hevi skrev:bensnake skrev:Ok, jag är med. Skulle ändå vilja fortsätta diskussionen lite till. Om du vill, alltså...?
Jag tänker mig att övertygelsen om transparensens nödvändighet för upplevelsen skulle kunna skapa en stress, i brist på bättre ord, som skulle kunna liknas vid ett tillstånd som jag tror de flesta av oss någon gång befunnit oss i, nämligen att sitta och fokusera på enskilda parametrar i stället för på helheten och upplevelsen musiken borde generera.
Hur långt har du kommit i transparenshänseende, tycker du? Är du nära målet eller finns det mycket kvar att hämta?
Alltså, det känns lite som att du redan bestämt dig för att "transparensivrare" är "icke-musikälskare" och vrider och vänder på varje svar du får för att passa din tes.
Med det sagt så tror jag att transparensivrare tvärt emot vad du tror är betydligt mindre "stressade" än "komponentmatchningsfanatikerna". Det är i alla fall min erfarenhet. Mitt mål är en "så god illusion som möjligt". En återgivning utan uppenbara brister tar mig närmare den ursprungliga musikaliska händelsen, det blir *än* mer njutbart. Själv lyssnar jag nog tio ggr mer på musik i bilen än framför mitt stora system, och även om jag föredrar det stora systemet framför bilen med alla dess fel och brister så ptjo, musiken är nog det viktigaste för mig med -jag skulle lätt kunna klara mig utan lyssningsrum och jättehifianläggning men skulle ha svårare att klara mig utan tillgång på bra musik.
Är jag transparensivrare? Ptjae, både och, skulle jag säga. Jag har nog en hyffsat transparent apparatkedja, men från högtalarterminalen och fram till upplevelsen i min hjärna tycker jag inte att man kan tala om "transparens" på det sätt man kan tala om transparenta komponenter.
Så åter till den "stressade" transparensivraren. Att sätta ihop en hyfsat transparent apparatkedja (fram till högtalarna) är ganska enkelt och behöver heller inte vara speciellt dyrt och vips så har transparensivraren besparat sig all den vånda och tid som en typisk "komponentmatchningsivrare" förefaller lägga på att fundera på apparatbytande/matchande och experimenterande med diverse attiraljer och tillbehör som gör ungefär lika stor skillnad som att plocka bort ett dammkorn från diskanten (som esoteriska kablage och annat humbug och nonsens).
Som jag ser det så "slipper" transparensivraren att oroa sig över dylika ting och kan istället njuta mer av musiken, än vad den stora skara hifi-intresserade som inte verkar göra annat än att byta komponenter, kan göra.
Så på apparatsidan så tycker jag transparenstämket har sina fördelar. Från högtalare till hjärnan, så handlar det mer om att skapa en tilltalande illusion och där kommer ovillkorligen ett visst mått av "konstnärlig frihet" såväl som kompromissande in.
Delar din uppfattning (som jag uppfattar den) till nästan 100%.
Och jag tror att viljan att ha en så transparent återgivning som möjligt är
konstruktiv på så vis att det är ett objektivt mål. Man kan bedöma var man
är och man kan bedöma vilka krav man ställer.
Jag har genom åren stött på åtskilliga fall av audiofilia neurosa (och med det
menar jag människor som oönskat fastnat i byteskarusellen och i att känna
sig otrygga i sitt förtroende till anläggningen) och de har praktiskt taget utan
undantag vara subjektiva i sin inställning till musikåtergivning, det vill säga de
har gått från eufori till tvivel om och om och om igen.
Så blir det inte om man håller fast i grundförutsättningen att man älskar mu-
sik och att man skaffar anläggningen av det skälet - och med ett rimligt väl-
definierat mål - att återge musiken tillräckligt bra. Visst, tillräckligt är något
subjektivt, men ändå.
Kort sagt - anläggningen sätter man samman med målet att bli färdig, inte
som en "ändlös jakt på en upplevelse som man (i bästa fall) tror sig kunna
lära känna, längs vägen".
- - -
Jag tror att just det objektiva i att referera till ursprunget och söka en god
transparens (och att man i och med det slipper det gungfly det är att söka
en upplevelse utan att veta var gränsen för sådana ligger) är skälet till att
man kan avgöra när man är färdig och därmed kan ge musiken hela sin upp-
märksamhet.
Det betyder självklart inte att man behöver vara färdig för livet. Flyttar eller
ommöbleringar, blodad tand, utbyggnad av anläggningen, nya system eller
vilja att kunna njuta av musik och film på flera ställen kan ju såklart göra att
man lyfter sitt finger ånyo och engagerar sig i apparatanskaffande, och där-
med även i konfigurerande av apparater till anläggningar.
Men skillnaden är ändå stor mellan att veta vad man åstadkommit och känna
att man är nöjd (som den som ser objektivt på vad anläggningen skall åstad-
komma kan nå) och att sakna mål och berusas av en apparat-upplevelse (som
den med enbart subjektiv infallsvinkel lätt dras "framåt" av) för att i nästa
stund leta fel känna osäkerhet och börja leta fel.
Men enkelt är det inte, och jag vet att det finns de som i grunden är positiva
till en objektiv infallsvinkel, man som ändå har väldigt svårt att inte noja in på
problem istället för att bara njuta av musiken.
Men får jag gissa så tror jag att en objektiv infallsvinkel i varje fall är en hjälp
för många att bli färdiga. Det kan helt enkelt vara lättare att dra gränsen när
man har ett objektivt mål.
Själv sysslar jag knappt med några av mina anläggningar överhuvudtaget om
det inte är så att jag är tvungen, t ex om någon apparat gått sönder och då
behöver ersättas, eller om jag gjort ett korkat felköp, det vill säga är drabbad
av en apparat så dålig att den inte borde ha skaffats överhuvudtaget, såsom
t ex min fläktbrusande Oppo.
Den senare kan dock beskrivas som ett exempel på hur det går när man inte
är tillräckligt intresserad av apparaterna, och därför skaffar en apparat utan
att ta reda på dess objektiva egenskaper - alltså ta reda på hur transparent
den återger musiken. En fläkt som hörs över hela rummet duger inte, och jag
borde ha undersökt problemet före införskaffandet.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).