bensnake skrev:Edit; du ser! Adzer högg direkt. Som en kobra. Lägg av! Nu!
Inte för att jag håller med om att 5minuter senare är "direkt". Väldigt långsam kobra imo, men visst jag behöver inte skriva mer i ämnet om du känner så starkt mot det.
Moderator: Redaktörer
bensnake skrev:Edit; du ser! Adzer högg direkt. Som en kobra. Lägg av! Nu!
adzer skrev:Vad gäller trådens faktiska innehåll så ser jag inget problem alls med att vara genuin musikälskare och samtidigt vilja höra innehållet på fonogrammet så oförvanskat som möjligt. Tvärtom.
adzer skrev:bensnake skrev:Edit; du ser! Adzer högg direkt. Som en kobra. Lägg av! Nu!
Inte för att jag håller med om att 5minuter senare är "direkt". Väldigt långsam kobra imo, men visst jag behöver inte skriva mer i ämnet om du känner så starkt mot det.
bensnake skrev:adzer skrev:Vad gäller trådens faktiska innehåll så ser jag inget problem alls med att vara genuin musikälskare och samtidigt vilja höra innehållet på fonogrammet så oförvanskat som möjligt. Tvärtom.
Vilket är DITT primära mål med musiklyssning? Upplevelsen eller trohet mot fonogrammet?
bensnake skrev:Det är nog jag som skriver långsamt. Medan jag författade inlägget till sportbilsentusiasten, hade du redan hunnit posta ditt.
adzer skrev:Både och.
Att ha en transparent uppspelning av fonogrammet är det som ger mig den bästa upplevelsen.
bensnake skrev:1. Återgivningspuristisk (ursrungstrohet mot fonogrammet är det viktiga, oavsett hur det upplevs)
2. Illusorisk (upplevelse av en "generell verklighet" är det primära)
3. Upplevelseorienterad (att njuta och få en positiv upplevelse av det som spelas upp är det viktiga, oavsett anledning)
....
Observera att omröstningen alltså INTE gällde vilket mål man har med ANLÄGGNINGEN utan klart och tydligt tog avstamp i musiklyssningsfilosofin, alltså det som enligt mitt förmenande borde vara det mest fundamentala i detta vårt intresse.
bensnake skrev:Hur svarade du i omröstningstråden?
Och hur vet du att transparent uppspelning ger dig den bästa upplevelsen?
adzer skrev:bensnake skrev:Hur svarade du i omröstningstråden?
Vet inte om jag svarade på den alls, men skulle jag svara hade det blivit nr 1.
Erfarenhet.
Att lyssna på musik genom en färgande anläggning är imho ungefär likställt med att se på konst med solglasögon på. Tycker någon att denna får en bättre upplevelse så kör på, men JAG vill se/höra verket som det är.
Jag kan inte motivera det mer än så. Antingen håller man med eller inte.
Strmbrg skrev:Förstår nog hur du menar. Men då kanske man borde ta reda på HUR ljuset var då konstverket målades. Annars vet man ju i alla fall inte hur det var vid skapandetillfället. Se denna kommentar mer som ett filosoferande än som ett angrepp.
Jag är nämligen inte mycket för det senare.
adzer skrev:Strmbrg skrev:Förstår nog hur du menar. Men då kanske man borde ta reda på HUR ljuset var då konstverket målades. Annars vet man ju i alla fall inte hur det var vid skapandetillfället. Se denna kommentar mer som ett filosoferande än som ett angrepp.
Hur omständigheterna var vid skapandet av ett verk kan vi aldrig(eller iaf oftast) inte veta.
Det enda vi har att gå på är verket i sig. Om vi väljer att lägga en färgning på denna utan vetskapen om omständigheterna vid dess skapande så är det inte osannolikt att vi kommer längre från ursprunget.
Med den vetskapen så inser man att det bästa är att inte färga alls då detta gör att man genomsnittligt kommer närmast ursprunget hos flertalet olika verk.
Harryup skrev:Färgningar finns på alla gamla målningar då det är fel färgtempratur i museernasbelysning om du jämför med målningar gjorda innan dagsljusfärg fanns på lampor. Dvs typ hela Nationalmuseeum.
Min åsikt är att det går inte att avnjuta ett verk ofärgat oavsett ursprung så vi väljer inte mellan ofärgat - färgat utan vi väljer möjligen en färgningar vi tycker oss uppfatta som neutral.
Mvh/Harryup
adzer skrev:Strmbrg skrev:Förstår nog hur du menar. Men då kanske man borde ta reda på HUR ljuset var då konstverket målades. Annars vet man ju i alla fall inte hur det var vid skapandetillfället. Se denna kommentar mer som ett filosoferande än som ett angrepp.
Hur omständigheterna var vid skapandet av ett verk kan vi aldrig(eller iaf oftast) inte veta.
Det enda vi har att gå på är verket i sig. Om vi väljer att lägga en färgning på denna utan vetskapen om omständigheterna vid dess skapande så är det inte osannolikt att vi kommer längre från ursprunget.
Med den vetskapen så inser man att det bästa är att inte färga alls då detta gör att man genomsnittligt kommer närmast ursprunget hos flertalet olika verk.
adzer skrev:bensnake skrev:Hur svarade du i omröstningstråden?
Vet inte om jag svarade på den alls, men skulle jag svara hade det blivit nr 1.
Erfarenhet.
Att lyssna på musik genom en färgande anläggning är imho ungefär likställt med att se på konst med solglasögon på. Tycker någon att denna får en bättre upplevelse så kör på, men JAG vill se/höra verket som det är.
Jag kan inte motivera det mer än så. Antingen håller man med eller inte.
Conan skrev:Nämen nu tror jag det blir lite galet här. Du frågade väl om hur man vill ha musiken "serverad", men det är ju fortfarande musiken som är kärnkomponenten i lyssnandet!?
"..."
Jag tror inte det är nån som endast har fidelitet som mål för lyssningen, men om det skulle finnas en sån person så är det såklart OK att lyssna så också...
bensnake skrev:1. Den återgivningspuristiska (ju ursprungstrognare fonogrammet desto bättre, alldeles oavsett om det låter "trevligt" eller "verkligt").
2. Den illusionsjagande (ju mer påminnande om en generell verklighet desto bättre - oavsett om det är den ursprungliga verkligheten, läs fonogrammaterialet, det låter som), samt
3. Den upplevelseorienterade (ju trevligare upplevelse desto bättre, oavsett om det är ursprungstroget eller låter verkligt).
Vilken "filosofi" sällar du dig till?
shifts skrev:Tänkte jag skulle skriva något i tråden, då jag var en av de som svarade "inspelningen!" i den förra, men nu ser det mest ut som du Bensnake vill ha ut ett särskilt, specifikt svar/erkännande. Det är inte lika roligt.
Strmbrg skrev:Jag är tveksam till om uttryck som 'Floskelsvar' gynnar trådens syfte.
Fast å andra sidan VET jag ju naturligtvis inte vilket syfte tråden har, kan ju bara gissa.
bensnake skrev:Erfarenhet. Bra.
Jag tolkar dig som att du ändå vill ge sken av att upplevelsen av musiken är viktig, right? Och att du över tid gjort erfarenheten att anläggningar som i görligaste mån är ursprungstrogna fonogrammet är de som gett dig de bästa upplevelserna, right?
Frågan är om du skulle vara beredd att ompröva, ja rent av överge, denna din övertygelse om transparensens nödvändighet för musikupplevelsen om du ställdes inför en anläggning som gav dig en bättre och större musikupplevelse över tid, inspelningskvalitet och genre och som INTE byggde på komponenter som uppvisat nollresultat vid F/E-lyssningar...?
Skulle du det?
Ditt floskelsvar om de färgade glasögonen och tavlan gör dock att jag redan nu kan lista ut svaret...
adzer skrev:bensnake skrev:Erfarenhet. Bra.
Jag tolkar dig som att du ändå vill ge sken av att upplevelsen av musiken är viktig, right? Och att du över tid gjort erfarenheten att anläggningar som i görligaste mån är ursprungstrogna fonogrammet är de som gett dig de bästa upplevelserna, right?
Frågan är om du skulle vara beredd att ompröva, ja rent av överge, denna din övertygelse om transparensens nödvändighet för musikupplevelsen om du ställdes inför en anläggning som gav dig en bättre och större musikupplevelse över tid, inspelningskvalitet och genre och som INTE byggde på komponenter som uppvisat nollresultat vid F/E-lyssningar...?
Skulle du det?
Ditt floskelsvar om de färgade glasögonen och tavlan gör dock att jag redan nu kan lista ut svaret...
Ja visst är upplevelsen viktig och den upplevelsen jag vill ha får jag genom den typen av anläggning som jag föredrar. Ganska självklart eller hur?
Absolut. Om jag blir överbevisad så har jag inga problem att ändra mina åsikter oavsett ämne.
Du kan kalla det floskler, men för mig är en färgning en färgning oavsett om det rör sig om bild eller ljud.
Panelguy skrev:Visst finns det elektronik som färgar, dock oftast minimalt i jämförelse med högtalarnas färgning. Menar du att det finns högtalare som inte färgar, vilka i sådana fall?
adzer skrev:Panelguy skrev:Visst finns det elektronik som färgar, dock oftast minimalt i jämförelse med högtalarnas färgning. Menar du att det finns högtalare som inte färgar, vilka i sådana fall?
Har jag aldrig sagt, men det finns de som färgar mer eller mindre.
Finns inga apparater, högtalare, eller tom högtalarkablar som inte färgar i någon mån. Det stoppar inte mig från att försöka skaffa en anläggning som färgar så lite som möjligt.
Panelguy skrev:Håller med, jag vill inte heller ha en anläggning som bumlar som en bilstereo eller låter vass som en dålig metalldiskant men till syvende och sist handlar det ändå om tycke och smak huruvida man föredrar en Alexandria eller SoundLab U-1.
adzer skrev:bensnake skrev:Erfarenhet. Bra.
Skulle du det?
Ja visst är upplevelsen viktig och den upplevelsen jag vill ha får jag genom den typen av anläggning som jag föredrar. Ganska självklart eller hur?
Absolut. Om jag blir överbevisad så har jag inga problem att ändra mina åsikter oavsett ämne.
Du kan kalla det floskler, men för mig är en färgning en färgning oavsett om det rör sig om bild eller ljud.
adzer skrev:Panelguy skrev:Håller med, jag vill inte heller ha en anläggning som bumlar som en bilstereo eller låter vass som en dålig metalldiskant men till syvende och sist handlar det ändå om tycke och smak huruvida man föredrar en Alexandria eller SoundLab U-1.
Visst är det så. Jag skulle aldrig ens tänka tanken på att påstå att folk skall välja något annat än vad de själva föredrar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster