Jocke skrev:Tygdome behöver ju inte vara mjukdome!^^
Nej, det finns ju vävbakelit!
Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Tygdome behöver ju inte vara mjukdome!^^
paa skrev:Jocke skrev:Tygdome behöver ju inte vara mjukdome!^^
Nej, det finns ju vävbakelit!
Martin skrev:Fast tygdomen är ju inte den bästa för waveguide. Men det går ju att ändra till andra diskanter om man vill.MagnusÖstberg skrev:Vem vet om det kommer en WG på den där..Martin skrev:Varför en plattdiskant?MagnusÖstberg skrev:Martin skrev:Avancerat! Men vad är det för element?
Bland annat ingår CA21-LTS, Ino B-67 och Scan-Speak 9700
Men jag gillar den och den passar in i projektet Kajsa Varg-upplägg. Helt seriöst så har den varit på banan i 4 år
paa skrev:Morgan skrev:Högtalarprojekt ska ha smeknamn. "LillStig" "9LAEH" "MegaBörje-6" "Sudden Impact" "äggen" och så vidare.
Ge dem nu ett värdigt eller ovärdigt smeknamn, så vi slipper snacka om "Östbergarna". Får jag föreslå "Torpederna"? Eller "Kaffeburkarna"?
Eller "Lilla Annas pålar".
Morgan skrev:Okej, topparna heter alltså Kaffeburkarna nu, och systemet inklusive basdelarna får namnet Östbergs Blandning.
Morgan skrev:Du tycker väl omröstningar är ungefär lika roliga som jag tycker? Dvs inte alls?
Morgan skrev:Nu har du fastslagit hur de ska heta, tycker jag. Möstberg får inrätta sig, och fixa till trådtiteln
MagnusÖstberg skrev:Ser riktigt bra ut det där Jocke, jag visste att jag kunde lita på dig
Det blir en helt egen låda för WGn i mitt bygge per default.
Min teori är att det beror på hur sömlös impedansen är i anslutningen mot membranet och där har ju en dome utan galler en jättestor fördel.WG´s brukar ju falla och ha "fnurror" i återgivningen av översta oktaven och jag tror att det beror på att man gör dem stora för att de ska ha större effekt mot lägre frekvenser.
MagnusÖstberg skrev:Stämmer att det är B67, ett vidunderligt bra element i mellanregisterområdet som sprider jämt och fint utan krusiduller väl över en oktav över tänkt delning.
Som det känns nu kanske jag kopierar din lösning rakt av. Den har funnits i bakhuvudet och utformningen på både platta och respons tilltalar för min applikation. Hur djup är den WGn?
Martin skrev:Min teori är att det beror på hur sömlös impedansen är i anslutningen mot membranet och där har ju en dome utan galler en jättestor fördel.WG´s brukar ju falla och ha "fnurror" i återgivningen av översta oktaven och jag tror att det beror på att man gör dem stora för att de ska ha större effekt mot lägre frekvenser.Det går att komma mycket närmare membranet med halsen i wg:n.
Naqref skrev:Jag kommer kalla dom Ostburgarna.
Jocke skrev:Är B67 på något sätt släkt med mellanregistret i LTS-högtalarna? Finns någon dokumentation/mätning?
Naqref skrev:Jocke skrev:Är B67 på något sätt släkt med mellanregistret i LTS-högtalarna? Finns någon dokumentation/mätning?
Nej och nej.
B67 här är ett Vifa PJ17 men med vissa detaljer justerade. Grymt bra som mellanregisterelement med en frekvensgång som är ruggigt bra. Används i Morellosarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster