Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:En sorts F/E-smakning vore att jämföra olika gamla sorter, men man måste förstås vara varse att andra skillnader än de från den extra lagringen kan vara för handen. Olika årgångars råvara kan ju skilja sig lite.
Om man informerar sig kanske det kan gå att få fram huruvida man kan utgå ifrån att en 25-årig köpt idag är gjord från exakt samma råvara som en 12-årig som köptes för 13 år sedan?
Någon som vet?
Under de extra 13 åren har den yngre dessutom "lagrats på flaska", men de flesta verkar vara överens om att whiskey åldras extremt långsamt på flaska (som står mörkt och hålls stängd).
IngOehman skrev:gromit skrev:PekkaJohansson skrev:Jag försäkrar dig, käre Hetsporre, att musikglädje och god återgivning går hand i hand!
Visst kan det vara så man man kan ju inte bestämma att det är fallet för alla människor.
Nej, det kan man förstås inte, och jag har inte sett någon göra gällande att så är fallet heller.
De flesta som är "för" talar av erfarenhet och de flesta som är "mot" spekulerar... Vad kan vi dra för slutsatser av detta.
Hetsporren skrev:IngOehman skrev:gromit skrev:PekkaJohansson skrev:Jag försäkrar dig, käre Hetsporre, att musikglädje och god återgivning går hand i hand!
Visst kan det vara så man man kan ju inte bestämma att det är fallet för alla människor.
Nej, det kan man förstås inte, och jag har inte sett någon göra gällande att så är fallet heller.
De flesta som är "för" talar av erfarenhet och de flesta som är "mot" spekulerar... Vad kan vi dra för slutsatser av detta.
Dina påståenden stämmer inte, IÖ. Jag har t ex undersökt hur
många av mina skivor låter i en oförvrängd/ofärgad anläggning
och kan svära på att den typen av ljud för min del går fetbort.
Jag har, som du kanske minns, tillgång till en bra studio där de
akustiska förutsättningarna är de allra bästa... Jag har alltså
noga undersökt vilken typ av återgivning jag önskar i mitt hem!
BACH skrev:Hej Hetsporren! Om du har lyssnat genom en ofärgad anläggning så är det väl i så fall egentligen ljudet på skivorna du inte gillar, låter inte det rimligt?
Hetsporren skrev:IngOehman skrev:gromit skrev:PekkaJohansson skrev:Jag försäkrar dig, käre Hetsporre, att musikglädje och god återgivning går hand i hand!
De flesta som är "för" talar av erfarenhet och de flesta som är "mot" spekulerar... Vad kan vi dra för slutsatser av detta.![]()
Dina påståenden stämmer inte, IÖ. Jag har t ex undersökt hur
många av mina skivor låter i en oförvrängd/ofärgad anläggning
och kan svära på att den typen av ljud för min del går fetbort.
Jag har, som du kanske minns, tillgång till en bra studio där de akustiska förutsättningarna är de allra bästa... Jag har alltså noga undersökt vilken typ av återgivning jag önskar i mitt hem!
rhenrics skrev:IngOehman skrev:Men bara för att metoden är bättre än lyssna och tyck så innebär det inte att man kommer undan detta med noggrannheten som jag velat peka på, inte sant?
Falskt.
Svaret finns tidigare i denna diskussion.Skillnaden mellan F och E kanske inte hörs med den upplösning lyssningsanläggningen presterar. Då kan vi bara sålla ut de objekt som presterar sämre, men vi kan inte veta hur dåliga objekten i lyssningsanläggningen är i förhållande till sådana objekt där vi inte hör någon skillnad mellan F och E.
Fel.
Konsekvensen av dina svar på mina frågor ovan är att det går bra att använda vilken bergsprängare som helst inhandlad på Clas Ohlson som lyssningsanläggning. Dina svar låter inte speciellt genomtänkta med andra ord.
...Skillnaden mellan F och E kanske inte hörs med den upplösning lyssningsanläggningen presterar. Då kan vi bara sålla ut de objekt som presterar sämre...
IngOehman skrev:...det jag talar om när jag säger "korrekt återgivning" har
ingenting att göra med det du tycks tro att jag pratat om.
Hetsporren skrev:IngOehman skrev:...det jag talar om när jag säger "korrekt återgivning" har
ingenting att göra med det du tycks tro att jag pratat om.
Men vad skönt, då slipper jag argumentera mer med dig i frågan
och du slipper ligga sömnlös för att alla inte tycker som du... Du
vet ju att det bara beror på att vi alla andra förstår detta sämre.
PS: Jag undrar hur du kan döma ut en studio du aldrig besökt?![]()
Annars håller jag med dig om att kontrollrumslyssning ofta är kass.
IÖ skrev:Jag säger att "en god återgivning låter prima".
Du säger att "det gör den inte alls det, för en studio du känner till låter inte alls prima - och den är bra!".
IngOehman skrev:rhenrics skrev:IngOehman skrev:Men bara för att metoden är bättre än lyssna och tyck så innebär det inte att man kommer undan detta med noggrannheten som jag velat peka på, inte sant?
Falskt.
Svaret finns tidigare i denna diskussion.Skillnaden mellan F och E kanske inte hörs med den upplösning lyssningsanläggningen presterar. Då kan vi bara sålla ut de objekt som presterar sämre, men vi kan inte veta hur dåliga objekten i lyssningsanläggningen är i förhållande till sådana objekt där vi inte hör någon skillnad mellan F och E.
Fel.
Konsekvensen av dina svar på mina frågor ovan är att det går bra att använda vilken bergsprängare som helst inhandlad på Clas Ohlson som lyssningsanläggning. Dina svar låter inte speciellt genomtänkta med andra ord.
Fel igen.
Du skrev:...Skillnaden mellan F och E kanske inte hörs med den upplösning lyssningsanläggningen presterar. Då kan vi bara sålla ut de objekt som presterar sämre...
Om du tittar noga på vad du skriver, så ser du att det först är en hypotes, och därefter en slutsats (som baseras på hypotesen!).
Anledningen till att man inte kan/får leda saker i bevis genom att basera slutsatser på hypoteser är väl rätt så uppenbar - beviset faller med hypotesen. I detta fall är hypotesen felaktig, Man kan nämligen höra mycket små skillnadsfel genom långt grövre upplöst apparatur, alltså mindre högupplösande apparatur.
Det vet man om man försökt och lyckats. Den som inte försökt kan bara spekulera.![]()
Men, att dra så långtgående slutsatser av mitt påstående som att mena att jag gjort gällande att man kan använda vilken apparatur som helst för F/E-lyssning (inklusive en bergsprängare), utan någonsomhelst degradation av upplösningen är fel, och har ingen grund i det jag skrivit, i synnerhet inte med tanke på vad jag skrivit om exponering av hörseln.
Vad jag sagt är att man redan med en rimligt god utrustning kan sätta upp en F/E-lyssning där det blir örat som sätter gränsen för upplösningen. Alltså trots att monitoranläggningen i sig själv har detekterbara fel.
Men, på samma sätt som man måste använda ett programmaterial som exponerar örat inom hela hörselns potential (en ensam sinuston förslår inte), måste man även använda en lyssningsanläggning som kan exponera hörseln. Själva lyssningen är därför väldigt viktig, för att hörselns fulla upplösning skall kunna tillvaratas. I synnerhet är det vilktigt att man kan spela starkt. Men monitorkedjans upplösning behöver faktiskt inte var bättre än testobjektets för att testobjektets fel skall kunna detekteras.
Eftersom man tack vare F/E-tekniken kan höra fel som är mellan 1/10 och 1/500 av lyssningskedjans fel (beroende på viken sorts fel det är) bör man självklart inte sträva efter en ofantligt dålig lyssningskedja, utan man bör välja bästa möjliga urustning.
Om man i en sådan utrustning hittat apparater man inte lyckas detetkera så vet man att de är antingen mer än 10 ggr bättre än de man använde i kedjan, eller att de har mindre fel än hörselns upplösning (just de personers hörsel som lyssnade, just den dagen, med just det programmaterial som användes).
Man behöver inte uppdatera sin lyssningsskedja (byta till apparater som klarat sig så bra som möjligt i F/E-lyssning) i många steg innan man garanterat når den nivå att det är hörseln som sätter gränsen.
Inte oväntat uppvisar F/E-lyssningsmetoden superb stringens. Man kan repetera F/E-lyssningar i väsensskilda anläggningar (som är hyggliga), och ändå få identiska resultat för ett givet testobjekt.![]()
Vh, iö
- - - - -
PS. Däremot är det inte sant som sagts, att någon påstått att det är lätt att arrangera och tillse att allt blir rätt i en F/E-lyssning.
Jag har läst någonstans tidigare i denna tråd att någon skrev att han inte håller man om att metoden är så lätt att utföra, men vem har påstått att den är det? Felkällorna är många, och att arrangera en F/E-lyssning kräver att man är väldigt insatt i alla potentiella fallgropar, så man kan undvika dem.
Jag anser mig veta
hur s.k. ofärgat ljud låter och jag gillar det inte, punkt slut
Martin skrev:Jag anser mig veta hur s.k. ofärgat ljud låter och jag gillar det inte, punkt slut
Hotspur: Hur kan man ta reda på hur ofärgad ljudåtergivning "låter"?
Ok vad betyder det då? "s.k. ofärgat ljud"? Vart kan man lyssna på sånt?Hetsporren skrev:Martin skrev:Jag anser mig veta hur s.k. ofärgat ljud låter och jag gillar det inte, punkt slut
Jag skrev "s.k. ofärgat ljud" och nu tänker jag inte diskutera detta mer, med någon, i denna tråd.
Martin skrev:Ok vad betyder det då? "s.k. ofärgat ljud"? Vart kan man lyssna på sånt?Hetsporren skrev:Martin skrev:Jag anser mig veta hur s.k. ofärgat ljud låter och jag gillar det inte, punkt slut
Jag skrev "s.k. ofärgat ljud" och nu tänker jag inte diskutera detta mer, med någon, i denna tråd.
Det är väl inte riktigt samma sak som att man påstår att man vet hur ofärgad återgivning "låter" (eller "s.k. ofärgat ljud") och tycker att det är dåligt, eller hur?Thomas_A skrev:Jag tror nog det finns folk som gillar annan återgivning än "god återgivning". Vissa gillar bra basdunk, andra gillar hängmatta i frekvensgången. Det finns flertalet som jag känner som vill ha ljudet så.
Hetsporren skrev:Martin skrev:Jag anser mig veta hur s.k. ofärgat ljud låter och jag gillar det inte, punkt slut
Hetsporren skrev:Ingvar: Sen är det oxå så att en del av oss (tro't eller ej) faktiskt
struntar i vad du tycker är god återgivning, hur många högtalare
du än byggt och hur många fans du än har.
För mig är fortfarande mitt eget tyckande och vetande viktigast...
...och jag ser helt enkelt ingen anledning i att försöka debattera fram "bevis" med dig om varför jag inte uppskattar den typen av ljud som du och dina fans försöker banka in i skallen på ett helt forum.
Jag anser mig veta hur s.k. ofärgat ljud låter och jag gillar det inte, punkt slut
PS: Kan tillägga att ditt fundamentalistiska missionerande fått mig att tröttna fullkomligt på LTS och jag tänker därför inte förnya mitt provmedlemsskap. Jag vill inte vara en del av denna hifi-mission...
LTS är inte bara F/E-lyssning, PiP och NAD208:or utan också en massa andra människor med varierande bakgrund, åsikter och val av anläggningar. Må vara att dom inte syns så mycket här, men ändå...
viktor skrev:Det är ju trevligt att Hetsporrens skivrecensioner är uppskattade. Men av vem? Jag har inte sett dem i tryck. Eller var det så att MoLt nr 2 kom i juli som utlovat och jag har missat detta evenemang?
Bill50x skrev:Faktum är att termen "ofärgat ljud" eller "icke hörbart färgande" som den används av LTS/IÖ bygger på F/E-testen.
Och det är ju den som rhenrics, jag, kanske du (?) mfl inte anser så super som anhängarna tycker. För många verkar "färgat" mest handla om klangfärg, dvs hör man någon klanglig (frekvensgångsmässig) skillnad när testobjektet kopplas in? Gör man inte det (händer mycket sällan) är appraten "ej hörbart färgande". Och visst, med denna metod kan man komma långt, det ställer jag gärna upp på.
Felet är dock att om en apparat kan detekteras, så är det alltid för de tillkortakommanden den har jämfört med den anläggning man testar objektet i.
Så precis som rhenrics säger (och som jag hävdat hela tiden), man vet inte om testobjektet är bättre än den anläggning man testar i.
Obs att jag inte säger referensanläggning här för då reser sig tjugo man sig ur fotöljen och skriker "det finns ingen referensanläggning, det är fonogrammet som är referensen"
Och det är här begränsningen ligger. Om en apparat har en smärre frekvensgångsavvikelse döms den ut direkt.
Men att den apparaten (troligen ett försteg eller slutsteg, möjligen en DAC, andra apparater är svåra att F/E-lyssna på) har andra kvaliteter som gör musikåtergivningen mer korrekt och naturtrogen, det kan man aldrig veta. Inte i F/E-lyssning i alla fall.
Harryup skrev:Det folk lätt tröttnar på är att om en F/E-avlyssnad apparat har detekterats som färgande så är den efter några turer runt bland folk (medlemmarna i LTS) oanvändbar för att den färgar ingen vet dock exakt hur mycket utom testpatrullen. Sen kanske det var 0,1dB i lägsta basen. Så det skulle överhuvudtaget inte vara hörbart vid normal lyssning hemma hos många.
Harryup skrev:Jag är helt övertygad om att folk mycket väl skulle kunna föredraga en färgande framför en icke konstaterat färgande vid en blindtest ...
Användare som besöker denna kategori: Mats och 22 gäster