Öppen omröstning: Vilket är ditt MÅL med musiklyssning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-05 00:56

bensnake skrev:
Komorok skrev:+1

Och alternativ 1 får sin första röst...

bensnake skrev:
MagnusÖstberg skrev:Men hur röstar dom som anser att en exakt återgivning av fonogrammet ger största möjliga musikupplevelse över tid?

På nummer 2.

Intressant att du får Komorok till nummer 1 och mig till nummer två när vi resonerar exakt likadant.

Men det är dina bedömningar, du får härja fritt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-05 01:00

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:3. Annat

Intelektuell stimulans och välbefinnade.

Det tolkar ju jag som en klockren tvåa.. :?

Då blir det ju cirkelresonemang! Jag vill åt min musik för att få det jag angav i svaret. Musikupplevelesen som sådan är inte målet.

+1 på Per Strömgren som har fattat varför man lyssnar på musik :D

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-05 01:04

MagnusÖstberg skrev:
bensnake skrev:
Komorok skrev:+1

Och alternativ 1 får sin första röst...

bensnake skrev:
MagnusÖstberg skrev:Men hur röstar dom som anser att en exakt återgivning av fonogrammet ger största möjliga musikupplevelse över tid?

På nummer 2.

Intressant att du får Komorok till nummer 1 och mig till nummer två när vi resonerar exakt likadant.

Men det är dina bedömningar, du får härja fritt.

Komoroks "röst" skojade jag bara till. Juh! +1 --> alt.1. Småkul? :wink:

Din tvåa fick du för att du, kanske utan att själv veta om det eller ens vill kännas vid det, gav uttryck för 2 som mål och 1 som medel. Men du kanske vill ändra till 1?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-05 01:14

Placera min röst där det passar bäst.

Själv ser jag inget direkt motsatsförhållande mellan dina alternativ, men du får göra bedömningen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-05 01:22

MagnusÖstberg skrev:Placera min röst där det passar bäst.

Själv ser jag inget direkt motsatsförhållande mellan dina alternativ, men du får göra bedömningen.

Förstår du skillnaden mellan målet med anläggningen och målet med musiklyssning?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-02-05 01:30

Jag håller i stort med Svantes svar, men alternativ 2 överväger.
Egentligen är min anläggning bra nog.
Ingenting behöver göras för musikens skull.
Ändå vaknar den lille tekniknörden inom mig då och då med en massa nyfikenhet och experimentlust :roll: :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-05 02:40

Målet, tja, att sitta i lyssningsrummet och fånle av ren njutning, oavsett vilken genre som det aktuella fonogrammet levererar. Förhoppningsvis är inspelningen så bra att den rena återgivningen ger den njutningen, dvs mål två via mål ett. Om musiken är dåligt inspelad (eller bra inspelad men dåligt framförd) så byter jag hellre vax än färgar om ljudet med hjälp av anläggningen. Ibland går det inte, det finns inga alternativa utgåvor, och då får jag gilla läget. Är musiken tillräckligt bra/intressant så lyssnar jag ändå (t ex Amandas illaljudande CD/LP) annars hamnar den långt in i skåpet. Måhända omvärderar jag inspelningen en vacker dag, men den ska ha tur om den får en andra chans med tanke på hur mycket bra musik det ändå finns därute.

Vad blev det för alternativ? I vilket fall uppfylls målet flera gånger om dagen även om jag sällan tar mig tid att lyssna mer än 3-4 timmar. Nyss klingade Natalie Dessays ljuva sopran ut ur högtalarna och den tösen börjar få mig att verkligen gilla opera. Efter många försök.

http://www.youtube.com/watch?v=VRSuDdD-fS0

Quelle belle voix!

PS! Ett annat mål är också att få uppleva god musik IRL emellanåt, då handlar det om en totalupplevelse av annat slag. Tycker jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-02-05 12:16

bensnake skrev:
Panelguy skrev:Ja det är väl vad som stämmer bäst även om det krävs en del av nummer 1 också. Man vill ju inte att en flygel skall låta som ett spikpiano :D

Du ser alltså alt. 1 som ett medel och inte som ett mål i sig?

Räkna mig som en tvåa du :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-05 12:30

Panelguy skrev:
bensnake skrev:
Panelguy skrev:Ja det är väl vad som stämmer bäst även om det krävs en del av nummer 1 också. Man vill ju inte att en flygel skall låta som ett spikpiano :D

Du ser alltså alt. 1 som ett medel och inte som ett mål i sig?

Räkna mig som en tvåa du :wink:

Noterat.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-02-05 12:33

På A svarar jag B, och på B vet jag inte ... :oops:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-02-05 12:35

Jag har inget mål, bara ett långt tröstlöst sökande.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-05 12:55

bensnake skrev:
Jocke skrev:Verkar som om några har för lite att göra... fullt upp här nu! :wink:

Bra tid nu... Annars går det i skov för min del.

Vilket är ditt mål med musiklyssning?

Under åren har jag sett några dokumentärer som behandlar människans språkutveckling. Dels har man följt små barn och ärligt talat så börjar de banka rytmiskt (nåja...) så snart de kan greppa ett föremål. Men även ur ett evolutionsperspektiv framhåller man musikens betydelse för att vi alls börjat kommunicera och bli sociala varelser. (En viss mutation på struphuvudet har visst också haft stor betydelse för vilka ljud vi kan göra...)

Ur det här perspektivet blir det ju svårt att svara på... är frågan överhuvudtaget rätt ställd? Finns det alls ett mål eller är det helt enkelt grundläggande mänskligt? Vår inre rytmiska referens tickar på från vaggan till graven och musik med högre eller lägre BPM, relativt pulsen, påverkar oss på olika sätt!

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-05 18:29

bensnake skrev:
MagnusÖstberg skrev:Placera min röst där det passar bäst.

Förstår du skillnaden mellan målet med anläggningen och målet med musiklyssning?

Du frågar mig om jag förstår skillnaden mellan målet med anläggningen och målet med musiklyssningen? :D

Du får göra en vild gissning, äh - jag överlåter åt dig att bestämma det också! :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-05 18:57

Direkt svara på frågan: Att få en så njutbar upplevelse som möjligt. Min anläggning är ett verktyg för att få maximal upplevelse av den filmen jag ser. Och ibland den musiken jag lyssnar på.

Om min anläggning trogen källan vet jag inte. Jag bryr mig inte det minsta om det iheller.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-02-05 19:11

Målet med musiklyssning hemma i soffan, tror det är vad du avser?
Att njuta musik jag gillar så bra förmedlad som möjligt, alltså få en maxad upplevelse av fånet. En kombination av musikintresse och prylarna som förmedlar har blivit till en ljuvlig hobby och många fina medkamrater under vägen. En förbaskat trevlig resa som jag hoppas fortsätter länge. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-05 23:22

MagnusÖstberg skrev:Du frågar mig om jag förstår skillnaden mellan målet med anläggningen och målet med musiklyssningen?

Japp! Var det en svår fråga? Du har väl inte utvärderat din anläggning med endast ett ackord? 8O

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-05 23:34

sprudel skrev:Målet med musiklyssning hemma i soffan, tror det är vad du avser?

Yes.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-06 00:11

sprudel skrev:Att njuta musik jag gillar så bra förmedlad som möjligt, alltså få en maxad upplevelse av fånet. En kombination av musikintresse och prylarna som förmedlar har blivit till en ljuvlig hobby och många fina medkamrater under vägen. En förbaskat trevlig resa som jag hoppas fortsätter länge. :)

Är du säker på att det inte bara är en fas du befinner dig i och att du så småningom mognar och ändrar inställning? :wink:

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-02-06 00:58

Jag testar bara mina senaste tweaks. Bara.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-02-06 07:53

bensnake skrev:
sprudel skrev:Att njuta musik jag gillar så bra förmedlad som möjligt, alltså få en maxad upplevelse av fånet. En kombination av musikintresse och prylarna som förmedlar har blivit till en ljuvlig hobby och många fina medkamrater under vägen. En förbaskat trevlig resa som jag hoppas fortsätter länge. :)

Är du säker på att det inte bara är en fas du befinner dig i och att du så småningom mognar och ändrar inställning? :wink:

Så är det kanske, är man inte alltid i en fas? Men om är man mer mogen när man passerat till nästa vet jag inte. Jag gillar att resa, det är en trevlig fas. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-02-06 07:58

Jag har inget "mål" med att lyssna på musik. Har man ett mål med att dricka vatten, tex, i ett längre perspektiv? Musik är för mig en alldeles för invecklad aspekt och del av livet som inte kan simpelt förklaras med ett syfte och mål.

Den gubben går helt enkelt inte.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-06 08:41

bensnake skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du frågar mig om jag förstår skillnaden mellan målet med anläggningen och målet med musiklyssningen?

Japp! Var det en svår fråga? Du har väl inte utvärderat din anläggning med endast ett ackord? 8O

Kan du förklara frågan igen?

Kanske enklast om du svarar på den själv. Har du koll på skillnaden mellan mål och medel?

Du ställer upp en fråga i trådrubriken, sedan gör du två alternativ som man skall välja mellan vilket normalt är två motpoler - men i det här fallet är det inte så utan det finns de som ser det ena som ett medel för att nå det andra. Klart det blir svårt då.

När då någon påpekar det blir du sarkastisk. Varför då? Vad vill du med tråden, är det något du vill ha bekräftat?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-06 08:46

MagnusÖstberg skrev:Du ställer upp en fråga i trådrubriken, sedan gör du två alternativ som man skall välja mellan vilket normalt är två motpoler - men i det här fallet är det inte så utan det ena är ett medel för att nå det andra. Klart det blir svårt då.

Fast när han väl kommit igenom frågeställningens uppställning och ned på själva frågan, så är det målet han frågar efter, så det borde inte vara speciellt svårt att svara på.

Slarvade själv i första genomläsningen av frågan, men den är faktiskt värd att läsas lite mera noga.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-06 08:51

Mål är väl ett ställe där det är klart, vid till exempel ett Maratonlopp.

Mål kan även vara ett ställe där något skall hamna, helst gång efter gång under en och samma process, exempelvis ett fotbollsmål.

Mål med livet kan ju vara både det ena och det andra, och utgöras av ett flertal, i en viss ordning.
Men här handlar det väl snarast om att ställa upp/välja ut ett antal saker att ta sikte på, och röra sig mot - I SYFTE att exempelvis må bra med sin tillvaro.
Metoder, alltså.
Metoder som valts för att passa det SYFTE man har med sin tillvaro.

Börja med att definiera ditt SYFTE.

Fundera därefter på vilka MÅL som du då bör ta sikte på.

DÄREFTER kan du börja klura på vilka METODER som kan vara lämpliga för att lyckas med vad det nu är du vill.

---

Resonemanget i tillämpad form:

Mitt SYFTE med investeringen och engagemanget i musikanläggningen är att tillgodose (några av) mina behov av välbefinnande och harmoni.

MÅLET (det slutliga) var att hamna i det tillståndet.

METODEN (den övergripande) blev att eliminera distraherande tankar som orsakas av anläggningens beteende under musikstunderna.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-06 09:15

Ja, så kan det se ut.

Och för en del är därför alternativ 1 en del av vägen för att nå alternativ 2
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-06 15:46

MagnusÖstberg skrev:Ja, så kan det se ut.

Och för en del är därför alternativ 1 en del av vägen för att nå alternativ 2

Du ser! 1 är medlet, 2 är målet. Det var ju ganska enkelt! :)

Att 2 kan vara målet med ANLÄGGNINGEN, är en helt annan sak.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-06 17:21

Kan vara medlet, det råder ingen som helst enighet i den frågan.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-06 18:03

MagnusÖstberg skrev:Kan vara medlet, det råder ingen som helst enighet i den frågan.

Kan du ge något konkret exempel på när strävan mot transparens är ett (självända)MÅL och inte ett MEDEL för att nå ett uppsatt mål, t.ex. större behållning av musiken?

Att det kan vara ett mål med ANLÄGGNINGEN (för att man vet/tror att transparens kommer innebära att man erhåller t.ex. större behållning av musiken) vet jag men det är inte det denna tråd handlar om.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-06 18:20

Att ernå högre / eller ännu högre transparens KAN ju exempelvis handla om att man gillar utmaningen i sig.
Och gillar man den utmaningen så är det naturligtvis inte något som någon annan skall komma och ifrågasätta / opponera sig emot.
:)

Jag vill flagga för att det viktiga kanske inte är VAD för mål eller syften man har.
Det viktiga är rimligen att men ställer sig frågan och försöker komma fram till ett svar.

Sedan väljer man en strategi / metod / verktyg eller vad man nu vill kalla det.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-06 19:18

Äh ni fattar ju ingenting nån av er: ( :D )

Alt 1: Detta är inte att lyssna på musik alls. Alt 1 är att lyssna på ljud.

En önskan om att slippa förvanskningar av ljudet har bara med ljudet att göra, inte musiklyssnande som är en fristående aktivitet som dock kan störas av att man tänker på ev. förvanskningar.

D.v.s. när man under musiklyssning oroar sig över förvanskningar eller känner en önskan att slippa dem så leder det till att man delvis sitter, mer eller mindre, och lyssnar på ljudet. Eller återgivningen. Men inte 100% på musik.

För att lyssna på musik till 100% krävs kanske att man är totalt omedveten om vad hifi-mässiga "förvanskningar" har för inverkan på ens musiklyssnande. Vilket ingen av oss är :mrgreen: :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi