Audiofil enligt Wikipedia

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-04 08:35

Conan skrev:- I helgen har jag tittat på flera videogram med film & sport! Ja! Där satt den! :D

Videogram, videogram, videogram... 8O

:D

Men detta kommer sig av att vi i Sverige har tagit det engelska ordet för rörliga bilder - video - till att istället låta det benämna en kassett/dvd eller till och med en videobandspelare. Det blandas friskt här.

Men varför ska sättet att benämna media vara lika för bild och ljud? Fonogram är helt enkelt en ljudinspelning som man kan lyssna på genom något sorts media. Finns det någon liknande allmän benämning på bild? Videogram har jag aldrig hört förr, det var innovativt. Fast det låter mer som ett telegram (någon som vad det är?) med rörlig bild :-)

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-04 08:43

Videogram är ett uttryck gammalt som gatan. Det vore synd om språket förflackades och alla gamla ord byttes ut mot ord med begränsad betydelse. Här är Kulturutskottets betänkande från 1976

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... G001KrU20/
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-04 10:25

ok, så slutsatsen är alltså att det går lika bra med andra ord än fonogram då det framgår av sammanhnget vad som avses.
Precis som det gör i engelskan.

Att ordet fonogram kan nyttjas för att berika svenska språket är en annan diskusion tycker jag.
Och ordet verkar vara ett modeord på faktiskt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-04 10:39

sportbilsentusiasten skrev:ok, så slutsatsen är alltså att det går lika bra med andra ord än fonogram då det framgår av sammanhnget vad som avses.

Att ordet fonogram kan nyttjas för att berika svenska språket är en annan diskusion tycker jag.

Ja, jag förespråkar inte ett ensidigt användande av fonogram. Jag ställer bara inte upp på att avskaffa det. Agree?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-04 11:12

sportbilsentusiasten skrev:ok, så slutsatsen är alltså att det går lika bra med andra ord än fonogram då det framgår av sammanhnget vad som avses.

Om det enda kravet är att folk skall "förstå" så kan du slakta språket ganska rejält. Vad det nu skulle tjäna till.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-04 11:35

hifikg skrev:

Ja, jag förespråkar inte ett ensidigt användande av fonogram. Jag ställer bara inte upp på att avskaffa det. Agree?

+1

Bara för att det finns ett samlingsord (fonogram) behöver inte det betyda att man använder detta i tid och otid. Ibland, eller rentav ofta, vill man även vara tydlig med vilket media man avser. Typ "jag spelade en CD med Neil Young igår...". Och har Neil Young kommit ut med ett nytt fonogram så kan man givetvis, kanske till och med med fördel, säga att han lanserat ett nytt album. "Skiva" funkar om det är ett fysiskt media (cd eller vinyl) men knappast om man tankat hem en fil...

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-04 11:59

adzer skrev:

Om det enda kravet är att folk skall "förstå" så kan du slakta språket ganska rejält. Vad det nu skulle tjäna till.

Var ju inte det jag skrev, tvärtom.
Notera ordet berika!

Jag har träffat åtskilliga faktianer i verkligheten, kan inte minnas någon använt fonogram när det diskuteras dylika saker, nej det används istället "album, inspelningar, skivor etc".
Inte ens på HIFImässor har jag hört någon faktian säga "kan du snälla spela fonogramet XXXX..."
Och där bör ju alla ändå veta vad ordet betyder.
Ändå väljs andra ord, som inspelning, skiva, CD - även om det spelas musik från PC.
Alla vet ju vad som avses.

Kan tycka att det blir lite fånigt att vara övertydlig i alla lägen.

Typ "ska vi gå hem till mig och lyssna på skivor?". NEJ vi ska åka Tbana ju o sen tar vi bussen, för att sedan gå lite och slutligen spisar vi fonogram!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-04 12:12

sportbilsentusiasten skrev:ok, så slutsatsen är alltså att det går lika bra med andra ord än fonogram då det framgår av sammanhanget vad som avses.

Att ordet fonogram kan nyttjas för att berika svenska språket är en annan diskussion tycker jag.

Jag håller med sportis här. Ordet låter snobbigt i mina öron, men kan absolut användas om man i något sammanhang verkligen vill klumpa ihop alla media eller påpeka oberoendet av typ av media. Normalt behövs inte det och då duger "skiva" i min värld utmärkt.

Intressant är att NE inte är helt överens med NEO vad gäller betydelsen!

NE: "samlingsnamn på ljudbärare med inregistrerat ljud som kan avspelas för avlyssning

NEO: "upptagning av ljud på band, grammofonskiva e.d."

NE poängterar alltså mediet, medan NEO lägger tyngdpunkten på innehållet.

Själv gillar jag Strmbrgs "vax"! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-02-04 12:15

Phonogram är väl bara själva ljudet, utan bärare.

A phonogram, the sound recording element of a phonorecord.

Phonorecord verkar vara ett bra namn? Dessutom finns det ju redan i lagtexterna. :)
Det kallas säkert bara record i talspråk där borta.
Senast redigerad av phon 2013-02-04 12:34, redigerad totalt 2 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-04 12:20

sportbilsentusiasten skrev:Var ju inte det jag skrev, tvärtom.
Notera ordet berika!

Jag har träffat åtskilliga faktianer i verkligheten, kan inte minnas någon använt fonogram när det diskuteras dylika saker, nej det används istället "album, inspelningar, skivor etc".
Inte ens på HIFImässor har jag hört någon faktian säga "kan du snälla spela fonogramet XXXX..."
Ändå väljs andra ord, som inspelning, skiva, CD - även om det spelas musik från PC.

Typ "ska vi gå hem till mig och lyssna på skivor?". NEJ vi ska åka Tbana ju o sen tar vi bussen, för att sedan gå lite och slutligen spisar vi fonogram!

Nej du skrev "så slutsatsen är alltså att det går lika bra med andra ord än fonogram då det framgår av sammanhnget vad som avses."

Jag håller inte med. DU kan använda exakt vilket ord du vill, men skiva/inspelning/osv är inte ett synonym med fonogram hur mycket du än försöker vrida till det.

Att väldigt då folk använder ordet fonogram. Vad har det med någonting att göra?

Har du något emot att folk är tydliga? Får folk inte använda språket som de vill?
Hur tydlig DU vill vara är ju upp till dig, men varför du stör dig på att andra människor vill vara tydligare kan jag inte förstå.

För min del får folk kalla det precis vad de vill så länge JAG får lov att vara så pass tydlig som jag känner för.
Med det sagt så använder jag väldigt sällan order fonogram, men det sker.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-04 12:51

hifikg skrev:Videogram är ett uttryck gammalt som gatan.

Från och med nu ska jag börja använda detta ord då jag diskuterar film. Detta för att undvika missförstånd om vad som avses. :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-04 12:59

NE har rätt.
Jag köper och använder fonogram av blandade slag. Emellanåt blir det 24/192 filer från HD Tracks, ibland dyker jag ner till hökaren på hörnet o köper några vax, är jag på det humöret så beställer jag CD-skivor från CDON. Ibland lirar jag t o m mitt kassettband.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-04 13:00

bensnake skrev:
hifikg skrev:Videogram är ett uttryck gammalt som gatan.

Från och med nu ska jag börja använda detta ord då jag diskuterar film. Detta för att undvika missförstånd om vad som avses. :)

Klokt, annars kan någon tro att du refererar till en Bluraydisk när du avser ett VHS-band eller kanske en gammal hederlig laserskiva. Någon som minns dem?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-04 13:30

adzer skrev:
Notera ordet berika!

Nej du skrev "så slutsatsen är alltså att det går lika bra med andra ord än fonogram då det framgår av sammanhnget vad som avses."

Jag håller inte med. DU kan använda exakt vilket ord du vill, men skiva/inspelning/osv är inte ett synonym med fonogram hur mycket du än försöker vrida till det.

Att väldigt då folk använder ordet fonogram. Vad har det med någonting att göra?

Har du något emot att folk är tydliga? Får folk inte använda språket som de vill?
Hur tydlig DU vill vara är ju upp till dig, men varför du stör dig på att andra människor vill vara tydligare kan jag inte förstå.

För min del får folk kalla det precis vad de vill så länge JAG får lov att vara så pass tydlig som jag känner för.
Med det sagt så använder jag väldigt sällan order fonogram, men det sker.

Får intrycket att detta är känsligt för dig då du ständigt försöker påstå saker jag inte skrivit samt använder versaler. (=skrika)
Såg du ordet berika och har du förstått vad jag ville säga med den meningen?

Det är ok att du inte tycker som jag avseende ordet fonogram, det ÄR inte farligt om inte alla är överens. Lovar dig, det är inte farligt att inte alla tycker som du. Din åsikt blir inte mindre värd för det.

Lämnar denna debatt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-04 13:41

sportbilsentusiasten skrev:Får intrycket att detta är känsligt för dig då du ständigt försöker påstå saker jag inte skrivit samt använder versaler. (=skrika)
Såg du ordet berika och har du förstått vad jag ville säga med den meningen?

Det är ok att du inte tycker som jag avseende ordet fonogram, det ÄR inte farligt om inte alla är överens. Lovar dig, det är inte farligt att inte alla tycker som du. Din åsikt blir inte mindre värd för det.

Lämnar denna debatt.

Det är inte alls känsligt. Inte mer känsligt än något annat ämne. Varför skulle det vara det?

Att skriva ett ord med versaler är inte att skrika. Det är för att få läsaren att observera det ordet extra, dvs en betoning av ordet. Ville jag att det jag skriver skulle uppfattas som att jag skriker hade jag använt ett utropstecken.

Jag såg att du skrev berika, men om du samtidigt skriver negativa saker om användningen av ordet så är det svårt att veta vad du verkligen anser.

Jag har aldrig sagt att alla måste vara överens alltid. Verkligen inte, men varför du anser att användningen av ordet fonogram är något negativt vill jag gärna veta varför. Det var du som drog upp den debatten inte jag.

Personligen så tycker jag att alla ord berikar språket. Speciellt ord som är väldigt explicita i sin betydelse. Att kunna framföra sina åsikter utan risken för missförstånd är viktigt.
Därför är det väldigt bra att mer tvetydliga ord blir kompletterande med mer ord som stämmer bättre på det man faktiskt försöker säga.

Hur någon kan tycka att det är negativt med ett korrekt språk kan jag inte förstå. Att större delen av folket inte kan ordet är väl ingen motivation för att du skall "dumma ner" ditt språk. Om alla tänkte så skulle ju kvalitén på språket lida enormt.

Mitt förslag är att alla lägger sitt språk på den nivå som de själva känner sig bekväma med och att ändra denna nivå beroende på omständigheterna kanske inte heller är en dålig idé.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-04 13:57

adzer skrev: Det var du som drog upp den debatten.

Ja och i mitt första inlägg angav jag orsaken till min ståndpunkt.
Som jag redan skrivit, finner det inte meningsfullt att fortsätta denna debatt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-04 14:11

phon skrev:Phonogram är väl bara själva ljudet, utan bärare.

A phonogram, the sound recording element of a phonorecord.

Phonorecord verkar vara ett bra namn? Dessutom finns det ju redan i lagtexterna. :)
Det kallas säkert bara record i talspråk där borta.

Tack, jag tänkte just fråga vad man egentligen säger på engelska :)

Vad blir den svenska motsvarigheten till "Phonorecord"?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-04 14:13

Rekord i fånighet 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-04 14:26

Tack :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-02-04 17:48

petersteindl skrev:Rekord i fånighet 8)

Haha! Den var fin.

Vad blir då phonogram?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-04 17:58

sprudel skrev:
petersteindl skrev:Rekord i fånighet 8)

Haha! Den var fin.

Vad blir då phonogram?

Ett sinussvep på valfritt media. :)

Själv har jag bara stött på ordet på denna sajt och aldrig behövt använda det utanför denna sajt (tror inte jag använt det här heller).
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-04 18:23

Jag tror att jag själv bara använt det här också, men här funkar det utmärkt! :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-04 19:55

sprudel skrev:Vad blir då phonogram?

Eller grammophon? :P
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-02-05 09:30

Att ordet retar några få är bara en bonus. Skulle
säga "fordon" och "färdmedel" oftare också om
några tyckte att det var snobbiga ord. 8)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-02-05 10:34

Jag får vibbar av programmet 'Fråga Kultureliten' (program på SVT) där det sitter en panel med gökar som tycker de är över 'Svensson' och förklarar för de som inte begriper bättre om konst.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-05 19:14

Bill50x skrev:
Conan skrev:- I helgen har jag tittat på flera videogram med film & sport! Ja! Där satt den! :D

Videogram, videogram, videogram... 8O

:D

Men detta kommer sig av att vi i Sverige har tagit det engelska ordet för rörliga bilder - video - till att istället låta det benämna en kassett/dvd eller till och med en videobandspelare. Det blandas friskt här.

Njae, video betyder jag ser, och det motsvarar audio (jag hör) väldigt väl.

I överförd betydelse används det i olika sammanhang på liknande sätt för
rörliga bilder som audio används för ljud. Alltså som samlingsbegrepp för
tekniken.

Men video betyder verkligen inte varken videoband eller videobandspelare. Ett
videoband är dock ett ecempel på ett videogram. Att kalla en videobandspel-
are för en video är lika tossigt som att kalla en CD spelare för en CD.

CD-spelaren kan spela en CD. Därav namnet.

Videogrammet är den rörliga bildens motsvarighet till fonogram. Fonogram är
från ett ljud och ett videogram kommer från en (rörlig) bild.

Vän av ordning kanske tycker att fonogram borde ha hetat audiogram stället,
men det begreppet var redan upptaget som beteckning för den registrering
man gör på en människas hörkänslighet som funktion av frekvens. Någon
skulle kanske kalla det en individuell Phon-kurva.

Därför har den registrering man gör av ett ljud som funktion av tiden kommit
att kallas fonogram. Så kan det gå.

Ibland får man acceptera att allting inte är alldeles stringent.

På motsvarande sätt var ju "piktogram" (som språkligt kan tyckas vara en lite
bättre parallell till fonogram) upptaget för tecken och "representativa bilder",
snarare än fotografiska filmer eller andra sorters videogram.

Bill50x skrev:Men varför ska sättet att benämna media vara lika för bild och ljud? Fonogram är helt enkelt en ljudinspelning som man kan lyssna på genom något sorts media.

Visst är det så, men visst kan det finnas poänger med liknande logik bakom
skapande av begrepp inom ljud- och bildvärlden?

Bill50x skrev:Finns det någon liknande allmän benämning på bild? Videogram har jag aldrig hört förr, det var innovativt.

Que?

Videogram är en mycket väl etablerad förkortning för den registrering av en
rörlig bild (i förekommade fall ackompagnerad av ett fonogram) som man kan
göra på olika medier.

Vh, iö

- - - - -

PS. Google ger 211 000 träffar på videogram.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-05 19:35

Notera ordet berika!

Jag brukar hålla med om det mesta du skriver, men det ovanstående är svårt
för mig att hålla med om en pyttelite.

Jag förstår kanske inte vad du menar, eller också är det du som inte förstått
vad andra menar, inte vet jag, men detta är vad jag vill skriva med avseende
på sakfrågan:

1. Att säga fonogram när man menar en specifik sorts fonogram är ju bara
fördummande. Varför skulle man kalla en CD för ett fonogram? Det är ju bara
ett sätt att berätta mindre. :?
Talar man specifkt om en CD så är det väl självklart att man kallar den för det?
Vem har fått dig att tro att de anser att man skall säga fonogram då? Vem 17
säger fonogram annat än när man talar om fonogram allmänt? :?

2. Och folk som säger att de spelar en CD då de spelar musik från en hård-
disk skall man nog inte bry sig om vad de säger om någonting. Men kanske
har de bara sagt att det de spelar är/kommer från en CD? Isåfall är det väl en
bra beskrivning. Vad är problemet? Man säger väl att man spelar musik som
kommer från en CD om det är det man vill berätta (eller från en vinyl om det
är det man vill förmedla). Att musiken kommer från ett fonogram är ju liksom
icke-info. Varför skulle någon säga något som dumt?

3. Du avslutar med att det är fånigt att vara övertydlig, men ändå är det ju
MOTSATSEN till övertydlig man är när man talar om fonogram när det är t ex
en CD man pratar om. Så jag vill vända på det du säger och påstå motsatsen,
det är fånigt att vara otydlig och prata om ett fonogram när man vet att det
är en CD som man vill berätta om. Att det ligger ett fonogram på CDn är ju
liksom självklart och nonsens att tala om.

Så sammanfattningsvis förstår jag inte vad det är du vill ha sagt.

Menar du att folk inte skall få använda begreppet fonogram för fonogram alls,
på grund av att de säger CD när de menar CD?

Jag förstår inte vad du vill ha fram. Det är väl bättre om var och en väljer själv
vilka begrepp de vill använda? Ingen annan än den som säger något vet väl
bättre vad de vill ha sagt.

Jag säger alltid CD om jag specifikt menar CD, men om jag talar om alla fono-
gram så förstår jag inte varför du har synpunkter på att jag inte skall få säga
fonogram. Synpunkter i form av antydningar om att det är fånigt eller att alla
vet vad man menar ändå.

Fonogram är ett begrepp som inte är synonymt med CD och inte med inspel-
ning och inte med låt eller musik. Ett rikt språk uppnår man inte genom att
motarbeta bra ord som saknar vettiga synonymer.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-05 19:42

Micke23 skrev:Absolut, det är inte fel med språklig variation. Och det hade funkat precis lika bra med ordet "inspelningar" i ditt exempel. Så det kan man ju också använda ibland!

Inspelningar är ingen synonym till fonogram (eller videogram).

I vissa fall blir det begripligt, men i andra sammanhang är det begivenheten
man hänvisar till när man talar om inspelningen. Fonogrammet är resultatet.

(Eller videogrammet om det är rörlig bild.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-05 19:56

Vissa trådar här hos oss får mig osökt att tänka på ordspråeket "storm i ett vattenglas"! Detta är en sådan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-05 22:43

Lite ämnesflykt också, eller?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi