Callisto skrev:Enligt artikeln om F/E metodens "motstånd"; att endast använda 3,5 ohms last vid 5 kHz anser jag vara mycket bristfälligt, jag tycker inte det "täcker upp" det som kan ske i vanliga högtalare.
Jasså?
Men ändå är det som så, att den beter sig precis som en vanlig högtalare, alldeles oavsett vad du tycker.
Konstlastens belastning täcker utmärkt väl ungefär de impedanssituationer som välkonstruerade högtalare utsätter förstärkare för. Den täcker
inte de mest illa konstruerade högtalarnas last, men dessa har å andra sidan typiskt sådana brister redan i överföringsfunktionen att de ändå inte kan återge signalen rimligt bra. Varför försämra och fördyra förstärkaren för att den skall kunna driva en sämre högtalarkonstruktion?
Varför inte testa över hela spektrat 20-20 kHz? Helt klart en brist enligt mig som man förbiser vid F/E lyssning.
Självklart testar vi över hela spektrat, även långt utanför 20 - 20 000 Hz. Vi testar ju med musiksignal. Men jag tror du misstar dig på hur förstärkare fungerar om du menar att vi skulle ha 1000 olika konstlaster för att kunna belasta varje frekvens för sig med olika impedans och grad av reaktivitet.
Förstärkare är normalt inte, såsom exempelvis (bristfälliga) högtalare, försedda med frekvensdisparata karaktärer. De frekvensberoenden som finns (för finns gör de ofta) är typiskt kontinuerligt föränderliga (tilltagande mot höga frekvenser är vanligast), men de är nästan undantagslöst
inte stokastiska i frekvensplan.
Viktigast när man testar en förstärkare med subjektiva metoder, exempelvis F/E-lyssning, är därför att man utsätter den så att den kommer att yttra sig från sin FÖR ÖRAT fulaste sida. Det är ju inte en mätning man gör när man F/E-lyssnar. Målet är således att försvåra maximalt för förstärkaren med avseende på örats upplevelse av den - alltså att få den att
låta så illa som den kan komma att göra i en realistiskt högtalarbelastning.
Man kan till exempel välja mellan att lasta med impedansen X ohm vid frekvensen Y, eller med impedansen X*2 vid frekvensen Y*2 (om jag får förenkla lite), det kan vara ungefär samma svårighet för förstärkaren, men hörbarheten kan vara helt annorlunda. Vill man undersöka vilka ljudkvalitetsdegradationer förstärkaren uppvisar i verkliga, svåra, situationer väljer man därför den belastning som ger de hörbart största felen.
Igen - det är ju ingen mätning att F/E-lyssna.
Som av en händelse är den konstlast som jag använt i 30 år rätt lik den lite svårare som jag använt de senaste 16 åren, och den i sin tur är MYCKET lik den som Atkinson på Stereophile tagit fram (oberoende av mig så vitt jag känner till). De är faktiskt praktiskt taget identiska!
Det är INTE av en händelse. Det finns goda skäl till det.
Varför inte låta fasvinkeln variera kraftigt även vid statiska impedansen om 3,5 ohm istället för vid 5 ohm???
När du skriver sådär är jag inte säker på att du förstår hur konstlasten fungerar eller hur högtalare fungerar, eller hur elektricitet rent allmänt fungerar i reaktiva sammanhang.
Uttrycket: "...låta fasvinkeln variera kraftigt även vid statiska impedansen om 3,5 ohm..." är rena rappakaljan. Sådant förekommer verkligen inte i några högtalare som alls är användbara till musikspelning eftersom det skulle kräva extrema olinjäriteter. Olinjäriteter av sådan grad faktiskt, att det inte skulle vara meningsfullt att ha dem till musikuppsppelning, eller att använda en linjär modell (som du gör) när man beskriver dem.
Vad menar du med att "låta fasvinkeln
variera kraftigt"?
Vad menar du med "den
statiska impedansen 3,5 ohm"?
Du uttrycker dig som om du läst mycket och lärt dig en massa ord, men utan att ha förstått riktigt på pricken vad de betyder... Ämnet är inte okomplicerat förvisso, men om man ger sig in och argumenterar bör man ändå ha viss koll. En fråga
i all välmening: Är du ordentligt insatt i ellära?
Det är troligt scenario hos vanliga högtalare också.
Nej, det är det verkligen inte. Jag vet inte varifrån du fått det. Vissa högtalare uppvisar på grund av olinjäriteter små, små fasmodulationer vid en given frekvens, men det gör konstlasten också. I själva verket går det inte att skilja den från en högtalare om man bara undersöker den genom att mäta dess impedansegenskaper.
Som synes finns det saker att förbättra när det gäller F/E lyssning.
En slutsats baserad på en felaktig hypotes.
Dock har du förstås rätt. Det går
alltid att förbättra saker.

Frågan man bör ställa är om det finns signifikanta förbättringar att göra. I varje fall om man är ute efter att klaga på F/E-lyssningskonceptet.
Om man skulle göra dessa ändringar skulle även jag anse konstlasten vara verklighetstrogen

.
Ändra till något som inte finns för att få den verklighetstrogen?
Nej du, jag tror inte det.
Men - om jag bortser ifrån din felaktiga/underliga terminologi så har du förstås en poäng i att konstlasten INTE visar hur förstärkarna beter sig i illa konstruerade högtalare. Alltså högtalare som lastar förstärkare mycket hårt. Så hårt att förstärkarna inte presterar lika bra som de gjort om de lastats mindre hårt.
Det hela är en bedömningsfråga. du kan tycka att lasten skall vara svårare, medan någon annan kan tycka att den skall vara lättare. Så man kan, som du kanske gör, anse att jag borde ha lagt gränsen mycket lägre. Under 2 ohms maxlast? Under1 ohms maxlast? Under 0,5 ohms maxlast? Under 0,25 ohms maxlast? Under 0,1 ohms maxlast? Under 0,05 ohms maxlast?...
Var går gränsen?
Man får inte glömma att varje lastfall kommer att ge sin (utslags)balans. Gör man den "för svår" kommer alla förstärkare att låta illa, men knasiga förstärkardimensioneringar som låter sämre i verkliga högtalare kommer ändå att te sig bättre än vettigt dimensionerade förstärkare, och då har man bitit sg själv illa i svansen...
Ungefär som att i en bakhjulsdriven personbil dimensionera växellådan och kardanaxleln så de kan överföra det moment som behövs för att flytta ett fordon på 200 ton uppför en 30 graders lutning (i 1 km/h, vilket kräver 370 hkr).
Friktionen och vikten på kardanen kommer att göra personbilen helt värdelös, växellådan är totalt missanpassad till personbilsbruk. Trots moterns effekt går den bara att köra i max 2 km/h. Och dyr blir bilen!
Enda tänkbara orsaken till att man vill ha det så är att växellådan skall orka växla ned till ett tillräckligt moment, och kardanen skall hålla - om man råkar köpa nya hjullager bak med en förlusteffekt om 175 hästkrafter (per bakhjul) vid en hastighet om 1 km/h...
Om man köper en personbil (kanske en sportbil) med 370 hkr under huven för att man gillar att känna på lite mysig axeleration, eller för att man vill kunna köra fort som tusan, så fattar jag idén.
Men att skaffa en en bil med en vanvettigt felutväxlad låda och en kardan som är 80 cm i diameter, bara för att kunna belasta den med helt felkonstruerad högtalare - lågohmig med dålig verkningsgrad = stora förluster jämfört med bättre konstruktioner... Förlåt - jag menar med
hjullager med ohyggliga förluster jämfört med bättre konstruktioner, ja då vete tusan om jag tycker att den biltidning som monterar på de där hjullagren för att testa att utväxlingen är "tillräckligt fel" och kardanen är tillräckligt "sjukt överdimensionerad" sysslar med konsumentupplysning.
En förstärkare bör vara optimerad för att driva vettiga konstruktioner, inte felkonstruerad dynga. För var går gränsen? Hur dåliga högtlare skall kunna drivas?
Eftersom praktiskt taget ALLA förstärkare som konstruerats någonsin låter bättre i rimlig last än i orimlig, ter det sig idiotiskt att optimera en test så att den skall undersöka hur de beter sig när man lastar den så att de INTE kan göra sitt bästa.
Att ALLA förstärkare presterar bättre i impedanser över 3 ohm* är välkänt för alla kompetenta högtalartillverkare, så frågan är om det finns någon ursäkt för att tillverka högtalare med impedanser som garanterat kommer att degradera förstärkarens prestanda?
Vh, iö
- - - - -
*Det kan tilläggas att för lågfrekvensbruk och i samband med aktiv delning kan man i vissa fall optimera för lite lågohmigare belastningar, eftersom man då kan tillgripa ofantligt mycket mera motkoppling för att motverka lastberoendets distorsionsföljd.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).