av Kronkan » 2013-02-08 20:48
Självklart är HIFI kultur. Vad gäller apparaternas utformning så är det design oavsett om man tycker den är ful eller snygg.
Men jag är så radikal att själva återgivningen är en del av kulturen. Hantverk, konsthantverk och design är en del av våra kulturella uttryck. Men fötterna i någon form av funktion. Funktionen måste med.
Alltså kan jag gestalta, om jag vill, själva ljudbilden. Så har jag närmat mig saken. Så hela vardagsrummet är gestaltat så att både det synliga och ljudliga skall uttrycka något i förhållande till musik och dess återgivning. Maskinerna som är synliga är vackra och i någon mån samordnade.
Men konst är ingen del, maskin, akustik, ljudbilden. Det är dock ett kulturellt uttryck som faktiskt utrycker något. Att det uttrycke något är ju själva gestalningens mening men konst – Nej.
Konst är något annat även om man kan närma sig sådant i exempelvis trädgårdgestaltning, enligt min enkla mening. Man vill berätta något. Eller göra något något som ingen annan gjort utan hänsyn till att det skall vara funktionellt eller ens vackert. Konst har ju till och med frihet att uttrycka känslor och erfarenhet som åtmisntone inte jag vill ha i mitt vardagsrum. Även om del uttryck i mitt vardagsrum är brutala.