissa entusiaster säger att man har som mål för anläggningen att den ska klara av att återge musiken så ursprungstroget som möjligt?
Alla har vi väl nåt mål med hur vi vill ha musiken "serverad" och därmed förhoppningsvis också en idé om hur vi ska nå det målet? I den strävan tycker jag att "ursprungstrohet" visst kan vara ett bra och rimligt mål för återgivningen.
sportbilsentusiasten skrev:Kan vi inte begrava ordet "fonogram"?
Och säga som alla andra - skiva...inspelning...album... whatever.
Alla vet ju ändå vad man menar med det, ÄVEN om det inte är 100% korrekt.
Ja menar, finns ju massa begrepp som inte är 100% riktiga, MEN det viktiga är ju att alla förstår vad man menar.
Fonogram, får mig att känna negativa vibbar "vi är minsan lite finare är de...de andra oupplysta".
Och som svar på frågan i tråden, NEJ ingen motsättning givetvis.
sportbilsentusiasten skrev:Och som svar på frågan i tråden, NEJ ingen motsättning givetvis.
sportbilsentusiasten skrev:Kan vi inte begrava ordet "fonogram"?
Och säga som alla andra - skiva...inspelning...album... whatever.
Alla vet ju ändå vad man menar med det, ÄVEN om det inte är 100% korrekt.
Ja menar, finns ju massa begrepp som inte är 100% riktiga, MEN det viktiga är ju att alla förstår vad man menar.
Fonogram, får mig att känna negativa vibbar "vi är minsan lite finare är de...de andra oupplysta".
Och som svar på frågan i tråden, NEJ ingen motsättning givetvis.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster