Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Kan du inte bara ge mig svaret?
Tack för omtanken, orkar inte.Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan du inte bara ge mig svaret?
Jovisst, men jag vill försöka få dig att tänka själv.
MagnusÖstberg skrev:Tack för omtanken, orkar inte.Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan du inte bara ge mig svaret?
Jovisst, men jag vill försöka få dig att tänka själv.
Objektivisten skrev:Anser du att HiFi främst är kultur (konstnärlig/andlig odling) eller framförallt vetenskap? Kanske en religion eller något annat. Berätta!
Framför allt är det inte annat.Objektivisten skrev:Anser du att HiFi främst är kultur (konstnärlig/andlig odling) eller framförallt vetenskap? Kanske en religion eller något annat. Berätta!
bensnake skrev:Objektivisten skrev:Anser du att HiFi främst är kultur (konstnärlig/andlig odling) eller framförallt vetenskap? Kanske en religion eller något annat. Berätta!
Hifi är religiöst. Nästan sektliknande.
hifikg skrev:bensnake skrev:Objektivisten skrev:Anser du att HiFi främst är kultur (konstnärlig/andlig odling) eller framförallt vetenskap? Kanske en religion eller något annat. Berätta!
Hifi är religiöst. Nästan sektliknande.
Då får det inte diskuteras i detta forum.
Jocke skrev:Svante skrev:Jag saknar alternativet "Ja".
Räknar in 2 röster nu då!
OlA-68 skrev:HIFI är en vetenskap till gagn för att förmedla kulturellt högt stående verk av musikalisk karaktär , ofta förmedlat på olika typer av fonogram...
OlA-68 skrev:HIFI är en vetenskap till gagn för att förmedla kulturellt högt stående verk av musikalisk karaktär , ofta förmedlat på olika typer av fonogram...
Bill50x skrev:HiFi som sådant är vetenskap. HiFi står för hög naturtrohet och förutsättningen för detta är tekniken.
Musiken däremot är kultur.
Jmf med fotografering. Kameran är knappast kultur, däremot kan resultatet (dvs bilden) vara det. Målar du tavlor är inte duken och färgen kultur men däremot resultatet.
/ B
KTH skrev:Vetenskap, konst & ingenjörer
Två sidor av samma människa?
En ingenjör betraktas många gånger vara väl orienterad inom naturvetenskapliga områden, ha egenskaper som att vara logisk och rationell, vara någon som bygger sina slutsatser på fakta.. ja, helt enkelt en lite fyrkantig typ av person.
En konstnär betraktas å andra sidan ofta som någon med mycket kreativitet, egensinniga idéer, med en intuitiv känsla för färg och form, och som ofta drar sina slutsatser utifrån magkänslan.. ja, med andra ord en lite mer frigjord typ av person.
Hur många människor har förutsättningar att utveckla båda dessa sidor till dess fulla potential? Leonardo da Vinci som anses vara en av världshistoriens mest lysande vetenskapsmän och konstnärer – ett geni i ordets fulla bemärkelse – var han en särdeles unik genetisk fullträff? Hur har betydelsen av och perspektivet på vetenskap och konst förändrats under människans historia?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster