Transparenssträvan och ägande av Inohögtalare - hur vanligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Mitt förhållande till transparens och Inohögtalare är följande:

Jag har fundamental transparenssträvan och äger/tänker äga Inohögtalare
15
17%
Jag har fundamental transparenssträvan och äger/tänker äga högtalare av annat märke
14
16%
Jag har valt en annan väg än den fundamentalt transparenta och äger/tänker äga Inohögtalare
21
23%
Jag har valt en annan väg än den fundamentalt transparenta och äger högtalare av annat märke
40
44%

Antal röster : 90

Användarvisningsbild
bensnake

Transparenssträvan och ägande av Inohögtalare - hur vanligt?

Inläggav bensnake » 2013-02-12 00:17

Jag är fascinerad av "fenomenet" transparensiver/-strävan. "Nähe! :wink:" tänker säkert vän av ordning lite sådär ironiskt efter att ha följt ett par av de senare trådarna signerade undertecknad här i forumet men icke desto mindre; det fortsätter att fascinerar mig. Oförtrutet.

Efter drygt ett års medlemskap här samt ytterligare ett par års deltagande i ett grannforum, har en (läs; min) bild av gemene transparensivrare/-strävare så sakteliga vuxit fram.

För att inga missförstånd nu ska uppstå gällande definitionen av transparensivrare/-strävare, kan jag meddela att min definition avser de som har objektiv/mätbar/F/E-lyssnad trohet mot insignalen (fonogrammet) som allenast saliggörande ljudmål med sin anläggning.

Med transparensivrare/-strävare avses således icke de som har som mål/strävan med sin anläggning att uppnå "subjektiv transparens", alltså att anläggningen ska prestera subjektivt neutralt/frekvensrakt/ofärgande, oavsett mätprestanda och/eller resultat vid F/E-lyssning.

För sådana finns ju också och bör således inte exkluderas diskussionen (ehuru de väljer ett annat alternativ i omröstningen) som måhända följer.

Jag vill också för protokollet slå fast att jag inte lägger någon som helst värdering i epitetet "transparensivrare/-strävare" som sådant, utan redogör endast för subjektiva reflektioner jag gjort under "forumresans gång".

Dessutom; den dagen jag upplever att en trissebaserad anläggning, med eller utan transparensförtecken, gör jobbet bättre satt i relation till de mål jag har med musiklyssning hemma i fåtöljen än mina nuvarande system, kommer jag att byta anläggning. Så var det sagt, för att undvika spekulationer och/eller kommentarer om hur jag själv förhåller mig.

Nåväl.

Bland de till antalet icke obetydliga gemensamma nämnare jag tycker mig ha kunnat observera hos transparensivrare/-strävare, väljer jag i denna tråd att nämna två (av vilka den första, i sammanhanget, väl få anses som tämligen självklar) av dem, nämligen:

1. Gemene transparensivrare/-strävare använder, eller har för avsikt att använda, apparater som enligt mätbara prestanda och/eller F/E-lyssningar förvanskar signalen med ett minimum (helst inte alls, naturligtvis),
samt
2. Gemene transparensivrare/-strävare använder, eller har för avsikt att använda, Inohögtalare.

Att jag i topic valde att lägga fokus på nummer 2, har flera skäl; dels är, som tidigare nämnts, nummer 1 så självklar (ehuru inte ointressant), att den måhända inte behöver dryftas ytterligare. Dels handlar det om rätt så många olika apparatmärken och att få till stånd en omröstning med adekvata alternativ, samtidigt som Inoaspekten ska vävas in, är inte helt lätt verkar det mig.

Dessutom är det ju inte osant att högtalarna tillsammans med rummet utgör de kanske viktigaste faktorerna för återgivningen. Alltså skulle man kunna säga, utan att på något sätt förringa apparaternas betydelse för helheten, att högtalarnas påverkan är avsevärt större än den i sammanhanget ringa påverkan en förstärkare ger.

Fokus på Inonämnaren, alltså.

Nedan lite frågeställningar och diskussionsunderlag som ett komplement till eventuella kommentarer om hur ni har röstat.

- Hur pass omfattande rent geografiskt är den fundamentala transparenstanken bland de som delar denna hobby? Worldwide? Någon särskild världsdel? Inom Skandinavien? I Sverige? Endast lokalt bland "forumister"?

- Om utanför Sverige/Skandinavien; vilka högtalare är det som gäller? Finns det något märke/modell som anses vedertaget/-n inom denna hypotetiskt förekommande "falang"?

- Om vi nu åtminstone litet grand också ska avhandla apparater; vad är det för märken/modeller som används av internationella transparensivrare? Är det NAD 208, Rotel 1090, Bryston eller varför inte Morellos makalösa manick som får dem att gå i spinn, liksom bland ivrarna här eller finns det andra alternativ? Och på vilka grunder väljs dessa, när de inte F/E-lyssnas? Får LTS många telefonsamtal och/eller mail från entusiastiska japaner, jänkare, tyskar och engelsmän med nyfikna frågor eller hur fan går urvalsprocessen till?

Vad tycker/tror/tänker ni? Ordet är fritt. Och glöm inte att rösta... :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-12 00:21

Ha en trevlig tråd.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-02-12 00:47

Varför är det så viktigt vad andra gillar?
\\Sky

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-12 01:11

Det finns en svårighet med röstningen som jag ser det.

"Fundamental transparenssträvan" enligt svar 1 och 2 betyder som jag ser det att själva strävan är fundamental. Vad betyder i så fall fundamental i denna kontext?

Den "fundamentalt transparenta vägen" enligt svar 3 och 4 ser jag som att något är fundamentalt transparent och det finns en väg dit. Vad betyder i så fall fundamentalt i denna kontext?

Du nämner INO i denna tråd och då förmodar jag att transparens syftar på det synsätt på transparens som IngOehman har.

Det kan dock finnas andra synsätt på transparens och då undrar jag vad som i så fall är fundamentalt enligt dig i denna omröstning.

Jag anser t.ex. att mitt synsätt på transparens skiljer sig från många andras synsätt. Vems synsätt/definition på transparens blir då fundamental?

Den som har Fundamental transparenssträvan åt ena hållet och efter ett tag byter åsikt angående definition på transparens kan ju fortfarande ha Fundamental transparenssträvan fast då är strävan inte åt samma håll som tidigare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-02-12 01:21

Fundamentalt låter lite snävt tycker jag. Undrar lite vilken "publik" du tänkt locka att rösta med just den formuleringen. Är det fundamentalt om man har bra återgivning som vägledning mot bättre ljud men inte som slutgiltigt mål?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-02-12 02:03

som att inte äta sallad till lunch ungefär, eller va? :?

EDIT: kanske lite dumt, men sakfrågan 'att äga' tycker jag är märklig på något sätt.. alltid tyckt så :?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-12 07:19

Istället för att ifrågasätta eller diskutera trådens, vare sig syfte eller dess utformning, väljer jag att svara på hur jag tänker:

Jag går på min inre referens, mina självkonstruerade resonemang och framförallt så går jag på hur attraherad jag är av att spela vax i min anläggning.

Jag lyssnar nästan bara på klassiskt och jazz.

Jag vill att det skall låta TILLRÄCKLIGT realistiskt.
Tycker jag inte att det gör det, så blir jag störd i lyssnandet.
Det vill jag undvika.

Tillräckligt realistiskt är det när jag inte blir störd.
Realismen bedömer jag inte utifrån in-/utsignaljämförelser, utan baserat på min inre referens.

Min utgångspunkt är MIG SJÄLV som lyssnare och hur JAG upplever musiken.
Jag bryr mig - i sak - inte om hur prylarna beter sig, även om dessas beteende ligger till grund för min upplevelse.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
denim44demon

Re: Transparenssträvan och ägande av Inohögtalare - hur vanl

Inläggav denim44demon » 2013-02-12 08:57

Tycker frågeställningen är svår då den är väldigt smalt formulerad. Finns det någon som har som "objektiv/mätbar/F/E-lyssnad trohet mot insignalen (fonogrammet) som allenast saliggörande ljudmål"? Det har åtminstone inte jag, men jag kanske äger eller tänker äga ett par Ino-högtalare samt även andra högtalare. Att jag skulle ha en fundamental transparenssträvan låter nästan lite religiöst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-12 09:44

Jag äger inga av Ingvars hobbybyggen kallade ino och är definitivt inte anhängare eller intresserad eller imponerad av hans reklamkanpanj runt inbillad sk. transparens.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-12 10:31

För mig betyder transparens bara att vald apparat inte tillför något egenljud, eller så lite som möjligt. Det tror jag är lätt att uppnå i alla led utom högtalaren. Jag har hittat ett ljud som är tillräckligt "ofärgat" för att jag ska njuta av det några timmar per dag. När jag förlustar mig med en rörförstärkare så är det för att få en viss färgning, som jag tillskriver just rör. Rörfärgning, som jag ser det, ger ett lite mer konturlöst, fluffigt, drömskt ljud. Ett "sound" som jag tycker är trivsamt för viss musik i lagom långa stunder när jag är på det humöret. Då väljer jag att sätta färg på ljudet. Annars överlåter jag det till fonogrammets skapare. Och nej, Ino är inte enda vägen att gå, tror jag. Jag har inga planer på att byta någonting så länge prylarna jag har nu fungerar (vilka prylar? Se min presentation! Klicka på Hemsida nedan). Så jag får väl kalla mig icke-fundamentalist utan Ino kanske? Fast påstå att jag inte tänker köpa Ino är lika fel som att påstå att jag tänker göra det. För det tänker jag inte tänka på förrän det "behövs" och än är det prima liv i Stigs mästerverk. Fast jag vill gärna lyssna mer och inser att jag utsätter mig för en viss risk. Plötsligt kanske ett "behov" uppstår.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-12 10:42

Jag ser inte att man kan välja delarna helt separata och tror att slutsumman av fel är lika med delarnas fel.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-12 10:54

petersteindl skrev:Det finns en svårighet med röstningen som jag ser det.

"Fundamental transparenssträvan" enligt svar 1 och 2 betyder som jag ser det att själva strävan är fundamental. Vad betyder i så fall fundamental i denna kontext?

Den "fundamentalt transparenta vägen" enligt svar 3 och 4 ser jag som att något är fundamentalt transparent och det finns en väg dit. Vad betyder i så fall fundamentalt i denna kontext?

Du nämner INO i denna tråd och då förmodar jag att transparens syftar på det synsätt på transparens som IngOehman har.

Det kan dock finnas andra synsätt på transparens och då undrar jag vad som i så fall är fundamentalt enligt dig i denna omröstning.

Jag anser t.ex. att mitt synsätt på transparens skiljer sig från många andras synsätt. Vems synsätt/definition på transparens blir då fundamental?

Den som har Fundamental transparenssträvan åt ena hållet och efter ett tag byter åsikt angående definition på transparens kan ju fortfarande ha Fundamental transparenssträvan fast då är strävan inte åt samma håll som tidigare.

Mvh
Peter

Jag förstår dina invändningar och även om jag försökt täcka in alla eventualiteter gällande omröstningsalternativ, kan det förstås finnas fall då dessa går att ifrågasätta/ha synpunkter på.

Med "fundamental transparenssträvan" åsyftas den definition jag gav i min inledande post gällande transparensivrare/-strävare, alltså den "Öhmanska" som du skriver. Trohet mot fonogrammet är sålunda det viktiga, oavsett hur återgivningen upplevs.

Alla andra synsätt på transparens täcks in under övriga svarsalternativ.

Vore kul att få ta del av den definition du verkar utifrån. :)

Edit; kanske jag borde använt "fundamentalistisk" i stället. Det var i vilket fall "den bokstavstrogna", Öhmanska definitionen jag åsyftade.
Senast redigerad av bensnake 2013-02-12 11:32, redigerad totalt 1 gång.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-12 11:01

Martin skrev:Fundamentalt låter lite snävt tycker jag. Undrar lite vilken "publik" du tänkt locka att rösta med just den formuleringen. Är det fundamentalt om man har bra återgivning som vägledning mot bättre ljud men inte som slutgiltigt mål?

Jag använde fundamentalt för att alternativet inte skulle kunna förväxlas med en mer subjektiv syn på transparens.

Så länge du alltså har "trohet mot fonogrammet" som ledstjärna, kan du räkna in dig under fundamentalalternativen.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2013-02-12 11:03

Hur vet man att det är transparent?
Gladpack är transparent.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-12 11:09

denim44demon skrev:Tycker frågeställningen är svår då den är väldigt smalt formulerad. Finns det någon som har som "objektiv/mätbar/F/E-lyssnad trohet mot insignalen (fonogrammet) som allenast saliggörande ljudmål"? Det har åtminstone inte jag, men jag kanske äger eller tänker äga ett par Ino-högtalare samt även andra högtalare. Att jag skulle ha en fundamental transparenssträvan låter nästan lite religiöst.

Tvärtom. Den är snarare väldigt bred. Och ja, det verkar som det. 12 medlemmar har röstat så hittills.

Tycker att alternativ 3 eller 4 skulle kunna tänkas passa ditt förhållningssätt, beroende på hur pass seriöst du överväger att skaffa Inohögtalare.

Edit; du skriver att du "kanske äger" Inohögtalare. Vill du inte skylta med detta eller hur tänker du?
Senast redigerad av bensnake 2013-02-12 11:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-12 11:11

Harryup skrev:Jag ser inte att man kan välja delarna helt separata och tror att slutsumman av fel är lika med delarnas fel.

mvh/Harryup

Jag tror inte heller att det är riktigt så enkelt.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-12 11:14

sky_eye skrev:Varför är det så viktigt vad andra gillar?

Denna tråd är till för alla, inte bara för andra.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-02-12 11:31

Har ino-högtalare och bryr mig inte om transparens av den enkla anledningen att jag inte tycker att skivan är en relevant representation av ursprungshändelsen.
Jag föredrar att det låter rätt. I mina öron.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2013-02-12 11:37

Bild

lech

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-12 11:39

bensnake skrev:
petersteindl skrev:Det finns en svårighet med röstningen som jag ser det.

Mvh
Peter

Jag förstår dina invändningar och även om jag försökt täcka in alla eventualiteter gällande omröstningsalternativ, kan det förstås finnas fall då dessa går att ifrågasätta/ha synpunkter på.

Med "fundamental transparenssträvan" åsyftas den definition jag gav i min inledande post gällande transparensivrare/-strävare, alltså den "Öhmanska" som du skriver. Trohet mot fonogrammet är sålunda det viktiga, oavsett hur återgivningen upplevs.

Alla andra synsätt på transparens täcks in under övriga svarsalternativ.

Vore kul att få ta del av den definition du verkar utifrån. :)

Trohet mot fonogrammet kan debatteras. Vad är det? I princip kan man säga att om signalen på högtalaranslutningskontakterna är en total replika av signalen från fonogrammet så har man transparens enligt gängse synsätt på faktiskt. Sedan skulle man kunna sätta en mätmikrofon on-axis och mäta högtalaren i ett ekofritt rum och om signalen in i mikrofonen är identisk med signalen in i högtalarna så har man transparens i en riktning i ett ekofritt rum.

Problemet är dock mångdimensionellt och mångfacetterat då man ställer in högtalarna i ett lyssningsrum och mäter i lyssningsposition.

Lägger man sedan till fantomprojicering med stereo och två högtalare så blir problematiken etter värre. Det hela försvåras ytterligare då rummet läggs på. Skall total transparens uppnås med högtalaråtergivning i bostadsrum och med fantomprojicerade ljudobjekt så uppstår viss problematik.

Problematiken kan förenklas genom att helt enkelt sätta området kring lyssnaren som en slags loge som alltid finns med oavsett inspelning eftersom det är miljön man har hemma i lyssningsrummet. Detta ser jag inte som en transparens gentemot fonogrammet. Det innebär nämligen en färgning av fonogrammet som ger en sameness. (Till skillnad från lochness är sameness norrländska monster med en massa renar.) :)

Vill man ha bort logen ur återgivningen så att endast inspelningslokalen återstår så har man enligt mitt synsätt kommit ytterligare ett steg på vägen mot high fidelity och transparens mot den signal som är inspelad i inspelningslokalen och som man skulle höra om man fanns på plats i inspelningslokalen. Då har vi kommit till den transparens som jag menar med transparens.

Eftersom ljudet uppstår i den mänskliga hjärnan och är en funktion av nervsystemets uppbyggnad så gäller det att ta reda på hur det fungerar i nervsystem och hjärna. Har man lärt sig detta så förstår man också hur man lämpligast kan tackla problematiken så att det återgivna ljudet upplevs vara lika med orginalljudet i inspelningslokalen. För att detta skall kunna ske så måste det egna lyssningsrummet på korrekt sätt elimineras ur lyssningssituationen. Med logetänk sker inte detta eftersom man upplever sin egen loge. Som sagt, man kan sträva efter olika ideal. Mitt ideal är då jag inte hör skillnad på om jag befinner mig i konserthuset och hör en symfoniorkester kontra hör återgivningen hemma där hela lyssningsrummet inte finns med i ljudet utan endast konserthuset med dess volym på ung 20 000 kubikmeter. Orkestern skall upplevas i full storlek och konsertlokalen likaså, även om man sitter i sitt lyssningsrum på 25 kubikmeter.

Den uppgiften är ju lite svår, men är den omöjlig? De flesta har redan gett upp, men jag vet om en person som inte gett upp. Lyckas denne person så har han åstadkommit transparens inklusive högtalare och lyssningsrum.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2013-02-12 11:39

Jag är inte heller jätteförtjust i transparans men tycker INO låter bra så jag är ju inte främmande för att köpa INO högtalare och låta elektroniken "färga" materialet åt mig.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-12 12:07

MagnusÖstberg skrev:Ha en trevlig tråd.

Tack Magnus! Hittills är den mycket trevlig, tycker jag. Kan du redogöra för dina farhågor?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-02-12 12:48

steveo1234 skrev:Har ino-högtalare och bryr mig inte om transparens av den enkla anledningen att jag inte tycker att skivan är en relevant representation av ursprungshändelsen.
Jag föredrar att det låter rätt. I mina öron.

+1

Tänkte skriva samma sak. :) Typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-12 12:49

andyman_se skrev:Jag är inte heller jätteförtjust i transparans men tycker INO låter bra så jag är ju inte främmande för att köpa INO högtalare och låta elektroniken "färga" materialet åt mig.

Det respekterar jag men vill veta om du tror/tycker att inohögtalare inte färgar ljudet?

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2013-02-12 14:07

Flint skrev:
andyman_se skrev:Jag är inte heller jätteförtjust i transparans men tycker INO låter bra så jag är ju inte främmande för att köpa INO högtalare och låta elektroniken "färga" materialet åt mig.

Det respekterar jag men vill veta om du tror/tycker att inohögtalare inte färgar ljudet?

Det tror jag alla högtalare gör mer eller mindre och på olika sätt. Jag tror inte Ino skiljer sig på den punkten. Om det nu är så viktigt att det ska låta som vid mixning så får man väl skaffa samma högtalare som skivan mixades på, eller? Och elektronik. Allt annat kommer ju låta annorlunda, om än dock knappt hörbart.

Jag har varit i tillräckligt många studios för att inse att dom låter ganska olika. Jag vill nog ha en kombination av färgningar elektronik/högtalare som passar mig. Inte killen som mixade plattan.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-12 14:16

andyman_se
Vi tänker/tycker ganska lika.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-12 14:55

bensnake skrev:Om vi nu åtminstone litet grand också ska avhandla apparater; vad är det för märken/modeller som används av internationella transparensivrare? Är det NAD 208, Rotel 1090, Bryston eller varför inte Morellos makalösa manick som får dem att gå i spinn, liksom bland ivrarna här eller finns det andra alternativ? Och på vilka grunder väljs dessa, när de inte F/E-lyssnas? Får LTS många telefonsamtal och/eller mail från entusiastiska japaner, jänkare, tyskar och engelsmän med nyfikna frågor eller hur fan går urvalsprocessen till?

Vad tycker/tror/tänker ni? Ordet är fritt. Och glöm inte att rösta... :wink:

Jag tror att det stora flertalet inte har någon tanke på om det ska vara troget insignalen. Läs gärna någon av testerna i de stora internationella audiotidskrifterna.* Hur mycket säger de om hur prylarna i sig låter? De är många floskler som trängs på de skrivna raderna. Det är i princip bara lyssna och tyck. Dyra prylar skrivs ofta upp och givetvis är senare utgåvor bättre än de tidigare. I en del fall är skillnaderna obetydliga jämfört med mycket annat i en kedja av apparater. Själv har jag vid några tillfällen blivit besviken när beskrivningarna om betydande förbättringar inte alls stod i paritet med hur det lät i verkligheten.

Har inte röstat eftersom jag har både Ino och andra högtalare.

*Bäst är de tyska där man kan se isärplockade apparater, hifiporr. Äldre amerikanska högtalare som Infinity och Magnepan ligger på garagebyggenivå i fråga om utförande.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-02-12 15:02

RogerGustavsson skrev:[. Själv har jag vid några tillfällen blivit besviken när beskrivningarna om betydande förbättringar inte alls stod i paritet med hur det lät i verkligheten.

Hur menar du där? Är det så att en i tidningen beskriven skillnad inte märks hos dig? Eller menar du apparat i jämförelse med verkligheten skiljer sig åt?

Hur som haver är min åsikt att alla tester bara gäller för testuppsättningen och är inte direkt överförbara till ens egen utrustning.

Tycker vi lika kanske?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-12 15:13

Var kanske otydlig. Jag tycker många gånger skillnaderna överdrivs/förstoras av skribenterna. Det kan vara skillnader som endast dektekteras vid en direkt jämförelse. Vissa högtalare kan man knappt skilja åt, de som har en "familjesignatur". Som du säger, det gäller dessutom bara i just den testuppsättningen, med den utrustning och det rummet. I en del fall räcker det med att flytta sig i soffan...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-12 15:14

Ärligt talat - jag har hellre en musikanläggning som färgar lite men gör mig glad än en som är nästan transparent men gör mig nervös :)

Det är m.a.o. viktigare för mig att jag trivs med anläggningen på flera plan (inklusive att den också låter bra, naturligtvis) än att sträva efter "trohet mot fonogrammet" som enda ledstjärna. Jag är nog alldeles för "allt eller inget" för att transparensiver allena skulle funka för mig.

Jag kör på absolut trohet mot mig själv och mina högst subjektiva preferenser vad gäller hur bra det behöver låta och hur roligt det är att spela musik på anläggningen i fråga (man har ju flera nu i praktiken).

Hatten av till alla som satsar på att nå stjärnorna, vilka de nu än är, transparensnirvana eller vintage heaven eller skivparadiset, det är kul med folk som ger järnet :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi