Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Att ernå högre / eller ännu högre transparens KAN ju exempelvis handla om att man gillar utmaningen i sig.
bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan vara medlet, det råder ingen som helst enighet i den frågan.
Kan du ge något konkret exempel på när strävan mot transparens är ett (självända)MÅL och inte ett MEDEL för att nå ett uppsatt mål, t.ex. större behållning av musiken?
Att det kan vara ett mål med ANLÄGGNINGEN (för att man vet/tror att transparens kommer innebära att man erhåller t.ex. större behållning av musiken) vet jag men det är inte det denna tråd handlar om.
MagnusÖstberg skrev:bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan vara medlet, det råder ingen som helst enighet i den frågan.
Kan du ge något konkret exempel på när strävan mot transparens är ett (självända)MÅL och inte ett MEDEL för att nå ett uppsatt mål, t.ex. större behållning av musiken?
Att det kan vara ett mål med ANLÄGGNINGEN (för att man vet/tror att transparens kommer innebära att man erhåller t.ex. större behållning av musiken) vet jag men det är inte det denna tråd handlar om.
Du får nog börja med att definera vilken transparens du pratar om.
Det råder ingen enighet om att slaviskt korrekt återgivning av fonogrammets innehåll har något med transparens mot ursprungsuppspelningen av verket.
Att du skriver med versaler visar bara att du har en övertygelse om något, men du verkar inte gjort din bakgrundsanalys särskilt noggrannt.
IngOehman skrev:3. Att få höra musik, för jag tycker om ju musik. Bra musik.
Varför frågar du inte om vad man vill åstadkomma med sin anläggning istället?
Det ser ut som om det är det du vill ha svar på, men frågan som du ställde är
ju en helt annan.
Det ser ut som om du med en underligt ledande frågekonstruktion försöker
skapa en illusion av att man måste polarisera mellan att återge ackurat och att
få behållning av resultatet.
Det är ju rena snurren.
Det får mig mest att undra vilka dogmer och myter det är som du har matats
med egentligen, och tydligen gått på också.![]()
Vh, iö
bensnake skrev:Kan du förresten ge mig något konkret exempel på när strävan mot transparens kan vara ett mål i sig och inte endast ett medel för att erhålla någon av ovanstående "reaktioner"?
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Kan du förresten ge mig något konkret exempel på när strävan mot transparens kan vara ett mål i sig och inte endast ett medel för att erhålla någon av ovanstående "reaktioner"?
Teknisk och intellektuell utmaning?
bensnake skrev:Nu tänkte jag iofs på musikrelaterade mål. Som topic avser.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Nu tänkte jag iofs på musikrelaterade mål. Som topic avser.
Varför skulle inte det vara möjligt som musikrelaterat?
bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:bensnake skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan vara medlet, det råder ingen som helst enighet i den frågan.
Du får nog börja med att definera vilken transparens du pratar om.
Det råder ingen enighet om att slaviskt korrekt återgivning av fonogrammets innehåll har något med transparens mot ursprungsuppspelningen av verket.
Att du skriver med versaler visar bara att du har en övertygelse om något, men du verkar inte gjort din bakgrundsanalys särskilt noggrannt.
Med transparens avses ursprungstrohet mot fonogrammet. Eller, om du så vill, trohet mot ursprungshändelsen (även om denna om möjligt är ännu svårare att verifiera än den förstnämnda definitionen). Eller någon annan definition, om du har någon egen du vill dela med dig av.
Vill du vara snäll och ge mig ett konkret exempel på när strävan mot transparens, oavsett definition, är ett mål och inte ett medel (se där, nu har jag gjort erforderlig bakgrundsanalys...).
MagnusÖstberg skrev:Varför skulle det inte finnas utrymme för sådana tankar?
MagnusÖstberg skrev:Så vad tjatar du då om?
bensnake skrev:Jag trodde att du i ditt exempel avsåg att själva målet var att få teknisk och intellektuell utmaning (och därmed känna ett välbefinnande av detta, får man förmoda) av själva strävan/fixandet/pulandet och inte att erhålla någon form av behållning av musiklyssning.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Jag trodde att du i ditt exempel avsåg att själva målet var att få teknisk och intellektuell utmaning (och därmed känna ett välbefinnande av detta, får man förmoda) av själva strävan/fixandet/pulandet och inte att erhålla någon form av behållning av musiklyssning.
Att inte erhålla är inte en motsats. Det kan man väl visst göra som bieffekt även om det inte är det som är MÅLet ?
bensnake skrev:Visst. Det finns uppenbarligen de som ser det på detta sätt också. Behållningen av musik som en trevlig "bieffekt", alltså.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Visst. Det finns uppenbarligen de som ser det på detta sätt också. Behållningen av musik som en trevlig "bieffekt", alltså.
Det vet jag inte. Det är en hypotes.
bensnake skrev:Jag fick tidigare i tråden uppfattningen att även du tyckte att frågan med tillhörande omröstningsalternativ inte borde innebära några större problem att förstå/ta ställning i.
Nattlorden skrev:bensnake skrev:Jag fick tidigare i tråden uppfattningen att även du tyckte att frågan med tillhörande omröstningsalternativ inte borde innebära några större problem att förstå/ta ställning i.
Den inställningen borde du hålla kvar vid. Men det hindrar ju inte att man kan diskuttera frågan teorestiskt ur andra perspektiv än sitt eget, eller hur? Det var ju en fråga du ställde till IÖ som jag gav ett möjligt svar på, så det har ju väldigt lite med mig att göra - jag har svarat på frågan för länge sedan.
bensnake skrev:Med transparens avses ursprungstrohet mot fonogrammet. Eller, om du så vill, trohet mot ursprungshändelsen (även om denna om möjligt är ännu svårare att verifiera än den förstnämnda definitionen). Eller någon annan definition, om du har någon egen du vill dela med dig av.
till nattlorden bensnake skrev:Jag fick tidigare i tråden uppfattningen att även du tyckte att frågan med tillhörande omröstningsalternativ inte borde innebära några större problem att förstå/ta ställning i.
bensnake skrev:adzer skrev:3.
En kombination av alternativ1 och alternativ1 2.
Målet är alternativ2 men vägen dit ges av alternativ1.
Det är ta mig fan helt otroligt! Förstår du inte frågan? Hur kan den bli tydligare?
IngOehman skrev:till nattlorden bensnake skrev:Jag fick tidigare i tråden uppfattningen att även du tyckte att frågan med tillhörande omröstningsalternativ inte borde innebära några större problem att förstå/ta ställning i.
Fast problemet är väl att många som förstått, tagit ställning till alternativen
och röstat, fick dig att gå i taket av deras röster!
Här t ex:bensnake skrev:adzer skrev:3.
En kombination av alternativ1 och alternativ1 2.
Målet är alternativ2 men vägen dit ges av alternativ1.
Det är ta mig fan helt otroligt! Förstår du inte frågan? Hur kan den bli tydligare?
Varför reagerade du så?
Din fråga var: "Vilket är ditt mål med musiklyssning?"
Även mitt svar gick du i taket över:IngOehman skrev:3. Att få höra musik, för jag tycker om ju musik. Bra musik.
Kanske är det så att du är frustrerad över att så få röstar 1 eller 2, och om
så är fallet så kanske du skall fundera på varför så få ser något av dina två
skrivna alternativ som röstvärdiga istället för att ge dig på dem som "röstar
fel" enligt dig.
De alternativ du erbjuder färdigskrivna är ju inga svar på frågan. Det är två
tänkbara svar på vad man vill att ens anläggning skall göra, men du frågade
ju något helt annat.
Jag rekommenderar dig, i bästa välmening, att tänka på detta, med målet att
förstå varför folk har röstat på ett sätt som du kanske inte ville att de skulle.
Vh, iö
Varför frågar du inte om vad man vill åstadkomma med sin anläggning istället?
Det ser ut som om det är det du vill ha svar på, men frågan som du ställde är
ju en helt annan.
Det ser ut som om du med en underligt ledande frågekonstruktion försöker
skapa en illusion av att man måste polarisera mellan att återge ackurat och att
få behållning av resultatet.
Det är ju rena snurren.
Det får mig mest att undra vilka dogmer och myter det är som du har matats
med egentligen, och tydligen gått på också.![]()
bensnake skrev:Jag ställde frågan som jag gjorde därför att den för mig är mer intressant att få svar på än frågan gällande målet med anläggningen. Vem är du att ifrågasätta mina frågeställningar?
För övrigt är frågeställningen inte på något sätt underligt formulerad. Ej heller försöker jag skapa någon illusion om att man måste polarisera. Det torde stå glasklart för var och en med förståndet och tankeförmågan i någorlunda behåll. Om man läser det jag skriver och inte tolkar in annat. Den senare meningen borde väl du, om någon, vara en ivrig förespråkare för?
Varför tycker du om musik? Ger den dig någon form av behållning/reaktion?
Glädje? Distraktion? Lugn? Entusiasm? Mental urladdning? Intellektuell stimulans? Allmänt välbefinnande? Något annat?
Är det för att uppnå något av ovanstående som du lyssnar på musik? Är så att säga din/-a anläggning/-ar ett medel för att nå någon/några/alla ovanstående abstrakta substantiv? Eller är den/de ett mål i sig? Alltså ett självändamål? Eller rent av ett självmål?
Kan du förresten ge mig något konkret exempel på när strävan mot transparens kan vara ett mål i sig och inte endast ett medel för att erhålla någon av ovanstående "reaktioner"?
Kan du också förklara för mig vad du menar när du anklagar mig för att ha matats med/"gått på" dogmer och myter samt vilka dogmer och myter du avser?
bensnake skrev:Du skriver "Jag trodde emellertid, när frågan var så tydligt ställd (och, detta bör påpekas, jag jobbade verkligen med den samt mitt "inledningsanförande" för att inga missförstånd skulle uppstå) att de flesta skulle svara 2 eller 3."
Du ältade just.Flint skrev:Mitt svar på trådens fråga är självklar; att jag vill gilla det jag hör, både ljudmässigt och musikaliskt. Om det sen stämmer med någon form av originaltrohet skiter jag högtidligt i. Sånt får de rädda neurotikerna älta i evighet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster