TC Sounds Epic 12" i tappat horn?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doglas2009

TC Sounds Epic 12" i tappat horn?

Inläggav doglas2009 » 2013-02-12 14:13

Hej!

Just nu har jag två stycken TC Sounds Epic 12" i 75L-slutna lådor. Jag tycker att dom låter väldigt bra, men skulle vilja ha ännu mer bas.

Jag har läst lite om Kraken 212 och funderar då på om Epic 12" skulle funka i någon liknande lösning. Epic har ju längre slaglängd och högre effekttålighet så det borde väl gå att spela ännu starkare än Kraken 212..?

Jag har basarna främst för film, men vill att det ska funka bra till musik också. Går det att få bra djupbas ur tappade horn?

Anledningen till att jag kollar på just tappade horn är att det verkar som att det går att få mycket bas utan att använda speciellt mycket av slaglängden, stämmer det?

Jag kommer antagligen köpa 2 Epic 12" till.

Mina alternativ är följande:

2 basreflexlådor med 2 element i varje

2 slutna lådor med 2 element i varje

Kraken 212 liknande horn

Vilket skulle ni välja? Och av vilken anledning...

(Här är bilder från bygget av mina slutna subbar om någon är intresserad http://www.minhembio.com/doglas2009 )

Mycket tacksam för svar! :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-02-12 15:32

Jag hade byggt fler slutna lådor. För att det är enklare på så många sätt.

Jag tycker om avlånga lådor, ibland kallade gravstensmoduler. Lätta att placera.

(satt precis och tittade på TCs hemsida och kikade lite i basta. Blir inte lådtrycket lite väl högt i 75 l slutet?)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-12 15:35

Elfsberg skrev:(satt precis och tittade på TCs hemsida och kikade lite i basta. Blir inte lådtrycket lite väl högt i 75 l slutet?)

Ingen fara. Inte sådär mycket marginal, men funkar utan problem.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-02-12 15:44

Men jag skulle helst vilja har mer tryck, och jag kommer inte köpa fler än 2 stycken Epic 12" till. Skulle jag inte då få mer tryck med basreflex eller tappat horn?

Vad menas med lådtryck? Eller rättare sagt; På vilket sätt är det dåligt att ha högt lådtryck?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-12 15:46

doglas2009 skrev:Men jag skulle helst vilja har mer tryck, och jag kommer inte köpa fler än 2 stycken Epic 12" till. Skulle jag inte då få mer tryck med basreflex eller tappat horn?

Vad menas med lådtryck? Eller rättare sagt; På vilket sätt är det dåligt att ha högt lådtryck?

Ja absolut skulle du får mer tryck runt avstämningen med portade lådor eller horn, men mindre tryck under.

Lådtryck är trycket innuti lådan. Enkelt sagt kan man säga att om detta blir för högt(eller för lågt) så ökar disten.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-02-12 15:55

Tack så mycket för svaren!

Men jag "behöver" inte har bas under 15hz, skulle det vara möjligt med horn/basreflex?

Får man mycket sämre transientsvar (tror jag det kallas) med horn/reflex?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-12 16:00

doglas2009 skrev:Tack så mycket för svaren!

Men jag "behöver" inte har bas under 15hz, skulle det vara möjligt med horn/basreflex?

Får man mycket sämre transientsvar (tror jag det kallas) med horn/reflex?

Ja om du inte bryr dig om infrabasen så fungerar de lösningarna bra då du får mer kapacitet per element sas.

Det tvistar de lärde om. Vad som ger bäst transientsvar , grupplöptid osv vågar jag inte tala om för dig.
Det jag personligen kan säga är att en bra portad låda skulle jag ha svårt att höra skillnad på mot en bra sluten(förutom infratonerna så klart), men en dåigt portad kan bli hur dålig som helst.

Portade lådor är svårare att bygga, men de har potentialen att bli lika bra som slutna(nästan iaf).

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-02-12 16:09

Med dom basarna jag har nu känns det inte lönt att försöka få infrabas, så då försöker jag hellre få bättre tryck lite längre upp. Men tror du att det skulle gå att få bra tryck till ~15hz men horn, eller är det för mycket att begära av mina element?

Jag är mest sugen på att bygga horn, men jag har inte speciellt bra koll på om det ens skulle bli bra ...

Jag kan också tillägga att jag inte har en MiniDSP än, det kanske skulle göra jättestor skillnad för mina slutna...?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-12 16:13

Jag har ingen erfarenhet av att bygga horn så kan tyvärr inte hjälpa dig där, men det går säkerligen.

En miniDSP används oftast för att lyfta djupbasen och ta ner toppar. Inget den gör kan ge dig mer kapacitet i ett visst register.
Om ditt problem nu är att du bottnar basarna eller får basarna att dista så behöver du mer kapacitet.
Är dock problemet att du har för låg nivå i de lägre registrerna och om du har kapacitet till godo så absolut kan en miniDSP hjälpa.

"vilja ha ännu mer bas." är inte sådär tydligt. Exakt vad är det du inte är nöjd med och vad är det du vill uppnå?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-02-12 16:24

Tack för hjälpen!

Jag har aldrig bottnat basarna, men när man kollar på filmer som t.ex. Immortals så slår basarna riktigt mycket. Jag skulle vilja att basarna inte skulle behöva kämpa så för att spela på den volymen jag vill (främst film, musik är inga problem)

Men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, "mer tryck" vill jag ha.

T.ex. Kompisen som har ett par Cerwin Vega ve-8f har kanske inte mer, men heller inte mindre bas i många låtar. Och dom har en 8" bas i varje, mot mina 12" med längre slaglängd...

Jag läste om Kraken 212. Den ska ju kunna spela 118db vid 17hz. Mot 2 slutna lådor med samma element 101db.

Om jag läser av simuleringen på mina element rätt så ska ett sådant kunna spela runt 110db vid 17hz. Om jag då hade horn skulle jag väl med mina mått sätt kunna spela helt förskräckligt starkt ...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-12 16:28

Låter som att du vill ha upp nivån vid de lägre frekvenserna. Slutna lådor faller naturligt ganska tidigt så nere vid 20Hz har du garanterat en bra bit lägre nivå än vid tex 50Hz.
Detta kan du fixa med en miniDSP. Att höja nivån kommer dock att kräva ännu mer slaglängd än det redan gör.
Vägen till bra tryck med slutna lådor är att ha många av dem(eller väldigt stora element).

Men självklart får du mer kapacitet om du sätter basarna i horn eller i portade lådor.
Jag har aldrig hört Kraken212 så kan inte uttala mig om ljudet, men du lär få kapacitet så det räcker och blir över med 2st sådana.

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-02-12 16:42

Tack så mycket för hjälpen!

Jo det är mycket möjligt att det är mer djupbas jag vill ha, jag har inte hört något ordentligt bassystem, så jag vet inte riktigt hur det "ska" låta...

Såhär mäter det nu, utan MiniDSP.

http://www.minhembio.com/doglas2009/336448/

Det faktum att det behövs ännu mer slaglängd för att eq:a gör att jag skulle vilja bygga basreflex/horn...

Är det någon som vet om Epic 12" skulle funka bra i ett tappat horn?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-12 16:46

Var bor du? Har du vägarna förbi Karlstad så är du välkommen på lyssning.

Ja de mätningarna visar ju att du har mycket högre nivå vid 40Hz än 20Hz. De faller även tidigt uppåt. Vad delar du med och vid vilken frekvens?

Ja med horn får du ju garanterat mer kapacitet. Kan tyvärr inte hjälp dig där. Fråga PetterPersson är mitt tips.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-02-12 17:01

doglas2009 skrev:Men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, "mer tryck" vill jag ha.

T.ex. Kompisen som har ett par Cerwin Vega ve-8f har kanske inte mer, men heller inte mindre bas i många låtar. Och dom har en 8" bas i varje, mot mina 12" med längre slaglängd...

Jag tror på en miniDSP och EQ:a upp mellan 50-70Hz, just det området ser du ut att ha en ganska rejäl dipp i och jag kan uppleva att man saknar lite "tryck" om man har dalar där.

Hade du testat att flytta runt basarna och mätt efteråt?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-02-12 18:28

Jag bor i Jönköping, jag tror inte att jag kommer åka förbi Karlstad på ganska länge, men jag tackar för erbjudandet! (jag är 17år och har därför inte körkort...)

Jag delar i min Denon AVR-1912, jag har för mig att jag delar vid 120hz. Jag upplever att det blir lite bättre "tryck" till musik när man delar vid 120hz, istället för 80hz.

Ja, jag har testat flytta omkring dom så mycket jag har kunnat, men mitt rum är på 14kvm så det finns inte så många ställen...

Empa har du något att säga om horn, tror du det är en bra eller dålig lösning?

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-02-12 18:34

doglas2009 skrev:Jag bor i Jönköping, jag tror inte att jag kommer åka förbi Karlstad på ganska länge, men jag tackar för erbjudandet! (jag är 17år och har därför inte körkort...)

Jag delar i min Denon AVR-1912, jag har för mig att jag delar vid 120hz. Jag upplever att det blir lite bättre "tryck" till musik när man delar vid 120hz, istället för 80hz.

Ja, jag har testat flytta omkring dom så mycket jag har kunnat, men mitt rum är på 14kvm så det finns inte så många ställen...

Jag har själv kraken hemma och vet inte hur de funkar i ett så litet rum, min står i ett litet rum nu och upplever de lite bumligt.

Dock om du vill ha tryck, en riktig käftsmäll när du höjer lite så är kraken ett fint altenativ. en vän va hemma nyss och fick hela golvet att gunga vid 20 hz..... :twisted:

Skall bygga en till..

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-12 18:43

marcusssfl skrev:
doglas2009 skrev:Jag bor i Jönköping, jag tror inte att jag kommer åka förbi Karlstad på ganska länge, men jag tackar för erbjudandet! (jag är 17år och har därför inte körkort...)

Jag har själv kraken hemma och vet inte hur de funkar i ett så litet rum, min står i ett litet rum nu och upplever de lite bumligt.

Dock om du vill ha tryck, en riktig käftsmäll när du höjer lite så är kraken ett fint altenativ. en vän va hemma nyss och fick hela golvet att gunga vid 20 hz..... :twisted:

Skall bygga en till..

Och jag som trodde att jag var en tjockis 8O
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-02-12 18:46

Ja så kan man ju med uppfatta de.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-02-12 19:07

Klart att du ska bygga horn! :D
Huruvida dina basar är lämpliga eller ej, vet jag inte.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-02-12 19:11

marcusssfl skrev:

Skall bygga en till..

Det låter väldigt spännande. Hur högt upp kan dom spela? Skulle det funka att dela dom vid 120hz?

Frågan om är om Epic 12" är lämpat för att bygga tappat horn...?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-02-12 19:11

marcusssfl skrev:

Skall bygga en till..

Repost

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-02-12 19:50

Tyckte inte dom gjorde sig riktigt till 120hz, fungerar gör de vell men delar min vid 100.

Vet inte hur det skulle funka med det elementet, överlåter den frågan till våra
Experter på forumet :D

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-02-12 20:25

Ingen som vet om Epic 12" skulle funka bra i ett tappat horn? 8O

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-02-12 20:26

marcusssfl skrev:Tyckte inte dom gjorde sig riktigt till 120hz, fungerar gör de vell men delar min vid 100.

Vet inte hur det skulle funka med det elementet, överlåter den frågan till våra
Experter på forumet :D
Har du några mätningar på hur det spelar? :)

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-02-12 21:09

doglas2009 skrev:Empa har du något att säga om horn, tror du det är en bra eller dålig lösning?

Inte en aning faktiskt. Men kom på att egentligen skulle jag klara mig ett tag utan miniDSP då jag ändå behöver spela in i28, fast det hade varit intressant och se hur basarna mäter i nya rummet.

Så du skulle kunna låna den ett tag om du kan vänta på en inmätning av mitt nya rum :)

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-02-13 19:57

Kraken 212 fungerar bra, skillnaderna är mycket små jämfört med
JBL-elementen. Magneten är lite klenare på Epic-elementet så du
tappar en enstaka Hz i botten. Så det är bara å bygga :)
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-02-14 01:38

PetterPersson skrev:Kraken 212 fungerar bra, skillnaderna är mycket små jämfört med

Tack för hjälpen ni som hjälper till :)

Är tappade horn som basreflex, att lådan måste vara exakt anpassad för elementet, annars blir det skit? Eller kan jag bygga efter kraken 212 ritningarna och sätta i Epic-elementen istället?

Tjänar jag inte in någonting på att Epic 12" har längre slaglängd och högre effekttålighet än JBL-basen?

Finns det några mätningar på Kraken 212? Hur djupt ska den kunna spela med bra tryck?

Användarvisningsbild
doglas2009

Inläggav doglas2009 » 2013-02-15 23:25

Bump 8)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-16 14:39

doglas2009 skrev:
PetterPersson skrev:Kraken 212 fungerar bra, skillnaderna är mycket små jämfört med

Tack för hjälpen ni som hjälper till :)

Är tappade horn som basreflex, att lådan måste vara exakt anpassad för elementet, annars blir det skit? Eller kan jag bygga efter kraken 212 ritningarna och sätta i Epic-elementen istället?

Tjänar jag inte in någonting på att Epic 12" har längre slaglängd och högre effekttålighet än JBL-basen?

Finns det några mätningar på Kraken 212? Hur djupt ska den kunna spela med bra tryck?

Petter svarade på det. Epic tappar någon enstaka Hz jämfört med Jbl så det är bara att bygga. Inga modifieringar av lådan alltså.
Så nu är det dags att sluta fundera och börja bygga..och sedan rapportera resultatet. Jag är nämligen själv intresserad av Kraken 212.. :D

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-02-19 20:16

Japp, det kommer gå att spela starkare i och med högre effekttålighet
och längre slaglängd, men du tappar någon Hz i botten. Nu vill vi se en
byggtråd såklart! 8)
Medskyldig till No Frills Audio

Nästa

Återgå till DIY-forum