Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2013-02-12 07:06

ftorsell skrev:
tvett skrev:
ftorsell skrev:När man pressar Max ur bas förstärkarn är det bra med oändlig kraft :D
Och där funkar pa samt hifi steg sämre en några välbyggda 12v bilsteg :D

Det låter nästan läskigt med att maxa ut något med oändlig kraft. Rena atombomben.

Dock måste jag skjuta in här att ett bilsteg med batteribank har ändlig kraft, medan ett nätdrivet steg har oändlig. Vad nu kraft är (?).

Problemet här är nog tyvärr att du inte vet hur en kraftfull förstärkare låter
Så lägg ner bara vill du mot förmodan lyssna på något med tryck är det bara säga till Jag har provat så mycket steg så jag lessnat på all skit som produceras idag bara ta prakt exemplet när rotel släppte deras efterföljare
Till 1090 när vi provat 1092 vart man sjukt irriterad på att dom ersatt ett steg som jag tyckte var bra då mot ett Kalle anka steg och sedan ändå begära 25000kr :wink:

Orkar inte leta i tråden så jag frågar (förlåt om jag frågar något du redan skrivit), var det med 4 eller 8 Ohms last du testade Rotel-stegen?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-02-12 08:27

boom skrev:
ftorsell skrev:
tvett skrev:
ftorsell skrev:När man pressar Max ur bas förstärkarn är det bra med oändlig kraft :D

Det låter nästan läskigt med att maxa ut något med oändlig kraft. Rena atombomben.

Dock måste jag skjuta in här att ett bilsteg med batteribank har ändlig kraft, medan ett nätdrivet steg har oändlig. Vad nu kraft är (?).

Så lägg ner bara vill du mot förmodan lyssna på något med tryck är det bara säga till Jag har provat så mycket steg så jag lessnat på all skit som produceras idag bara ta prakt exemplet när rotel släppte deras efterföljare
Till 1090 när vi provat 1092 vart man sjukt irriterad på att dom ersatt ett steg som jag tyckte var bra då mot ett Kalle anka steg och sedan ändå begära 25000kr :wink:

Det är väl disten han hör som han tycker är kraftig :lol:

:lol:
Tror du är inne på rätt spår Boom :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-02-12 09:02

Wolfie skrev:
boom skrev:
ftorsell skrev:
tvett skrev:

Det är väl disten han hör som han tycker är kraftig :lol:

:lol:
Tror du är inne på rätt spår Boom :)

:lol: :lol: :lol:

Ja det verkar inte bättre!
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-12 17:42

Om ftorsell upplever Kove-stegen bättre så upplever ftorsell dem bättre, det kan ingen ifrågasätta.
Men vad är det som gör detta, är det disten?
Eller är det att jämförelsen görs vid fel impedanser?

ftorsell, så vilket var det, 4 eller 8 ohm?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-12 19:58

Hur förklarar ni som spekulerar hejvilt det faktum att Fredrik testade ett Crown I-tech 8000 och fann det klenare i basen än Rotel 1090?
Distar det mindre än roteln? Är det sämre på att hantera lasten..?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-12 20:00

:?:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-12 20:11

tvett skrev::?:

+1 :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-02-12 21:54

tvett skrev:Om ftorsell upplever Kove-stegen bättre så upplever ftorsell dem bättre, det kan ingen ifrågasätta.

Vi är ändå på faktiskt.se, så vi ska inte glömma möjligheten att steget är fruktansvärt bra.

Jag tillhör den skeptiska falangen, precis som alla andra, men jag ogillar ändå att man stänger den dörren helt utan att ha på fötterna annat än det som skrivits av han som det gäller.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-02-12 21:59

LypsylateX skrev:
tvett skrev:Om ftorsell upplever Kove-stegen bättre så upplever ftorsell dem bättre, det kan ingen ifrågasätta.

Vi är ändå på faktiskt.se, så vi ska inte glömma möjligheten att steget är fruktansvärt bra.

Jag tillhör den skeptiska falangen, precis som alla andra, men jag ogillar ändå att man stänger den dörren helt utan att ha på fötterna annat än det som skrivits av han som det gäller.

Exakt så tänker jag med.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-12 22:02

Bra poäng.

Men frågan kvarstår, vilka impedanser pratar ftorsell om.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-02-12 22:08

Det står väl i första inlägget?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-12 22:11

penke62 skrev:

Första inlägget avhandlar en mätning i olika impedanser. Men jag tror inte han upplevde nån fet bas under dessa effekt-mätningar?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-02-12 22:12

tvett skrev:
penke62 skrev:

Första inlägget avhandlar en mätning i olika impedanser. Men jag tror inte han upplevde nån fet bas under dessa effekt-mätningar?

Sant. Sorry.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-02-12 22:39

ftorsell skrev:Ja men inte lär dom mätt fast last i en timme så det testet är ju helt värde löst

Jag tycker du tar upp detta med hur lång tid man bör mäta steg med fel kille
Jag vill mäta minst 5 sekunder medan iö med fler tomtar vill mäta kortare
En man hinner reagera så ta den debatten med dom tycker jag
Ja och möjligen några fler här har erfarenhet av vikten av lite tryck i stegen

På detta har ju morello mätt nad 208 och 1090 och i det testet var det mer effekt och kraft i rotel steget och med facit i handen trodde jag rotel var ett sjukt bra steg men när man koppla upp bilsteget fick man bara ett haksläpp
När musiken släppte från högtalaren och spela ut rotel steget med nockout

Ja fast nu pratade jag om kontinuerlig effekt och inte rms..
Då mäter man under en längre tid.. Men det verkar som att du har svårt att hålla isär begrepp..
NAD mätte sina steg 20-20kHz i 1 timme..

Har själv hållit på mycket med bilstereo och har några skapligt effektstarka steg hemma och visst finns det enormt med kraft, men det gör det även i PA-steg och man använder dom vid sina optimala impedanser.. Kör för tillfället en baslåda med bilbasar byggd för bil till hemmabio då steget i min andra sub gått sönder, dessa driver jag med ett Behringer EP4000 som nog är bland det billigaste(givet effekten) PA-steg man kan få tag på och jag kan inte säga att jag har mindre kraft med det än vad jag hade i bilen, men i bilen satt dom parallellt 4+4ohm, drivet i 2ohm alltså.. det steget är specat till 1000wRMS@2ohm men uppmätt till ca 1200wRMS@2ohm.
Behringers steg är specat till 950wRMS per kanal @4ohm..

Som det är nu står steget mest och puttar på tomgång för det behövs inte mer kraft då det mesta hemma skakar när frekvenserna börjar närma sig infra.. Men nog finns det gott om kraft..

Har flertalet PA-steg i den billigare klassen och nog måste jag säga att man får extremt mycket effekt för väldigt lite pengar..
Men jag tror du lastar dom i för låga impedanser helt enkelt..

Ett steg ska användas i den impedans det är optimerat för om det ska fungera bäst.. använder du lågimpediva bilbasar kommer du nog att få för låg impedans för att steget ska fungera bra.. Säg att du har 2st 1ohms basar.. kopplar dom i serie. I teorin 2ohm.. men lägsta impedansen brukar sällan ligga så högt som den nominella.. anta att dom sjunker till 0.8ohm som lägst.. 0,8+0,8=1,6.. 2/10 mindre än stegets lägstaimpedans.. Stor risk är att många steg har skyddskretsar som begränsar.. Av dom steg som inte har det kan de vara många som tappar effekt då impedansen blir för låg..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-13 01:25

miaber skrev:
ftorsell skrev:
tvett skrev:

Orkar inte leta i tråden så jag frågar (förlåt om jag frågar något du redan skrivit), var det med 4 eller 8 Ohms last du testade Rotel-stegen?

2 & 4 ohm var det :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-13 01:36

Vi mätte vid 2 & 4 ohm fast last så i effekt mätningen var det ju inget ljud
Alls att lyssna till men svårt att förklara skillnaden mellan stegen
När många här tror jag ljuger om stegets lite sjuka kvalité att få fram
Ljudet på en ny nivå för mig
Disten ska vara lägre på Kove steget men det känns lite onödigt
Att prata dist mellan Kove och rotel för bägge distar lite
Däremot vill jag på peka att det endast är Kove pro steg som ligger
Varmt om hjärtat klass d steget lämna mycket effekt men det är ju inte bara
Effekt som gäller jag är öppen vid tillfälle att ni får lyssna på ett eller fler steg när jag får ihop systemet :wink:
Steget låter i mina öron som jag vill ha det :D
Nu försöker jag övertala mig själv om att nya midbaselementet låter
Skit och inte är värt att lägga extra pengar på :?
Så vi får se hur det slutar :lol:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-13 01:52

RuneStone skrev:
ftorsell skrev:Ja men inte lär dom mätt fast last i en timme så det testet är ju helt värde löst

Jag tycker du tar upp detta med hur lång tid man bör mäta steg med fel kille
Jag vill mäta minst 5 sekunder medan iö med fler tomtar vill mäta kortare
En man hinner reagera så ta den debatten med dom tycker jag
Ja och möjligen några fler här har erfarenhet av vikten av lite tryck i stegen

På detta har ju morello mätt nad 208 och 1090 och i det testet var det mer effekt och kraft i rotel steget och med facit i handen trodde jag rotel var ett sjukt bra steg men när man koppla upp bilsteget fick man bara ett haksläpp
När musiken släppte från högtalaren och spela ut rotel steget med nockout

Ja fast nu pratade jag om kontinuerlig effekt och inte rms..
Då mäter man under en längre tid.. Men det verkar som att du har svårt att hålla isär begrepp..
NAD mätte sina steg 20-20kHz i 1 timme..

Har själv hållit på mycket med bilstereo och har några skapligt effektstarka steg hemma och visst finns det enormt med kraft, men det gör det även i PA-steg och man använder dom vid sina optimala impedanser.. Kör för tillfället en baslåda med bilbasar byggd för bil till hemmabio då steget i min andra sub gått sönder, dessa driver jag med ett Behringer EP4000 som nog är bland det billigaste(givet effekten) PA-steg man kan få tag på och jag kan inte säga att jag har mindre kraft med det än vad jag hade i bilen, men i bilen satt dom parallellt 4+4ohm, drivet i 2ohm alltså.. det steget är specat till 1000wRMS@2ohm men uppmätt till ca 1200wRMS@2ohm.
Behringers steg är specat till 950wRMS per kanal @4ohm..

Som det är nu står steget mest och puttar på tomgång för det behövs inte mer kraft då det mesta hemma skakar när frekvenserna börjar närma sig infra.. Men nog finns det gott om kraft..

Har flertalet PA-steg i den billigare klassen och nog måste jag säga att man får extremt mycket effekt för väldigt lite pengar..
Men jag tror du lastar dom i för låga impedanser helt enkelt..

Ett steg ska användas i den impedans det är optimerat för om det ska fungera bäst.. använder du lågimpediva bilbasar kommer du nog att få för låg impedans för att steget ska fungera bra.. Säg att du har 2st 1ohms basar.. kopplar dom i serie. I teorin 2ohm.. men lägsta impedansen brukar sällan ligga så högt som den nominella.. anta att dom sjunker till 0.8ohm som lägst.. 0,8+0,8=1,6.. 2/10 mindre än stegets lägstaimpedans.. Stor risk är att många steg har skyddskretsar som begränsar.. Av dom steg som inte har det kan de vara många som tappar effekt då impedansen blir för låg..

Det sitter dubbla 1 ohm spolar i varje baselementen så det ger en ungefärlig
Impedans på 4ohm till steget och visst lär det variera med :D
Jag vill inte säga att det inte finns djup bas i pa steg men om du kikar
På länken vi lagt upp är sanningen som det mina öron upplevt
Total avsaknad av kraft :cry:
Och jag kan lova dig jag provat massor av pa steg qsc crown lab crest mm
Och inget att dom har levererat kraft som bilsteget gjort och några av dom finns det ingen dsp i så jag köper inte det heller att det ska vara skydds kretsar som begränsar effekten tills jag får lyssna på ett steg som levererar så även om mina basar är tungdrivna fel byggda så låter dom jätte bra med rotel steget i detaljer och normalt med djup bas men skillnaden mot bil steget är fruktansvärt stort i stora delar av registret så jag har inte hittat någon annan lösning så här långt tyvärr :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-13 01:55

Du vet ju inte impedansen, 1 ohms talspole kan vara ner ot 0,6 ohm...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-13 09:13

Har du förstått någonting av det tekniska som beskrivits i denna tråd, ftorsell?
Det verkar inte så på något sätt. Du borde sluta uttala dig så självsäkert om saker du egentligen inte vet någonting om, speciellt när du inte anger förutsättningarna.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-13 09:16

tvett skrev:speciellt när du inte anger förutsättningarna.

Det har han ju gjort. Han har HÖRT det. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-13 09:22

Försöker skilja på den ovidkommande mätningen ifrån de ovidkommande lyssningarna (baserat på att båda skett vid ovidkommande impedanser).

Vem har förresten mätt upp nominella impedansen på Peters spolar?
Är det resistansen det pratas om? Om du inte vet skillnaden ftorsell, fråga.
/J

Cygnus resurectum

dimitri

Inläggav dimitri » 2013-02-13 09:32

Det finns väl en möjlighet att TS har rätt och övriga fel. Man kan säga det annorlunda sett ur perspektivet att förkasta nollhypotes: Det går inte att bevisa att TS har fel. Eller har jag fel?

Detta sagt av en fullständig teknikidiot
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-13 09:38

dimitri skrev:Det finns väl en möjlighet att TS har rätt och övriga fel. Man kan säga det annorlunda sett ur perspektivet att förkasta nollhypotes: Det går inte att bevisa att TS har fel. Eller har jag fel?

Berätta i tekniska termer vad det är TS skulle ha rätt om. Går det inte att definiera, så går det självklart inte att motbevisa.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-13 09:44

Om jag säger att en rysk traktor är bättre än en Porsche 911, har jag fel då?
Kanske inte.

Om jag säger att den är orkar mer?
Kanske inte.

Om jag säger att den är snabbare?
Kanske inte.

Men problemet kommer när jag väl avslöjar att jag pratar om att plöja åkrar.
Helt plötsligt har jag väldigt rätt, men framstår som väldigt dum.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Citgho

Inläggav Citgho » 2013-02-13 11:22

Jag är lite nyfiken på hur du tänkt med placeringen av batterierna?
Tänker då främst på hälsorisken med en massa bilbatterier och för att inte tala om vad som kan hända om tex det uppstår en brand eller något sådant.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-13 11:26

tvett skrev:Om jag säger att en rysk traktor är bättre än en Porsche 911, har jag fel då?
Kanske inte.

Om jag säger att den är orkar mer?
Kanske inte.

Om jag säger att den är snabbare?
Kanske inte.

Men problemet kommer när jag väl avslöjar att jag pratar om att plöja åkrar.
Helt plötsligt har jag väldigt rätt, men framstår som väldigt dum.

Instämmer helt. Allting är satt i ett sammanhang och bör också bedömas enligt just detta sammanhang.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-13 23:48

Citgho skrev:Jag är lite nyfiken på hur du tänkt med placeringen av batterierna?
Tänker då främst på hälsorisken med en massa bilbatterier och för att inte tala om vad som kan hända om tex det uppstår en brand eller något sådant.

Ja det är inte helt bestämt hur vi ska placera batterierna troligen i någon låda med god ventilation ut ur huset :wink:
Vet inte om man kan ta någon info lärdom hur man placerar och ventilerar
Lite större ups installationer där har man ju också många batterier samlade
I rum :roll:
Allt kan ju hända och visst kanske batterier är farligare en andra alternativ
Men som jag ser det är batteri drift den ända lösningen för mig i dags läge
Det finns ju även massa fördelar med som ren stabil ström så man får väl
Kika på hur man säkrast placerar runt 20 batterier :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-13 23:56

MagnusÖstberg skrev:Du vet ju inte impedansen, 1 ohms talspole kan vara ner ot 0,6 ohm...

Vid testet visste jag impedansen till 100% fast last
Och när man gjort leksaks testerna på 1090 pyttsa ju 1090 ut helt galet med effekt i 1ohm men den effekten känns sjukt oseriös gemtemot Kove steget mätningar där känns mätningarna som man uppger lägre effekt en verkligheten och det här kommer vi aldrig komma överens om förns du får
Uppleva ett lyssnings test :)
Då först kan du vara mottaglig för det jag skrivt en miljon gånger :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2013-02-13 23:58

tvett skrev:Försöker skilja på den ovidkommande mätningen ifrån de ovidkommande lyssningarna (baserat på att båda skett vid ovidkommande impedanser).

Vem har förresten mätt upp nominella impedansen på Peters spolar?
Är det resistansen det pratas om? Om du inte vet skillnaden ftorsell, fråga.

Ring Peter och fråga jag har numret till Peter samt Östberg :D
Senast redigerad av ftorsell 2013-02-14 00:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-13 23:59

Sa jag inte att du skulle fråga om du inte förstod? Helt seriöst.
/J

Cygnus resurectum

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi