hifikg skrev:Lite ämnesflykt också, eller?
Jo. Har du nå't fint ordspråk?

Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Ett videoband är dock ett ecempel på ett videogram.
IngOehman skrev:Jag brukar hålla med om det mesta du skriver, men det ovanstående är svårt
för mig att hålla med om en pyttelite.
Jag förstår kanske inte vad du menar, eller också är det du som inte förstått
vad andra menar, inte vet jag, men detta är vad jag vill skriva med avseende
på sakfrågan:
IngOehman skrev:Fonogram är ett begrepp som inte är synonymt med CD och inte med inspel-
ning och inte med låt eller musik. Ett rikt språk uppnår man inte genom att
motarbeta bra ord som saknar vettiga synonymer.
hifikg skrev:Vaddå? Finns det fördomar mot hifi-människor?
sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev:Vaddå? Finns det fördomar mot hifi-människor?
Nä de är fakta inte fördomar, besök en HIFImässa så får du se
sportbilsentusiasten skrev:Kommentar till ditt stycke 3 - övertydligt blir det ju om man istället för inspelning (eller exempelvis skiva) som kan betyda fler saker, använda fonogram.
sportbilsentusiasten skrev:ÄVEN om det i sammanhanget är uppenbart att man menade just avlyssning av en tidigare gjord inspelning.
Är du med?
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Fonogram är ett begrepp som inte är synonymt med CD och inte med inspel-
ning och inte med låt eller musik. Ett rikt språk uppnår man inte genom att
motarbeta bra ord som saknar vettiga synonymer.
Exakt!
Just därför skrev jag berika i tidigare inlägg.
Dock ska man vara medveten om att nyttjandet av ord som få andra nyttjar utanför faktiskt och även kanske inte förstår innebörden av (liksom transparent) riskerar att spä på omgivningens fördommar av oss som konstiga "hifinördar".
IngOehman skrev:
Det där är nog bara ett bekymmer för människor helt utan självkänsla.
Det du kallar "riskerar" får mig att undra hur många människor som lever sitt
liv fyllda av inbillade rädslor? Att se människors fördomar som en risk och en
faktor att anpassa sig till, är att förneka sig själv och böja sig för sådant som
bara gör världen en sämre plats.
Sträck på er istället!
sportbilsentusiasten skrev:Vi får diskutera detta vidare när vi ses.IngOehman skrev:
Det där är nog bara ett bekymmer för människor helt utan självkänsla.
Det du kallar "riskerar" får mig att undra hur många människor som lever sitt
liv fyllda av inbillade rädslor? Att se människors fördomar som en risk och en
faktor att anpassa sig till, är att förneka sig själv och böja sig för sådant som
bara gör världen en sämre plats.
Sträck på er istället!
I sak håller jag med men jag tror det är lätt att underskatta människors behov att vara konforma (passa in i/tillhöra en grupp). Vi är flockdjur trots allt.
sportbilsentusiasten skrev:Se bara på alla omröstningar som nu florerar, det verkar viktigt att ta reda på hur andra tycker och OJ vilka diskussioner det blir om man ve o fasa tycker olika!
De som tycker lika blir bekräftade av varandra (=de som tycker lika dvs)
sportbilsentusiasten skrev:Vissa går sin egen väg men flertalet föredrar att "vara med i gruppen".
Man får hoppas de som är med i gruppen inte bara är med för att slippa vara utanför...
sportbilsentusiasten skrev:Kort sagt man ska nog vara ödmjuk inför andra männsikors val.
IngOehman skrev:Förtydligande. Jag håller i sak med om nästan allt du skrev om att det är lätt
att underskatta människors behov av att passa in i en grupp.
Trots det så vill jag skilja mellan att identifiera något och att se detta någots
förekomst som något som i sig per automatik gör det försvarligt.
Användare som besöker denna kategori: Byron och 24 gäster