Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Jag har inte röstat, men det är för att jag är för dum för att förstå alternativen.
Jag siktar mot transparens mot min inre referens av hur ljud låter från olika källor och bygger mina egna alster för att försöka återskapa det i hemmiljö.
Jag förstår överhuvudtaget inte vad en viss tillverkare har för plats i tråden, det fins väldigt många som strävar efter att återgivningen skall uppfattas som minimalt påverkad via deras högtalare.
MagnusÖstberg skrev:Känner mig inte hemma i dom alternativen heller. Du klarar dig utan min röst, eller placera in den där det känns bäst.
bensnake skrev:Jag är fascinerad av "fenomenet" transparensiver/-strävan. "Nähe!" tänker säkert vän av ordning lite sådär ironiskt efter att ha följt ett par av de senare trådarna signerade undertecknad här i forumet men icke desto mindre; det fortsätter att fascinerar mig. Oförtrutet.
Efter drygt ett års medlemskap här samt ytterligare ett par års deltagande i ett grannforum, har en (läs; min) bild av gemene transparensivrare/-strävare så sakteliga vuxit fram.
För att inga missförstånd nu ska uppstå gällande definitionen av transparensivrare/-strävare, kan jag meddela att min definition avser de som har objektiv/mätbar/F/E-lyssnad trohet mot insignalen (fonogrammet) som allenast saliggörande ljudmål med sin anläggning.
MagnusÖstberg skrev:Jag har inte röstat, men det är för att jag är för dum för att förstå alternativen.
Jag siktar mot transparens mot min inre referens av hur ljud låter från olika källor och bygger mina egna alster för att försöka återskapa det i hemmiljö.
Jag förstår överhuvudtaget inte vad en viss tillverkare har för plats i tråden, det fins väldigt många som strävar efter att återgivningen skall uppfattas som minimalt påverkad via deras högtalare.
bensnake skrev:tvett skrev:De som hårdast proklamerar transparens? Utav vilka?
tvett skrev:bensnake skrev:tvett skrev:De som hårdast proklamerar transparens? Utav vilka?
Det är intressant att konstatera att du på ett forum med många ino-ägare och många människor med tillräcklig kunskap att inte sitta i en apparatbyteskarusell drar dina slutsatser.
bensnake skrev:
[...]
Ino finns med som "referens" eftersom min erfarenhet säger mig att de som hårdast proklamerar trohet mot insignalen som primärt mål med anläggningen använder just Inohögtalare. Utfallet i undersökningen får ge vid handen om denna min erfarenhet visar sig vara väl förankrad i verkligheten.
Wikipedia skrev:Hi-fi är en beteckning som står för high fidelity – vilket betyder hög trohet till originalet [...]
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag har inte röstat, men det är för att jag är för dum för att förstå alternativen.
Det låter som om du borde skaffa dig en riktig rörstärkare. Synd att mitt senaste bygge låter så bra, annars skulle du få den som tack för alla gamla hrm... verbala slagsmål vi har haft genom åren.
IngOehman skrev:Du vill ha svar där folk kopplar Ino till transparensfundamentalism. Det vill
säga svar på 1 och 4.
IngOehman skrev:Och problemet är inte varken din uppfattning eller samband som kan finnas,
utan att du skrivit frågställningen på ett tråkigt och ledande sätt.
IngOehman skrev:Jag kan förstå om någon skulle se det som en metod, men som ett mål?
Målet är väl rimligen att använda anläggningen för att spela fonogram på
den. och det förmodar jag (kanske felaktigt) gäller för alla och envar?
IngOehman skrev:Transparens mot fonogrammet är ju ett tänkbart mål med anläggningen, och det behöver inte ens ha något med musik att göra! Det gäller väl för vilka ljud som helst, inklusive soundtracket till talfilm där kanske inte en ton spelas.
IngOehman skrev:De alternativ du erbjuder färdigskrivna är ju inga svar på frågan. Det är två tänkbara svar på vad man vill att ens anläggning skall göra, men du frågade ju något helt annat.
IngOehman skrev:Läser man ditt alternativ 1 så är det uppenbart att det du frågar om inte alls är vilket mål folk har med att lyssna på musik, utan det du frågar om handlar ju att spela fonogram på sin anläggning, det vill säga du frågar ju vad de vill ha för egenskaper från sin anläggning - alltså vad de vill att den skall göra.
Vad är annars alternativ 1 med pratet om ett fonogram?
IngOehman skrev:Och hur jag än vänder och vrider på frågorna till din fördel (med avsikten att
blunda för att der ser ut att vara avsedda tendensiöst - för att koppla ihop
fundamentalism och Ino) kan jag inte se hur jag skall kunna rösta i din tråd,
trots att du ser mig som representant för en viktig ingrediens av frågeställ-
ningen - den där transparensfundamentalismen.
Men hur skall jag kunna stå för det när jag inte själv är fundamentalist?
phon skrev:... och har på en annan anläggning, precis som bensnake, valt den fundamentalt färgande vägen.
tvett skrev:bensnake skrev:tvett skrev:De som hårdast proklamerar transparens? Utav vilka?
Det är intressant att konstatera att du på ett forum med många ino-ägare och många människor med tillräcklig kunskap att inte sitta i en apparatbyteskarusell drar dina slutsatser.
tvett skrev:Var är alternativet för
Dem som vill ha fet stark bas?
bensnake skrev:tvett skrev:bensnake skrev:tvett skrev:De som hårdast proklamerar transparens? Utav vilka?
Jag är inte helt säker på att jag riktigt förstår, mot bakgrund av meningsbyggnaden, vad du menar men rent intuitivt tycker jag mig känna en frän doft av fundamentalism tillika elitism.
sky_eye skrev:Varför är det så viktigt vad andra gillar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster