Moderator: Redaktörer
Johannes skrev:Jag skall alltså köpa en spole som är lite mindre och ev höja diskanten kanske max 1db och iomed detta få högtalaren att "blomma ut" "släppa"? Och kanske på köpet få intrycket av transient villigare högtalare. . Kanske om jag höjer avstämningen ocå få intrycket av rappare lägre bas. ?
Johannes skrev:60ohm s motstånd alltså. Om det funkar kan man behålla motståndet eller är det bara en tillfällig lösning ?
Svante skrev:Frågan "vad vill man höra" är intressant och är väsentlig för fonogramproducenter.
Den är mindre intressant för högtalarproducenter, eftersom de i första hand har att återge det som fonogramproducenterna har skapat.
Man hör alltså inte en tonkurva, utan ett möjligen ett spektrum som uppstår som en kombination av fonogrammets spektrum och högtalarens tonkurva.
Att beskriva en högtalares "sound" i positiva ordalag är att klampa in på fonogramproducenternas mark. Visst kan man, men är det bra?
Ingen fara, gäller att se kontexten tror jag. Man kan tro att tråden behandlar en allmän fråga, men läser man mellan raderna ser man att frågan egentligen grundar sig i ett specifikt fall.IngOehman skrev:PS. Oj, insåg just att tråden redan var flera sidor lång. Mitt svar härovan kan
nog med fördel bortses ifrån. Det är lite senkommet ju, liksom.
Martin skrev:
Jocke: Ja, det var imponerande snabbt!
Martin skrev:Ingen fara, gäller att se kontexten tror jag. Man kan tro att tråden behandlar en allmän fråga, men läser man mellan raderna ser man att frågan egentligen grundar sig i ett specifikt fall.IngOehman skrev:PS. Oj, insåg just att tråden redan var flera sidor lång. Mitt svar härovan kan
nog med fördel bortses ifrån. Det är lite senkommet ju, liksom.
Jocke skrev:Martin skrev:
Ja, jag brukar ju vara lite trög annars!![]()
Har ju försökt hjälpa Johannes med det här tidigare så det låg ju i princip klart... Kikade igen lite på det här med diskanten...
Det är ju inte bara sådär att byta element och kunna dra några större slutsatser av resultatet. Vi har tidigare kikat på att få överföringsfunktionen så lik som möjligt. Sedan uppför sig naturligtvis elementen lite olika akustiskt sett och det är svårt att säga vare sig bu eller bä om det utan att ha hört dem eller haft möjlighet att mäta...
Den blå kurvan är 1212 i Zaph´s design och här kan vi väl kalla den för målkurva (så länge iaf...). Den svarta kurvan är zaph´s filter med 9300. Du kör nu enligt den röda efter att ha bytt plats på motstånden. Den ligger någon dB under upp till typ 3kHz och det kan jag tänka mig påverkar den upplevda transientförmågan.
Den gröna kurva överensstämmer bättre med "målkurvan" och då med seriekondensatorn utbytt till 8,2uF och seriemotståndet till 2,7ohm. 3,3 behåller du men ansluter parallellt. Men som sagt - hur elementet uppför sig akustiskt berättar detta inget om...^^
Martin skrev:Men, det kan fortfarande vara så att en lite högre avstämning låter "rappare" (mer punch) än en lägre för att lägre frekvenser blir mer dämpade och inte exiterar rummets resonanser lika mycket. Då beror det på djupare bas att högtalarna låter slöare i rummet.
I mitt rum låter mina högtalare med L18 och låg avstämning inte alls slöa. Det är torr och djup bas i dem. Men jag kanske har ett gynnsamt rum för djupare bas med dämpande eftergivliga väggar mm.
skrutten skrev:Som jag upplever det är samtidig "brafasad" energi som inte störs av rummet nyckeln till den (upplevda) transientvilligheten.
En isolerad transient hörs i bästa fall som ett klick. Upplevd transient återgivning är något helt annat - grupplöptid och uppmätt transientsvar avspeglas i frekvenskurvan, beror på hur kurvan faller av mot DC.
skrutten skrev:Ärligt så tror jag att det behövs en redesign av hela högtalarfiltret. (Med risk att jag missförstått designgången för TS högtalare.)
mvh G
Johannes skrev:Jätte tacksam för din hjälp. Det har hela tiden gått åt rätt håll när du har varit inblandad.Jämnförde ju mina med dynaudio och det är ju rätt dyra stativare med en prislapp på ca 20000kr men låter dom så som örat vill ha det. ? Tycker d2905 är väl så mysig att lysdna på som dynaudio. Men den musikaliska följsamheten är ju nåt att csträva efter och och det kanske hänger ihop med transientvilligheten ?
Och. Även detta med bredden som är intressan.
Hår detta att förbättra eller är det enbart en begränsning i elements konstruktio?