Är HiFi kultur eller vetenskap?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är HiFi kultur eller vetenskap?

Kultur
14
31%
Vetenskap
12
27%
Religion
7
16%
Annat (förklarar nedan)
12
27%

Antal röster : 45

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-02-08 14:07

adzer skrev:..de gömt avstängningsnappen.

De förutsätter väl att användarna passerat blöj-blöj stadiet.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-08 14:08

adzer skrev:
Att få samtliga är ju dock drömmen, men dit tvivlar jag på om vi kommer.

Det finns väl massor av hifi-produkter där form och funktion är i harmoni?

Hemmabioreceivrar ser jag inte som särskilt representativa för nåt annat än sig själva :) Där är det särskilt problematiskt, och det är inte den snygga fronten som är problemet :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 14:09

Objektivisten skrev:
adzer skrev:..de gömt avstängningsnappen.

De förutsätter väl att användarna passerat blöj-blöj stadiet.

Du har aldrig funderat på att för en gång skull skriva något konstruktivt på detta forum?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-08 14:10

Henrik62 skrev:Det finns ingen motsättning mellan funktion och skönhet. Det vet jag inte vad du har fått det ifrån?

adzer skrev:Men jag tar alla dagar i veckan en ful apparat som fungerar framför en snygg som inte uppfyller sin funktion.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 14:12

phloam skrev:Det finns väl massor av hifi-produkter där form och funktion är i harmoni?

Hemmabioreceivrar ser jag inte som särskilt representativa för nåt annat än sig själva :) Där är det särskilt problematiskt, och det är inte den snygga fronten som är problemet :D

Visst finns det de, men det handlar om enkla(enkla ur användarens perspektiv med antalet inställningar och val) produkter.
Om du har en förstärkare som bara behöver volym, kanalväljare och av/på så är det inte så svårt att få dessa både snygga och funktionella.

Problemet är ju när man kommer till avancerade produkter såsom hembioförstärkare, mobiltelefoner, operativsystem, osv.. där man helt enkelt inte hittar funktionerna man behöver för att de är gömda.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-08 14:13

Naqref skrev:Hifi är kulturbärare. Pungt.

Precis. Hifi-anläggningen symboliserar musik, den representerar vårt musiklyssnande, den förankrar musiken och lyssnandet i våra hem.

Och dessa ska gömmas för att de är fula och stör? Ställ krav på bättre utformning istället ffs...!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-08 14:13

adzer skrev:Det jag pratar om är när man döljer viktiga funktioner i osynliga undermenyer för att det inte är "snyggt" med knappar.

Det skulle man kunna ordna till snyggare... man skulle kunna ha ett nivå-reglage där man enkelt justerade några olika nivåer på informations/regleringsmöjlighet.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 14:15

Nattlorden skrev:Det skulle man kunna ordna till snyggare... man skulle kunna ha ett nivå-reglage där man enkelt justerade några olika nivåer på informations/regleringsmöjlighet.

Absolut. Finns massor med riktigt funktionella lösningar på sådana problem, Synd bara att inte alla använder sig av dem.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 14:16

phloam skrev:
Precis. Hifi-anläggningen symboliserar musik, den representerar vårt musiklyssnande, den förankrar musiken och lyssnandet i våra hem.

Och dessa ska gömmas för att de är fula och stör? Ställ krav på bättre utformning istället ffs...!

Man kanske inte vill se prylarna oavsett hur de ser ut? Alla är ju olika.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-02-08 14:18

adzer skrev:
Jocke skrev:Vi tycker ju alla lite olika om vad som är snyggt. Jag tycker nog att funktionalitet kan vara sparsmakat snyggt. Andra gillar "bling bling" men det känns mest som att det handlar om att maskera funktionella brister så visst - håller med dig - funktion först! :)

Visst kan fff bli riktigt snyggt, håller helt med där.
Bling eller alla former av "onödig design" är jag emot. Om inte designen tillför något så bör den inte vara där.

"Less is more" föredrar jag.

Jag antar att ni med bling bling menar nå´t som den här;

Bild

Jag kan väl kanske tycka att "Momentum" är aningen överarbetad men knappast på bekostnad av funktionen. Om jag går till mig själv så betalar jag hellre lite mer och får ett vad jag tycker snyggt och bra slutsteg som andas kvalitet istället för en något billigare men ful plåtlåda som inte går att ha framme. Så vad är "onödig design"?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 14:22

Panelguy skrev:Jag antar att ni med bling bling menar nå´t som den här;

Bild

Jag kan väl kanske tycka att "Momentum" är aningen överarbetad men knappast på bekostnad av funktionen. Om jag går till mig själv så betalar jag hellre lite mer och får ett vad jag tycker snyggt och bra slutsteg som andas kvalitet istället för en något billigare men ful plåtlåda som inte går att ha framme. Så vad är "onödig design"?

Ja den skulle jag personligen klassa som bling.

Vad du tycker är nödvändigt eller onödigt är ju upp till dig. Jag skulle inte tänka tanken på att försöka tala om för någon annan vad de skall tycka.

Att betala extra för att få en produkt som är snygg kan ju absolut vara värt det om denna produkt skall stå framme.

Personligen föredrar jag denna typen av design:
Bild

Enligt mig är Momentum inte bara överarbetad utan tom riktigt ful, men är ju bra att det finns olika alternativ då folk tycker olika.

Sen är det väldigt svårt att designa ett slutsteg på bekostnad av funktionen om vi bara pratar finish/lysdiodrar osv...

Ett bra exempel på design på bekostnad av funktion är 99% av alla subwoofers som säljs i butik. De är för små helt enkelt för att låta bra, men hade de gjorts större så hade de inte vart lika snygga och då sålt sämre.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-02-08 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-08 14:24

adzer skrev:Problemet är ju när man kommer till avancerade produkter såsom hembioförstärkare, mobiltelefoner, operativsystem, osv.. där man helt enkelt inte hittar funktionerna man behöver för att de är gömda.

Men det är ju ett helt annat problem som inte beror på huruvida hemmabioreceivern är ytligt snygg eller blingad utseendemässigt?

Problemet är snarare att produkterna är så avancerade att de blir svåra att använda. Man föröker klämma in en hel dator i en receiver, det är feltänkt från start. Man kan inte skylla på receivern för det, s.a.s.

Kort sagt, det finns ingen självklar automatik i att nån slags asketisk approach hjälper användare av komplicerad teknik. Både design och funktionalitet måste vara noggrant utformad och testad och harmoniera för varje särskild tillämpning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-08 14:28

adzer skrev:
phloam skrev:

Man kanske inte vill se prylarna oavsett hur de ser ut? Alla är ju olika.

Vi är alla väldigt lika också som människor.

Om man vill gömma sina prylar - för att de ser ut på ett sätt som man inte uppskattar - så är det ett designproblem.

Om man vill gömma dem av andra skäl så är det inte ett designproblem utan nåt annat.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 14:29

phloam skrev:Men det är ju ett helt annat problem som inte beror på huruvida hemmabioreceivern är ytligt snygg eller blingad utseendemässigt?

Problemet är snarare att produkterna är så avancerade att de blir svåra att använda. Man föröker klämma in en hel dator i en receiver, det är feltänkt från start. Man kan inte skylla på receivern för det, s.a.s.

Kort sagt, det finns ingen självklar automatik i att nån slags asketisk approach hjälper användare av komplicerad teknik. Både design och funktionalitet måste vara noggrant utformad och testad och harmoniera för varje särskild tillämpning.

Jag har hela tiden pratat om design av hård- och mjukvara.
Dvs hur menyerna är uppbyggda är en del av designvalet.

Men visst påverkar hårdvaran också. Trycker du in en hel dator i en receiver så kan du inte ha en display på 5x2cm i fronten att visa menyn på och navigera runt med ett styrkors på fjärrkontrollen.

Den dagen det är lika enkelt att hitta inställningar in sin hembioförstärkare som på ios så blir jag glad.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-02-08 14:30

Ja visst är det bra med alternativ. Den du visar på bild är ju sparsmakad men ser ut som ett hembygge och andas definitivt inte kvalitet om du frågar mig. Däremot blir väl priset lägre och det är ju bra då man antagligen heller inte prioriterat utseendet.
Den här är sparsmakad och andas kvalitet....vilket återspeglas i priset :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-08 14:32

Panelguy skrev:Den här är sparsmakad och andas kvalitet....vilket återspeglas i priset :wink:

Bild

Fast om den inte har fötter på baksidan så faller handtagen från funktion till designelement...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-08 14:34

Panelguy skrev:Ja visst är det bra med alternativ. Den du visar på bild är ju sparsmakad men ser ut som ett hembygge och andas definitivt inte kvalitet om du frågar mig. Däremot blir väl priset lägre och det är ju bra då man antagligen heller inte prioriterat utseendet.
Den här är sparsmakad och andas kvalitet....vilket återspeglas i priset :wink:

Bild

Haha Holographic Audio är ju ett företag som bygger mycket högkvalitativa produkter till långt ifrån låga priser.

Den ser bra och funktionell ut, men inte är rackhandtag något som är speciellt snyggt? Funktionellt men knappast snyggt.
Skall man ha den synligt så måste lysdioden bort med, men det kan man lösa med tejp :D

Fast för mig spelar det ingen roll hur slutsteg ser ut. Dessa har jag inte synliga ändå.
Det är egentligen bara hembioförstärkare och försteg som behöver synas och i dessa alla inställningar finns.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-02-08 14:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-08 14:37

Rackhandtag visar slutstegets teknikkulturella tillhörighet; nämligen hos studioutrustning m.m. :)

Ett bra exempel på hifi-kultur och design som visar densamma på ett adekvat sätt :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-02-08 14:48

Tja, den har handtag på baksidan vilket kan vara praktiskt med tunga monoblock och om rackhandtag är snyggt eller inte är ju upp till var och en att bedöma. Om man tar forumets favoritmärke Bryston så ser ju även 28B futtiga ut utan handtagen tycker jag.

Bild

adzer skrev:Haha Holographic Audio är ju ett företag som bygger mycket högkvalitativa produkter till långt ifrån låga priser.

Det är möjligt att det är bra prylar (har inte hört dom) men utseendemässigt inget jag blir upphetsad över precis. Jag sa inte att priset var lågt men jämfört med Lamm blocken är priset hursomhelst betydligt lägre, vilket som sagt återspeglas i åtminstone designen :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-08 15:04

Henrik62 skrev:
petersteindl skrev:
Bill50x skrev:HiFi som sådant är vetenskap. HiFi står för hög naturtrohet och förutsättningen för detta är tekniken.

Musiken däremot är kultur.

Jmf med fotografering. Kameran är knappast kultur, däremot kan resultatet (dvs bilden) vara det. Målar du tavlor är inte duken och färgen kultur men däremot resultatet.

/ B

+1

Hifi som begrepp ligger mer åt ingenjörshållet. Det är en ingenjörsmässig strävan.

Man får dock inte glömma att KTHs motto är "vetenskap och konst".

Man lägger in konst som motto i civilingenjörsutbildning.

KTH skrev:Vetenskap, konst & ingenjörer
Två sidor av samma människa?
En ingenjör betraktas många gånger vara väl orienterad inom naturvetenskapliga områden, ha egenskaper som att vara logisk och rationell, vara någon som bygger sina slutsatser på fakta.. ja, helt enkelt en lite fyrkantig typ av person.

En konstnär betraktas å andra sidan ofta som någon med mycket kreativitet, egensinniga idéer, med en intuitiv känsla för färg och form, och som ofta drar sina slutsatser utifrån magkänslan.. ja, med andra ord en lite mer frigjord typ av person.

Hur många människor har förutsättningar att utveckla båda dessa sidor till dess fulla potential? Leonardo da Vinci som anses vara en av världshistoriens mest lysande vetenskapsmän och konstnärer – ett geni i ordets fulla bemärkelse – var han en särdeles unik genetisk fullträff? Hur har betydelsen av och perspektivet på vetenskap och konst förändrats under människans historia?

Mvh
Peter

Jag tror att KTH gör ett "feltänk". Konst har inget med teknik att göra eller tänka "utanför boxen" - reklam är inte heller konst. Det vi idag menar med konst är en subjektiv tolkning av verkligheten. Där konstnären utrycker sin "verklighet" med hjälp av vissa tekniker.

Hifi är i grunden ett hantverk, och hantverk är inte konst. Visst kan man tycka att vissa prylar är "snygga", men lådorna utrycker INTE konstruktörens verklighet, endast hans lösningar på vissa problem - typ basåtergivning. Grunden för allt bra hantverk är att form följer funktion - funkis, så det bara dånar om det. Många tillverkare har en bit kvar till att förstå att form måste följa funktionen.

Jag både håller med dig och håller inte med dig.

Visst är det som du säger, men vad KTH säger illusterar nog bara en lite
poetisk beskrivning av vad som måste hända när komplexiteten överstiger
överblick- och beräkningsbarheten, men man ändå vill kunna hantera nämnd
verklighet.

Då behöver man anlita sin känsla och sin intuition, och få har en mera väl-
utvecklad sådan än just ingenjören. Den enda som kan konkurrera är nog
konstnären (ehuru kanske i andra domäner). Det är inte för inte som just
intuitionen har kommit upp så många gånger under nobelprisdiskussionen.
Den är fundamental för allt skapande - både konstnärens och ingenjörens.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2013-02-08 16:10

IngOehman skrev:
Henrik62 skrev:
petersteindl skrev:
Bill50x skrev:HiFi som sådant är vetenskap. HiFi står för hög naturtrohet och förutsättningen för detta är tekniken.

Musiken däremot är kultur.

Jmf med fotografering. Kameran är knappast kultur, däremot kan resultatet (dvs bilden) vara det. Målar du tavlor är inte duken och färgen kultur men däremot resultatet.

/ B

+1

Hifi som begrepp ligger mer åt ingenjörshållet. Det är en ingenjörsmässig strävan.

Man får dock inte glömma att KTHs motto är "vetenskap och konst".

Man lägger in konst som motto i civilingenjörsutbildning.

KTH skrev:Vetenskap, konst & ingenjörer
Två sidor av samma människa?
En ingenjör betraktas många gånger vara väl orienterad inom naturvetenskapliga områden, ha egenskaper som att vara logisk och rationell, vara någon som bygger sina slutsatser på fakta.. ja, helt enkelt en lite fyrkantig typ av person.

En konstnär betraktas å andra sidan ofta som någon med mycket kreativitet, egensinniga idéer, med en intuitiv känsla för färg och form, och som ofta drar sina slutsatser utifrån magkänslan.. ja, med andra ord en lite mer frigjord typ av person.

Hur många människor har förutsättningar att utveckla båda dessa sidor till dess fulla potential? Leonardo da Vinci som anses vara en av världshistoriens mest lysande vetenskapsmän och konstnärer – ett geni i ordets fulla bemärkelse – var han en särdeles unik genetisk fullträff? Hur har betydelsen av och perspektivet på vetenskap och konst förändrats under människans historia?

Mvh
Peter

Jag tror att KTH gör ett "feltänk". Konst har inget med teknik att göra eller tänka "utanför boxen" - reklam är inte heller konst. Det vi idag menar med konst är en subjektiv tolkning av verkligheten. Där konstnären utrycker sin "verklighet" med hjälp av vissa tekniker.

Hifi är i grunden ett hantverk, och hantverk är inte konst. Visst kan man tycka att vissa prylar är "snygga", men lådorna utrycker INTE konstruktörens verklighet, endast hans lösningar på vissa problem - typ basåtergivning. Grunden för allt bra hantverk är att form följer funktion - funkis, så det bara dånar om det. Många tillverkare har en bit kvar till att förstå att form måste följa funktionen.

Jag både håller med dig och håller inte med dig.

Visst är det som du säger, men vad KTH säger illusterar nog bara en lite
poetisk beskrivning av vad som måste hända när komplexiteten överstiger
överblick- och beräkningsbarheten, men man ändå vill kunna hantera nämnd
verklighet.

Då behöver man anlita sin känsla och sin intuition, och få har en mera väl-
utvecklad sådan än just ingenjören. Den enda som kan konkurrera är nog
konstnären (ehuru kanske i andra domäner). Det är inte för inte som just
intuitionen har kommit upp så många gånger under nobelprisdiskussionen.
Den är fundamental för allt skapande - både konstnärens och ingenjörens.

Vh, iö

Det är enligt mig en felaktig föreställning att konst har något med intuition att göra. I konst äger man inget problem, det finns inget att lösa - förutom då kanske en problematik som ligger på det psykologiska planet. Men visst, man kanske inte ska KTH för allvarligt utan det är en poetisk beskrivning av vetenskap. Hur som helst, intuition är mycket viktigt, som du säger, när man ska lösa problem, våga gå utanför boxen. Konst handlar mycket sällan om det. Det finns liksom ingen box att gå utanför, inga "problem" att lösa. Du som subjekt är boxen och problemet - sedan är ju människan mer lika än olika som gör att vi kan uppskatta ett konstnärskap och förstå världen bättre.

:-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-08 16:21

Henrik62 skrev:
Det är enligt mig en felaktig föreställning att konst har något med intuition att göra. I konst äger man inget problem, det finns inget att lösa - förutom då kanske en problematik som ligger på det psykologiska planet.

Men kan man inte se det som att konst - precis som vetenskap - brottas med liknande problem, d.v.s. att försöka formulera ett budskap/sanning?

Det kan ju s.a.s. vara en konst att uttrycka vetenskap, eller en hel vetenskap att skapa konst :)

Sanningen finns där nånstans för både konstnären och vetenskapsmannen, och båda måste anstränga sig intellektuellt för att föra fram eller avslöja den. Det är ingen lek eller nåt irrationellt metodlöst för nån av dem :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-08 16:24

+1

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-08 16:31

Panelguy skrev:Tja, den har handtag på baksidan vilket kan vara praktiskt med tunga monoblock och om rackhandtag är snyggt eller inte är ju upp till var och en att bedöma. Om man tar forumets favoritmärke Bryston så ser ju även 28B futtiga ut utan handtagen tycker jag.

"Handtagen" på baksidan måste väl vara ovan nämnda fötter? :) Annars är ju just slutsteg rätt problemfria att designa m.a.p. funitionalitet.

En välplacerad lysdiod som säger... "JAG FÖRSTÄRKER" och ett par rackhandtag som säger "Försök lyfta mig om du kan LOLOLOL" :)

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2013-02-08 17:03

phloam skrev:
Henrik62 skrev:
Det är enligt mig en felaktig föreställning att konst har något med intuition att göra. I konst äger man inget problem, det finns inget att lösa - förutom då kanske en problematik som ligger på det psykologiska planet.

Men kan man inte se det som att konst - precis som vetenskap - brottas med liknande problem, d.v.s. att försöka formulera ett budskap/sanning?

Det kan ju s.a.s. vara en konst att uttrycka vetenskap, eller en hel vetenskap att skapa konst :)

Sanningen finns där nånstans för både konstnären och vetenskapsmannen, och båda måste anstränga sig intellektuellt för att föra fram eller avslöja den. Det är ingen lek eller nåt irrationellt metodlöst för nån av dem :)

Konst söker ingen sanning eller några svar. Det finns inget givet problem formulerat! Konst handlar om dig och din upplevelse av världen. Vetenskap handlar om att hitta kausala orsaker till ett givet problem. Vetenskap handlar aldrig om dig. En "uppfinnare/hantverkare" söker ju inte kausalitet utan vill skapa en ny produkt som löser ett problem. Men, även här är det inte dig det handlar om, utan problemet som hantverkaren har formulerat.

Ps Jag ändrar mig. Hantverkaren söker visst kausalitet till problemet han vill lösa ds

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-02-08 17:11

Nu tror ju jag att intuition bara är omedvetet användande av tidigare erfarenheter. Typ, man känner på sig nåt och chansar i labbet. Det kan man väl använda sig av när man skapar stor konst också.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-08 17:16

Henrik62 skrev:
phloam skrev:
Henrik62 skrev:

Konst söker ingen sanning eller några svar. Det finns inget givet problem formulerat! Konst handlar om dig och din upplevelse av världen. Vetenskap handlar om att hitta kausala orsaker till ett givet problem. Vetenskap handlar aldrig om dig. En "uppfinnare/hantverkare" söker ju inte kausalitet utan vill skapa en ny produkt som löser ett problem. Men, även här är det inte dig det handlar om, utan problemet som hantverkaren har formulerat.

Då tittar du mest på konst som en utifrån betraktare, en mottagare. Men för den som skapar konsten är förhållandet ett helt annat oavsett om det är musik eller bilder som uttrycks. Där pågår hela tiden en inre kamp hos skaparen att uttrycka sig så ärligt och äkta som möjligt om inte annat gentemot sig själv. Intiution är det mesta som krävs utöver det praktiska hantverket att hantera ett instrument eller pensel och färger. Det är intrycket jag har fått av t.ex. diverse medmusiker genom åren.

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2013-02-08 17:46

Flint skrev:
Henrik62 skrev:
phloam skrev:
Henrik62 skrev:

Då tittar du mest på konst som en utifrån betraktare, en mottagare. Men för den som skapar konsten är förhållandet ett helt annat oavsett om det är musik eller bilder som uttrycks. Där pågår hela tiden en inre kamp hos skaparen att uttrycka sig så ärligt och äkta som möjligt om inte annat gentemot sig själv. Intiution är det mesta som krävs utöver det praktiska hantverket att hantera ett instrument eller pensel och färger. Det är intrycket jag har fått av t.ex. diverse medmusiker genom åren.

Självklart handlar det om att vara ärlig inom konst, men inte söka kausala svar på ett givet problem som du själv inte har formulerat. Vetenskap handlar om att hitta svar. Hitta svar på problem som ligger utanför dig själv. Konst handlar om subjektet. Vetenskap och hantverk handlar om objekt.
Senast redigerad av Henrik62 2013-02-08 17:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2013-02-08 17:49

Objektivisten skrev:Nu tror ju jag att intuition bara är omedvetet användande av tidigare erfarenheter. Typ, man känner på sig nåt och chansar i labbet. Det kan man väl använda sig av när man skapar stor konst också.

Ja, håller med. Intuition beskrivs ibland som "the unknown thought". Intuition är ju något vi använder varje dag i våra liv. Inget som bara händer på labbet eller vid konstskapandet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-08 17:50

Henrik62
Vi tycker och tänker väldigt olika. Det är ok.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi