Hifi-världens myter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-08 16:56

Harryup
Ha... tack. Ja jag ville liksom ge resten av mänskligheten en chans att komma i kapp och rycka upp sig lite men den har visst som vanligt fastnat i diverse definitionsdebatter.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-08 16:58

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotetisk-deduktiv_metod

Vi vill prova hypotesen
Det gäller alltid att: Om något är en svan så är den svart (dvs "alla svanar är svarta")

Vi söker upp ett djur och fastställer att det är en svan (utan att bry oss om dess färg). Av hypotesen följer konsekvensen logiskt att eftersom djuret är en svan måste det vara svart. Om nu djuret inte är svart (vi hittar en vit svan) är alltså hypotesen garanterat felaktig. Däremot kan vi inte säga att hypotesen garanterat är korrekt om vi hittar en svart svan.

Egen tolkning: Det går inte att bevisa frånvaron av något.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-02-08 17:10

Martin skrev:Egen tolkning: Det går inte att bevisa frånvaron av något.

Det är inte entydigt sant. Det går under givna förutsättningar faktiskt bevisa frånvaron av något. Exempelvis att roten ur två inte finns i mängden rationella tal. Eller att en elefant inte finns i ett utrymme som kan innehålla en given mängd elefanter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-08 17:15

Definiera elefant. :) Räknas sjöelefant, porslinselefant i miniatyr?

Mindre populärt: Det går inte att bevisa en nollhypotes.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2013-02-08 17:17

Alexi skrev:science first principle gav 240'000'000 träffar!

Exempelvis denna: http://godsriddle.com/cosmos/arche.html

Gissar att somliga här inte vill bli förknippade med den texten ur "HOW THE BIBLE DEFEATS SCIENCE".
Men kanske är det detta den 1:sta tesen handlar om eftersom religionen kom före vetenskapen :-)
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-02-08 17:19

Men då söker du på något av de tre orden, blir några färre om du söker med fnuttar eller AND operand.
Då får man fram att på engelske så är det ju bara victor mcallister som skriver om science first principle och han verkar ju vara en stabil kille :roll:

http://www.google.com/search?q=%22Scien ... 418&surl=1

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-08 17:20

Martin skrev:Det går inte att bevisa en nollhypotes.

Bevisa det!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-08 17:22

schmutziger skrev:

Men då söker du på något av de tre orden, blir några färre om du söker med fnuttar eller AND operand.
Då får man fram att på engelske så är det ju bara victor mcallister som skriver om science first principle och han verkar ju vara en stabil kille :roll:

Men så kan man ju inte söka eftersom det kan vara kombinerat på olika sätt, men ok om vi smalnar ner oss till Science "first principle", då får jag ändå över miljonen träffar: länk
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-02-08 17:29

Det är lite skojj det där.
Jag har fått för mig att en hypotes kan betraktas som sann så länge motsatsen inte är bevisad.

Ofta ansätter man nollhypotesen och motbevisar den. Ofta är motbeviset av statistisk natur. Typ, nollhypotesen ger det observerade resultatet i 1 fall av 100.

Det roliga är att man på så sätt inte kan fastslå att att en förstärkare färgar (t.ex.). Det är ju bara en viss sannolikhet att det är det som är orsaken till ens resultat 8O

Vänta nu, blev det fel nu? Vare inte tvärtom, transparans kan aldrig påvisas, trots att vi inte ser något. Eller var det så att vi såg saker. Soljuset får ju komma in. UUUUuuuuuh

8)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-08 17:38

Alexi skrev:
schmutziger skrev:

Men så kan man ju inte söka eftersom det kan vara kombinerat på olika sätt, men ok om vi smalnar ner oss till Science "first principle", då får jag ändå över miljonen träffar: länk

Jag förstår inte vad du vill visa med dessa googlingar, det är inte ett exempel på en sökning efter relavant information. Den sista exemplet säger inte ett dugg om förekomsten av uttrycket "den första vetenskapliga tesen" på engelska.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-02-08 17:40

Alexi skrev:
schmutziger skrev:

Fast är det relevanta träffar?
du får kvantitet men är det någon kvalitet?
Mnga träffar kan ju tyda på för generellt ställd fråga och kan inte användas som argument för att det är bra/rätt, ellerr hur?
Och vi vet inte den engelska benämningen på detta mytomspunna begrepp så det kanske är lika bra att lägga ner googleingen tills vi vet mer ;)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-08 17:57

Man får ju massa träffar på första vetenskapliga teser, men de är inte entydigt formulerade. Men att begreppet är brett använt visar det. Jag länkade ju också till en sida med exakt samma benämning och förklaring till den Grekiska bakgrunden.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2013-02-08 20:03

Är det inte mycket bättre att fråga Ingvar vilken
grekisk text han fick översatt?

Om man nu skulle vara specifikt intresserad av
bakgrunden till att Ingvar kallar den "första
vetenskapliga principen" eller "... tesen".

Men vad är problemet med att sprida
begreppet om man tycker att saken behöver ha
ett namn? Är det liksom för att någon
myndighet eller SAOL måste "godkänna" det
först? :lol: Fast den potentiellt närbesläktade
fobin för ordet fonogram kan inte bero på att
det inte står i SAOL, för det gör det. :?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-08 20:41

Aristoteles skrev en del om första principer, kan det möjligen vara från honom?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-08 20:44

På tal om myter... :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-08 20:47

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-08 20:51

Nattlorden skrev:
Flint skrev:På tal om myter... :roll:

http://www.cyjack.com/cognition/Aristot ... ciples.pdf

Å... dessa långa inlägg.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-08 20:58

Flint skrev:
Martin skrev:Det går inte att bevisa en nollhypotes.

Bevisa det!
Det bygger på rent förnuft och logik och är inget som passar för att bevisas eller motbevisas. Det är en tes som man bara kan förstå.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-02-08 22:47

IngOehman skrev:CD är för musik som att göra hackad biff av oxfilén.

Det är väl ett uttryck som skivspelartillverkaren Dr. Peter Forsell slängde sig med i pressen när hans spelare testades?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-08 23:17

penke62 skrev:

Det är väl ett uttryck som skivspelartillverkaren Dr. Peter Forsell slängde sig med i pressen när hans spelare testades?

Äldre än så. Jag stötte på Stan Getz i en hiss på Park hotell i Sthlm när Mark Levinson var där och demonstrerade sina klass A 25W stärkare och HQD-systemet. Då fanns inte CD'n men väl den digitala inspelningstekniken. Och där i hissen klämde Stan ur sig just detta, att digitalt är som att hacka en oxfile och göra hamburgare av den. Men det är inte otroligt att Dr Forsell var med vid detta tillfälle och tog till sig det hela. Trots detta byggde han senare CD-spelare och sålde för dyra pengar.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-08 23:44

Martin skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotetisk-deduktiv_metod

Vi vill prova hypotesen
Det gäller alltid att: Om något är en svan så är den svart (dvs "alla svanar är svarta")

Vi söker upp ett djur och fastställer att det är en svan (utan att bry oss om dess färg). Av hypotesen följer konsekvensen logiskt att eftersom djuret är en svan måste det vara svart. Om nu djuret inte är svart (vi hittar en vit svan) är alltså hypotesen garanterat felaktig. Däremot kan vi inte säga att hypotesen garanterat är korrekt om vi hittar en svart svan.

Egen tolkning: Det går inte att bevisa frånvaron av något.

Jo, så är det ju, om man lägger till "...okänt, genom att inte hitta det".

Men det du citerade är från Popper eller någon Popperist om jag inte tar
fel. Men tesen är ju åtminstone typ ett par tusen år äldre än så.

Jag, som tror att människan har varit förmögen att tänka långt längre än
några tusen år, och som med stöd av nämnd tes inte heller vill utesluta
även avsevärt mycket äldre och mycket förståndsavancerade samhällen,
vill inte ens utesluta att tesen som sådan kan vara äldre än både fem och
tiotusen år.

Någon nämnde att religionen är äldre än vetenskapen.

Nu är det väl lite OT, men jag är mycket nyfiken vadpå ett sådant påstå-
ende är baserat? Jag tycker det är rimligare att föreställa sig att de är
approximativt lika gamla. Både bygger på en grundläggande förmåga till
fantasi - och att från denna skapa imaginära föreställingsvärldar.

Skillnaden är som jag ser det mest bara att de som söker religiösa för-
klaringsmodeller ersätter sin undran med tro, och stannar där, medan de
vars själskonstition är vetenskaplig bara accepterar en väg från en grund-
läggande undran - nämligen till vetskap.

Det finns mellanformer också.

Men att tänka sig religiösa föreställningar utan någon som ifrågasätter
dem med vetenskapligt fundament känns lika långsökt som att veten-
skapliga tänkare inte ifrågasätts av religiösa fundamentalister.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-09 00:50

Bill50x skrev:
penke62 skrev:

Äldre än så. Jag stötte på Stan Getz i en hiss på Park hotell i Sthlm när Mark Levinson var där och demonstrerade sina klass A 25W stärkare och HQD-systemet. Då fanns inte CD'n men väl den digitala inspelningstekniken. Och där i hissen klämde Stan ur sig just detta, att digitalt är som att hacka en oxfile och göra hamburgare av den. Men det är inte otroligt att Dr Forsell var med vid detta tillfälle och tog till sig det hela. Trots detta byggde han senare CD-spelare och sålde för dyra pengar.

/ B

Märkligt med dessa "vandringslegender"(men jag påstår inte att din utsaga är det . . . du kanske rentav var först , typ). . . ?

Den jag hört/läst utspelade sig också i en hiss på någon mässa där det var ingen mindre(sic!) än John Lee Hooker som uttalade sig* . . . typ. :wink: :D

*Vid närmare eftertanke så var det nog Thad Jones . . . kanske ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2013-02-09 11:21

Delar av det som omnämns i första inlägget har jag två olika minnen från. Båda är sådant som jag inte var med på själv och jag har inte haft möjligheter att testa produkterna själva, men mitt personliga förtroende för de inblandade är stort.

Ungefär i slutet av 80-talet eller början av 90-talet testade LTS en cd-spelare från Pioneer, kanske hette den ngt liknande [s]PD91[/s] PD93 var det ju och troligen var det Claes som testade spelaren. Om jag minns rätt blindtestades spelaren mot ngt masterband eller motsvarande. Återgivningen upplevdes illaljudande och andra inom branschen fick ta över spelaren för test.
Efter ett tag hörde en efterföljande testare av sig och upplevde att spelaren hade ändrat karaktär. LTS blindtestade på nytt och de nya testerna visade att spelaren hade gått från väldigt dålig återgivning till väldigt naturtrogen. Spelaren var t.o.m. rekommenderad från LTS under en period, om jag minns rätt.

LTS testade NHT 1.5 (den med diskanten som påminner om Seas H534) någon gång under 90-talet. När testet startade och högtalarna var nya så upplevdes högtalarna som mycket påträngande och illaljudande, i övre mellanregistret eller diskanten om jag minns rätt. Efter ett antal timmars inspelning så lät högtalarna som de skulle och de visade sig vara riktigt bra högtalare. Ken Kantor var/är ju en kompetent konstruktör, så annat vore förvånande.

Bl.a. ovanstående händelser, tillsammans med mina egna (subjektiva och icke blinda) upplevelser från nya högtalare, gör att jag hävdar att tydligt hörbara ljudförändringar efter inspelning av framförallt högtalare och i vissa fall t.o.m. elektronik inte är en myt.
Senast redigerad av Kitchenmaster 2013-02-09 22:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-09 11:49

Laila skrev:Märkligt med dessa "vandringslegender"(men jag påstår inte att din utsaga är det . . . du kanske rentav var först , typ). . . ?

Den jag hört/läst utspelade sig också i en hiss på någon mässa där det var ingen mindre(sic!) än John Lee Hooker som uttalade sig* . . . typ. :wink: :D

Jag tror nog inte att Stan Getz var den som myntade begreppet heller, snarare något han fått, kanske från Mark Levinson, kanske från någon inspelningstekniker.

/ B

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-02-09 11:53

Kitchenmaster skrev:Delar av det som omnämns i första inlägget har jag två olika minnen från. Båda är sådant som jag inte var med på själv och jag har inte haft möjligheter att testa produkterna själva, men mitt personliga förtroende för de inblandade är stort.

Ungefär i slutet av 80-talet eller början av 90-talet testade LTS en cd-spelare från Pioneer, kanske hette den ngt liknande PD91 och troligen var det Claes som testade spelaren. Om jag minns rätt blindtestades spelaren mot ngt masterband eller motsvarande. Återgivningen upplevdes illaljudande och andra inom branschen fick ta över spelaren för test.
Efter ett tag hörde en efterföljande testare av sig och upplevde att spelaren hade ändrat karaktär. LTS blindtestade på nytt och de nya testerna visade att spelaren hade gått från väldigt dålig återgivning till väldigt naturtrogen. Spelaren var t.o.m. rekommenderad från LTS under en period, om jag minns rätt.

LTS testade NHT 1.5 (den med diskanten som påminner om Seas H534) någon gång under 90-talet. När testet startade och högtalarna var nya så upplevdes högtalarna som mycket påträngande och illaljudande, i övre mellanregistret eller diskanten om jag minns rätt. Efter ett antal timmars inspelning så lät högtalarna som de skulle och de visade sig vara riktigt bra högtalare. Ken Kantor var/är ju en kompetent konstruktör, så annat vore förvånande.

Bl.a. ovanstående händelser, tillsammans med mina egna (subjektiva och icke blinda) upplevelser från nya högtalare, gör att jag hävdar att tydligt hörbara ljudförändringar efter inspelning av framförallt högtalare och i vissa fall t.o.m. elektronik inte är en myt.

Det är inte den första PD-lyxspelaren som Ingvar totalsågade du tänker på? En svindyr historia som bl.a HiFi-Musik tokhyllade. Kan ha varit PD95.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-09 13:36

Nej, spelaren ifråga (den som lät illa som rå men bättrade sig på sitt... när den
var inspelad) var PD93. Den liksom föregångaren PD91 var prima maskiner när
de var i trim.

PD95 däremot var en LagatoLink-maskin som på riktigt gjorde hamburgare av
oxfilen, det vill säga som INTE längre hanterade signalen tidskontinuerligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-09 13:58

Vad är det för fel på hamburgare på oxfilé? Har ni någonsin provat det - det är ju gott!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-02-09 14:00

Jag har provat det, och föredrar hamburgare gjorda på entrecote alla dagar
i veckan (det finns även andra bitar som förhöjer smaken).

File tycker jag gör sig bäst omalen. Malen blir den mest som en konstig kött-
smet. :?

Tycker för övrigt att det är för svårt att få tag på grovmalet kött. På Ica-
STOP här i Täby finns det förvisso ibland grovmalen köttfärs att köpa, där
det dessutom är specificerat exakt vad för bitar som är nedmalda.

DET kan bli suveräna hamburgare det. Om bitarna är rätt.

Bill50x skrev:
Laila skrev:Märkligt med dessa "vandringslegender"(men jag påstår inte att din utsaga är det . . . du kanske rentav var först , typ). . . ?

Jag tror nog inte att Stan Getz var den som myntade begreppet heller, snarare något han fått, kanske från Mark Levinson, kanske från någon inspelningstekniker.

/ B

Låter troligt att det var någon tekniker med inflytande och med kontakter
som spritt missuppfattningen i digitalteknikens barndom, t ex till en massa
jazz-musiker.

Svårigheten att förstå samplingsteoremet i allmänhet och digital ljudlagrings-
teknik i synnerhet, tillsammans med svårigheten att skilja mellan och förstå
vad som är dålig återgivning respektive en återgivning som bara "saknar" de
charmiga färgningar som man kanske vant sig vid och även anpassat sin in-
spelningsteknik till, har säkert spelat stor roll också i hur misförståndet har
vuxit fram.

Ytterligare en faktor kan vara att det funnits dåliga AD- och DA-omvandlare,
och många har svårt att förstå skillnaden mellan apparattillkortakommanden
och systemtillkortakommande.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-09 14:14

IngOehman skrev:Tycker för övrigt att det är för svårt att få tag på grovmalet kött. På Ica-
STOP här i Täby finns det förvisso ibland grovmalen köttfärs att köpa, där
det dessutom är specificerat exakt vad för bitar som är nedmalda.

DET kan bli suveräna hamburgare det. Om bitarna är rätt.

[OT]Kan du inte få vilket kött som helst malet på begäran i den buitiken?

Vi brukar göra så när vi ska servera råbiff.

Jag måste passa på och få berätta en anekdot i det sammanhanget.

Gotland, på landet. Året är nog 1995 eller -96. Vi får gäster och far iväg till den lilla butiken i närheten för att köpa färs till råbiffen. Det står en vänlig kvinna bakom köttdisken, och vi går dit med en plasttrågsförpackad entrecote som vi vill få malen. Hon sprättar förpackningen och mal den, helt perfekt och lägger i ett nytt tråg, och säger

- Den här veckan har vi extrapris på köttfärs! och slår i gällande kilopris för köttfärs...

Vi försöker protestera och hänvisar till prislappen som satt på origanlförpackningen, men skakar bara på huvudet och hänvisar igen till extrapriset på köttfärs.

Vi får hoppas att hon inte hade så många kunder som bad henne mal ny färs...

Det blev en mycket god råbiff!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-09 14:27

ICA har, sedan den gigantiska skandalen med datum-ommärkt köttfärs, inga kvarnar i butikerna. Tror inte de ens får ha det.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum