Jocke skrev:Tycker du fortfarande att dina högtalare är lite återhållna, Johannes? Kanske skulle släppa upp diskanten någon dB till?SS 9500 är en långt mycket bättre diskant. Har ställt mina Seas-projekt åt sidan nu och lyft tillbaka SS-högtalarna. Förvisso med 9700 men det är något helt annat!
aisopos skrev:Johannes skrev:... Jag gillar inte när det blir för vasst i diskanten och vad jag har läst blir lättare med metall koner / domar ...
Det trodde jag också för många år sedan.
Och lite hänger det nog kvar, ty jag ser fortfarande aningens skeptiskt på domar
och membran i metall. Men jag vet numera att det inte behöver vara något problem.
Har precis som du varit skeptisk mot metall-koner, eller egentligen alla styva odämpade koner med kraftiga resonanser. Här är det rätt vanligt att man anpassar delningsfiltret för att inte excitera resonanserna till en nivå där de stör, ja iaf inte på en mätning...
Tror att resonanserna skapar beteenden hos elementen som inte låter sig elimineras av en "sugkrets". I den analoga tiden resonerades det om att hörseln kunde uppfatta detaljer under brusgolvet. (För en bandare handlar det om kanske -50dB. Dvs 4:e ordningens delningsfilter med brytfrekvens 2 oktaver från resonans...och ändå är den hörbar!^^)
Tror vidare att resonanser i metall eller hårda pappkoner måste hanteras mekaniskt för
att inte störa.
Jag vet inte . Kanske en anigen upp. Men jag vet inte hur jag skall förhålla mej till seas L18 kanske är jag inte riktigt nöjd med den. Stör mej lite på transient svaret tror jag.
Provade täppa till rör öppningarna men då tappa dom all bas och djupare bas.
Vet inte vilka krav man kan ställa på denna element prisklass Heller.
9700 lär låta bra.
Men om man vill försäkra srk om att bygga en högt som låter riktigt bra. Varför köper man inte dom svindyra element en?
Vad skiljer tex seas alu diskanten som sitter i skruttens konstruktion mot min scanspeak och mot tex en diskant som kostar 3000kr? Vad betalar man för ?