Flexslang med stopp, någon som har några tips?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xor

Flexslang med stopp, någon som har några tips?

Inläggav Xor » 2013-02-06 15:27

Jag har nu slutfört en nybyggd övervåning. :D

Försökte tänka till så att jag lade tom el-slang för framtida högtalakabel mm för att slippa utanpåliggande kabeldragning.

Har nu upptäckt att slangen till surrounderna tyvärr inte fungerar, dragtråden sitter som svetsad! Den är LÅNG, >20m och i lite grövre dimension, kanske 20mm?

Det är förmodligen en av snickarna som lyckats dra en skruv i den någonstans på vägen.

Jag vågar inte dra hårdare i dragtråden (som är en elkabel RK).. Har även försökt gå förbi den antagna skruven med en dragfjäder utan att lyckas!

Så.. Någon som har idé på detta?

Om inte blir det tyvärr inget surround för min del då annan kabeldragning är i princip omöjlig med tanke på planlösning och snedtak. :(

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-02-06 15:42

Med dragfjädern borde du kunna konstatera hur långt in den eventuella skruven sitter. Kanske kan du riva lite just där?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-02-06 15:42

Antingen skruv i röret eller klämd alternativt böjd. Knyt på högtalarkablarna, siliconsprau och dra ut av helvette...

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2013-02-06 16:04

talibankocken skrev:Antingen skruv i röret eller klämd alternativt böjd. Knyt på högtalarkablarna, siliconsprau och dra ut av helvette...

Klämd eller böjd borde den inte kunna vara då elektrikern kablade i dragtråden efter att slangen var på plats.. dessutom var den väldigt snyggt dragen enligt vad jag kommer ihåg.. Så det måste nog vara en skruv i efterhand.

Jag är rädd för att dra av sladden plus att själva slangen börjar flexa i väggen när man tar i så det är svårt att få nått riktigt moment.

Man blir ju dock fundersam hur f*n den kan sitta så fast. Även om en skruv prickar själva kabeln så vore det ju en på miljonen att den nyper den precis mitt i på så sätt att man inte kan rycka loss den?
Senast redigerad av Xor 2013-02-06 16:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2013-02-06 16:07

bomellberg skrev:Med dragfjädern borde du kunna konstatera hur långt in den eventuella skruven sitter. Kanske kan du riva lite just där?

Jo.. bekymmret är att veta exakt VAR slangen går... Om man på något sätt kunde lokalisera själva "proppen" så är det ju bara att såga upp skivorna och skarva.

Slangen går i 3 innerväggar och en yttervägg utan att jag kommer ihåg exakt var.

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2013-02-06 16:14

Använd dragtråden tills den går av, det spelar ingen roll i detta läge.
Steg 2 En Hålsåg i väggen där stoppet är.
Hur fin är väggen nu, bröstpanel i ek?
Virrpanna

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2013-02-06 16:22

JohanM skrev:Använd dragtråden tills den går av, det spelar ingen roll i detta läge.

Väggen består av plyfa+gips så det är inget bekymmer att såga upp den och sedan laga i. Jag vet dock inget bra sätt att hitta VAR jag ska såga.

Finns det något smart sätt att lokalisera ett stopp så blir ju detta bekymmer betydligt mer lösbart!

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2013-02-06 17:35

Xor skrev:
JohanM skrev:Använd dragtråden tills den går av, det spelar ingen roll i detta läge.

Väggen består av plyfa+gips så det är inget bekymmer att såga upp den och sedan laga i. Jag vet dock inget bra sätt att hitta VAR jag ska såga.

Finns det något smart sätt att lokalisera ett stopp så blir ju detta bekymmer betydligt mer lösbart!

Med hjälp av dragfjäder från båda håll så kan du lokalisera hur långt in i röret som stoppet finns. Sen använder du en Tonsändare för att lokalisera vart slangen är dragen i väggen.

Tonsändaren skickar ut en signal i dragtråden som snappar upp med en kabelsökare.

Tex http://storelshop.storel.se/extraProduc ... Tab.action

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2013-02-06 21:48

När vi råkar ut för liknande saker så är vi två stycken. Vi kör i fjädern från två håll och vet då vart stoppet ungefär är. Sen står den ena och "slår" med fjädern medans den andra personen lyssnar mot väggen vart ljudet kommer ifrån....

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2013-02-07 09:10

Är det ett grovt rör, gör det ngt om dragtråden sitter kvar?

När jag skulle dra en lång sträcka tog jag en lite grövre sytråd och lindade runt lite tyg å tog dammsugaren i andra änden och fixade en egen dragtråd.
Rösterna i mitt huvud är helt tysta, försöker dom göra mig galen?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-07 09:29

"Tjenare snickarn, du jag har fått lite problem efter att du var här och satte upp skivorna har du lust att komma förbi och kika på detta så sätter jag på kaffet och ställer fram bullar"
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2013-02-07 16:57

saabkungen skrev:Är det ett grovt rör, gör det ngt om dragtråden sitter kvar?

När jag skulle dra en lång sträcka tog jag en lite grövre sytråd och lindade runt lite tyg å tog dammsugaren i andra änden och fixade en egen dragtråd.

Rent tekniskt så gör det inget om dragtråden sitter kvar.. nu kommer jag dock inte förbi med en dragfjäder så det måste ha blivit en trasselboll eller något runt skruven.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2013-02-07 16:59

Nu har jag beställt en tonsändare!

Jag struntar i att dra mer i dragtråden och försöker istället lokalisera stoppet när den nya "leksaken" har kommit med posten.

Tack för all input, jag återkommer med uppföjning!

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2013-03-04 23:50

Jag sa att jag skulle återkomma med en uppdatering och nu är det dax!

En sådan här kom hem med posten:
Bild

Detta resulterade efter lite letande i detta:
Bild
Jag trodde själv knappt det var sant när jag såg slangen i princip mitt i håltagningen! :)

Nu kunde jag få in en dragfjäder klart bätte och detta medförde att jag identifierade felet..

Tydligen hade slangen vart för lång i avslutningsdosan (som elektrikern hade hängt löst eftersom han inte visste exakt placering)

Vid fastsättning av denna dosa hade inte slangen kapats utan låg istället som ett S i väggen.. Detta kändes inte vid fjäder-matning från hållet där S:et låg men medförde en väldigt effektiv låsning av dragtråden!

Så.. efter åtgärd:
Bild

YES!

Nu återstod bara att sätta en mellandosa där inspektionshålet var upptaget eftersom 20m var väl lång sträcka att dra lite grövre högtalarkabel:
Bild

Lite gipsning och spackling är kvar men sedan återstår bara det klart roligare jobbet att bygga surrounder.

TACK ALLA för de bra idéerna!! Jag hade ärligt inte en susning hur jag skulle kunna lösa detta innan jag startade den här tråden! :lol:
Senast redigerad av Xor 2013-03-05 00:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-05 00:19

Makalöst! 8O Grattis!!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Återgå till DIY-forum